Marin Constantin. Muzica, încă un spirit perfect şi măiastru | |
(Muzică) |
Delimitarea ori standardizarea muzicii are un punct terminus de care nu mai poate trece intensivizarea oricarei critici muzicale, oricarui studiu oricarei afinitati a unui muzicolog sau a altuia, atunci cand obiectul este muzica aceea care-i complimentul si darul oferit vietii de natura si umanitate ca pe inca un spirit perfect si maiastru. Aceasta muzica este universala si vesnica; aceasta muzica este muzica si atat. |
Doar ceva, ori cineva mai presus de cosmos poate sau nu sa adauge muzicii acesteia coordonate, sa o aseze impreuna ori in contra cu maretia spirituala suprema.
Marin Constantin
27 februarie este ziua in care ursitoarele melozilor au fost unanim de acord sa se nasca intre si pentru melomanii natiunii romane cel care avea sa fie ctitorul unui ansamblu muzical de voci innobilate pentru soarele sufletesc al corului mirabil: Marin Constantin. Lui si operelor muzicale corale ce-au prins zbor, culoare si vazduh vocal sub bagheta ca un degetar miraculos al mainii de aur unite cu inima, lumea muzicala romaneasca, deslusind magii artistice, le-a inchinat un sir de evenimente omagiale extinse pe durata intregului an 2015 - este vorba despre un sir, daca le asezam in uniformitate cu zilele depanate pe mosorul timpului, dar este deopotriva un buchet, daca vor fi culese candva, pentru vaza de cristal pretios a istoriei culturii romanesti.
Marin Constantin cu Dumitru Suandulachi si corul sau din Bacau
Dedicate memoriei maestrului, evenimentele incepute in chiar ziua nasterii sale, 27 februarie 2015, au pasit spre pragul primaverii cu un concert extraordinar sustinut in Sala Mare a Ateneului Roman, de catre Corul National de Camera „Madrigal”, sub genericul „ Marin Constantin 90”. Ansambul de voci aurorale, continuator intocmai de nestemat si fascinant al celui infiintat cu cincizeci si doi de ani in urma de catre maestrul Marin Constantin, a interpretat un corolar de opere muzicale compuse de Dan Dediu, Miriam Marbé, stefan Niculescu, Anatol Vieru, Liana Alexandru, serban Nichifor, pe o prezentare de tinuta si eticheta nobila si competenta, a criticilor muzicali Valentina Sandu Dediu si Viorel Cosma si in prezenta, pe langa spectatorii coplesiti de atmosfera aniversara galanta si solemnul reamintirilor tulburatoare, a multor artisti componenti de la infiintare pana la zi, ai Corului „Madrigal”, ieri, apoi „Corul National de Camera „Madrigal” si Corul National de Camera „Madrigal-Marin Constantin”, azi.
Marin Constantin, 1985
Dirijat de catre Anna Ungureanu, actualul ansamblu coral a parcurs pe desfasuratorul spectacolului istoria unui genial si mirabil repertoriu muzical cu momente solistice vocale realizate de catre Denis Maxim si Ana Mirescu, precum si cu interpretari solistice instrumentale exceptionale, la harpa, ale artistei Miruna Vidican. De asemenea, Corul Radio de Copii, dirijat de catre Voicu Popescu si acompaniat la pian de catre Magdalena Faur a avut o prezenta solara pe scena monumentala si cu istorie a Ateneului Roman. A fost un recital floral, cu flori corale, gingase, in cadrul Programului National „Cantus Mundi”.
Grandiosul spectacol de la Ateneul Roman nu a fost singular ci inceputul evenimentele omagiale dedicate maestrului Marin Constantin. Astfel, prin ordinul ministrului Culturii, Ionut Vulpescu, drept un demers memorial, s-a schimbat denumirea corului infiintat de catre maestrul Constantin Marin cu titulatura Corul National de Camera „Madrigal-Marin Constantin”. De asemenea, Aula Palatului Cantacuzino - „Enescu” - a gazduit o masa rotunda cu participarea la un colocviu de impresii a unor personalitati remarcabile din orizontul cultural si din critica muzicala romaneasca. Evenimentul a prilejuit reintalnirea cu membrii-alumni ai fenomenalului cor infiintat cu peste o jumatate de veac in urma. Corul „Madrigal” a sustinut un microrecital, iar apropiatii maestrului au avut rostiri emotionante.
Sub semnul instelarii in constelatia lirica a marii muzici romanesti si universale, Primaria Municipiului Bucuresti va amenaja o piata ce se va numi „Marin Constantin”, iar Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti va denumi una dintre salile noului sediu ce se va inaugura, de asemenea, „Marin Constantin”. Televiziunea Romana, Societatea Romana de Radiodifuziune (Radio Romania Muzical si Radio Romania Cultural) au incorporat in programele lor si vor continua aceasta, medalioane muzicale care-l incadreaza pe maestrul Marin Constantin. Totodata, fiica maestrului, Noemi Marin, lucreaza la amenajarea unui muzeu memorial care va pastra pentru patrimoniul cultural romanesc urme marturisitoare ale muzicianului unic si nepretuit!
Marin Constantin cu Irina Bazavan, Bernanda si Noemi Marin
Declarat la Paris, „ Bun Patrimonial Cultural Universal UNESCO”, in 1992, Corul „Madrigal” si-a primit in toata existenta sa longeviva, de pana azi, elogii, medalii, premii ce cuprind reflectiile unor momente ale unui timp, dar maestrul Marin Constantin si Corul „Madrigal” sunt fixati de istorie in universalitate si vesnicie.
Maestrul s-a nascut pe 27 februarie 1925 la Urleta, Prahova si s-a stins pe 1 ianuarie 2011, la Bucuresti. A absolvit Facultatea de Pedagogie Muzicala, sectia Dirijat Coral a Conservatorului de Muzica din Bucuresti (1944-1949), studiind cu Ioan D. Chirescu (teorie-solfegiu), Mihail Jora (armonie), Vasile Popovici (istoria muzicii), Florin Eftimescu (pian), stefan Popescu (cor), Teodora Stroescu (canto). Intre 1945-1949 a urmat si Facultatea de Pedagogie, Psihologie si Filozofie a Universitatii din Bucuresti, unde i-a avut profesori pe G. Antonescu, Mircea Florian, Dimitrie Gusti, Mihail Ralea, Tudor Vian. A obtinut titlul de doctor in muzicologie, in anul 1985.
Muzician, compozitor si dirijor de ansamblu coral roman, fondator, dirijor si director pe viata al Corului National de Camera „Madrigal”, maestrul Marin Constantin a fost specialist in muzica renascentista, cantul gregorian si baroc, precum si muzica traditionala romaneasca. A debutat ca dirijor la corurile studentesti si de amatori ale Universitatii si Sindicatului invatamant din Bucuresti (1949-1951). A fost asistent la Facultatea de Filozofie din Bucuresti (1948-1952). Din 1954 a fost seful sectorului muzical in Casa de Cultura a Creatiei Populare (1954-1955), director general, dirijor al Ansamblului UTC din Romania (1951-1974), director adjunct al Directiei muzicii din Ministerul Culturii (1960-1965), profesor la catedra de dirijat de cor la Conservator (din 1960, iar in ultimii ani, profesor consultant). intre 1966-1969 a fost director general la Opera Romana. Din 1956 este membru al Uniunii Compozitorilor din Romania. Este fondatorul Corului Universitatii din Bucuresti (1948), al Capelei Corale „Gheorghe Cucu” (1958), al Corului National de Camera „Madrigal” (din 1963, 7 iulie, cand a avut loc primul concert, pana la concertul de adio din 1999).
Marin Constantin, Cella Delavrancea, Dan Grigore, 9 decembrie 1987,
Centenarul Cella Delavrancea, Sala Radio, Bucuresti
Creatia muzicala a maestrului Marin Constantin este vasta, nefiind insa, din pacate, dar inevitabil totodata, cel putin in orizontul operelor corale, ocolita de compozitii pe tema partidului si „conducatorului iubit”, Nicolae Ceausescu. Desi defaimatoare azi, aceste compozitii nu erau submuzicale si cu atat mai putin antimuzicale, afara de text. in acest context poate fi judecata o buna parte din intreaga muzica a spatiului comunist european, asiatic, al Cubei etc..., de atunci. Nu sunt de neluat in seama aceste creatii muzicale ce si-au avut timpul si spatiul lor, si se raporteaza la regimurile politice corespunzatoare. Pe langa ca sunt neinsemnate ca numar, fata de o opera completa vasta, a le fi contestata in corpore valoarea melodica e gresit. Unele dintre cantecele de atunci cum ar fi corurile imperiului sovietic, de exemplu, sunt chiar considerate cel putin deosebite.
Dar, deasupra tuturor, opera maestrului Marin Constantin de cea mai inalta glorie, pe care a prezentat-o cu stralucit succes lumii intregi este opera de dirijare si conducere a Corului „Madrigal”. Sub bagheta maestrului Marin Constantin, unul dintre cele mai prestigioase ansambluri corale romanesti, poate cel mai prestigios, al tuturor timpurilor, formatie profesionista a Conservatorului de Muzica „Ciprian Porumbescu”, redenumit azi Universitatea de Muzica din Bucuresti a cucerit lumea muzicala romaneasca si internationala. Infiintat in cadrul acestei institutii, pe 11 aprilie 1963, la initiativa profesorului Marin Constantin, sustinut de un grup de studenti eminenti in arta muzicala si pasionati, „Madrigalul” a etalat in universul liric romanesc si mondial tulburatoare compozitii de cor, polifonice, fara acompaniament instrumental, mirifice, galante, de factura delicata, inegalabil emotionala, cu tematica idilica, sensibile melodic si poetic, ample, contemplative, confesionale... Rar, o muzica a capella, cultivata inca de prin anul o mie trei sute si ceva, a ajuns ca aceea a Corului „Madrigal”, trecand prin genurile, influentele, rigorile Evului Mediu si prin Renastere, in epoca moderna si sa reprezinte o preferinta, rod al acuaratetei stilistice si sonore, fara sustinere instrumentala, sa urce vocea umana la perfectiunea sonora, asa cum o face si azi, fara maestru, dar continuand un succes, un har, o experienta, perseverenta, seriozitate, iubire de splendorile muzicii corale, munca... ingloband un repertoriu ce oglindeste muzica Renasterii europene, creatia buizantina, muzica romaneasca si universala, „Madrigalul”maestrului Marin Constantin a fost culegator, slefuitor si purtator mai departe in timp si pe continentele lumii, a splendorilor muzicii aproape unui mileniu, asezand muzica la efigia celei de-a doua jumatati a secolului trecut si inceputul veacului si mileniului acestora, in care genul muzical coral nu ar mai avea fiinta daca iubirea, harul si munca ar inceta o singura zi, o singura clipa, sub indemnul gandului fals ca lumea moderna se indreapta catre muzica rece cu mai joasa rezonanta in spirit si o cat de inalta urcare in zgomot!
Marin Constantin, 1978
Intru amintire, respect si gratitudine, maestrul Marin Constantin a inteles inaintea multora aceasta si numai astfel a reusit sa predea „Madrigalul” ca pe un tezaur cultural, continuatorilor sai, ca pe un copil crescut educat, curat, frumos si sanatos, pentru rezistenta in forfota curentelor si timpurilor. Acest „copil” este precursor spiritual de cel mai consistent testament cultural al „Madrigalului” de azi. O spicuire a ceea ce a primit ca distinctii notabile, premii, medalii etc., „Madrigalul” si maestrul, intr-o viata de creatie, dirijare si conducere a acestui cor emblematic al muzicii corale romanesti si internationale, urcat la soarele genialitatii si superbitatii muzicale, ar fi urmatoarea:
Marin Constantin, Ion Voicu, Iosif Conta, 1976
Medalia UNICEF, primita la doar cinci ani de la infiintare; premiul Criticii Muzicale Germane, conferit trei ani mai tarziu; premiul „Il Saggitario d’Oro”, Italia, 1976; Medaille en Vermeil, Luxemburg, 1979; Diploma de onoare si Premiul Grand Duc Adolf, 1979; Premiul exceptional al ATM, 1979; Diploma de onoare a Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania, in 1985 si 1993; titlul de „Bun al Patrimoniului Cultural Universal UNESCO”, pentru Corul Madrigal, si de „Ambassadeur de bonne volonte de l’UNESCO” pentru maestru, Paris, 1992 (in alocutiunea sa cu aceasta ocazie, Federico Mayor, Directorul General al UNESCO a facut dedicatia: „Corului Madrigal si lui Marin Constantin, monument de frumusete si sensibilitate emotionala, pe care ni-l ofera Romania, lumii si sperantei”!; Ordinul Meritul Cultural in Grad de Comandor pentru Corul National de camera „Madrigal”, decernat de Presedintia Romaniei, 2003; diploma „American Biographical Institute”; medaliile „Enescu” si „Eminescu”; Crucea Patriarhala Ortodoxa”; Premiul Sperantei conferit de Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania.
Incepand din anul 1964, „Madrigalul” a participat la toate editiile Festivalului International „George Enescu”, iar din 1969 a sustinut continuu concerte in SUA, Canada, Europa si Asia, realizand peste patru mii de concerte dintre care cam doua mii, in strainatate. „Miracolul Madrigal”, dupa aprecierea Wilmei Vernocchi, membra a conducerii Operei „Scala” din Milano, a impresionat pe unii poeti si compozitori care au creat opere special pentru „Madrigal”. Printre ei, compozitorii Miriam Marbé, Sigismund Toduta, Sabin Pauta, Tiberiu Olah, Liana Alexandra, Cornel taranu, poetii Grigore Vieru, Nichita Stanescu si altii.
Discografia Corului „Madrigal” cuprinde o seama de LP-uri si CD-uri inregistrate la Electrecord, printre care CD-ul „Mysterium”, cu soprana Angela Gheorghiu si Orchestra Filarmonicii din Londra dirijata de Ion Marin si inregistrat la Casa Decca. Mai sunt evidentiabile filmele de scurt metraj si de televiziune difuzate in Romania, Italia, Belgia, Franta, Germania, Olanda, Japonia si Macedonia. BBC a realizat in 2006 un film cu Angela Gheorghiu si Corul Madrigal la Manastirile din Bucovina, iar regizorul Mirel Iliesiu a cucerit la Festivalul de la Cannes premiul „Palm d’Or” cu filmul documentar despre activitatea Corului „Madrigal”, „Cantecele Renasterii”, produs in Studiourile Cinematografice „Alexandru Sahia”. In afara de acesta, intre productiile cinematografice de scurt metraj se mai numara filmele televiziunii germane din seria „Coruri celebre”, un film al televiziunii italiene cu Missa Criolla, realizat la Centrul International de Studii Muzicale, filmul Amsterdam - Bucuresti realizat de TVR in colaborare cu televiziunea olandeza, filmul de divertisment pentru revelionul anului 1971 realizat de cineasti ai unor televiziuni franceze, un film al Societatii Japoneze pentru dezvoltarea muzicii, intitulat „Corul Madrigal din Bucuresti”, filmul „Madrigalul in Japonia”, realizat de Viorel Sergovici, la TVR.
Corul Madrigal
Bagheta dirijorala a ctitorului Corului „Madrigal” si dirijor al lui, indelungat si mirabil timp plin de succese si glorie, i-a fost predata de catre insusi maestrul Marin Constantin, la concertul de adio, dirijorului Voicu Popescu. in ianuarie 2011, maestrul Marin Constantin a trecut in nefiinta. Celebrul dirijor Ion Marin a devenit directorul de onoare al ansamblului.
Asadar, un an memorial si omagial, „Marin Constantin”, anul 2015. Este cel in care nu doar melomanii romani sau ai lumii, ci Romania insasi, ca natiune cu temelie spirituala si culturala isi omagiaza ziditorii propriei fiinte, zugravitorii sufletului ei, doctorii sufletesti, bucuratorii si aparatorii spiritului ei!
Victor Rebenciuc prezentand concertul Corului Madrigal la Ateneul Roman
.
| |
|
|