Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
23 noiembrie 2024
1843 • Ion Ghica a inaugurat cursul de Economie politica la Academia Mihaileana de la Iasi
1864 • Este înfiintat prin decret semnat de domnitorul Alexandru Ioan Cuza, Muzeul National de Antichitati din capitala
1940 • Ion Antonescu, seful statului român între 1940-1944, a semnat, la Berlin, adeziunea României la Pactul Tripartit
1991 • Freddie Mercury anunta public ca are SIDA; a murit a doua zi.
Recomandări
Across the stars – între Starwars și La dolce vita
(Muzică)
Un septembrie plin de muzica buna, gratie festivalului Enescu, dens prin repertoriile propuse, cu mari nume. Mari nume pe care, altfel, nu le putem asculta in Romania decat in inregistrarile care apar la nivel international, difuzate la radio sau gustate de pe un disc sau platforme de streaming online, in intimitatea propriei case.
Marea batalie a tuturor producatorilor de muzica culta din lume este sa castige un nou public, mai tanar, si sa vina cu proiecte pentru un public cat mai larg, asa ca la mari branduri precum Deutsche Grammophon sau Decca nu mai intalnim numai Bach, Beethoven, Mahler, etc., ci si alte repertorii, interpretate de nume dintre cele mai mari. Asa cum sunt violonista Anne Sophie Mutter si dirijorul Riccardo Chailly.

Cu Anne Sophie Mutter si John Williams printre stele

In 30 august, casa Deutsche Grammophon a lansat un album pe care, personal, il consider unul dintre cele mai bune ale anului 2019, din mai multe motive. Avem odata doua nume legendare pe coperta: violonista Anne Sophie Mutter si compozitorul John Williams. Avem un repertoriu cu adevarat pentru un public foarte larg – teme din coloanele sonore compuse de John Williams, inclusiv pentru mari succese, cum sunt seriile “Star wars” si “Harry Potter”. Si mai ales, avem un profesionalismal  interpretei si al compozitorului pe care nu pot decat sa le numesc impresionante. John Williams, care si dirijeaza The Recording Arts Orchestra of Los Angeles, nu doar ca a pus in pagina propriile teme, ci le-a rescris si orchestrat, pentru a realiza adevarate parafraze pentru vioara si orchestra, in care momentele de virtuozitate sunt la loc de cinste. Iar Anne Sophie Mutter este cu adevarat o mare interpreta, stralucind intr-un repertoriu pe care se vede ca il gusta; este practic imposibil sa nu iubesti muzica lui John Williams, unul dintre cei mai inspirati melodisti ai celei de a doua jumatati a secolului XX si un remarcabil orchestrator. Si sa fim cinstiti: ascultand acest album ne dam seama ca John Williams, pe care-l vedem ca pe un compozitor comercial, este de fapt, un mare simfonist, care stapaneste foarte bine toate tehnicile orchestrale si care se dovedeste si extraordinar de inventiv. Iar daca mesajul muzicii sale bune ajunge la cat mai multi oameni, cu atat mai bine!


John Williams are in prezent 87 ani, iar energia sa este inca inepuizabila: in perioada cand a inregistrat albumul “Across the stars” lucra si la partea a IX-a din seria “Star wars” care va avea premiera in decembrie 2019 – o premiera foarte asteptata, de altfel, si care ne asteptam sa fie un mare succes, cum au fost toate episoadele din “Star wars”. Anne Sophie Mutter marturisea ca nu s-a mai simtit atat de rasfatata atunci cand inregistra un album – mentionind aspectele profesionale implicate in realizarea unei inregistrari – de  cand inregistra alaturi de Karajan, adica in urma cu 40 ani!
Sa exploram putin repertoriul: avem tema lui Ray din partea VII-a a seriei Star wars (una dintre cele mai reusite din toata seria, dupa parerea mea), dar si alte teme din Star wars – Yoda, Across the stars, Luke si Leia. Cap de afis este si tema lui Hedwig din seria Harry Potter, la fel cunoscute fiind si tema principala din “Lista lui Schindler” si tema lui Sayuri din “Memoriile unei gheise”. Insa avem si teme mai putin cunoscute, din filme mai vechi ale lui John Williams: “Far and away”, “Dracula”, “Sabrina”,”Tintin”, “Cinderella liberty”. Un univers sonor eminamente simfonic: o experienta sonora de neratat.
Discul a fost difuzat de Radio Romania Muzical si poate fi ascultat aici. http://www.romania-muzical.ro/info/discul-anului-2019/disc.htm?a=2371631&c=5901&g=2
In format fizic, se poate cumpara de la getmusic.ro. https://www.getmusic.ro/produse/CD/p23185-Anne-Sophie-Mutter-The-Recording-Arts-Orchestra-of-Los-Angeles-John-Williams-Across-The-Stars.html

Mutter Williams

Nino Rota cu Orchestra Teatrului Scala din Milano, dirijor Riccardo Chailly

Ca nu e doar un moft sa incerci sa gasesti repertorii care sunt mai aproape de publicul larg, o demonstreaza si cel mai recent disc semnat de mult-aplaudata Filarmonica della Scala, orchestra unuia dintre cele mai exclusiviste teatre de opera din lume, sub bagheta directorului sau, Riccardo Chailly. Pe 7 iunie, casa Decca lansa sub semnatura acestora un album cu muzica de film apartinand unei alte legende a muzicii de film a secolului XX, italianul Nino Rota.

Sigur, inaintea unor luni de vara, in care multi se indreapta catre insorita Italie, ce putea fi mai potrivit decat coloana sonora perfecta pentru Italia, muzica lui Nino Rota, de la moartea caruia se implinesc 40 ani, ceea ce i-a si determinat pe muzicienii de la Scala din Milano sa realizeze acest album-omagiu. Nino Rota a trait intre 1911 si 1979; la varsta de 11 ani a scris primul sau oratoriu! Da, era considerat un copil-minune in epoca sa, remarcat de Arturo Toscanini, care i-a recomandat sa studieze in Statele Unite ale Americii. Desi a scris si muzica culta, Nino Rota s-a simtit cel mai bine in repertoriul muzicii de film: aici a gasit implinirea: folosindu-se de tehnicile muzicii culte, sa creioneze atmosfera, sa dea un plus de valoare intr-un gen sincretic. Si chiar s-a spus de multe ori, ca multe dintre filmele pentru care a compus Nino Rota ar fi fost un esec, daca nu ar fi fost muzica lui.

Nino Rota a lucrat cu marii regizori italieni ai secolului XX: Federico Fellini, Luchino Visconti, Franco Zefirelli, dar si americani, mai ales cu Francis Ford Coppola. Sunt filme de neuitat pe care le-au realizat impreuna, printre ele, neuitatul “La dolce vita”.


In 2019, muzica lui Nino Rota isi dovedeste perenitatea: am ascultat cu interes si nostalgie suitele extrase din filmele Amarcord, Otto e mezzo, La dolce vita, Casanova, I clowns. E acolo o Italie frumoasa a secolului XX, cu frenezia, melodicitatea, nonconformismul ei. Sunt sonoritati colorate, uneori cu o tusa de jazz, admirabil interpretate de o orchestra de mare calibru care chiar intelege si traieste aceasta muzica, transmitand si ascultatorului entuziasmul ei.
Nu intamplator, albumul a primit deja un Diapason d’or din partea revistei franceze Diapason, o autoritate in domeniu.
Asa ca, nu doar pentru o seara de vara, ci pentru oricare seara in care aveti nevoie de tot ce are mai frumos Italia, ascultati acest album cu muzica lui Nino Rota pentru filmele lui Federico Fellini.
Am prezentat acest album la Radio Romania Muzical si puteti reasculta oricand aici. http://www.romania-muzical.ro/info/discul-anului-2019/disc.htm?a=2357041&c=5901&g=2
                                                                                          
fellini

.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate