Situata intr-un spatiu natural mirific, strajuita de Dunare, regiunea dobrogeana le-a oferit artistilor constanteni prilejul de a-si manifesta talentul artistic si de a-si exterioriza sentimentele acumulate in fata acestor peisaje.
Fascinati de luminozitatea ce imprima privelistilor o cromatica deosebita, cei noua artisti ilustreaza in lucrarile lor atmosfera specifica locurilor dobrogene. Strazi, case, portrete ale localnicilor, panorame din care se intrezareste turla bisericii sau Dunarea cu tot ce o inconjoara: maluri insorite, palcuri de copaci sau barci sunt redate intr-o varietate de maniere impregnate de particularitatile fiecarui artist de receptare emotionala.
Aurelian Broasca
Patruns de rusticitatea imprejurimilor, Aurelian Broasca urmareste in lucrarile sale sa le redea farmecul aparte printr-o permanenta pendulare intre realitate si stare, realizand in compozitiile sale o intrepatrundere fireasca a acestora. Captivat de lumina si culorile care invaluie atmosfera, apeland in special la dominante de violet si albastru pe care le armonizeaza cu o cromatica specifica zonei, artistul construieste formele cu o mare libertate de expresie fie ca ilustreaza o ulita cu case, un colt de Dunare sau un portret de femeie.
Nicolae Morarescu
Lucrarile lui Niculaie Morarescu se desprind de realitatea obiectiva printr-un constructivism ce se bazeaza pe o tesatura de mase cromatice ce urmaresc un echilibru al formelor si al valorilor cromatice. Artistul descompune si recompune peisajele prin succesiuni ritmice de tuse largi sau suprafete intinse de culoare, transmitind, prin armoniile cromatice, intelesurile lirice ale unui apus de soare sau lumina calda a unei dupa-amiezi insorite ce se revarsa peste tot ce-l inconjoara.
Alex Baciu
Vizunea compozitiilor lui Alex Baciu are la baza conceptul de integrare intr-un spatiu construit mental a unor elemente vizuale regasite in natura, precum malurile pitoresti ale Dunarii cu vegetatia care o marginesc sau cu barcile care poposesc la liman. Aceste suprapuneri, impregnate de o nota comica, dintre real si mental, cu trimiteri spre alte coordonate spatio-temporale, se evidentiaza combinarea unor suprafete finisate cu acuratete, expresii plastice ce se incadreaza unei tendinte suprarealiste.
Cu un deosebit simt al observatiei, Iolanda Manolescu ne ofera in lucrarile sale imagini in care desenul este cel care sustine desfasurarea unui discurs cromatic bazat pe laviuri discrete in care predomina diverse nuante de ocru si verde. Prin spontaneitatea manierei gestuale cu care traseaza contururile ondulatorii, Iolanda imprima compozitiilor sale un ritm si o dinamica ce confera lucrarilor o expresivitate particulara in care linia stapaneste atmosfera tabloului.
Loretta Baluta
Loretta Baluta este captivata de formele realului pe care le reda in lucrarile sale cu o claritate pusa in valoare si de lumina egal distribuita pe intreaga suprafata picturala, luminozitate ce scoate, in acelasi timp, in evidenta cele mai mici detalii, asa cum putem observa in compozitiile in care pune in valoare specificul caselor din Topalu sau biserica ortodoxa. Artista da dovada de un simt al masurii si al stapanirii mijloacelor de exprimare imprimand peisajeor sale o nota particulara data de echilibrul dintre notatia precisa si interpretarea personala.
Laura Nistorescu Seniuc
Laura Nistorescu Seniuc isi organizeaza compozitiile in largi desfasurari ale privelistilor ce se pierd in adancimea orizonturilor indepartate. Transparentele si fluiditatea culorilor specifice tehnicii acuarelei, efect pictural transpus cu maiestrie si in lucrarea realizata in ulei pe panza, umplu suprafetele picturale incarcandu-le cu o lumina ce topeste contururile ca intr-o ceata, conferind un mister aparte formelor, imortalizand in acelasi timp in armonii cromatice suave efemerul, tranzitoriul.
Constanta Danila Petrescu
In compozitiile sale, peisaje sau portrete, Constanta Danila Petrescu manifesta o predilectie catre echilibru si armonie a tonalitatilor coloristice specifice zonei comunei Topalu si a imprejurimilor acesteia. In toate lucrarile sale predomina un dialog intre lumina si umbra, iar modalitatea de a lasa sa se intrevada albul suportului pe care picteaza, creeaza accente luminoase ce invioreaza suprafetele, dand viata intregii imagini.
Nita Manolescu
Maniera in care artistul Nita Manolescu a ales sa redea peisajele idilice care s-au apropiat cel mai mult de sufletul sau sugereaza incremenirea. Simplitatea compozitionala este in deplin acord cu o cromatica redusa la cateva tonuri de griuri colorate, verde sau albastru, scotand in evidenta un discurs vizual prin care artistul asociaza transparentele cromatice, materia fluida, nedisciplinata a culorilor de apa cu linia fina, abia perceptibila, care defineste formele.
Florin Ferendino
Lucrarile lui Florin Ferendino emana o emotie stapanita de un constructivism regasit in special in picturile pe panza. Compozitiile sale pornesc de la un ritm al formelor, cum se observa in peisajul cu case si biserica, continuandu-se cu succesiuni de planuri orizontale la care apeleaza pentru a cuprinde un spatiu cat mai vast atunci cand vrea sa ilustreze Dunarea, ajungand, in cazul acuarelelor, la simple notatii spontane, instantanee ale unor imagini surprinse in diverse momente ale zilei. Transluciditatea cu care reda intreaga materie subliniaza atmosfera intr-o continua transformare.
Privind lucrarile realizate in Tabara de la Topalu, remarcam faptul ca, indiferent de tehnica pe care artistii au ales sa o utilizeze in realizarea lor, ulei pe panza sau acuarela, putem reconstitui cu usurinta spectacolul vizual pe care malurile insorite ale Dunarii, palcurile de copaci, barcile, ulitele sau casele invaluite de un farmecul nealterat de modernitate l-au oferit acestor noua pictori.
Roxana Barbulescu – critic de arta
.
|