Oameni obisnuiti care au dat o fuga acasa dupa ce si-au terminat programul la birou pentru a-si trage pe ei tinuta de seara, scriitori, actori, regizori, personalitati iesene din diverse domenii, manageri si chiar reprezentanti ai Casei Regale a Romaniei si-au ciocnit existenta intr-o seara cu un numitor comun, teatrul romanesc. Presa locala a anuntat peste 500 de invitati din intreaga tara.
Seara de mai nu mai era o seara obisnuita de luni, ci seara UNITER si se anunta a fi una incarcata de emotii, de aplauze, de hohote de ras si de lacrimi retinute. In discutiile de dinainte de inceperea spectacolului, pe langa numele celor 30 de nominalizati si a posibililor castigatori, orice trecator putea auzi din cand in cand rostit numele unuia dintre cei direct implicati in organizare: scriitorul Dan Lungu, managerul de proiect desemnat de Consiliul Judetean Iasi, Cristian Adomnitei, seful Consiliului Judetean Iasi si actorul Ion Caramitru moderatorul Galei, personalitate deja asociata cu imaginea UNITER-ului. Pe bancile din Parcul Teatrului curiosii nu au mai lasat nici un loc liber. Ecranul mare amplasat acolo la initiava Primariei Iasi ii pregatea si pe ei pentru o seara a marilor personalitati culturale din Romania. Se susotea, se tacea incordat sau cu uimire, se astepta, se glumea, se spera. Prin imprejurimi bannerele se umflau in piept cu aerul caldut de mai si purtau prin fata ochilor trecatorilor numele celor care au facut posibila Gala: Consiliul Judetean Iasi, UNITER, Teatrul National „Vasile Alecsandri“ si TVR.
Limuzine, masini de lux inchiriate sau proprietate personala, taxiuri au umplut pana la refuz parcarile din zona teatrului sau au oprit pentru cateva secunde pentru a lasa in urma lor dare de praf si participanti la gala. Printre vedetele care si-au facut aparitia, orice curios i-a putut recunoaste, printre altii pe Ana-Maria Marinca, Marius Manole, Emil Brumaru, Radu Afrim, Ilinca Tomoroveanu, George Mihaita, Medeea Marinescu, Beatrice Rancea.
Incet-incet, pana spre ora 21.00, ora oficiala anuntata pentru inceperea Galei, s-au ocupat si locurile in spectaculoasa Sala Mare a nationalului iesean, stralucitoare ca o bijuterie a coroanei. In foaiere se spuneau povestile de dinaintea inceperii spectacolului, se dadeau interviuri, se produceau intalniri neasteptate, se plimbau pe tocuri inalte siluete imbracate cu rochii rezervate evenimentelor speciale si se descheiau sau se incheiau nasturii unor costume cu pretentii.
In memoria multora rasuna, poate, declaratia managerului de proiect Dan Lungu facuta pentru ziarul Evenimentul de Iasi “ Este un eveniment extrem de important, foarte asteptat in Iasi. In calitate de organizator m-am confruntat cu numarul de locuri limitat din sala, 700, ceea ce inseamna foarte putin pentru dorinta iesenilor de a ajunge la aceste Gale. A fost complicat de gestionat aceasta organizare, presiunea a fost uriasa, dar exista un aspect imbucurator, toate acestea inseamna ca este mult loc in cultura ieseana pentru evenimente noi. Sper, de asemnenea, ca acesta sa fie un preambul pentru Iasi –Capitala Culturala Europeana, dat fiind ca singurul moment in care aceste Gale s-au tinut in afara Bucurestiului a fost la Sibiu, in anul in care acest oras a fost Capitala Culturala Europeana.”
Insa, indiferent de dicutia in care erau prinsi invitatii serii de gala a Premiilor UNITER, de oamenii peste care au dat si de neasteptatul rezervat fiecaruia, un lucru era sigur. Cu totii se bucurau ca se afla acolo. Si unul cate unul si-au ocupat locul in sala, fie in stal, fie la loja, fie la balcon pentru a-l intampina cu aplauze pe moderatorul Galei din fiecare an, actorul Ion Caramitru. La ora 21.00 si cateva minute acesta a aparut pe scena in acordurile muzicii interpretate live de Trupa Trigon din Republica Moldova. Si, ca de obicei, a tinut sa multumeasca organizatorilor si sa-i bucure cu un discurs generos in cuvinte de laude. Asfel, printre altele, Ion Caramitru a motivat alegerea Iasului ca gadza a sarbatorii teatrului romanesc: “Ideea de a organiza aici Gala UNITER s-a nascut spontan si e dorinta mea de a propulsa Iasul ca viitoare capitala europeana. Spun asta fara niciun fel de jena pentru ca Iasul merita cu prisosinta. Punand in balanta care sunt motivatiile unui asemenea demers, ceea ce ofera Iasul culturii romanesti si universale este extraordinar de important. Pana in 2021 sunt destui ani ca in Iasi sa se faca investitii cu contributii internationale pentru a pune la punct tot patrimonial.”
Dupa introducerea potrivita unui astfel de eveniment, au inceput sa pulseze in tample emotiile pentru nominalizati. Printre acestia s-au numarat si trei ieseni: scenografa Axenti Marfa si criticul de teatru Constantin Paiu, distinsi cu premiul pentru intreaga activitate, si Oltita Cintec, nominalizata la premiul pentru critica teatrala.
Astfel, rand pe rand, anuntati de catre Ion Caramitru, incurajati de public si intampinati cu zambete fermecatoare de catre fetele frumoase care facilitau accesul la trofeu, si-au primit premiul cei mai buni nominalizati de la fiecare categorie, dupa cum urmeaza:
•Premiul pentru cel mai bun spectacol
-"Calatoriile lui Gulliver", de la Teatrul National "Radu Stanca" din Sibiu.
•Premiul special pentru o viata dedicata poeziei autentice
-Tudor Gheorghe.
•Premiul pentru cea mai buna regie
-Alexandru Dabija pentru spectacolul "Doua loturi", de la Teatrul National Bucuresti
•Premiul presedintelui UNITER
-Emil Brumaru
•Cea mai buna actrita in rol principal
-Imola Kezdi pentru rolul titular din "Hedda Gabler", de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj
•Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic
-"Suzana", scenariul si regia artistica, Ilinca Stihi; productie a Societatii Romane de Radiodifuziune
•Cea mai buna scenografie
-Helmut Sturmer pentru scenografia spectacolului "Doua loturi", de la Teatrul National din Bucuresti
•Premiul pentru debut
-Silvia Torok pentru rolul Iris din "Fetita din bolul pestelui auriu", de la Teatrul German de stat din Timisoara
•Premiul pentru critica teatrala
-Octavian Saiu
•Cel mai bun actor in rol principal
-George Costin pentru rolul Maiorul din spectacolul "Familia Tot", de la Centrul Cultural pentru UNESCO "Nicolae Balcescu" din Bucuresti
•Cea mai buna actrita in rol secundar
-Eniko Gyorgyjakab pentru rolul Doamna Elvsted din spectacolul "Hedda Gabler", de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj
•Cel mai bun actor in rol secundar
-Andras Hathazi pentru rolul Judecatorul din Brack din spectacolul "Hedda Gabler", de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj
•Premiul pentru intreaga activitate regizorala
-Alexandru Colpacci
•Premiul pentru intreaga activitate de actorie
-Leni Pintea-Homeag
•Premiul pentru intreaga activitate de actorie
-Matei Alexandru
•Premiul pentru intreaga activitate scenografica
-Axenti Marfa
•Premiul pentru critica si istorie teatrala
-Constanstin Paiu
•Premiul special pentru teatru de papusi si marionete
-Liviu Berehoi
•Premiul special pentru muzica de teatru
-Tibor Cari
•Premiul Consiliului Britanic
-Mihai Malaimare
•Premiul Casei Regale pentru piesa anului
-Liviu Lucaci
Dar, din nefericire, unii dintre marii premianti au lipsit, Alexandru Dabija - cel mai bun regizor, George Costin - cel mai bun actor in rol principal, Helmut Sturmer – cel mai bun scenograf, lucru ce l-a determinat pe Ion Caramitru sa-si expuna simtul ironiei intr-o fraza scurta, insa plina de semnificatii: „Vii, nu castigi, nu vii, castigi!“
Pe scena si-au facut aparitia, in afara de catigatori si oamenii politici care se afla in acest moment la conducerea orasului, primarul Gheorghe Nichita si presedintele Consiliului Judetean, Cristian Adomnitei. Ambii au tinut sa sublinieze importanta alegerii Iasului ca oras-gazda a Galei UNITER. „Astazi, 13 mai, Iasul se va bucura de cea mai mare sarbatoare a teatrului romanesc. Gala Premiilor UNITER reprezinta reperul principal in lumea teatrala, Oscarurile teatrului romanesc. Vor fi prezente importante personalitati ale teatrului romanesc, oameni de cultura, oameni de afaceri si rectori. Imi pun speranta ca aceasta Gala este, simbolic, startul relansarii activitatii culturale de nivel inalt in Iasi, un lucru asteptat cu o sete nemaiintalnita de catre ieseni. Este un eveniment de mare anvergura si prestigiu care, cel putin pentru acesta perioada, pune orasul nostru in centrul vietii teatrale si culturale romanesti“, a declarat Cristian Adomnitei.
Dar, in memorabila seara de 13 mai, in Sala Mare a Teatrului National „Vasile Alecsandri“ din Iasi, loc unde pe 27 decembrie 1816 se juca primul spectacol in limba romana, si-au facut numarul nu doar castigatorii, care au tinut sa multumeasca publicului, colegilor si juriilor, ci si alti mari artisti responsabili cu buna dispozitie, relaxarea, starnirea zambetului sau a lacrimilor. Astfel, pe parcursul Galei, structurata in trei parti, au epuizat stocul de aplauze al celor prezenti Formatia Trigon din Republica Moldova cu amestecul lor muzical de folk-jazz, Adrian Naidin, cu muzica pe versuri de Nichita Stanescu si piese din repertoriul folclorului romanesc precum „Canta cucu, bata-l vina” si Fanfara de la Chetris. Adrian Naidin a interpretat chiar un cantec inspirit de frumusetea teilor, starnind hohote de ras si pundu-i pe cei prezenti, cu sau fara voia sa, in legatura cu un subiect sensibil pentru Iasi, taierea teilor de pe Bulevardul Stefan cel Mare.
Cu stralucire, cu emotii, cu doua pauze de tigara pentru impartasit impresii, cu momente inedite si discursuri cochetand cu recunostinta, bucuria si implinirea, cea de-a XXI-a editie a Galei Premiilor UNITER desfasurata la Iasi a fost unsa de catre toti cei prezenti cu titulatura de eveniment reusit, descatusare spumoasa de talent, umor, spontaneitate. La iesire se puteau zari doar fete luminoase, iar daca cineva ar fi rugat pe fiecare dintre cei care isi cauta drumul spre casa sa repete ca pe un motto al serii cuvintele actitei care a luat premiul pentru intreaga activitate, Leni Pintea Homeag, “fiecare teatru care renaste este o magie”, cu siguranta ca i-ar fi iesit.
.
|