Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
24 aprilie 2024
Recomandări
Rodin Moldovan: "De câte ori ajung în Iași, mă las invadat de amintiri..."
(Muzică)
Seva numelui sau are conotatii muzicale la propriu, pentru ca Orchestra Filarmonicii din Iasi si Orchestra Filarmonicii din Ploiesti au fost, candva, traversate de o iubire de-o viata si de iubirea pentru muzica, in aceeasi masura. Cu alte cuvinte, ambii sai parinti au fost artisti, iar pentru el, muzica este atat un dar genetic, o traditie de familie, cat si substanta ce-i edulcoreaza supravietuirea.
 
Ceea ce reuseste sa deseneze Rodin Moldovan in inimile audientei este numele sunetului care daruieste speranta, sinceritate, visare, inefabil, dinamism. Ascultandu-i muzica, esti chemat mai aproape de tine si, deodata, fiecare nota, fiecare cheie sol, fiecare partitura incepe sa-ti vorbeasca ca si cum ti-ar aduce aminte de tine, cel de ieri, de tine, cel de azi, de tine si de un maine purtat pe aripile povestii muzicale. Ti se aduce, in prim-plan, o recuperare afectiva, ti se restituie destinul pe care il iubesti dintotdeauna, esti chemat la dulcea inganare dintre rasarit si apus. Te asezi la sevalet si pictezi clipele, anotimpurile, vocea noptii, buchetul stralucitor de stele care
troneaza la gatul inserarii lacrimilor, tristetilor, nedreptatilor. De fapt, ai doar vaga senzatie ca tu esti pictorul, pentru ca, de coplesit ce esti de aceasta bogatie de licori muzicale din care gusti cu nesat, uiti ca din ipostaza de ascultator, ti se cuvine doar sa aplauzi, sa admiri, sa apreciezi, sa impartasesti cu intreg universul ceea ce iti transmite, facand apel la culorile si sunetele propriului suflet. 

Magia imprastiata generos de Rodin Moldovan prietenului sau de-o viata, violoncelul, dezleaga tacerile, imblanzeste marturisirile, cheama imaginarul, creativitatea, spiritul ingenuu, stimuleaza vizualul, expresiile fine, bunele intentii, cromaticile tentante, gesturile ochilor, blandetea auzului, ca si cum ai asista la faurirea unei povesti senzoriale, in care muzica acceseaza imagini sonore dintr-o harta emotionala care se picteaza cu fiecare noua auditie. Ulterior, sunetele imaginilor iti infatiseaza intalnirile dintre sunete si imagini, memorari si memorii, biografii si destine. Si, intre acestea, se adauga subtil, dar neintamplator, intervale de coincidente, iluzii, dorinte, asteptari, asemanari, identificari, suspans, regasiri, pasiuni, idei, secrete si... un ocean inepuizabil de variante si variatiuni de destine umane. Cand asculti cum ii interpreteaza pe Friedrich Gulda, Handel, Schumman, instant ti se reactiveaza imaginea unui violoncel din a carui inima ies, pe rand, partituri brodate cu energia smaraldului verde, dorita liniste a topazului, intelepciunea ametistului...Violoncelul, insusi, prinde viata, se metamorfozeaza intr-o bijuterie componistica, pentru ca Rodin Moldovan trece totul din inima prin degete, pana in corzi.

9faa528207414c9da664d13e2390890f
_______________________________________________________________________

"Ma fascineaza liniile de tramvai din Iasi, pe modelul rusesc, cu linii foarte stramte, inguste. Apoi, intreaga atmosfera a orasului este speciala pentru mine. Mereu. Cred ca teatrul este unul dintre cele mai frumoase din lume. Amintirea faptului ca mama si tata lucrau in filarmonica imi provoaca un sentiment cald si special. In Iasi ma simt mereu acasa,  chiar daca la varsta de cinci ani m-am despartit de acest oras. "
_______________________________________________________________________

Stefania Argeanu: Domnule Rodin Moldovan, cine/ ce v-a calauzit spre muzica?

Rodin Moldovan: Mama, in primul rand, dar ambii mei  parinti erau muzicieni, violisti. Mama a cantat in orchestra Filarmonicii Ploiesti, apoi in Italia, iar tata a fost timp de 40 de ani prima viola a Orchestrei Filarmonice iesene. Era o urmare cumva fireasca ca si eu sa fac asta, dar nu neaparat necesar. Am inceput la varsta de 5 ani cu vioara si pentru ca dupa aceea am stat o perioada cu bunicii mei la Braila, nu am mai studiat muzica. Apoi, cand am plecat de acolo, am inceput  sa invat violoncelul. Asta se intampla la varsta de 13 ani. 

Violoncelul a fost dintotdeauna pasiunea dvs.? Cum s-a infiripat povestea dintre Rodin Moldovan si violoncel?

S-a infiripat din prima secunda ca un fapt absolut normal. Nu putea sa fie altfel. In viata mea  aveam doar doua alegeri: ori violoncelist, fie taximetrist. Fara exagerare, am condus 3 milioane de km si, dintre toti taximetristii din lume, daca ii aliniezi pe toti, nu exista unul care sa cante la violoncel ca mine si daca iei toti violoncelistii din lume, nu cred sa mai fie altul care sa fi condus masina cat am condus eu. 

Daca normalitatea nu este o parafa, o garantie a stabilitatii, a unei viziuni pe termen lung, si este necesar sa crezi intr-un vis pentru a dobandi forta launtrica de a lupta, in permanenta, pentru fiecare secunda a existentei, in ce masura ceea ce ofera muzica/ violoncelul reuseste sa va  imblanzeasca supravietuirea?  

Muzica reuseste sa imi indulceasca viata, insa doar pe moment. Dupa aceea… mai putin. Durata este limitata, asa ca si efectul este partial. Inima si sentimentele sunt cele care imi pot imblanzi, cu adevarat, supravietuirea si relatiile cu ceilalti. 

155783_661649787230613_431378065_n

Exista o predilectie, deopotriva intalnita, in literatura de sorginte psihiatrica, filozofica si psihologica, potrivit careia: 1. fiinta umana traieste, in permanenta, intr-un labirint al singuratatii 2. indeosebi cand este desfasurata o activitate superioara, solitudinea devine o conditie. Ce semnificatie acordati acestui punct de vedere? Este solitudinea o prioritate in viata artistului? 

Este. Evident. Solitudinea te ajuta sa creezi, sa te regasesti cand esti pierdut, sa inaintezi, sa te cunosti, sa iti pui ordine in ganduri. In general, asa stau lucrurile, dar cand ne gandim la singuratate din punctul de vedere al muzicii, al muzicianului, lucrurile se schimba un pic, devin sensibil diferite fata de viata. Ca muzician, singuratatea este o modalitate prin care poti atinge punctele de culme, climax-ul.
_______________________________________________________________________

"Este o reala placere sa fiu acompaniat de Ioana Maria Lupascu, pentru ca stie sa treaca cu finete de la stralucirea pe care o are cand este solista, la modestia si respectul fata de partenerul de muzica de camera, atunci cand acompaniaza."
_______________________________________________________________________

Cum va raportati fata de singuratatea cognitiva, creatoare, justificata? 

Depinde. Conteaza enorm in ce moment sunt, cum ma inteleg cu ceilalti, perioada in care ma aflu, muzica pe care o cant, daca iubesc, daca sunt iubit, daca sunt fericit sau nu - toate aceste elemente au o pondere semnificativa. 

In calitate de violoncelist, in ce forme considerati ca se manifesta creativitatea?

Creativitatea mi-o manifest, evident, pe scena si, asta, depinde de mai multi factori care tin mai mult de partea emotionala. Conteaza enorm cum ma bucur de fiecare zi, ceea ce mi se intampla si mai ales ce sentimente ma anima, in ce stare se afla inima mea. Totul depinde de cum ma simt eu, de starea mea, de ceea ce mi se intampla si cum ma afecteaza, caci eu trec totul din inima prin degete, pana in corzi.

Care este mesajul pe care simtiti ca il transmite violoncelul oceanului muzical de ieri, de astazi, dintotdeauna?

Nu atat violoncelul, cat violoncelistul. Eu transmit ceea ce (a)duc cu mine, inauntrul meu. Altii sunt mai reci. Fiecare instrument are rolul lui, conteaza cine si cum il manuieste.

De curand, v-ati implicat intr-un nou proiect artistic, alaturi de pianista Ioana Maria Lupascu, iar creatiile componistice: Elgar - Salut d'Amour, CACCINI - AVE MARIA,  Charlie CHAPLIN - This is my song, MASCAGNI - Cavalleria rusticana: Intermezzo, Offenbach’s Jacqueline’s Tears, MENDELSSOHN: On Wings of Song, SCHUMANN - Träumerei---sunt o marturie, in acest sens.
Ce este esential sa retina publicul roman despre confesiunea dintre un pian si un violoncel, dar despre Ioana Maria Lupascu si Rodin Moldovan?

Colaborarea noastra este o combinatie de pasiune pentru muzica si explozie in interpretare. Este o reala placere sa fiu acompaniat de ea, pentru ca stie sa treaca cu finete de la stralucirea pe care o are cand este solista, la modestia si respectul fata de partenerul de muzica de camera, atunci cand acompaniaza. In repetitii  vorbim putin, pentru ca ne intelegem, in plan muzical, imediat. 

img-20160728-wa0011_resized
_______________________________________________________________________

"Nicio alta profesie nu lucreaza cu inima atat de mult ca muzica. "
_______________________________________________________________________

Va propun sa descrieti Domeniul Manasia, gandindu-va la cei care inca n-au ajuns acolo, dar care vor calatori acum, cu ochii mintii, gratie evocarii dvs.

Mi-as dori sa mai ajung acolo macar o data. Oricine se simte la Manasia asa cum m-am simtit si eu: inconjurat de frumos. As vrea sa revin pentru ca, astfel, sa am mai mult ragaz sa admir, mai in amanunt, domeniul, micile obiecte decorative, tablourile , fineturile restaurarii . 

Care sunt beneficiile imaginatiei, odata ajuns pe aripile sunetelor? 

Imaginatia nu este un beneficiu, ci un fel de punct culminant. Este cea mai mare placere, dar, din pacate, de scurta durata. Este viata, nu un beneficiu. A fi muzician este singura profesie care iti poate da asa ceva. Nicio alta profesie nu lucreaza cu inima atat de mult ca muzica. 
_______________________________________________________________________

"...Scena ma atrage si, atunci, revin, las de la mine. "
_______________________________________________________________________

In ce consta, cum se manifesta spiritul inventiv in viata dvs. artistica?

In viata artistica sunt destul de determinat si hotarat si, totodata, destul de intransigent. Dar scena ma atrage si atunci revin, las de la mine. 
_______________________________________________________________________

"...Acel drum este o placere pentru mine, pentru ca face ca memoria mea sa renasca."
_______________________________________________________________________

Care este acea zona, acel parc, acea strada intiparita in geografia Iasului (amintirilor) dvs.?

Strada Dimitrov 1, unde m-am nascut. De cate ori ajung in Iasi, primul lucru pe care il fac este sa ma duc acolo, pe acea strada, si raman acolo un pic, stau si privesc balconul, geamurile casei, ma las invadat de amintiri. Strada se afla la distanta de cinci sau sase minute, de mers pe jos, de filarmonica  si chiar si acel drum este o placere pentru mine, pentru ca face ca memoria mea sa renasca. 

Ce ganduri, sentimente purtati in sufletul dvs. pentru Iasi? Ce reprezinta acest oras pentru dvs.? 

Este orasul in care m-am nascut si poate ca sunt subiectiv, dar mi se pare ca este cel mai curat oras al Romaniei. Ma fascineaza liniile de tramvai din Iasi, pe modelul rusesc, cu linii foarte stramte, inguste. Apoi, intreaga atmosfera a orasului este speciala pentru mine. Mereu. Cred ca teatrul este unul dintre cele mai frumoase din lume. Amintirea faptului ca mama si tata lucrau in filarmonica imi provoaca un sentiment cald si special. In Iasi ma simt mereu acasa, chiar daca la varsta de cinci ani m-am despartit de acest oras. 

Cum se invata muzica? Care sunt punctele esentiale care (con)duc la muzica, atat la intelegerea, cat si la transmiterea semnificatiei acestei intelegeri celorlalti? 

Nu se invata. Ori ai talent, ori te lasi. Orice alta meserie se invata, in afara de muzica. Daca ai talent, se poate si fura, dar daca nu ai... nu ai ce face, nu ai ce fura, nu ai ce invata, degeaba… schimbi si gata. 
Ca artist, aflat la inceputul devenirii carieristice, ajungi sa cunosti, sa asimilezi, sa simti  muzica mai bine, mai profund  impreuna cu un maestru, cu un om care are simt critic, care stie mai multe sensuri, nuante ale aducerii la viata a sunetelor? 
Daca ai norocul sa il intalnesti da, dar nu mereu se intampla asa. Daca ai talent, lucrurile mai vin si de la sine, iar daca nu ai… oricum nu conteaza.

13833445_1106691616043193_379074533_o


Cat de necesar, cat de pretios este rolul unui mentor in devenirea unui violoncelist? A existat/ Exista un astfel de om in existenta dvs.? Ce nume poarta? Cand si cum l-ati cunoscut? Ce anume v-a invatat? 

De la toti profesorii mei am invatat ceva. La Conservator am studiat cu Niculescu, apoi, cu Radu Aldulescu, la Roma. Marele nostru violoncelist. Tot acolo cu Franco Maggio Ormezowski, care era un cellist senzational. Apoi, am lucrat cu Mstislav Rostropovich, care este o legenda. 

In ce  alte proiecte muzicale va regasim anul acesta, atat in Romania, cat si in Germania, unde locuiti?

Ma regasiti in recitaluri alaturi de Ioana Lupascu, in mai multe concerte cu orchestra, atat in Germania, cat si in Romania: Dvorak, Don Quijote, Lalo, Sostakovich, dar si o noua lucrare de Sabin Pautza. Anul acesta, participarea mea la Concertul de Craciun al orchestrei unde lucrez, va fi definita de  Ceaikovski- Variatiunile Rococo.

Ce pasiuni va definesc, ce activitati va binedispun, relaxeaza?

Ma relaxeaza enorm sa conduc masina, imi si plac masinile, de altfel. Sunt pasionat de fotbal, iar comunicarea cu ceilalti imi da, adesea, o stare de bine. 

Interviul a fost realizat de Stefania Argeanu





img-20160728-wa0019_resized


Sursa: Stefania Argeanu 
Autor: Stefania  Argeanu 

.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate