Ce vedem pe scenele Festivalului Internațional George Enescu: duminică, 22 septembrie | |
(Muzică) |
Cea mai extinsa editie de pana acum a Festivalului International „George Enescu.”, cea de-a XXIV-a, a ajuns la final, dupa un maraton muzical de 23 de zile, cu 84 de concerte in Bucuresti. |
Acest adevarat maraton muzical, constand din 23 de zile de muzica clasica a adus pe scenele Festivalului peste 2.500 de muzicieni straini de cel mai inalt nivel si peste 1.000 de artisti romani de la cele mai prestigioase institutii muzicale din tara. Au avut loc 84 de concerte in capitala si au fost prezentate publicului 313 lucrari semnate de 149 de compozitori, acoperind istoria muzicii de la perioada baroca pana la muzica prezentului. Un numar de 35 de lucrari compuse de George Enescu au fost prezentate in Festival, extinzand vizibilitatea operei marelui compozitor roman atat la nivelul audientei, cat si al muzicienilor romani si straini. Pe durata Festivalului, un numar de 30 de concerte au avut loc in alte 10 orase din Romania (Sibiu, Cluj, Targoviste, Piatra Neamt, Bacau, Iasi, Targu Mures, Barlad, Timisoara, Satu Mare) si in 6 orase din lume (Florenta, Berlin, Liège, Toronto, Montreal, Chisinau). Peste 300 de evenimente asociate Festivalului au avut loc in spatii neconventionale, in muzee, centre comerciale, parcuri sau cladiri de birouri conectand Bucurestiul la spiritul muzicii.
Programul zilei de 22 septembrie debuteaza cu concertul sustinut de Vocalconsort Berlin si Orchestra de Camera Radio, la Sala Auditorium a Muzeului National de Arta, de la ora 11:00. Dirijor: Ralf Sochaczewsky, compozitor, instrumente electronice si video: Sven Helbig, inginer de sunet: Carlo Grippa.
In program: „I eat the sun and drink the rain” – zece piese pentru cor si instrumente electronice, de Sven Helbig.
Spectacol-eveniment rar, foarte laudat de critica si cu succes de public, reprezentatia de la Bucuresti il aduce pe scena salii Auditorium pe Sven Helbig insusi, care coordoneaza miscarea scenica si asigura partea de instrumente electronice si video. Interpretarea piesei este asigurata de Vocalconsort Berlin, considerat unul dintre cele mai bune si mai versatile coruri din Germania si din lume.
I Eat the Sun and Drink the Rain este o lucrare pentru cor si electronice live. Este o piesa conceptuala creata de Sven Helbig in care el apare atat ca autor al muzicii, cat si al majoritatii textelor. Compozitia include zece piese, care urmeaza un fir narativ tesut in jurul a zece intrebari apasatoare din zilele noastre. Sven Helbig pleaca de la ideea ca sufletul uman este parte a naturii. El trimite ascultatorul intr-o calatorie poetica in cautarea dimensiunii umane intr-o lume dominata de tehnologie. Fara sa sune dogmatic, ridica intrebari de genul: Care va fi locul fiintelor umane intr-o lume a inteligentei artificiale? Ce se va intampla cu relatiile interpersonale intr-o era de alienare digitala? Cum vom trai pe Terra, daca ne pradam mediul inconjurator si il distrugem noi insine? Rezonanta puternica a lucrarii este generata si de pasajele corale delicate care insotesc sintetizatoarele pulsante, iar etericele acorduri a cappella se suprapun peste sunetele create digital intr-un echilibru perfect intre vocea umana si soundul electronic. Compozitia include piese cu influenta populara (Abendglühen / Cerul rosu noaptea), alaturi de secvente cu armonice complexe si subtile in maniera lui Arvo Pärt (Kyrie) si muzica electronica minimalista (Gedenken / Pomenire).
Compozitia „I eat the sun and drink the rain”, cu zece piese pentru cor si instrumente electronice, de Sven Helbig a fost inregistrata (in 2016, casa de discuri: Neue Meister) cu Vocalconsort Berlin, sub conducerea dirijorului Kristjan Järvi, Helbig continuand parteneriatul artistic cu Järvi, inceput odata cu prezentarea primei auditii a lucrarii sale Pocket Symphonies.
Compozitorul german Sven Helbig (nascut in 1968) este una dintre cele mai apreciate voci creative ale noii generatii. El vine cu o viziune artistica in care nu mai exista bariere intre lumea muzicii clasice, cantata de orchestra, arta experimentala, muzica pop sau noile tehnologii. El compune muzica corala, orchestrala si de camera, atat pentru scena clasica, cat si pentru cea la granita cu experimentalul, integrand efecte electronice, intertextualizand frazari multimedia sau video care sa extinda canalele de perceptie si receptie ale experientei. Sven Helbig este compozitor in rezidenta la Teatrul National German din Weimar, la Universitatea din Leipzig si la Universitatea Nationala San Martin din Buenos Aires. A debutat cu compozitia „Pocket Symphonies”, care a si fost inregistrata de Deutsche Grammophon, urmata de lucrarea „I eat the sun and drink the rain”, inregistrata la Neue Meister. Sven Helbig este co-fondator al Dresden Symphony Orchestra, prima orchestra europeana dedicata exclusiv interpretarii muzicii contemporane. Sven Helbig colaboreaza fructuos de mai multi ani cu cvartetul Fauré, cantaretul de opera René Pape, dirijorul Kristjan Järvi, Pet Shop Boys si trupa de rock cult Rammstein.
Partea corala a reprezentatiei „I eat the sun and drink the rain” va fi sustinuta de Vocalconsort din Berlin. Ansamblul a fost fondat in anul 2003, debutand cu mare succes la Festivalul de la Innsbruck, cu „L’Orfeo”, de Monteverdi, in regia lui Rene Jacobs. Ansamblul este specializat in baroc, insa abordeaza si piese romantice si contemporane. Colaboreaza constant cu dirijori renumiti, precum Marcus Creed, Rene Jacobs, Jos van Immerseel, Gary Cooper, Olof Boman si Ottavio Dantone, precum si cu orchestre renumite, ca Akademie fur Alte Musik Berlin, Accademia Bizantina, Orchestra Baroca din Hamburg si Orchestra Baroca Brock.
La Sala Radio, de la ora 13:00, are loc concertul extraordinar al Orchestrei Nationale a Radiodifuziunii Romane, sub bagheta compozitorului si dirijorului Krzysztof Penderecki, alaturi de Corul Academic Radio, dirijat de Ciprian Tutu. Solisti: Erika Grimaldi – soprana, Anna Lubanska – mezzosoprana, Thomas Bauer - bariton, Alissa Margulis – vioara.
In program, doua lucrari in premiera in Romania semnate de Krzysztof Penderecki: Simfonia a VIII-a „Lieder der Vergänglichkeit” (Cantece ale efemerului) pentru solisti, cor si orchestra si Concertul nr. 2 pentru vioara si orchestra „Metamorphosen”.
Krzysztof Penderecki isi exprima crezul muzical prin fraza: „Tot ce ma intereseaza este eliberarea sunetului de orice traditie”. Considerat in momentul de fata una dintre cele mai proeminente voci ale componisticii contemporane la nivel international, el este un compozitor, dirijor si pedagog polonez (nascut in anul 1933, la Debica). Provine dintr-o familie multi-culturala cu radacini armeano-germano-poloneze. Krzysztof Penderecki a studiat compozitia cu Franciszek Skolyszewski, apoi, din 1955-58, cu Artur Malawski si Stanislaw Wiechowicz, la Academia de Muzica din Cracovia. In 1958, a inceput sa predea in compozitie si, in 1972, a devenit profesor, ocupand si functia de rector pana in 1987. A tinut prelegeri, ca profesor asistent la Essen la Folkwang-Hochschule (1966 - 68) si la Universitatea Yale (1973-78).
Dupa castigarea premiilor competitiei Tinerilor compozitori Polonezi, in 1959, Penderecki dobandeste o recunoastere europeana rapida, lucrarile lui fiind interpretate la festivaluri de muzica contemporana si incepe sa primeasca comenzi de la diverse institutii muzicale. In 1960, el a compus o piesa pentru 52 de coarde intitulata 8'37"( durata compozitiei), pentru care a primit premiul Rostrum International al Uniunii Compozitorilor din Paris. Lucrarea este cunoscuta ca Threnody for The Victims of Hiroshima si ii aduce lui Krzysztof Penderecki recunoasterea de reprezentant de frunte al muzicii de avangarda. Lucrarea sa Fluorescence, interpretata pentru prima data in 1962 la Donaueschingen, confirma acest lucru. Pe langa instrumentele tipice ale unei orchestrei simfonice, Penderecki a introdus o sectiune mare si experimentala de percutie, incluzand o foaie de metal pentru a imita tunetul, bucati de sticla si metal zgariate cu un fierastrau, clopote, un clopot electric, o masina de scris si o sirena. Instrumentele traditionale suna, de asemenea, ciudat, deoarece se canta la ele in moduri neconventionale. In simfoniile sale ulterioare, s-a indepartat de limbajul avangardist si a incetat sa mai experimenteze la nivelul sunetului.
Krzysztof Penderecki a scris si multa muzica de film: ilustratia lungmetrajului Manuscrisul de la Saragossa, de Wojciech Jerzy Has, dar si pentru filme de Hollywood, precum The Shining, The Exorcist, Kashrick, The Mask si Shutter Island, de Martin Scorsese.
Lucrarile maestrului Krzysztof Penderecki vor fi interpretate de Orchestra Nationala Radio si Corul Academic Radio.
Orchestra Nationala Radio s-a infiintat in anul 1928, odata cu lansarea postului public de radio, la initiativa si sub conducerea compozitorului Mihail Jora. Abordeaza un repertoriu complex, de la muzica baroca la lucrari ale contemporaneitatii. Si-a asumat misiunea de a difuza creatii nationale, fiind ansamblul cu cel mai mare numar de prime auditii de compozitori romani. A obtinut importante distinctii nationale si internationale pentru discurile realizate – „Charles Cros”, Franta; „Puerta del Sol”, Uruguay; „Koussevitzky”, SUA. Orchestra Nationala Radio a efectuat turnee in Franta, Italia, Germania, Spania, Elvetia, Rusia, Ungaria, Turcia, Bulgaria, Cipru, Grecia, Japonia, China – si a participat la numeroase festivaluri internationale.
Fondat in 1940, sub conducerea dirijorului si compozitorului Ioan Croitoru, Corul Academic Radio si-a asumat rolul promovarii repertoriului vocal-simfonic, incluzand regulat noi piese in repertoriu si ajungand sa stapaneasca astazi un mare numar de lucrari: oratorii, cantate, madrigale, poeme, balade si numeroase miniaturi. A fost condus de-a lungul anilor de: Dumitru D. Botez, Gheorghe Danga, Dumitru D. Stancu, Constantin Petrovici, Emanuel Elenescu, Alexandru Sumski, Carol Litvin, Aurel Grigoras si Dan Mihai Goia. In prezent, Corul Academic Radio este pregatit si condus de Ciprian Tutu. Concomitent cu asigurarea programelor stagiunilor muzicale, Corul Academic Radio, format din circa 70 de muzicieni profesionisti, asigura efectuarea inregistrarilor pentru discuri si pentru fondul muzical Radio, promovand valori importante ale creatiei romanesti traditionale sau de actualitate, inclusiv prime auditii, numeroase fiindu-i dedicate.
De la ora 16:30, pe scena Ateneului Roman are loc reprezentatia operei „Don Giovanni”, de W.A. Mozart, in interpretarea Orchestrei de Camera din Basel, sub bagheta dirijorului Giovanni Antonini.
In distributie: Luca Pisaroni (bas-bariton) - Don Giovanni, Sylvia Scwhartz (soprana) - Donna Anna, Miah Persson (soprana) - Donna Elvira, Patrick Grahl (tenor)- Don Ottavio, Giulia Semenzato (soprana) – Zerlina, Alex Esposito (bariton) – Leporello, David Soar (bas-bariton) - Comandorul, Masetto.
Orchestra de Camera din Basel (KOB - Kammerorchester Basel) a fost fondata in anul 1984, fiind formata din absolventi ai diferitelor conservatoare elvetiene. Structura orchestrei este neobisnuita, in sensul ca nu exista un dirijor principal, care sa exercite un control artistic in conceperea si implementarea programelor. Este cotata in momentul de fata una dintre cele mai cunoscute orchestre de camera europene. Sustine in jur de 90 de concerte pe an, fiind invitata regulat in sali de concerte renumite din Londra, Amsterdam, Köln, Berlin, Zürich, München, Viena, Valencia si Paris. KOB colaboreaza cu dirijori de calibru international, printre care Giovanni Antonini, David Stern, Paul McCreesh, Kristjan Järvi, Paul Goodwin, Philippe Herreweghe si cu solisti precum Cecilia Bartoli, Magdalena Kožená, Emma Kirkby, Jennifer Larmore, Andreas Scholl, Christian Tetzlaff, Julia Fischer, Daniel Hope, Matthias Goerne, Angelika Kirchschlager, Tabea Zimmermann, Renaud Capuçon, Pieter Wispelwey, Thomas Zehetmair, Giuliano Carmignola, Bobby McFerrin, Emmanuel Pahud si Sabine Meyer. Discografia KOB include inregistrarea integralei simfoniilor lui L.v. Beethoven, sub conducerea lui Giovanni Antonini. Orchestra are o colaborare pe termen lung cu casa de discuri Sony BMG, printre inregistrari numarandu-se albumul “Neo-classic modern”, inregistrari cu Angelika Kirchschlager, Marijana Mijanovic, Núria Rial si Lawrence Zazzo, inregistrari cu operele Riccardo primo si Concerti grossi de G.F. Händel.
Reprezentatia va fi nuantat coordonata de bagheta dirijorului italian Giovanni Antonini (n. 1965). Cu studii muzicale (dirijat si flaut transversal baroc) in Milano, orasul sau natal, si la Centrul de Muzica Veche din Geneva, el este co-fondator, alaturi de Luca Pianca, al Il Giardino Armonico, un ansamblu-pionier de muzica veche italiana, cu care a primit premiul Gramofon, Diapason d’Or si Choc du Monde de la Musique. In 2014, Antonini si Il Giardino Armonico au inceput un proiect care urmareste sa realizeze si sa inregistreze toate simfoniile lui Joseph Haydn pana in 2032, cand are loc a 300-a aniversare a nasterii compozitorului. Antonini a colaborat cu muzicieni precum Christoph Prégardien, Christophe Coin, Katia si Marielle Labèque, Viktoria Mullova si Giuliano Carmignola. Colaboreaza regulat cu Orchestra de Camera din Basel de peste 15 ani.
Ziua de 22 septembrie si, totodata, ultima zi din editia 2019 a Festivalului International George Enescu se incheie cu concertul Orchestrei Regale Concertgebouw din Amsterdam, la Sala Palatului, de la ora 19:30. La pupitrul orchestrei se va afla dirijorul Tugan Sokhiev.
In program: Variatiuni pe o tema de Haydn – de J. Brahms, Uvertura in la major pe teme populare romanesti – de George Enescu si Simfonia I in sol minor, „Visuri de iarna” - de P.I. Ceaikovski.
Orchestra Regala Concertgebouw din Amsterdam este cotata drept una dintre cele mai bune orchestre din lume. Laudata de critica, aplaudata de public si impusa la nivel global ca una dintre cele mai bune orchestre ale lumii, Royal Concertgebouw este o institutie in sine, care si-a asumat ca misiune sa conecteze si sa imbogateasca oamenii oferindu-le o experienta muzicala sublima. ”Toti membrii personalului sunt angajati pe deplin in aceasta misiune” – declara ei. ”Ambitia noastra este sa scriem istoria muzicii, continuand sa fim in liga de top a orchestrelor din lume. Pretuim natura privata a afacerii noastre - suntem responsabili pentru 95% din veniturile proprii si ne propunem sa pastram Concertgebouw in starea sa cea mai buna pentru generatiile care vin”.
Concertgebouw a creat o adevarata traditie prin concertele sale devenite legendare, cu nume ilustre din muzica clasica, jazz si muzica world, precum Gustav Mahler, Richard Strauss, Bernard Haitink, Yehudi Menuhin, Jessye Norman, Vladimir Horowitz, Cecilia Bartoli, Louis Armstrong, Sting si multi altii.
La pupitrul dirijoral va fi Tugan Taymourazovitch Sokhiev (nascut in Ossetia, in 1977). Sokhiev s-a format la Conservatorul din Sankt Petersburg. Prima opera dirijata de Tugan Sokhiev a fost o productie cu La Bohème, in Islanda. A fost remarcat de Anthony Freud, directorul general al Welsh National Opera (WNO), care l-a numit director muzical pentru cinci ani. Primele opere cu WNO in calitate de dirijor au fost Don Giovanni, Cavalleria Rusticana si I Pagliacci. In 2005, Sokhiev a devenit dirijor principal si consilier muzical la Orchestre National du Capitole de Toulouse. A primit premiul „Révélation musicale de l'année”. In septembrie 2010, a fost numit dirijor principal si director artistic al Deutsches Symphonie-Orchester Berlin (DSO Berlin). În ianuarie 2014, Sokhiev preia directoratul muzical al Teatrului Bolshoi.
Despre Festivalul International George Enescu
Ajuns la cea de-a XXIV-a editie, Festivalul International George Enescu se va desfasura in perioada 31 august-22 septembrie 2019. In salile de concerte din Bucuresti, vor urca pe scena peste 2.500 dintre cei mai valorosi muzicieni ai lumii, avand 50 de nationalitati si vor fi prezentate 84 de concerte si recitaluri. Editia din acest an a festivalului totalizeaza 34 de prezente in premiera in Romania: 25 de artisti, printre care Marion Cotillard, Kirill Petrenko, Mitsuko Uchida si noua dintre cele mai bine cotate orchestre din lume.
Editia 2019 a Festivalului Enescu isi asteapta publicul la Sala Mare a Palatului, Ateneul Roman, Sala Radio si la Sala Mica a Palatului la concerte si recitaluri grupate in jurul a sase mari sectiuni: „Mari orchestre ale lumii”, „Concertele de la miezul noptii”, „Recitaluri si concerte camerale”, „Muzica secolului XXI”, „Mozart Week in Residence” si „Forumul International al Compozitorilor”. De asemenea, vor avea loc concerte si evenimente in Piata Festivalului, conferinte, lansari de discuri si de carte, spectacole extraordinare.
Pentru mai multe detalii: https://www.festivalenescu.ro/ .
| |
|
|