Paradise in Ruins: Visual Art Activism
Gangster Backstage este o productie pentru care Teboho Edkins s-a aventurat in unul dintre cele mai violente districte ale populatiei de culoare din Cape Town – unde putini locuitori albi indraznesc sa intre – pentru a observa nemijlocit viata adevaratilor gangsteri. In loc sa-i caute pe gangsteri in habitatul lor natural, regizorul ii convoaca in cadrul neutru al unei sali de curs goale, prin lansarea unui anunt de distribuire a rolurilor. Interviurile, in timpul carora personajele vorbesc candid despre avantajele si dezavantajele vietii de gangster, alterneaza cu momente in care pun in scena propriile temeri si visuri, intr-un decor fara continut, de tip Dogville, cu benzi albe marcand conturul claustrofobic al unei celule.
Shift by Alex Gerbaulet
Shift, al lui Alex Gerbaulet, coboara pe axa amintirilor propriei familii si ale orasului industrial Salzgitter, un fost proiect infloritor al Germaniei naziste, caminul pentru uzinele Göring si pentru lagarele de munca adiacente. Redus la reprezentarea ruinelor unei ideologii nereusite, il asteapta un viitor si mai cumplit, din moment ce este proiectat sa devina locul final de depozitare a deseului radioactiv.
Paradise by Max Philipp Schmid
„Totul era bine. Departe de atingerea oricarui rau” – o voce rosteste in mod repetat si convingator la inceputul filmului lui Max Philipp Schmid, facand aluzie la un Paradis (pierdut). In schimb, spectatorul este acaparat intr-o sera artificiala imitand Gradina Edenului, unde personajul lui Adam este jucat de un barbat de varsta si clasa sociala medii ce recita, la un microfon, citate din Biblie, din Rousseau, Der Spiegel si Hesiod.
In Freedom & Independence, Bjørn Melhus pune sub semnul intrebarii schimbarea globala de paradigma ideologica catre noi forme de capitalism religios, confruntand ideile romancierei Ayn Rand, auto-proclamat filosof obiectivist, cu continutul evanghelic al filmelor comerciale americane.
The Artist Is Present
Programul The Artist Is Present isi provoaca publicul la abandonarea rolului pasiv de privitor si la revendicarea unui spatiu de gandire libera si actiune descatusata.
Territorial Marking by Daniel Djamo
Cu un substrat extrem de bogat, Territorial Marking este un minunat exemplu de arta naiva, realizat de Daniel Djamo, castigatorul Premiului pentru cel mai bun film romanesc la BIEFF 2014. Artistul apare pe ecran, fluturand drapelul Romaniei intro padure. Pe fundal, vocea nelinistita a mamei lui incearca sal descurajeze in privinta realizarii urmatoarei sale opere de arta controversate, ce ar presupune alterarea drapelului francez. Avand incapatanarea tipica unui artist, Djamo refuza sa se supuna fricii mamei sale de autoritatile franceze. Se poate descoperi neputinta traumatica a imigrantului, accentuata de cicatricea opresiunii comuniste, care se dezvaluie la fel ca drapelul fluturand al lui Djamo.
Symbolic Threats by Leinkauf Henke Wermke
Pe 22 iulie 2014, New Yorkul sa trezit cu o declaratie muta si neasteptata: steagul national de pe Podul Brooklyn disparuse, fiind inlocuit cu doua steaguri albe. intrun New York post-11 septembrie, acest gest a dinamizat autoritatile si media, dand nastere la reactii automate de frica, furie si panica. Pe scurt, o reactie pe care orice opera de arta ar trebui sa o provoace. Construit din materiale de la TV, radio si din online, Symbolic Threats urmareste parcursul interventiei artistice a lui Leinkauf si a lui Wermke, reflectand asupra rolului artei in lume, dar si asupra noastra ca cetateni.
Seance by Yuri Ancarani
Carlo Mollino, renumitul designer si arhitect, a plecat dintre noi in 1973, lasand in urma o impresionanta mostenire artistica. In Séance, Yuri Ancarani valorifica preocuparea lui Mollino pentru ocult, scurtmetrajul fiind construit ca o scena de spiritism in care mediumul Albania Tomassini devine intermediarul arhitectului; prin mijlocirea ei, o voce spectrala vorbeste despre opera vietii sale trecute, catapultandune in starea de transcendenta oferita de actul creatiei.
October Is Over by Karen Akerman and Miguel Seabra Lopes
Analogia vietii cu cinematografia nu a fost niciodata mai fermecatoare si mai clara ca in scurtmetrajul October Is Over al lui Karen Akerman si Miguel Seabra Lopes. Construit printro simplitate formala care dezvaluie in adancimea sa psihanaliza lacaniana si montajul eisensteinian, scurtmetrajul este un omagiu adus cinematografiei si sclipirii creative care ii da viata.
Please Relax Now by Vika Kirchenbauer
Prin adresare directa, Vika Kirchenbauer ne spune Please Relax Now. Calma si sigura pe ea, Kirchenbauer sparge bariera distantarii impuse de ecran, dezvaluind sistematic raporturile de putere dintre arta si consumatorul acesteia. Ca spectatori, suntem incurajati sa subminam pasivitatea si sa ne revendicam pozitia in spatiul pe care il ocupam. Cum? Explorand, acum si aici, principiul placerii artei extreme. Politica si jucausa, premisa aparent simpla a filmului Please Relax Now va deveni una dintre cele mai provocatoare experiente vizuale la care poti lua parte. Ar trebui sa te opui? Nu, doar relaxeazate.
Cea de-a sasea editie a Festivalului International de Film Experimental Bucuresti BIEFF are loc in perioada 14–20 martie 2016 si este sustinuta de: Administratia Fondului Cultural National, Institutul Cultural Roman, Forumul Cultural Austriac, Goethe-Institut, British Council, Ambasada Statelor Unite ale Americii, Ambasada Regatului tarilor de Jos, Ambasada Israelului, Ambasada Suediei, Ambasada Elvetiei, Swiss Sponsors’ Fund, Institutul Francez, Institutul Cervantes, JTI, TNT, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Universitatea Nationala de Arte, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica.
.
|