Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
21 noiembrie 2024
1694 • Se naste Voltaire, scriitor ?i filozof francez (m. 1778)
1783 • În Franta a avut loc primul zbor din lume al unor oameni de stiinta într-un balon cu aer cald
1784 • Împaratul Iosif al II–lea al Austriei ordona reprimarea Rascoalei conduse de Horea
1877 • Thomas Edison anunta inventia sa: fonograful, o masina care poate înregistra sunete
1895 • Se naste Traian Grozavescu, tenor român (d. 1927)
1898 • Se naste René Magritte, pictor belgian (d. 1967)
Recomandări
Colette de Bruin: "Loialitatea părintelui față de copil oferă o capacitate semnificativă de adaptare în întâmpinarea stressului și autismului"
(Viață)
Colette de Bruin este trainer si educator-insotitor in familii care au copii cu autism, cu sau fara deficienta mintala. Daca deschizi cartea Give me 5, a carei autoare este, afli din primele pagini despre unicitatea fiecarui copil cu autism, maniera diferita in care se manifesta deficienta de autism sau ca, in functie de gradul de inteligenta sau de deficienta mintala, de masura in care este afectat de autism si de previzibilitatea mediului sau, un copil/ un adult are mai putine sau mai multe obstacole de pe urma autismului sau.
Scriitoarea atrage atentia asupra faptului ca: "Este imposibil sa scriu astfel incat sa fie valabil totul pentru toti." Tot ea este cea care rezolva puzzle-ul valabilitatii totale, oferind o solutie creativa, veridica, practica: " Este valabil urmatorul lucru pentru fiecare exemplu si instructiune: cititi-le si adaptati-le pentru copilul vostru."
Autism. Univers. Fiinta umana. Respect. Claritate. Capacitate de adaptare. Perceptie diferita. Semnificatie. Terapie. Pictograme. Imagini. Din imagini, cuvinte. 

Colette de Bruin a acceptat invitatia mea la dialog, la o Ceasca de Cultura. Pentru disponibilitatea de a-mi impartasi o parte din universul ei profesional si personal, totodata, pentru timpul acordat, ii multumesc din inima! Cu pretuire, Stefania Argeanu

02-colette-de-bruin-autisme-anders-bekeken


_______________________________________________________________________


"Numele cartii, Give me 5 ( Da-mi o mana de ajutor), s-a nascut din faptul ca cererea de ajutor este, la urma urmei, aceeasi la toti copiii cu autism : ”oferiti-mi claritate despre cele 5? - Ce? Cum? Unde? Cand? Cine? si, atunci, voi face cu placere ceea ce mi se cere."
_______________________________________________________________________

Stefania Argeanu: Cu ce ganduri, emotii, imagini, sunete, amintiri va apropiati de autism?

Colette de Bruin: E ca atunci cand te afli in China, conduci pe un sens giratoriu si nu stii incotro sa te indrepti. Si tu, conducatorul auto, nu stii care este calea cea buna pe care sa o urmezi, in trafic. Strigi dupa ajutor, dar nu intelegi raspunsul pe care il primesti. In acelasi timp, flash-urile de neon si panourile se aprind intermitent, langa tine. Simti ca incepi sa innebunesti si te panichezi, pentru ca esti pierdut intr-un univers pe care nu il cunosti.

Ce ati invatat, ce ati descoperit despre dvs., cu ajutorul autismului?

Am invatat sa fiu mai clara cu detaliile care apar in fiecare activitate in care ne implicam. In mod particular, ma refer la  concizia regasita in / conferita de  cele 5 intrebari Ce? Cum? Unde? Cand? (Cu) Cine?

Ce ati descoperit despre fiinta umana, in general, in tot acest timp de cand sunteti  profund conectata la universul autismului?
 
Am invatat ca oamenii, din unghiul lor de a privi situatiile existentiale, au o inten?ie, o parere pozitiva despre  comportamentul persoanelor autiste, chiar ?i atunci când  modul de exprimare al acestora  este foarte greoi,  ceea ce se intampla atunci cand privirea este atintita insistent asupra lor.

Daca ne detasam de teorii, studii, experimente, rezultate/rapoarte statistice, care credeti ca este cel mai benefic mod de a descrie, de a defini autismul?

Tot ceea ce cineva cu autism percepe prin simturi, nu devine, in mod automat, o piesa intreaga in creierul sau. Pentru ca acest lucru sa se intample, este necesar un pas in plus de gandire, in care multe aspecte pot functiona gresit.

12002964_896939243674664_7764236362354424826_n


Sunteti mama (adoptiva) a cinci copii autisti. In ce fel acest fapt, aceasta realitate a influentat/ a schimbat cursul vietii dvs.? Ma refer atat la aspectele profesionale, cat si la cele personale.

Copiii mei adoptivi m-au invatat ceea ce este autismul 24 din 24 de ore, in permanenta. Ei au fost oglinda mea. Daca ceva nu a mers bine sau nu a fost reglat in asa fel incat sa mearga bine, am vazut ca directia cea mai buna (ghidul de a face fata unei situatii) se afla in observarea comportamentului lor. Astfel, sa ma pliez pe gandirea autistica a devenit calitatea mea profesionala.

Deseori se vorbeste despre stress si rezilienta, atunci cand in ecuatia discutiei sunt analizate famillile in care traiesc copii cu autism. Ce corelatie exista intre stress si capacitatea de adaptare?

Numitorul comun al stress-ului si al rezilientei, in familiile in care o persoana este autista, este loialitatea parintelui fata de copil, asta este ceea ce ofera o capacitatea semnificativa de adaptare in intampinarea stressului si a autismului.

_______________________________________________________________________


"Persoanele cu autism percep ceea ce este in jurul lor intr-o maniera diferita, fragmentata. Aceasta maniera diferita a perceptiei este esenta in autism. De exemplu, vezi ca cineva vine la usa de la intrare, auzi soneria, te ridici ca sa deschizi usa, fara sa te gandesti la toti pasii. Legatura dintre a vedea ca cineva vine, auzirea soneriei si a deschide usa, pentru noi, este logica. La un copil cu autism,  deschiderea usii nu este, neaparat, o urmare logica a sunetului soneriei.
Acest lucru deriva din faptul ca, la el, informatiile obtinute prin organele senzoriale sunt introduse in creierul lui ca niste piese de puzzle separate. Din aceasta cauza intregul se pierde. Mai intai, trebuie sa puna toate piesele intr-un puzzle, apoi sa poata vedea intregul si sa-i ofere o semnificatie."
_______________________________________________________________________

Se poate vorbi despre Theory of Mind (nr. concept din literatura de specialitate, teoria mintii face referire la abilitatea de a intelege ca altii au credinte, dorinte, intentii si perspective, care sunt diferite de cele proprii ) in termenii unei calitati deosebite, unui principiu de baza din terapia autismului?

Nu, nu sunt de acord cu aceasta teza. Siguranta este fundamentala pentru a fi mai capabil, din punct de vedere social. De aceea noi lucram aici, in cadrul Give me 5 (Da-mi o mana de ajutor), avand la baza doua coordonate: o perioada de odihna si o perioada de construire a sigurantei, prin intermediul cladirii unei fundatii, unei legaturi trainice. Important este ca desfasurarea unei zile si comportamentul oamenilor sa devina clare si previzibile. Dupa acest pas, ia fiinta un spatiu in care se invata abilitatile sociale. Acest lucru nu se  face cu o pregatire speciala, ci avand in vedere subtitrarea situatiei in momentul in care se intampla ceva. Persoana cu autism se afla deja intr-o situatie in care are nevoie sa i se traduca, sa i se clarifice ceea ce se intampla cu ea, intr-un moment anume, pentru ca ceea ce aduce cu ea, sunt problemele sale de generalizare.

Ce mesaj este esential sa transmitem celor care continua sa priveasca autismul si alte tulburari de dezvoltare atipice, cu preconceptie si superficialitate?

Autismul este o tulburare de prelucrare, de procesare a informatiei, la nivelul creierului. Nimeni nu intreaba despre asta. Nimeni nu poate fi schimbat sau nu se poate schimba (comportamental, atitudinal, emotional) cu usurinta. Dar, cu totii, putem manifesta respect si intelegere in aceasta privinta.

Care sunt abilitatile, atributele, calitatile care definesc sau pe care e necesar sa le cultive o persoana care isi doreste sa interactioneze, sa lucreze cu persoanele cu autism?

Cunoasterea activitatii cerebrale si consecventa prelucrarii informatiilor, care este cauza autismului. Sa fie dedicata acestor oameni, sa-i trateze cu respect, sa aiba solutii creative, sa gandeasca in afara tiparului obisnuit si sa ofere noi solutii. Totodata, sa detina controlul auti-comunicarii, astfel incat persoana cu autism sa o  inteleaga in fiecare moment.

Autismul este,  pentru dvs.,  o experienta personala care include si cartile pe care le-ati scris despre acest mod de viata. Ce inseamna, pentru dvs., sa scrieti carti de aceasta factura, care aduc cu ele un real ajutor, un mesaj terapeutic ce poate fi pus in practica (de catre specialisti si parinti)?

Scrisul de carti inseamna, pentru mine, succesul pe care l-am experimentat lucrand cu Give me 5 si fericirea pe care am vazut-o, acolo unde metoda Give me 5 a fost aplicata in terapia persoanelor cu autism. Sa imparti acest lucru, aceasta cunoastere cu toata lumea inseamna sa faci mai multi oameni sa traiasca, in loc sa supravietuiasca.

Care este povestea nespusa a cartii GIVE ME 5 -Da-mi o mana de ajutor. Pedagogie moderna pentru lucrul cu persoane autiste?

Aceea ca Give me 5 este o mica parte din inceputul acestei metode terapeutice complexe.

Ce rol au cartile, literatura, in viata dvs.?

Poate parea ciudat, dar, se intampla sa fiu atat de ocupata, incat nu am timp suficient pentru a citi. Langa scaunul meu, ma asteapta un buchet mare de carti despre autism, bineinteles.

Va propun sa-mi  recomandati o carte sau un autor.

Temple Grandin.
_______________________________________________________________________

"Cand organele senzoriale primesc multe informatii de prelucrat dintr-o data, aceste piese de puzzle sunt asezate separat, formand un fel de munte. Copilul trebuie, initial, sa imbine intregul (a face puzzle). Prelucrarea informatiei ii ia mai mult timp. Din fericire, creierul lucreaza ca sa puna toate piesele la un loc. Timpul care ii trebuie ca sa reactioneze, variaza de la cateva secunde pana la o saptamana sau o luna."

"In momentul cand copilul nu mai este in stare sa prelucreze cantitatea de piese a unui puzzle, observam ca el "explodeaza". Mereu este vorba de ceva mic, dar atunci este picatura cunoscuta care umple paharul.
Giovani este un baiat care intelege cu dificultate limbajul verbal si are nevoie de obiecte, ca indicatori pentru ceea ce va urma. Daca mai este si multa agitatie in jurul lui si situatia este total noua pentru el,  atunci nu se poate abtine si scoate niste sunete, in timp ce se musca de mana. Pana nu reuseste sa faca ordine si liniste in capul lui, nu poate actiona adecvat. Ulterior, lucreaza cu rabdare si precizie. "
_______________________________________________________________________

cid-96721892-9459-422e-9d4b-0ab8c14d4551-fritz


In ce consta, succcint, recuperarea persoanelor diagnosticate cu autism?

Cand ei stiu clar cum functioneaza ceva, de-abia atunci se pot integra in acel proces si pot fi parte a activitatii respective. Daruieste-le limpezime si vor trai!

Stiu ca sunteti implicata intr-un curajos proiect pedagogic, ai carui actnati sunt parintii si specialistii. Ce detalii, referitoare la The Essential 5 Academy, doriti sa impartasiti?

Avem cursuri si un colegiu al educatiei, care este responsabil pentru raspandirea metodei de terapie printre parinti si profesionisti. ?i, de asemenea, noi invatam profesionistii sa fie licentiati in Give me 5. In acest fel, se raspandeste metoda si in Tarile de Jos.

Va rog sa adresati un mesaj, o indrumare pentru parintii care au copii diagnosticati cu autism, cat si pentru studentii de la Psihologie/Psihopedagogie speciala ( celor in curs de finalizare a studiilor universitare si/ sau absolventilor) care doresc sa contribuie, din punct de vedere terapeutic, la imbunatatirea calitatii vietii persoanelor cu autism.

Autismul nu poate fi vindecat, dar cu autism se poate trai foarte bine, daca sunteti inconjurati de oameni care va pot explica modul in care trebuie realizat un lucru si ce tip de comportament este util. Daca adaugi si claritate acestor aspecte, vei face fata, cu siguranta!

Interviul este realizat de Stefania Argeanu
Sursa : Stefania Argeanu  
Autor : Stefania Argeanu  

albo-gmd5r


.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate