Ieşeanul doctor în Teologie ajuns în marile zone de conflict ale lumii: „Criza refugiaţilor e un turnesol pentru Europa. Arată lipsa de coerenţă, lipsa unui lider” | |
(Viață) |
Danut Manastireanu (60 ani), cu o vasta experienta in zonele de conflict si la catedrele universitatilor care au cursuri de istoria religiilor, isi expune punctul de vedere in privinta crizei imigrantilor din Siria si a evolutiei religiilor in Europa. Doctor in teologie, profesor si director pentru credinta si dezvoltare, Regiunea Europei de Est si a Orientului apropiat la World Vision International este direct implicat in problemele pe care le intampina in Europa refugiatii din Orient. |
Cunoaste in profunzime, prin natura formarii sale, aspectele vietii spirituale si ale religiilor lumii, criza de leadership la nivel mondial, extremismul si intoleranta religioasa, sentimentele care domina societatea in care traim, motivele pentru care avem astazi in Europa o acuta criza a imigrantilor, cauzele razboiului din Siria, perceptia gresita pe care o au europenii cand vine vorba de Islam. Cu o vasta experienta pe zonele de conflict, teologie si campanii umanitare, Danut Manastireanu crede ca mersul la biserica nu defineste viata spirituala a individului, ca institutionalizarea credintei duce, de multe ori, la o instrainare a omului de Dumnezeu, ca Europa si lumea se confrunta cu o criza identitara, in primul rand, care nu poate fi rezolvata fara ajutorul unor lideri care sa inteleaga masele, fara o acceptare a diversitatii religioase.
In cei peste 60 de ani de viata ati trecut prin multe, ati cunoscut oameni si culturi diverse. Pornind de la aceasta experienta, cum ati defini credinta? Ce ar trebui sa facem pentru a avea o viata spirituala sanatoasa?
Credinta este raspunsul nostru la ceea ce intelegem despre Dumnezeu, despre realitatea ultima, despre revelatia lui Dumnezeu in istorie, despre Scriptura. Este, pentru mine, ca o mana intinsa, pentru a accepta realitatea. Credinta este o dotare naturala a omului. Sfantul Apostol Pavel vorbeste despre faptul ca Dumnezeu se descopera pe sine in foarte multe forme. Prima dintre ele, cea mai elementara, este in natura.
E drept, asadar, ca multe conflicte religioase apar din cauza faptului ca unele popoare se cred mai aproape de Dumnezeu, prin religia lor, decat altele?
Cred ca sunt multe cauze ale intolerantei religioase. Eu sunt un dusman inversunat al fundamentalismului sub toate formele lui. Pentru noi, fundamentalismul este ce fac islamistii, insa avem propriile noastre fundamentalisme. Avem fundamentalismul crestin, fie el ortodox, catholic, protestant, exista, de asemenea, fundamentalisme seculariste, desi secularistii contesta faptul ca ideologia pe care au adoptat-o este una de natura religioasa, asa cum comunistii contesta ca ideologia lor este una religioasa. Este un fapt coerent, stabilit ca exista o dimensiune religioasa si a marxismului si a secularismului. Deci, intolerantele si fundamentalismele nu sunt exclusiv apanajele religiilor institutionalizate. Exista un soi de intoleranta care trece dincolo de religios, intoleranta mea fata de celalalt care este altfel decat mine. si, adesea, aceasta intoleranta este inradacinata in ignoranta. Cand nu stiu cine este celalalt, reactia instinctiva, primitiva este de a-mi fi teama de el.
Danut Manastireanu (centru) alaturi de patriarhul georgian Ilia FOTO Arhiva personala
________________________________________________________________________
“Exista un soi de intoleranta care trece dincolo de religios, intoleranta mea fata de celalalt care este altfel”
________________________________________________________________________
Luand ca punct de reper aceasta intoleranta fata de celalalt, observam cu totii ca extremismul s-a accentuat in lumea actuala. Ca doctor in teologie, cum vedeti dumneavoastra evolutia religiilor, la sfarsitul secolului al XX-lea si inceputul secolului al XXI-lea?
E un fenomen straniu. Modernitatea a postulat, cumva, disparitia religiosului. Ori, lumea contemporana este mult mai religioasa decat cea din secolul al XVIII-lea. Dar, cred ca Eliade avea multa dreptate cand spunea ca religiosul este strans legat de identitatea noastra, de structura noastra omeneasca. Nici un alt animal nu isi ingroapa mortii. Resurgenta asta a religiilor este un reflex din disperare, o reactie la lipsa de sens pe care a adus-o modernitatea. Este evident ca modernitatea nu a reusit sa rezolve marile dileme umane si prima reactie de dezamagire a aparut la sfarsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului al XX-lea, mai ales odata cu primul Razboi Mondial care a produs un soc lumii moderne.
Stiinta, ratiunea, Luminile trebuiau sa aduca o perioada de pace si ele au adus, se vede, doua razboaie mondiale si nu stim daca nu cumva mai urmeaza unul. Ori, asta a nascut un soi de disperare si de lipsa de sens. Numai ca, resurgenta asta a religiilor nu este una asezata pe fundamente coerente. De foarte multe ori, avem de-a face cu un atasament emotional care nu este bazat pe o cunoastere coerenta a religiilor. De exemplu, foarte putini dintre cei care sunt fanatici adepti ai Islamului in momentul actual inteleg istoria acestei religii.
________________________________________________________________________
“Perioada de glorie a Islamului a fost cea medievala, cand a dat filosofi, poeti, medici, artisti”
________________________________________________________________________
Dintre toate aceste religii, Islamul pare a duce la o profunda criza religioasa. Cum vedeti evolutia Islamului in viitorul apropiat?
Islamul nu este, evident, in perioada sa de glorie. Perioada sa de aur a fost cea medievala, cand a dat filosofi, poeti, medici, artisti. Acum traim, din acest punct de vedere, un timp al derutei. Eu lucrez in mai multe tari islamice si am avut sansa de a intalni teologi, lideri religiosi, laici coerenti, moderati, eleganti, educati. Din pacate, ei nu sunt vocea principala in Islam, in momentul actual, si nici nu sunt cei care primesc drept la microfon in lumea occidentala. Este scos in fata, in mass-media, extremismul pentru ca face audienta. Legat de acest aspect, port o vinovatie cu mine pentru toata viata. Am cunoscut in urma cu 10 ani, la o intalnire de formare World Vision, un medic pakistanez.
________________________________________________________________________
Apoi, cand am vizitat Pakistanul, m-am vazut cu el, intr-o perioada in care armata pakistaneza ducea o campanie pentru eliberarea unei zone care fusese ocupata de talibani, Valea Swat. Acest doctor se ocupa, alaturi de Serviciile Secrete, de dezintoxicarea ideologica a talibanilor. Dr. Farooq era un om care a scris enorm despre Islam, dintr-o perspectiva moderata. Si mi-a marturisit, la cateva luni de la intalnirea noastra, ca a devenit dusmanul numarul 1 al talibanilor, iar daca nu va pleca din Pakistan va fi asasinat. Mi-a cerut ajutorul. M-am adresat, la randul meu, mai multor institutii care mi-au spus ca nu se ocupa de asemenea lucruri. Si am lasat lucrurile asa. Cateva saptamani mai tarziu, prietenul meu era asasinat in fata biroului sau din Islamabad. Exista o multime de asemenea oameni in lumea islamica, care isi asuma riscuri uriase. Noi aici nu platim nici un pret, stam in confort si criticam Islamul.
________________________________________________________________________
“Pe masura ce creste ignoranta religioasa, creste si riscul unor conflicte religioase”
Ce ii indeamna pana la urma pe acesti fudamentalisti islamici in lupta?
Avem de-a face cu o aruncare complet irationala in ceva care le promite, stiu eu, Paradisul. Dar, acelasi lucru se intampla in crestinism, in alte forme, poate nu atat de violente in aceasta epoca. Si crestinismul si iudaismul au fost la fel de violente. Acest impuls al violentei se afla in fiecare religie si, in anumite momente, poate fi exacerbat. De fapt, Rene Girard povesteste despre asta in Violenta si sacrul si in alte carti ale lui. Este, pana la urma, un fenomen uman general. Mi se pare ca, pe masura ce creste ignoranta religioasa, creste si riscul unor conflicte religioase.
Unul dintre fenomenele interesante pe care le urmaresc in ultima vreme este un grup din Marea Britanie, Lapidomedia, care incearca sa promoveze alfabetizarea media in materie religioasa. Pentru ca, oamenii de media, din pricina ignorantei in materie religioasa, adeseori promoveaza in public extremismul. Daca nu revenim la o intelegere coerenta a religiosului, inradacinata istoric si echilibrata si daca nu incercam sa exorcizam temerile astea irationale cu care operam in spatiul religios, riscul de conflicte religioase va creste foarte mult. Refugiati in Serbia, la granita cu Ungaria.
FOTO World Vision International
Este Islamul un pericol pentru Europa?
Aici este important sa se faca distinctie intre Islam, ca religie, si Islamism, ca ideologie fundamentalista si extremista. Dar, sa nu uitam ca nu numai islamistii sunt violenti. Haideti sa ne amintim de cucerirea de catre catolici a Americii de Sud sau de felul in care ortodoxia a patruns in Romania, cu sabia bulgara, in secolele VII-VIII. Asa de usor uitam istoria si o intrumentam pentru a iesi in avantaj.
Daca pe moderati nu prea doreste nimeni sa ii sustina, de unde gasesc acesti extremisti islamici resursele finaciare pentru a actiona?
Petrol, petrol, petrol. O parte din aceste resurse militare vin chiar de la americani. Cum au aparut talibanii? Au fost instrumentati de occidentali pentru a lupta impotriva trupelor sovietice in Afganistan. Acesti occidentali au incercat in aceste zone de conflict sa ii intoarca pe unii impotriva altora si s-au dedat la tot felul de inginerii sociale care se intorc, intotdeauna, impotriva initiatorilor.
O CRIZA MONDIALA A VALORILOR
De la vietile noastre nereflectate, la criza imigrantilor, care parca ne-a luat prin surprindere, desi nu era greu de prevazut, cum o putem intelege mai bine?
Mie mi se pare ca avem de-a face, in primul rand, cu o criza a valorilor. Traim intr-o epoca de deruta, in care structurile lumii sunt puse sub semnul intrebarii, se refac, iar omul se simte victima. Intrebarea este ce facem noi in acest moment, pentru a ne salva. Asa cum spunea domnul Andrei Plesu in Minima moralia, apelam la eroisme minime sau la compromisuri maxime?
Refugiati in Serbia, la granita cu Ungaria FOTO World Vision International
________________________________________________________________________
“In Rusia exista un cult al lui Putin, un grup de maicute i-au facut icoana”
________________________________________________________________________
Criza de leadership care se observa la nivelul Uniunii Europeane duce la aparitia unor contraexemple si la incapacitatea gestionarii unor situatii de criza, cum este cea a emigrantilor din Siria.
________________________________________________________________
Da, asta se intampla in momentul de fata in Rusia cu Putin, care este venerat, pur si simplu. Nivelul de popularitate al acestui iresponsabil este incredibil. Oameni inteligenti il venereaza, de-a dreptul. Exista un cult al lui, exista un grup de maicute care i-au facut icoana. Sper, totusi ca omul asta sa nu isi extinda prea mult popularitatea. Ma bazez pe faptul ca serviciile secrete rusesti nu sunt foarte bucuroase de deserviciile pe care acesta le aduce Rusiei. Din nefericire, nu are o contrapondere la nivel de leadership, la nivel european.
________________________________________________________________________
Cu Putin “in coaste”, incepe sa slabeasca in intensitate influenta Uniunii Europene si a liderilor sai la nivel european si mondial. Se exacerbeaza nationalismul in Europa?
Cred ca daca Uniunea Europeana s-ar intoarce la ideea sa de baza, care a fost un proiect eminamente crestin la origini, bazat pe subsidiaritate, nu pe o birocratie excesiva, Europa ar avea sanse sa redevina o forta pentru a contrabalansa Rusia, China si America. Deocamdata, suntem intr-o teribila degringolada.
________________________________________________________________________
“Avem o Europa ultrabirocratica, ce incearca sa se substituie corpusurilor nationale si asta nu va crea decat confuzie si exacerbarea nationalismelor”
________________________________________________________________________
Criza imigrantilor accentueza aceasta degringolada?
Criza imigrantilor este un fel de turnesol pentru Europa: ea scoate in evidenta lipsa de coerenta, lipsa unui proiect, lipsa unitatii, de fapt. In momentul in care aceasta tulburare a aparut la portile Europei, s-au vazut fisurile. In momentul in care nationalismele sunt exacerbate, ajungem la situatii teribile. Asta s-a intamplat in Iugoslavia, asta s-a intamplat in Rusia la caderea comunismului si se poate intampla oricand, din nou, in Europa. Deocamdata avem o Europa ultrabirocratica, care incearca sa se substituie corpusurilor nationale si asta nu va crea decat confuzie si exacerbarea nationalismelor. Nu cred ca perioada pe care o traversam este una de bun augur pentru Europa unita.
De ce vin, totusi, cu atata speranta cei dintr-o civilizatie total diferita, cu alte principii morale, inspre Europa?
Vin in tari in care exista o structura sociala coerenta, in care omul se poate afirma. E un fel de compliment adus Europei. Unele dintre tarile din care vin acesti oameni au fost bogate, la un moment dat si stabile. Siria, sigur, sub o dictatura, a fost, totusi, o tara destul de stabila. Biserica si-a sacrificat acolo anumite lucruri esentiale pentru identitatea ei, ca sa aiba un spatiu in care sa supravietuiasca. Iar acum plateste pretul pentru asta, din nefericire. Europa este atragatoare tocmai din pricina unor lucruri care s-au construit pe o intelegere crestina a socialului.
Dar tarile mai apropiate de Siria, si teritorial si spiritual, de ce au incetat sa fie tentante pentru acesti emigranti?
Turcia are aproape doua milioane de emigranti, iar Libanul are un emigrant la doi libanezi. Sunt aproape patru ani de conflict in acea zona. Emigrantii s-au dus, in prima faza in Irak. Sunt destui si in tarile din Golf. Tarile respective sunt bogate pentru ca au petrol, dar infrastructura nu este una care sa incurajeze bunastarea individuala.
O mama si copiii sai in Iordania FOTO World Vision International
Vor reusi acesti emigranti sa se integreze in Europa, tocmai pentru ca au dus pana acum o viata atat de diferita fata de cea de aici?
Nu sunt foarte sigur. In primul rand, pentru ca Europa nu este pregatita sa priveasca alteritatea ca pe o sansa si apoi pentru ca multi emigranti nu sunt pregatiti pentru viata in Europa. Cei mai multi, mai ales cei fara prea multa educatie, vor trai in ghetouri din care se vor recruta adeptii extremismului, vor fi dezamagiti, asa cum sunt multi dintre cei care, desi traiesc in comunitatile din Europa, aleg sa se alature extremismului.
Deci este justificata, pana intr-un punct, frica europenilor de emigranti?
Frica este o reactie instinctuala la necunoscut, dar haideti sa ne uitam la cifre. Numarul celor care bat la portile Europei este infim, nu este nici macar un procent. Daca un procent poate destabiliza 99 de procente, ceva nu e in regula nu cu cei 1%, ci cu cei 99%. Unde greseste Europa in gestionarea acestei crize a emigrantilor? Europa a reactionat cu egoism. Incearca sa isi pastreze viata linistita. Tocmai de aceea, solutia pentru emigranti nu este in Europa, sunt de acord cu cei care spun asta, solutia este in Siria. Dar, de ce nu am inceput sa lucram la solutia in Siria acum trei ani de zile? Pentru ca nu ne-a pasat, n-a fost problema noastra. intre timp, a devenit problema noastra. De asta, lipsa unui lider la nivel european se vede acum. Noi nu avem lideri care sa vada departe. Avem oameni care privesc la interesele egoiste si pe termen scurt ale natiunii lor. Europa a gresit, inca de la inceput, prin lipsa de implicare, iar astazi singura solutie pe care o gaseste este una birocratica. Alocam cote. Dar nu rezolvam nimic. Unii vor refuza cotele, asa cum s-a intamplat, deja.
Cine este Danut Manastirenau: o vasta experienta pe zonele de conflict, teologie si campanii umanitare
Nume: Danut Manastireanu
Data si locul nasterii: 30 noiembrie 1954, Iasi, Romania
Starea civila: Casatorit
Studii:
1994–2004 – Studii de doctorat in teologie (Ph.D.) – London School of Theology, colegiu asociat cu Universitatea Brunel din Londra. Tema lucrarii de doctorat: Un model perihoretic al Bisericii. Eclesiologia trinitariana a Pr. Dumitru Staniloae (absolvirea, promotia 2005)
1993–1994 – Masterat in teologie (M.A.) – Specializarea, Aspecte ale interpretarii biblice, London Bible College, colegiu asociat cu Universitatea Brunel, Londra. Tema dizertatiei: Locul Scripturii in traditia ortodoxa (absolvirea, promotia 1995)
1974–1978 – Licenta in stiinte economice (BA) – Specialitatea Economia industriei, constructiilor si transporturilor, Universitatea „Al. I. Cuza“ din Iasi
1965–1973 – Studii primare si gimnaziale – Scoala generala „Petru Poni“, Iasi
Cariera:
1999–prezent – Director pentru credinta si dezvoltare, Regiunea Europei de est si a Orientului apropiat, World Vision International
2008–prezent – Lector universitar la Facultatea de teologie evanghelica, Osijek, Croatia
2007–prezent – Coordonator doctorat, Seminarul Teologic Baptist International (IBTS), Praga, Cehia
2007–2008 – Lector universitar la Universitatea Oradea, Romania
2006–2007 – Lector universitar la Universitatea Babes-Bolyai, Cluj, Romania
2005–2008 – Lector universitar la Eastern University, Statele Unite ale Americii 1998–1999 – Profesor de educatie religioasa, Colegiul Richard Wurmbrand, Iasi
Locuieste in: Iasi
.
| |
|
|