Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
22 decembrie 2024
Recomandări
Peter Grimes, de Benjamin Britten – operă în concert cu proiecții multimedia în premieră pe scena Festivalului Internațional George Enescu
(Arte vizuale)
Peter Grimes, de Benjamin Britten, una din operele majore ale perioadei contemporane va fi interpretata in premiera la Bucuresti, pe 15 septembrie, in versiune concertanta. Sub bagheta dirijorului britanic Paul Daniel, va evolua Orchestra Nationala a Radiodifuziunii Romane, alaturi de Corul Radio, dirijat de Ciprian Tutu.
Spectacolul este inca o premiera de vizionat pe Scena Salii Palatului, in cadrul Festivalului International “George Enescu” si se va imbina cu o poveste vizuala, imaginata de regizorul multimedia Carmen Lidia Vidu ca un film grafic.

“Am desenat cadru cu cadru tot filmul operei. Sunt cel putin 500 de desene transformate in 500 de filme scurte pe care am sa le redau in tempo-ul dirijorului Paul Daniel. Ba mai mult, am incercat sa desenam personajele in functie de distributia prezenta la Festivalul Enescu. Desenatoarea Gabi Skinder a depus o munca titanica, iar Julien Javions este cel care a transformat desenele in film“,
spune Carmen Lidia Vidu.

image003

Distributia include artisti lirici internationali, rolul principal fiind interpretat de tenorul Ian Storey, una din vocile foarte respectate ale scenei internationale pentru interpretarile operelor wagneriene si apreciat pentru nuantele deosebite pe care le aduce chiar rolului Peter Grimes.

La debut, Peter Grimes, opera semnata de Benjamin Britten a fost la fel de cautata sau chiar a depasit box-office-ul Madamei Butterfly si a Boemei, doua opere foarte iubite, alaturi de care noua lucrare s-a aflat pe afis in iunie 1945, la Londra. Pentru istoria operei britanice, Peter Grimes reprezinta o piatra de temelie, iar amatorii de clasamente o vor gasi cuprinsa in top-urile populare internationale de genul “Cele mai bune 100 de opere din toate timpurile”. Totusi, pentru melomanii din Romania ocazia de a o asculta integral este una rara si se ofera in cadrul editiei 2019 a Festivalului International George Enescu.

Cea care l-a inspirat si indemnat pe Benjamin Britten sa compuna opera a fost povestea pescarului Peter Grimes, desi libretul final se indeparteaza de sursa sa de inspiratie. Istoricii muzicali consemneaza faptul ca Britten a descoperit intamplator, pe raftul unui anticariat, poemul The Borough al poetului britanic din secolul XVII, George Crabbe, in care acesta vorbeste despre pescarul Grimes si viata sa intr-un orasel pescaresc. Povestea i-a amintit lui Britten de Suffolk, orasul sau natal si a dorit sa transpuna neaparat poemul in opera. Astfel, pescarul Grimes, o persoana aspra si nemiloasa, care este acuzat de uciderea propriilor ucenici, a ajuns un nume de referinta in lumea muzicii.

In forma de libret, povestea originala capata nuante. Pescarul Grimes este un personaj mai complex, dezvaluie in relatia sa cu Ellen Orford, invatatoarea  din sat si alte fatete ale personalitatii sale. In prima instanta, Grimes este absolvit oficial de suspiciunea de a-si fi ucis unul dintre ucenici, gasit inecat pe coastele satului. Desi este sfatuit sa nu isi mai ia nici un ajutor, Grimes refuza, isi alege un nou ucenic. Intr-un moment de tensiune, o disputa cu angajatorul lui cel aspru si ursuz, ucenicul cade accidental de pe o stanca si moare. Oamenii reactioneaza prompt si il acuza din nou de crima pe pescar. Pentru a scapa de mania comunitatii, Peter Grimes accepta sugestia de a pleca in larg si de a se scufunda cu propria barca. Fata de original, in versiunea propusa de libretistul Montague Slater, vinovatia lui Grimes nu este asa de certa, iar publicul este invitat sa isi contureze opinia ca intr-un veritabil policier. Britten considera opera ca un simbol a luptei individului fata de preconceptiile societatii “A subject very close to my heart—the struggle of the individual against the masses. The more vicious the society, the more vicious the individual.”


“Am crescut la Dunare, printre pescari. Un mix de romani si de sarbi. Eu copil, ei oameni ai apelor. Casele satului Gornea sunt lipite intre ele. Noi eram perete-n perete cu birtul satului. Imi amintesc cainii mari ai carciumaresei, cele 2 fete “usoare” de peste drum,  uciderea unui tanar si multe altele pe care nu le pot povesti dar ele sunt in biografia mea si in opera Peter Grimes”,
marturiseste Carmen Lidia Vidu despre relatia personala stabilita cu lucrarea.

Compozitia lui Britten este densa, masiva, implica secvente corale impresionante, roluri intense, momente tensionate, dramatice si alteori, in contrapunct, umor si tuse frivole. Orchestra preia pasaje intregi, conducand auditoriul prin subiect.

Publicul Festivalului a avut deja ocazia de a audia parte din aceste fragmente in concertul London Symphony Orchestra din aceasta editie a festivalului. Orchestra britanica a interpretat “Patru interludii marine si Passacaglia”- un grupaj din cele sase interludii orchestrale din Peter Grimes, unde marea este martorul dramei personajului principal si este oglinda starilor lui, in acelasi timp ramanand, dincolo de povestile individuale, impasibila, constanta.  

image005

Programul integral- 15 septembrie, Sala Palatului, 19.30-22.15

ORCHESTRA NATIONALA A RADIODIFUZIUNII ROMANE & CORUL ACADEMIC RADIO


PAUL DANIEL dirijor

CIPRIAN TUTU dirijorul corului

CARMEN LIDIA VIDU regizor multimedia


Distributia: IAN STOREY Peter Grimes (tenor), LISE DAVIDSEN Ellen Orford (soprana), CATHERINE WYN-ROGERS Auntie (contralto), CHRISTOPHER PURVES Balstrode (bariton), DIANA MONTAGUE Mrs. Sedley (mezzosoprana), JOSHUA BLOOM Swallow (bas), HUW MONTAGUE RENDALL Ned Keene (bariton), MICHAEL COLVIN Bob Boles (tenor), BONAVENTURA BOTTONE Rev. Horace Adams (tenor), BARNABY REA Hobson (bas), SOLOMIA LUKYANETS Nepoata 1 (soprana), RHIAN LOIS Nepoata 2 (soprana).


Despre Festivalul International George Enescu

Ajuns la cea de-a XXIV-a editie, Festivalul International George Enescu se va desfasura in perioada 31 august-22 septembrie 2019. In salile de concerte din Bucuresti, vor urca pe scena peste 2.500 dintre cei mai valorosi muzicieni ai lumii, avand 50 de nationalitati si vor fi prezentate 84 de concerte si recitaluri. Editia din acest an a festivalului totalizeaza 34 de prezente in premiera in Romania: 25 de artisti, printre care Marion Cotillard, Kirill Petrenko, Mitsuko Uchida si noua orchestre de talie mondiala.

Editia 2019 a Festivalului Enescu isi asteapta publicul la Sala Palatului, Ateneul Roman, Sala Radio si la Sala Mica a Palatului la concerte si recitaluri grupate in jurul a sase mari sectiuni: „Mari orchestre ale lumii”, „Concertele de la miezul noptii”, „Recitaluri si concerte camerale”, „Muzica secolului XXI”, „Mozart Week in Residence” si „Forumul International al Compozitorilor”. De asemenea, vor avea loc concerte si evenimente in Piata Festivalului, conferinte, lansari de discuri si de carte, spectacole extraordinare.

Pentru mai multe detalii: https://www.festivalenescu.ro/  
.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate