Ce vedem pe scenele Festivalului Internațional George Enescu: vineri, 20 septembrie 2019 | |
(Muzică) |
In debutul programului zilei de 20 septembrie este inclusa o noua conferinta din seria Forumul International al Compozitorilor. De la ora 10:00, se poate urmari live, pe site-ul Festivalului Enescu sau direct in sala de la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti, conferinta sustinuta de Nicola Piovani (Italia), unul dintre cei mai importanti compozitori italieni contemporani, castigatorul unui Oscar, in 1998, pentru coloana sonora a filmului La Vita è bella, de Roberto Benigni. |
Compozitorul italian va vorbi despre propria ars poetica, definitorie pentru stilul sau componistic, conferinta fiind urmata de intrebari si raspunsuri. Moderatorul sesiunii este compozitorul si profesorul Dan Dediu.
Cateva ore mai tarziu, Nicola Piovani va putea fi urmarit dirijandu-si propriile compozitii de la pupitrul Orchestrei Filarmonicii „Banatul” din Timisoara, in concertul de la ora 15:00, de la Sala Radio, in seria Muzica secolului XXI.
Programul este prilej pentru audienta sa descopere compozitii semnate de autori contemporani cu multe creatii in domeniul muzicii de film si teatru. Prima piesa este Reimagining Vivaldi (Vivaldi Reimaginat) - de Max Richter, dirijor Marco Angius. La vioara, Anna Tifu, castigatoarea concursului George Enescu din 2007. Urmeaza doua piese compuse de Nicola Piovani „Il canto dei neutrini” pentru violoncel si orchestra si Suita Fellini, dirijate chiar de catre compozitorul italian. Solist va fi violoncelistul Yibai Chen, laureat al Concursului International „George Enescu” in 2018.
Nicola Piovani este un compozitor italian de muzica clasica, de muzica usoara, de muzica de teatru si film. Pe langa coloana sonora pentru filmul La vita e bella, recompensata cu Oscar, N. Piovani a semnat un numar impresionant de compozitii cu muzica de film care au devenit foarte cunoscute. Printre cele mai populare se numara coloana sonora pentru filmul Intervista, de Federico Fellini, a doua dintre cele trei compuse pentru celebrul regizor, celelalte fiind Ginger e Fred si La voce della luna. El a compus, de asemenea, un balet intitulat Balletto Fellini. In anul 2000, coloana sonora La Vita è bella a fost nominalizata Grammy. Pana in prezent, Piovani a semnat peste 130 de partituri de film, printre care Slap the Monster on Page One (1972), The Perfume of the Lady in Black (1974), Flavia the Heretic (1974), Le Orme (1975), A Leap in the Dark (1980), The Night of the Shooting Stars (1982), Kaos (1984). Desi mai putin cunoscute decat muzica sa de film, portofoliul lui N. Piovani contine si multe compozitii orchestrale si de muzica de camera. In 2005, a fost membru al juriului celui de-al 27-lea Festival International de Film de la Moscova. Colaborarea sa fructoasa cu regizori francezi, in special Danièle Thompson, Philippe Lioret si Éric-Emmanuel Schmitt i-a adus titlul de Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres, decernat la Festivalul de Film de la Cannes, in 2008.
Max Richter (nascut in 1966) este un compozitor britanic de origine germana, care s-a remarcat in randul tinerei generatii prin creatiile sale distincte, in care stilurile muzicale populare si clasice se intercaleaza cu stiluri alternative contemporane. M. Richter are o pregatire clasica, absolvind compozitia la Royal Academy of Music, studiind apoi cu Luciano Berio, in Italia. El compune multa muzica pentru scena, opera, balet si TV. Colaboreaza, de asemenea, cu artisti din zona vizuala si de performance in crearea de instalatii care includ multimedia. A inregistrat opt albume solo. Max Richter compune si multa muzica de film. Coloana sonora creata de el pentru filmul Waltz with Bashir, de Ari Folman, a castigat Globul de Aur, in 2007. Printre alte coloane sonore compuse de el se numara cea pentru lungmetrajul independent Henry May Long (2008), pentru filmul lui Feo Aladag - Die Fremde. In 2010, a facut un remix intre „This Bitter Earth” - de Dinah Washington si compozitia sa „On the Nature of Daylight” pentru filmul lui Martin Scorsese, Shutter Island. Alte piese compuse de el - „Europa, dupa ploaie”, „The Twins (Praga)”, „Fragment” si „Embers” - au fost coloana sonora a documentarului realizat de BBC despre Auschwitz (2005). Richter a compus, de asemenea, coloana sonora pentru documentarul lui Peter Richardson, How to Die in Oregon si partitura pentru Impardonnables (2011), regizat de André Téchiné. Un extras din piesa „Sarajevo” din albumul sau Memoryhouse (2002) a fost folosit in trailerul international al filmului Prometheus, de Ridley Scott. „Notele din muzica lui par facute sa ajunga intr-un loc situat dincolo de lumea muritorilor ...” spunea The NEW YORKER despre compozitiile lui Max Richter.
Programul zilei continua cu o reprezentatie din seria Mozartweek in Residence. De la ora 16:30, pe scena Ateneului Roman are loc reprezentatia Cameratei Salzburg, cu o serie de lucrari de W.A. Mozart. Solisti: Pauliina Tukiainen, la pian, Akkiko Suwanai, la vioara, si Timothy Ridout, la viola. Ariile vor fi interpretate de tenorul Rolando Villazon si de soprana Mojca Erdmann.
In program: Simfonia nr. 35 in re major , „Haffner” (partea I), ariile: Il mio tesoro (Rolando Villazón), Bella mia fiamma (Mojca Erdmann), Dove mai trovar al ciglio (Rolando Villazón), Simfonia concertanta pentru vioara, viola si orchestra in mi bemol major, ariile: Ch´ìo mi scordi di te (Mojca Erdmann), Va dal furor portata (Rolando Villazón), Simfonia nr. 35 in re major „Haffner”(partile III si IV).
Camerata Salzburg a fost fondata in anul 1952 de profesorii si studentii de la Universitatea Mozarteum din Salzburg. Ansamblul a castigat repede recunoasterea publica, concertele lor Mozart Matinees devenind unul dintre principalele puncte de atractie din Festivalul de la Salzburg. Fondatorul Cameratei a fost dirijorul, pedagogul si muzicologul Bernhard Paumgartner, care si-a propus sa aprofundeze si sa reinvie etosul muzicii clasice si clasiciste. De aici si stilul muzical distinct al Cameratei Salzburg, format in peste sase decenii prin multa rigoare si tenacitate si prin colaborarea constanta cu muzicieni de renume mondial, precum Géza Anda, Sándor Végh, Sir Roger Norrington si András Schiff. Muzicieni celebri, printre care Clara Haskil, Dietrich Fischer-Dieskau, Heinz Holliger, Aurèle Nicolet, Wolfgang Schneiderhan, Christoph Eschenbach, Philippe Herreweghe, René Jacobs, Franz Welser-Möst si Peter Ruzicka au interpretat alaturi de Camerata Salzburg compozitii acoperind o mare varietate de genuri muzicale. Ansamblul este o prezenta constanta in Festivalul de la Salzburg si Saptamana Mozart, prezentand atat concerte, cat si opere. Camerata Salzburg este invitata regulat sa concerteze in sali precum Konzerthaus Viena, Elbphilharmonie Hamburg, Konzerthaus Berlin, Festspielhaus Baden-Baden, Festspielhaus Bregenz. Ansamblul a intreprins turnee in intreaga lume, sustinand concerte in München, Londra, Florenta, Moscova, Sankt Petersburg, Beijing, Tokyo, Aix-en-Provence si Lucerna. Camerata Salzburg are in portofoliu peste 60 de inregistrari, onorate cu numeroase premii prestigioase. Cele doua editii complete ale concertelor de pian ale lui Mozart, cu pianistii maghiari Géza Anda si András Schiff, precum si inregistrarea completa a serenadelor lui Mozart, realizate de Sándor Végh, sunt considerate repere in istoria inregistrarilor clasice.
Soprana germana Mojca Erdmann este o vedeta in crestere rapida pe scena muzicala internationala, laudata de critici si indragita de public pentru frumusetea timbrului ei si arta sa vocala de mare virtuozitate. S-a remarcat prin versatilitatea repertoriului, abordand cu naturalete de la baroc, la muzica contemporana. In sezonul 2018-19, are concerte la Copenhaga cu Orchestra Nationala Simfonica Daneza (Brett Dean: From Melodious Lay), la Tokyo cu Colegiul Bach din Japonia, in Israelul cu IPO, sub bagheta maestrului Zubin Mehta. Alte angajamente o duc la Zurich, Munchen, Dresda, Bremen, Heilbronn, Hof, Linz si Salzburg cu Simfonia nr. 4, de Mahler, cu arii de Haydn, Requiemul lui Brahms, pentru a numi doar cateva lucrari din bogatul ei repertoriu.
In Rotonda Ateneului Roman, in pauza concertului oferit de CAMERATA SALZBURG (ora 16,30) va avea loc lansarea volumului IUTIREA DE SINE, POEME DES-CANTATE. ORATORIUL „GEORGE ENESCU”, de Grid Modorcea, a sasea carte despre George Enescu si festivalul care ii poarta numele.
Cartea contine o analiza ampla a editiei 2017, aducand la zi ISTORIA FESTIVALULUI (2015), singura lui istorie de pana acum, apoi contine libretul ORATORIUL „GEORGE ENESCU”, un vis vechi al autorului, care spera sa prinda viata, caci volumul este si o provocare pentru compozitorii romani, care sunt invitati sa compuna muzica dupa acest libret. Dar volumul mai contine un ciclu de 76 de poeme (mini-librete) inspirate din viata festivalului, din lumea muzicii. Unele dintre ele versifica anumite concerte, au ca personaje muzicieni faimosi, pomeniti cu numele lor, realizand astfel un fel de antologie muzicala in versuri, pe care cititorul este invitat sa o cante in felul lui. Este o invitatie la inspiratie, muzica fiind poate fermentul cel mai bun pentru experiment si creatie.
La Sala Palatului, de la ora 19:30, are loc reprezentatia operei „Moise si Aron”, de Arnold Schönberg, interpretata de Orchestra Filarmonicii “George Enescu”, dirijata de maestrul Lothar Zagrosek si de Corul Filarmonicii “George Enescu”, dirijat de maestrul Iosif Ion Prunner, alaturi de ansamblul Vocalconsort Berlin. Spectacolul va include proiectii multimedia imaginate si regizate de Nona Ciobanu si de arhitectul si artistul vizual Peter Kosir.
Opera Moise si Aron este una dintre premierele incluse in programul Festivalului International George Enescu in editia din acest an. Lucrarea lui Arnold Schönberg este considerata o capodopera a muzicii contemporane, un manifest muzical si social deopotriva. In opera Moise si Aron se foloseste dodecafonia si muzica seriala, concepte promovate de Schönberg. Libretul transforma povestea bibilica intr-o confruntare intre gandurile si vorbele lui Dumnezeu, Moses fiind purtatorul Gandurilor, iar Aaron al Vorbelor Lui. Indepartarea lui Aaron de esenta Gandurilor, pe care Moses ar fi vrut sa le transmita celor pe care trebuia sa ii salveze din Egipt duce la conflictul intre cei doi.
“In scenariul vizual construit impreuna cu arhitectul si artistul vizual Peter Košir, plecam de la conflictul intre gand si cuvant, idee si reprezentarea ei, dintre transcendenta si lumesc. Imaginea si interpretarea ei pot deveni un instrument de manipulare in politica si religie”,
spune regizorul Nona Ciobanu.
Distributia: Robert Hayward - Moise (recitator), John Daszak - Aron (tenor), Julia Sporsén - o tanara fata (soprana), Michael Pflumm - un tanar (tenor), Catherine Wyn-Rogers - o femeie bolnava (alto), Christian Rieger - un barbat (bariton), Gabriel Rollinson - un efraimit (bas), Ralf Lukas - un preot (bas), Polina Pasztircsák - a doua fecioara (soprana), Anna Nedorezova - a treia fecioara (alto).
Programul zilei se incheie cu concertul ansamblului Les Talens Lyriques, sub bagheta dirijorului Christophe Rousset, pe scena Ateneului Roman, de la ora 22:30, cu o capodopera de Händel – ”Iulius Cezar in Egipt”.
In distributie: sopranele Karina Gauvin si Ann Hallenberg, contratenorul Christppher Lowrey, contratenorul Kacper Szelazek, mezzosoprana Eve-Maud Hubeaux si basul Ashley Riches.
Ansamblul francez Les Talens Lyriques a fost creat in anul 1991 de catre harpsicordistul si dirijorul Christophe Rousset. Aceasta formatie instrumentala si vocala si-a luat numele dupa una dintre operele lui Jean-Philippe Rameau: Les fêtes d’Hébé, Ou Les talens lyriques. Abordeaza un repertoriu vocal si instrumental vast, de la barocul timpuriu pana la inceputurile romantismului, incluzand in repertoriul lor si opere mai rare sau putin cunoscute, pentru recuperarea patrimoniului muzical european. Repertoriul lor include piese de Monteverdi, Cavalli, Landi, Handel, Lully, Desmarest, Mondonville, Cimarosa, Traetta, Jommelli, Martin y Soler, Mozart, Salieri, Rameau, Gluck, Beethoven, Cherubini, García, Berlioz, Massenet, Gounod si Saint-Saëns. În 2018-2019, au lansat proiectul „Ispita Italiei”, cu lucrari celebre de Monteverdi, Purcell, Handel (Agrippina) si Mozart (La Betulia liberata), dar si partituri auzite rar sau nepublicate de Legrenzi (La Divisione del mondo), Salieri (Tarare), Leo si Porpora.
Despre Festivalul International George Enescu
Ajuns la cea de-a XXIV-a editie, Festivalul International George Enescu se va desfasura in perioada 31 august-22 septembrie 2019. In salile de concerte din Bucuresti, vor urca pe scena peste 2.500 dintre cei mai valorosi muzicieni ai lumii, avand 50 de nationalitati si vor fi prezentate 84 de concerte si recitaluri. Editia din acest an a festivalului totalizeaza 34 de prezente in premiera in Romania: 25 de artisti, printre care Marion Cotillard, Kirill Petrenko, Mitsuko Uchida si noua dintre cele mai bine cotate orchestre din lume.
Editia 2019 a Festivalului Enescu isi asteapta publicul la Sala Mare a Palatului, Ateneul Roman, Sala Radio si la Sala Mica a Palatului la concerte si recitaluri grupate in jurul a sase mari sectiuni: „Mari orchestre ale lumii”, „Concertele de la miezul noptii”, „Recitaluri si concerte camerale”, „Muzica secolului XXI”, „Mozart Week in Residence” si „Forumul International al Compozitorilor”. De asemenea, vor avea loc concerte si evenimente in Piata Festivalului, conferinte, lansari de discuri si de carte, spectacole extraordinare.
Pentru mai multe detalii: https://www.festivalenescu.ro/ .
| |
|
|