Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
21 noiembrie 2024
1694 • Se naste Voltaire, scriitor ?i filozof francez (m. 1778)
1783 • În Franta a avut loc primul zbor din lume al unor oameni de stiinta într-un balon cu aer cald
1784 • Împaratul Iosif al II–lea al Austriei ordona reprimarea Rascoalei conduse de Horea
1877 • Thomas Edison anunta inventia sa: fonograful, o masina care poate înregistra sunete
1895 • Se naste Traian Grozavescu, tenor român (d. 1927)
1898 • Se naste René Magritte, pictor belgian (d. 1967)
Recomandări
Smaranda Oţeanu - Bunea: Soare, chihlimbar şi candoare pe elitrele operei
(Literatură)
Suntem de curand vestiti cu totii, maturi, dar in principal copii, de o bucurie livreasca din partea directorului fondator al Operei Comice pentru Copii si Presedinte al Forumului Muzical Roman, Smaranda Oteanu - Bunea, compozitor si critic muzical: a scris  cartea rara ca aparitii, dar densa in continut, „Opera Comica pentru Copii, chihlimbar in soare”. Ea inmanuncheaza in cuvant, imagine si documente marturia a saisprezece ani de cand singura opera a copiilor din lume a fost ctitorita sub efigia municipalitatii Bucurestiului si a doisprezece ani de la institutionalizare, in care s-au cules roadele a treizeci si cinci de premii internationale, treizeci si cinci de premii nationale, treizeci si patru de turnee internationale, saizeci de titluri din repertoriul permanent (opere, balete), musical-uri, peste doua sute de mii de spectacole pe stagiune (toate stagiunile 1998-2014).
Intr-o coloristica roz, cartea e acuarelata de eseuri, reportaje, dialoguri cu cei mici. Nimic mai candid si voios! In timp ce partea descriptiva cu mijloace documentare si concise o formeaza fragmentele de presa, aprecierile si semnaturile de memorialitate, ale personalitatilor. Nu se doreste cu aceasta o sterilizare de inocenta in ascensiunea spre prezentarea cu documente a succesului unei institutii ce apartine copiilor, dar temelia de idei a cartii o formeaza cunoasterea Operei Comice pentru Copii, necum altfel decat prin inefabilul pur al copiilor, in uniformitate cu exactitatea datelor.  

File de legenda”, cum e numita de catre autoare cartea, e primita aproape cu mirare, pentru ca oglindeste faptele institutiei unice in lume a micilor melomani. „De ce este o carte - document?” intreaba si explica muzicologul  Daniela Caraman-Fotea. „Pentru ca dezvaluie  generos  strategia  prin care  un  conducator - este   vorba de criticul muzical Smaranda Oteanu - Bunea, director fondator al Operei Comice pentru Copii - a reusit, ceea ce la inceput parea o  fantezie, capacitarea celui mai dificil, mai pretentios public, copiii de toate  varstele, care se imprietenesc cu Bach, cu Mozart, cu Rossini.

Smaranda Ou0163eanu - Bunea, director fondator Opera Comicu0103  pentru Copii 1


In „Revista Muzicala Radio”/ Radio Romania Cultural, prof. univ. dr. Grigore Constantinescu, presedintele Uniunii Criticilor Muzicali din Romania scrie despre Smaranda Oteanu - Bunea urmatoarele: 
Cum s-a alcatuit repertoriul Operei Comice pentru Copii? Cel mai plastic ar fi sa consider ca era o mare tombola, din care Smaranda Oteanu - Bunea alegea biletele castigatoare. Ba o opera, ba un spectacol cu cantece si dansuri, ba un balet de buzunar, saptamana de saptamana, luna de luna, stagiune de stagiune, turneu de turneu. Mereu; punct si de la capat!
Dupa cortina de final a unei premiere, incepea sa caute titlul urmator. Dupa sirul stagiunilor, incepea sa aleaga boabele, asemenea Cenuseresei; o boaba la dreapta, doua la stanga, ce pastram, ce uitam, ce reluam… in jurul directoarei, misionarii roiau, intrebau, descopereau scoli si aduceau copii cu varii mijloace, numarau costume, construiau decoruri, vanau prezentele la repetitii, un fel de du-te vino fara oprire. Vacantele n-au insemnat odihna, ci calatorii, in tara sau peste hotare. Stagiunea insa, cu un tic-tac implacabil, avea zile fixe (…) Exista oboseala? Nicidecum! Niciunde! La nimeni…

Pentru cine o cunoaste pe Smaranda Oteanu - Bunea, directoarea Operei Comice pentru Copii, este greu de imaginat ca exista vreo zi fara o idee, capabila sa initieze un traseu, sa deschida o fereastra, o usa. Oare? Ce anume? Titluri… interpreti… locatii… adaptari… solicitari… promisiuni… insistente. Printre acestea (…) directoarea  patrundea pretutindeni, la colegi, muzicieni, coregrafi, cantareti, dansatori, regizori, sefi de institutii, sectoare, orase si mai… sus, prin care obtinea implinirea ideii! Nu candva. Acum!!!
         
Dupa un numar de stagiuni, cand credeam ca gasise solutii multumitoare pentru derularea stagiunilor, implicit o anume liniste, a inceput marea aventura.
Smaranda Oteanu - Bunea a gasit locul. Care loc? Cel destinat a aseza Opera Comica pentru Copii, deja institutionalizata, intr-o sala de spectacole. A fost simplu? Desigur, adica un lant fara oprire de zile si nopti pentru a construi, ca Ana lui Manole, ceea ce intruchipa in visurile sale. Cunosc si eu multe istorii ale celei care a construit teatrul in care traieste azi Opera Comica pentru Copii. Totusi, putine din ceea ce au fost, multe relatate la telefon, cu descrieri pline de haz sau energie, mirare, furie. Reluand acum sirul de fotograme imaginate, stiu ca Smaranda poate! Nu oboseste, nu negociaza, nu iarta. Este o invingatoare!” .

Smaranda Ou0163eanu - Bunea, director Fondator Opera Comicu0103  pentru Copii 4


                                 Opera Comica pentru Copii, un ideal in act

Un fapt nelipsit de ardoare si generozitate este provocat numai de iubire si avantat dintr-un resort interior. El nu surade nicaieri mai radios ca in ochii copiilor, atunci cand lor le este inchinat, ori cand este faptuit chiar de catre ei. Substantialitatea densa, insa fara impovarare, in ceea ce creeaza copiii, nu are cum sa fie agoniseala si experienta ci doar candoare spontana si asidua. Dar in ceea ce realizeaza adultii pentru copii, nu e joaca, e cel mai serios, riguros si desavarsit act.

Copiii au o singura inima ce bate nu numai in pieptul lor, ci in toate piepturile celor ce le conduc pasii pana la rascrucea varstei unde ii asteapta cumpana vietii; copiilor, fiecare rasarit de soare le adauga o zi, pe cand parintilor si educatorilor  lor le-o scade, fara irosire, ci spre imbogatirea implinirii micilor candidati la umanitate.

Acesta va fi fost idealul care a inspirat si pe criticul muzical Smaranda Oteanu - Bunea, fondatoare, in anul 1998, a Operei Comice pentru Copii, institutie publica a Primariei Municipiului Bucuresti. Insorita zi pentru cultura muzicala a copiilor Romaniei a fost aceea a gandului si faptei bune adresate florilor imbobocite ce umplu si inmiresmeaza azi sala de spectacole a Operei unice in lume prin aceea ca este exclusiv a copiilor melomani. 
         
Scena noastra lirica e suflata cu aur, de la ea urca la cupola instelata coloane de idoli ai muzicii mondiale, printre care fermecatoarea soprana Felicia Filip, azi directoare a Operei Comice pentru Copii. Iar intr-o zi, unii dintre micii melomani pentru care s-a infiintat azi un ateneu vor fi garda operei ce sprinteaza acum la umbra coloanelor!
         
Va fi fost trudnicie, va fi fost inspiratie, sansa… vor fi foat toate acestea! Fapt e ca unul dintre emeritii nostri critici muzicali, Smaranda Oteanu - Bunea a translat din ideal in act o Opera a copiilor. Nascuta pe 12 decembrie, 1941, la Ramnicu-Sarat, directoarea fondatoare a unicei institutii cultural-artistice cu acest profil este absolventa a facultatii de Compozitie, clasa prof. Alfred Mendelsohn in 1966, la care a studiat cu Mihail Jora (compozitie), Martian Negrea si Ion Dumitrescu (armonie), Nicolae Buicliu (contrapunct), Aurel Stroe (orchestratie) s.a. Totodata s-a specializat in Managementul Institutiilor Artistice, in S.U.A. Este membra a Uniunii Criticilor Muzicali, a Uniunii Ziaristilor Profesionisti, vicepresedinte al uniunii Criticilor Muzicali. A fost criric muzical la ziarele „Scanteia” si „Adevarul”, precum si la Agentia Rompres, apoi, la ziarul „Ultima Ora” si revista Melos.
          
In anul 1979 a fondat, Colegiul Criticilor Muzicali, sub egida „Oamenii de Arta si Muzica”, devenind secretara a acestui Forum in al carui program a incorporat festivalurile „Tineri Dirijori”, „Enescu-Orfeul moldav”, „Tinere talente” s.a. A detinut multiple raspunderi editoriale si administrative la revistele Melos - care din 1996 pana in 1999 va aparea in formula Opera - Melos Magazin - Minison, Monopol. In anul 1990 a intemeiat Fundatia „Jora”, actualmente Uniunea Criticilor Muzicali, iar in 1996 a pus bazele Fundatiei „Oedip”, devenind presedinte-fondator sub care auspicii lanseaza turneul „Vedetele Operei” cu spectacole itinerate in orase lipsite de institutii muzicale profesioniste. 
         
Intre anii 1995 si 1998 a fost Director General al Operei Nationale, ulterior Director Media, perioada in care a sprijinit creatia lirica romaneasca, a organizat reluari si premiere cu operele „Hamlet” de Pascal Bentoiu, „O noapte furtunoasa” de Paul Constantiniu, „Revolutia” de Adrian Iorgulescu. A infiintat Studioul Operei Moderne de Camera in repertoriul careia a propus pagini de Anatol Vieru, Dan Dediu s.a., ciclurile de foyer „Sunete si Caramele” - lectii deschise pentru copii, „Maestrii in dialog cu publicul”, ciclul aniversar „Visi D’Arte” etc. in septembrie 1998 a fondat Opera Comica pentru Copii.
 
Conducerea singurei institutii cu acest profil din lume, care are in repertoriu atat opera, cat si opereta, musical, balet, apropiindu-se de bobocii inzestrati cu harul muzicii, spre a-i vedea deschizandu-se, a fost preluata de curand de catre soprana care a lucit auroral pe grandioasa scena lirica din lumea intreaga, Felicia Filip
         
Parca se oprise venirea la opera a tinerilor, pana la ivirea institutiei anume fondate pentru ei, de catre criticul muzical Smaranda Oteanu-Bunea, iar azi e si mai sigur ca filamentul scenei de opera comica va urca la incandescenta, fara a epuiza lumina argintie a resurselor de talente, pentru ca unul si cel mai important dintre rosturile ei este acela al sadirii afectiunii fata de muzica elevata in inima micilor spectatori. Ei au lumina si in spatele pleoapelor pentru ca le inchid spre a visa luminos! Un astfel de vis este acesta de a frecventa spectacole de opera, iar unii, chiar de a urca intr-o zi pe scena, intru nimic mai prejos, ba chiar egal de fascinant cu artistii consacrati!
         
O marturiseste si stralucitorul succes international la cea de-a XVI-a editie a Beijing Tourism Festival 2014, desfasurat in perioada 29 septembrie - 6 octombrie 2014 si la care artistii romani ai Operei Comice pentru Copii au luat fruntea competitiei, cucerind Marele Premiu. Ei au sus?inut o serie de spectacole in aer liber cu programul „Romania - Land of my Heart”, pe diferite scene din Beijing.
         
Acest festival international este unul dintre cele mai importante evenimente de gen, organizate in Capitala Chinei si reuneste anual zeci de ansambluri artistice, folclorice, trupe de dans, interpreti, artisti acrobati, comedianti… La editia din anul 2014 au participat reprezentanti ai mai multor tari din Europa, Asia, America si Australia: SUA, Brazilia, Germania, Italia, Spania, Chile, Rusia, Bulgaria, Noua Zeelanda, Canada, Malaysia, Japonia, India, Filipine, Turcia, Thailanda, China, Romania …
         
Alaturi de artistii Operei Comice pentru Copii din Bucuresti au evoluat ansambluri artistice din China - interpreti si dansatori de la scoala de Arte din cadrul Conservatorului Central de Muzica din Beijing, trupa „Jilin Song and Dance”; „Te Kapa i Ngati Tarawhai Trust” din Noua Zeelanda; trupa „La Montesina” si grupul folcloric „Pro loco di Castrovillari” din Italia;  baletul folcloric „Bafca” din Rusia; ansamblul de muzica si dansuri „Banda Renacer” din Chile; ansamblul UDBHAV din India; Sports&Cultural Association din Brazilia; Baletul folcloric „Flor de Mayo” din Thailanda; Santa Monica College, din S.U.A.; Country Dance Family & Friends din Germania; trupa de muzica si dansuri „Boi brihlp da Ilha” din Brazilia; s.a.

Seria de spectacole cu program diferit, prezentate de Opera Comica pentru Copii sub genericul „Romania - Land of my Heart” a cuprins colaje de muzica si dansuri romanesti. Din distributie au facut parte solistii vocali Daniel Filipescu, Oana Serban, Roberta Enisor, Lucia Racoveanu, Jennifer Dumitrascu, Bogdan serban si balerinii Alexandra Corneanu, Andreea Soare, Ilona Karpatti, Sabina Chirila, Alis Gheorghe, Theodora Munteanu, Claudia Iagar, Andy Ardeleanu, Mihai Pricope, Daniel Manea, Andrei Dogaru, Ionut Birjoveanu, Octavian Iuga, Virgil Stefu. Delegatia a fost condusa de Directorul Fondator Smaranda Oteanu - Bunea.
           
Pentru evolutiile lor remarcabile, aplaudate la scena deschisa de publicul spectator, de organizatori si de oficiali, dupa ce la postul national de radio „Voice of China” s-a spus  «Romania it’s The Best!», organizatorii au decis ca Trofeul celei de-a XVI-a editii a Beijing International Tourism Festival sa se acorde anul acesta artistilor Operei Comice pentru Copii din Romania, institutie publica de cultura aflata in subordinea Consiliului General al Municipiului Bucuresti. Unica in lume prin segmentul de public fata de care are adresabilitate, Opera Comica pentru Copii a reusit pana in prezent performanta de a castiga peste 70 de premii nationale si internationale la festivalurile de profil. Cu 60 de titluri de opera, opereta, musical si balet in repertoriu, institutia sustine anual peste 200 de reprezentatii atat la sediu (Calea Giulesti nr. 16), cat si in turneele nationale si internationale pe care le intreprinde”, explica Oana Georgescu - biroul de presa al Operei Comice pentru copii.
         

Smaranda Oteanu-Bunea si echipa


Turneele internationale despre care vorbeste distinsa Oana Georgescu sunt urmatoarele: Croatia (iunie 2004, iulie 2006, iunie 2009), Austria (mai 2007), Coreea de Sud (iunie 2007), India (noiembrie 2007, noiembrie 2008, noiembrie 2009, ianuarie 2013), Israel (noiembrie 2006, februarie 2008, mai 2009), Spania (aprilie 2008), Franta (mai 2008), Canada (octombrie 2008, decembrie 2009), USA (octombrie 2008, mai 2011),  Italia (iulie 2009), Tunisia (iulie 2009), Republica Dominicana (februarie 2010), Egipt, Germania (iunie 2010, iunie 2011), Emiratele Arabe Unite (ianuarie 2011), Kuwait (mai 202), Sri-Lanka (Decembrie 2012), Bulgaria si Turcia (august - septembrie 2013), Cehia (octombrie - noiembrie 2013), Rusia (aprilie 2014), Bulgaria (iulie 2014), China (octombrie 2014).
   
In prezent, laudabila institutie pe care o laureaza inainte de toti, copiii, are o conducere coparticipanta la faima ei mondiala: Smaranda Oteanu – Bunea, director fondator, Felicia Filip, director general, Viorica Petrovici, director de imagine. Cu atat mai vrednica de statornicit in istoria artei lirice inchinate copiilor este institutia de arta si cultura ctitorita pentru ei, cu cat fondatoarea este criticul de arta muzicala Smaranda Oteanu - Bunea, personalitate ilustra a culturii romanesti care si-a inchinat o viata de om, ei!

Smaranda Oteanu-Bunea (Opera Comica pentru Copii la  Beijing International Tourism Festival 2014,


Opera Comica pentru Copii, institutie educativa prin  muzica


Educatia copiilor nu s-a dovedit a avea curs intr-o fructificare exhaustiva, mai curand ori mai tarziu, daca decurge din spatiile ermetice ale „tocilarului” - aici nu se strang invataturile ca roade, bob cu bob, ci se insfaca neselectiv! Or, dragostea de a vedea, auzi, examina si sti nu e nici lineara, nici cu gramada, e supla, agera, vie, infloreste in lancile curiozitatii si-n atractii, uneori chiar indiscernabile, dar in masura sa stimuleze reactiile afective nascande in final de cunostinte sau indemanari practice. Intocmai pentru aceasta, Opera Comica pentru Copii edifica valentele voiosiei si placerii, drept constructiviste, cu aripi, departe de angoasele si robustetele oloage ale tocitului. Aceste stari de spirit asalteaza ca viforul scena ei, iar apoi adancul afectiv copilaresc. Augusta si relevata, opera ia aici la tinta usa spre inima, ca floarea fereastra ochilor!
         
Spre a avea doar un exemplu de invatare agreabila, prin intermediul muzicii de opera, este de luat in atentie sarbatorirea Unirii Principatelor Romane la Opera Comica pentru Copii. 24 Ianuarie, zi nationala, nici ea scapata de discursul festivist, de ovatii cu muchii de tribun politic, si-a reabilitat festiv aura la aceasta institutie, unica pe glob, intr-un spectacol muzical totalmente adorabil, in anul 2015. Preexistenta si regasita zi insemnata prin apartinerea de memoria infiorata a istoriei fiintei natiunii, la propria aniversare a readus intocmai ceea ce a hranit-o pana azi spre a rezista cu vivacitate arzatoare launtric: vasta, magnifica opera, poemul si muzica imbuchetate in lirism, fantezie, dinamism descriptiv, sincronizate in imagini scenice deopotriva meditate si in act.
         

Smaranda Oteanu-Bunea (Echipa Operei Comice pentru Copii  la Beijing u00EEn 2014)


Melosul clasic activeaza astfel o mirabila incursiune in adancul rai copilaresc, gandita de merituosii oameni de valoare ce-si asuma programul Operei Comice pentru Copii. Iata o admirabila oglindire a splendorilor operei, cu fascinanta interpretare de catre artisti: un spectacol sarbatoresc pentru copii si, fireste, pentru toti, caci muzica e a unui timp fara ani, neincadrand spiritualitatea unei varste fixe. Iar spectacolul acesta poarta in sine semnificatia unica a unui sentiment national, Unirea Principatelor Romane. Extazul copilaresc se cere in explozie manifestat. Universul cristalelor lor sufletesti palpita in coloristica roz a filonului perpetuu al umanitatii. In aceasta se contureaza adevarul care explica ceea ce faptuieste Opera Comica pentru Copii, in numele spiritului ce depinde de azi cum se introneaza in destinul uman, spre a purta pe fiecare in viitor!
         
Opera Comica pentru Copii a „replocamat”, asadar, in 2015, Unirea, la amplitudinea solemnitatii actului artistic! Istoria implinita a zilei de 24 ianuarie, nu numai necesara ca act istoric ci si ca act de constiinta s-a derulat intr-o „lectie” vie de spectacol muzical, galant, rezidand in sporirea dragostei pentru istorie prin dragostea pentru muzica si atractia acolo unde spectacolul este veritabil: opera! Solistii, alaturi de tinerii muzicieni Matei Bucur Mihaescu (pianist ?i compozitor) si Octavian Ioan Pirlea (violonist) au sustinut un concert - lectie, dedicat copiilor, marcand astfel implinirea a 156 de ani de la Unirea Moldovei cu Tara Romaneasca, sub domnul Alexandru Ioan Cuza, in 1859. Cu acest prilej, s-a inaugurat si noul pian Kawai care va acompania de acum spectacolele institu?iei. 
 

Smaranda Oteanu-Bunea (Beijing International Tourism  Festival 2014)


Privitor la eveniment, celebra soprana Felicia Filip, managerul institutiei spunea, anterior lui: „Un moment istoric precum Unirea Principatelor ramane intiparit in memoria genera?iilor intregi de romani ?i merita sarbatorit an de an, cu fastul ce i se cuvine. Bucuria Unirii este insa pentru noi prilej dublu de sarbatoare, intrucat inauguram, cu aceasta ocazie, pianul Kawai ce va insoti de acum inainte spectacolele desfa?urate la Opera Comica pentru Copii. Va invit sa lua?i parte la acest concert extraordinar si sa rememoram, impreuna, cu emotie, o zi insemnata din istoria neamului nostru”.
         
Programul concertului extraordinar a inclus lucrari cunoscute ale unor mari compozitori: Giacomo Puccini, W. A. Mozart, Gaetano Donzetti, George Enescu, Tiberiu Brediceanu ?i altii. Solistii Operei Comice pentru Copii care au evoluat in cadrul evenimentului sunt: Ioana Bitere (soprana), Raluca Oprea (soprana), Vicen?iu ?aranu (bariton) si Daniel Filipescu (tenor), acompaniati la pian de Madalina Florescu ?i Adela Lorincz.
         
Iata, deci, motivul pentru care Opera Comica pentru Copii, institutie publica de cultura aflata in subordinea Consiliului General al Municipiului Bucure?ti, unica in lume prin segmentul de public caruia i se adreseaza, pe langa ca reuseste pana in prezent (2015) performan?a de a ca?tiga numeroase premii na?ionale si interna?ionale la festivalurile de profil, an cu an urca in randurile institutiilor  educative nu numai din Romania, ci din lume, la fruntea lor!

 
 „Opera Comica pentru Copii, chihlimbar in soare”, o carte in asteptarea celor pentru care exista

Cu aceasta carte admirabila, „Opera Comica pentru Copii, chihlimbar in soare”, bibliotecile micilor melomani si ale tuturor asteapta sa se imbogateasca frumos cu bijuteria editoriala cea mai proaspata, faptuita cu dragoste si din congruentele care intra in alcatuirea frumusetii aurorale: soarele si chihlimbarul! Dupa ce a intemeiat Opera Comica pentru Copii si i-a pornit pasul pe drumul succesului, astazi, „mama” ei, compozitoarea si criticul muzical Smaranda Oteanu - Bunea ii aseaza numele si-i descrie faptele pe pagini de testament si istorie! Nu se scriu des astfel de carti, pentru ca nici nu exista astfel de fapte care sa le justifice! Cu atat mai mult autoarea acesteia, Smaranda Oteanu - Bunea are meritul de a lansa o lucrare in care propriile lucrari sunt subiectul! 

Smaranda Oteanu-Bunea (Baletul Operei Comice pentru Copii,  Beijing International Tourism Festiva3


.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate