Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
23 noiembrie 2024
1843 • Ion Ghica a inaugurat cursul de Economie politica la Academia Mihaileana de la Iasi
1864 • Este înfiintat prin decret semnat de domnitorul Alexandru Ioan Cuza, Muzeul National de Antichitati din capitala
1940 • Ion Antonescu, seful statului român între 1940-1944, a semnat, la Berlin, adeziunea României la Pactul Tripartit
1991 • Freddie Mercury anunta public ca are SIDA; a murit a doua zi.
Recomandări
Valentina Rusu-Ciobanu – model de rezistenţă prin artă şi arta mereu reinventată de incontestabilă valoare
(Arte vizuale)
Indiferent carui domeniu ar apartine, privim adesea cu regret, dar si cu admiratie pe exponentii perioadei interbelice, care ne sunt contemporani. Cu admiratie – pentru ca sunt de cele mai multe ori niste adevarate modele  de verticalitate, cultura, exigenta, rezistenta si intelepciune.
Cu regret –  deoarece  fericirea de a-i avea in preajma devine una din ce in ce mai rarisima odata cu fiecare fila care se desprinde din calendar. Cand insa aceasta ocazie se iveste, incomensurabila valoare umana pe care o reprezinta prin insasi identitatea domniilor lor ne face sa credem ca detin elixirul tineretii sau pe cel al intelepciunii nesecate.

E si cazul Valentinei Rusu-Ciobanu, plasticiana care s-a nascut, a locuit aproape jumatate de secol si isi minuieste penelul in trei tari diferite, neschimbindu-si niciodata locul de trai – orasul Chisinau, care in 1920, atunci cand artista a vazut lumina zilei facea parte din Romania Mare, cel care peste douazeci de ani urma sa fie unul dintre multele orase apartenente Imperiului Sovietic si care astazi este capitala Republicii Moldova.

Valentina Rusu-Ciobanu este exemplul prin care istoria a reusit sa ne demonstreze ca artistul adevarat isi poate continua cu aplomb drumul indiferent de cursele, ispitele si vitregiile ei, ba mai mult, cateodata se intampla sa lucreze si in favoarea omului de arta, daca acesta, pe langa talent si perseverenta are norocul de a fi discipolul si colegul unor personalitati precum Auguste Baillayre, Al. Plamadeala, Moisei Gamburg, Lazar Dubinovschi, Mihai Grecu, Ada Zevin, Alexei Cosmovici, Corneliu Baba, Kir Rodnin s.a., asa cum i s-a intamplat Valentinei Rusu-Ciobanu, care incepe sa studieze desenul in anul 1938 la Chisinau, in clasa lui Al. Plamadeala si le continua in cea a lui A. Baillayre, merge in toamna anului 1942 la Iasi, unde este studenta la Academia de Arte Frumoase in clasa profesorului Cosmovici si a lui Corneliu Baba si nevoita fiind sa revina la Chisinau, isi finiseaza studiile la Scoala de Arte ”Repin”, unde are profesori precum M. Gamburg, Al Climasevschi, istoricul de arta Kir Rodnin.

miculdejun


Rezistenta prin arta si demitizarea cliseelor 

In timp ce multi dintre contemporanii sai se complac platind tribut regimului prin opera lor, Valentina Rusu-Ciobanu, prin stilu-i inconfundabil, perseverenta, precum si mijloace  inovatoare pentru spatialitatea si temporalitatea acelor vremuri reuseste sa devina o artista inconfundabila.

Tocmai cand tanara plasticiana urma sa-si ia avant in lumea artelor, in URSS „domneste” ”parintele popoarelor”, I. V. Stalin, iar dictatura se resimte in toate domeniile, cultura fiind poate segmentul cel mai sensibil. Pericole supreme in arta sunt considerate „reminiscentele burgheze”, „povara” acelui trecut, formalismul, pasivitatea in creatie, boala modernismului, impresionismul, aspecte de care este invinuita nu o data si V. Rusu-Ciobanu de „critici” care pretind, spre exemplu, ca in unul din tablourile sale aceasta „nu a reusit sa redea cultura inalta a muncii creatoare a tractoristilor”. Criticile si reticentele sunt in mod regulat prezente pana la caderea regimului, cu toate acestea, gratie unui stil propriu, a elaborarii unei noi poetici a imaginii, V. Rusu-Ciobanu reuseste sa se remarce inca de la inceputul creatiei sale, cand prin tehnica clarobscurului, pe care o adopta la elaborarea lucrarilor precum„Fata la fereastra”, „Fata cu margele”, „La joc” cand reuseste „sa prinda” caracterele modelelor si complexitatea acestora printr-un joc cromatic rafinat elaborat, prin tuse largi si, treptat, prin tehnica laviului.

Cliseele si principiile promovate de regim erau greu de infruntat, V. Rusu-Ciobanuizbuteste insa sa o faca, ba mai mult, vine cu o noua maniera a „artei naive”, maniera prin care sarja, grotescul, umorul, vin in replica modelelor impuse. Astfel, prin opere precum „Cana pe pervaz”, „Setea”, „Tinerete”, „Adam si Eva”, plasticiana reuseste sa dea conotatii enigmatice unor lucruri utilitare atat prin laconismul mijloacelor de exprimare a formelor viziunii naive, cat si prin schematizarea miscarilor, stilizarea formelor individuale si a excluderii detaliilor nesemnificative cedeaza locul grotescului. Apar astfel lucrari precum „Diogene”, „Robotii”, „Pisica si pestele” ca o reactie ludica la „importanta” si „seriozitatea” abordate de arta oficiala in anii’60. Limbajul grotesc apare si in portrete, portretistica fiind o piesa de rezistenta a Valentinei Rusu-Ciobanu la care autoarea nu renunta pe tot parcursul carierei sale. Remarcam in portrete masti care rad, personaje care o fac pe bufonii ( cum este portretul lui Emil Loteanu), eroi schitati in stilul artei naive (precum cel al lui Glebus Sainciu). Iar prin portretistica, plasticiana reuseste sa realizeze ceea ce, pe buna dreptate, criticul de arta Vladimir Bulat numeste „rezistenta prin portret”.

Tehnica fotorealismului si a intertextualitatii, exploatarea onirismului si a memoriei o caracterizeaza si ele pe V. Rusu-Ciobanu, astfel in tablouri precum „Prietenie”, „Imponderabilitate”, „Dupa o zi de munca” printr-o artificialitate voita si un simbolism deghizat are loc demitizarea mitologiei sovietice.

image_1124_3_large


Arta, un calator care nu cunoaste vize si frontiere

Procedeele iconografiei, cele cinematografice, tehnica tromp d’oeil, incursiunile in sfera oniricului, a subconstientului, tehnica vacuumului, cea a fovismului nu-i sunt nici ele necunoscute autoarei. Ba mai mult, artista le utilizeaza foarte reusit inlocuindu-le sau alternandu-le si gratie acestora, dar si celor enumerate mai sus reuseste  sa fie una dintre cele mai prolifice artiste basarabene, cu tablouri achizitionate de muzee si numeroase expozitii pe aproape toate continentele –  in Canada, Romania, Rusia, Polonia, Bulgaria, Siria, Irak etc. –  ultima dintre care are loc chiar in aceste zile  (intre 13 si 30 octombrie) la Chisinau, vizitatorii careia iesind de la sala „C. Brancusi”, unde are loc evenimentul  nu pot sa nu ramana cu impresia ca sunt niste mari privilegiati, care au avut ocazia sa intre in contact direct cu opera Valentinei Rusu-Ciobanu, dar si sa-i fie contemporani.

fatalafereastra


658x0_20Rusu-Ciobanu


image_1124_1_large


bienala_cotroceni_artindex_0205


Artmark_12iun2012_97

.

Luminita21:27 / 23.04.2014Adevarat! Aceasta individa cu numele Lilia Rufanda,este o mare escroaca Si pe mine m-a amagit de bani si inca foarte multa lume (peste 100 pers.) Cine da de ea, sunati Va rog,la Comisariatul de Politie Tel: +373 22 270292
roma21:13 / 10.01.2014n-o credeti nimeni, ca i-o minciunoasa.Amageste lumea de bani, prometind ca ii duce peste hotare la lucru. Ia banii si dispare. Ia a amagit multi sateni din Sarata Galbena, r-l Hincesti. Numele persoanei aceste este Lilia Rufanda.Dupa tata Andrei.
roma21:06 / 10.01.2014Intoarcemi te rog baii (1000) Euro si pasaportul. Te ROG frumos. Omeneste.
Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate