Miercuri, 29 ianuarie, ora 19.00 – Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, Bucuresti) – Sala „Jean Georgescu”
Vineri, 31 ianuarie, ora 19.00 – Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, Bucuresti) – sala „Jean Georgescu”
Artisti: Eli Lotar, Iosif Berman, Luis Bunuel, Pierre Unik, Darius Milhaud, Alexandru Solomon
Curator: Igor Mocanu
Organizatori: Cinemateca Eforie – Arhiva Nationala de Filme a Romaniei
Pana sa demareze colaborarea din 1933 cu Luis Bunuel pentru documentarul Las Hurdes, Eli/Eliazar Lotar mai manuise aparatul de filmat in 1930 pentru Zuiderzeewerken al lui Joris Ivens, documentar produs de Uniunea Sindicatelor Muncitorilor Olandezi, fusese in Grecia in 1932, cum arata o notita din revista „Unu”, alaturi de Roger Vitrac si Bernard Brunius, unde filmase documentarul experimental, cu jazz si istorie elina, Voyage aux Cyclades, tot in 1932 regizase el insusi, alaturi de Yves Allegret, documentarul Tenerife, asa incat propunerea de a-l insoti acum pe autorul lui Un chien andalou (1928) in provincia Estremadura pentru a documenta viata mizera a unei comunitati din satul Las Hurdes soseste cand Lotar tocmai incheia filmarile pentru Nieuwe gronden al vechiului deja prieten Joris Ivens. Primul fiu al lui Tudor Arghezi, rezultat dintr-o legatura pasagera cu profesoara Constanta Zissu, Eli Lotar ajunge fugar la Paris in 1925, la putin timp dupa lansarea de catre Andre Breton a primului manifest suprarealist, cu pasiunea aparatului de fotografiat adusa de-acasa, unde i-o insuflase tatal sau, dupa cum marturiseste Mitzura Arghezi, citata de Tudor Caranfil in monumentala sa lucrare Varstele peliculei…. Peste cativa ani totusi, Arghezi incearca sa-l expulzeze din Franta inapoi in Romania prin insistente pe langa Legatia Romana din Paris, efort incununat de un insucces pentru care istoria cinematografiei si a documentarului francez ii va ramane vesnic indatorat. Caci in 1946, Eli Lotar va fi cel care va reprezenta Franta la Cannes, cu documentarul Aubervilliers, de data aceasta in calitate de regizor si nu de operator. Va fi aflat Tudor Arghezi despre participarea sa la prima editie a Festivalului de la Cannes, se intreaba retoric Tudor Caranfil. Nu stim, ce stim cu certitudine este ca Eli Lotar ramane din ce in ce mai mult in istorie ca numele unuia dintre cei mai insemnati fotografi ai suprarealismului si mai putin ca al unui regizor si operator de neocolit in orice demers de scriere sau revizitare a avangardei cinematografice sau a cinematografiei in general. Tocmai de aceea, am prefatat aceasta sesiune cu povestea documentara a unui alt nedreptatit al avangardei fotografice istorice din Romania – Iosif Berman. Nedreptatit nu pentru ca ar fi regizat sau filmat cine stie ce capodopere cinematografice necunoscute, ci pentru ca lipseste pur si simplu din orice istorie a avangardei, desi, fara aparatul sau de fotografiat, nu am fi stiu cum arata o parte insemnata a acesteia. O poveste documentara asadar, cu un subiect care il secondeaza pe cel al lui Eli Lotar, spusa de Alexandru Solomon intr-un demers arheologic vizual deplin.
OMUL CU O MIE DE OCHI
Romania, 2001, Documentar, 52 min
R. Alexandru Solomon
S. Alexandru Solomon
Cu: Ioana Abur, Tomi Cristin
I. Alexandru Solomon
Montaj: Nita Chivulescu
Muzica: Cristian Tarnovetchi
Producatori: Ager Film, Fundatia Arte Vizuale
TARA FARA PAINE / LAS HURDES
Spania, 1933, Documentar,
R. Luis Bunuel
S. Luis Bunuel, Maurice Legendre, Rafael Sanchez Ventura, Pierre Unik
I. Eli Lotar
Muzica: Darius Milhaud
Sunet: Charles Dorat
Cu: Abel Jacquin, Alexandre O’Neill
Producatori: Ramon Acin, Luis Bunuel
.
|