Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
23 decembrie 2024
Recomandări
Începe Concursul Internațional George Enescu 2020. 205 tineri muzicieni din 39 de țări au intrat în competiția online
(Muzică)
Concursul International George Enescu incepe pe 29 august 2020, cu 205 tineri muzicieni ramasi in cursa dupa reorganizarea evenimentului in online, pe fondul pandemiei, din cei 272 de muzicieni trecuti de preselectia din iunie. Cei 205 candidati ramasi in concurs provin din 39 de tari.
Dintre ei, 184 concureaza la cele trei instrumente: vioara (66); violoncel (54); pian (64), iar 21 participa la sectiunea de compozitie, cu 26 de lucrari. Cei mai tineri candidati sunt in varsta de 14 ani, iar cei mai in varsta candidati au 33 de ani.

„Am convingerea ca aceasta editie a Concursului International George Enescu va fi un eveniment de mari proportii, de care se va bucura un public mult mai numeros decat de obicei. Cea mai mare parte a Concursului se va desfasura online, prin urmare mult mai multi oameni vor avea sansa sa-l urmareasca decat atunci cand avem doar publicul din sala de concert. Suntem creatorii propriei noastre realitati. O cream zi de zi prin ceea ce facem, asigurandu-ne astfel ca avem un viitor. Ne asiguram, insa, prin aceasta, ca vom avea si un trecut. Fie ca anul 2020, asadar, sa fie unul de care va amintiti nu ca fiind anul virusului, anul fricii sau anul in care totul s-a anulat, ci ca fiind anul in care v-ati implinit visul, anul in care ati participat la Concursul International George Enescu. Va urez tuturor mult succes si va multumesc!”,
a transmis, in mesajul sau pentru deschiderea Concursului, Vladimir Jurowski, directorul artistic al Festivalului si Concursului George Enescu.

Faza online a Concursului Enescu se va derula pana pe 20 septembrie 2020 si va consta in:

29.08.2020, ora 18.00 – Deschiderea Concursului, cu Concertul de Gala pe scena Ateneului Roman, in care vor fi prezentate in premiera mondiala „Brahmsodia” – Triplu Concert pentru vioara, violoncel si pian, op. 169, compus de Dan Dediu, special pentru aceasta editie si Concertul pentru clarinet si orchestra de Alexandru Stefan Murariu - lucrare distinsa cu premiul I al Concursului Enescu din 2018.
Triplul Concert va fi interpretat de trei laureati din editiile precendente: Gyehee Kim (vioara, 2016), Valentin Radutiu (violoncel, 2011) si Victoria Vassilenko (pian, 2016) acompaniati de Orchestra Filarmonicii George Enescu, dirijata de Josep Caballé Domenech.
Concertul va fi transmis in direct sambata, 29 august 2020, pe site-ul www.festivalenescu.ro si la Televiziunea Romana de la ora 18.00. De asemenea, concertul de deschidere va fi preluat si pe platforma Raiffeisen Art Proiect #StagiuneVirtuala (https://art.raiffeisen.ro/), unde va putea fi vazut si in urmatoarele 30 de zile.

Prima etapa de Concurs a fiecarei sectiuni se va desfasura conform programului initial: violoncel, 30 august-3 septembrie; vioara, 5-9 septembrie; pian, 11-15 septembrie. In aceste perioade, inregistrarile cu interpretarile concurentilor vor fi publicate pe site-ul www.festivalenescu.ro, pentru a putea fi ascultate de iubitorii muzicii, iar membrii juriilor vor analiza performantele candidatilor si ii vor alege pe cei 12 candidati care vor trece in urmatoarea etapa.

A doua etapa de Concurs se va desfasura tot online, pe baza de inregistrari, conform programului initial: violoncel, 5-7 septembrie; vioara, 11-13 septembrie; pian, 17-19 septembrie.  Inregistrarile cu interpretarile aferente acestei etape vor fi disponibile pentru publicul larg pe www.festivalenescu.ro. Dintre cei 12, juriile vor selecta sase concurenti pentru fiecare sectiune, care vor intra in semifinala.

Competitia de Compozitie se va desfasura integral conform programului initial. Jurizarea lucrarilor trimise de concurenti se face in mod obisnuit de la distanta. Castigatorul sectiunii va fi anuntat pe 20 septembrie pe www.festivalenescu.ro.

Accesul la tot continutul online ale Concursului din aceasta perioada este gratuit. Programul complet este la acest link: https://www.festivalenescu.ro/program/ .

Semifinalele si finalele la cele trei sectiuni de instrumente vor fi organizate in mai 2021, la Ateneu.

Mesajul editiei din acest an este „Frumusete in viata”, iar in contextul pandemiei, Concursul Enescu si-a propus sa arate ca avem cu totii puterea sa ne reinventam, pentru a alege in egala masura viata si frumusetea.


Premiile Editiei

Premiile oferite sunt in valoare de 100.000 euro. La sectiunea compozitie s-a introdus un premiu nou, pentru originalitate, in valoare de 5.000 euro.
Castigatorii premiilor I de la Concursul Enescu 2020 sunt invitati in cadrul Festivalului International George Enescu 2021, unde vor concerta alaturi de mari orchestre ale lumii (Orchestra of the Americas, Orchestra Simfonica a Radiodifuziunii din Berlin s.a.).
Castigatorii Concursului International George Enescu 2020 de la sectiunile vioara, violoncel si pian vor beneficia de un premiu special, nou introdus in pachetul competitiei: un concert impreuna cu Orchestra Filarmonica Bohuslav Martinu in noiembrie 2021, la Musikverein Golden Hall din Viena. Cei trei laureati ai Concursului Enescu vor interpreta Triplul Concert pentru vioara, violoncel si pian de Ludwig van Beethoven, in contextul marcarii la nivel mondial a 250 de ani de la nasterea marelui compozitor. Premiul este oferit de IMK Society for the Promotion of Music and Culture din Viena, o organizatie care lucreaza cu muzicieni precum Maxim Vengerov sau Mischa Maisky si deruleaza proiecte in colaborare cu celebrele case de discuri Sony, Decca si Deutsche Gramophon.

Aug_27_Rehearsals_Opening Gala_2020_GEC_17

Buget

Bugetul total pentru organizarea evenimentului se ridica la 4.020.000 lei, alocati dupa cum urmeaza: Faza I (2020): 1.605.000 lei; Faza II (2021): 2.415.000 lei.

Deschiderea oficiala a Concursul Enescu a fost marcata printr-o conferinta de presa online care a avut loc vineri, 28 august, de la ora 14.00, transmisa pe www.festivalenescu.ro si pe pagina de Facebook a Festivalului Enescu. Evenimentul s-a desfasurat in doua paneluri „Prezentarea organizarii si desfasurarii Concursului Enescu 2020” si „Muzica si experienta culturala: promisiunea Concursului Enescu 2020”.
Invitati: Sergiu Nistor, Consilier Prezidential pe probleme de cultura (interventie inregistrata); Doina Gradea, Presedinte, Director General al Societatii Romane de Televiziune; Liliana Staicu, Director Orchestrele si corurile Radio Romania; Mihai Constantinescu, Directorul Executiv al Festivalului si Concursului International George Enescu; Vladimir Jurowski, Directorul Artistic al Festivalului George Enescu (interventie inregistrata); dirijorul si solisti din concertul de deschidere: Josep Caballé Domenech si respectiv Gyehee Kim – violonista, castigatoare a Concursului International George Enescu, 2016; Valentin Radutiu – violoncelist,  laureat al Concursului International George Enescu, 2011; Viktoria Vassilenko – pianista, castigatoare a Concursului International George Enescu, 2016; Dan Dediu, compozitor, Presedintele Senatului Universitatii Nationale de Muzica Bucuresti, autorul lucrarii Brahmsodia care va fi prezentata in premiera mondiala la concertul de deschidere; Alexandru Stefan Murariu, compozitor, castigatorul sectiunii de compozitie a Concursului International George Enescu, 2018; Steven van Groningen, CEO Raiffeisen Bank; Sever Voinescu, redactor-sef Dilema Veche.

Aug_28_Rehearsals_Opening Gala_2020_GEC_25

Concursul George Enescu functioneaza ca o platforma internationala de lansare pentru viitorii muzicieni de marca ai lumii si de promovare a compozitiilor marelui muzician roman in randul noii generatii de artisti din toata lumea, si este, astfel, o completare fireasca a Festivalului George Enescu, cel mai important eveniment cultural international organizat in Romania. Concursul are patru sectiuni – vioara, violoncel, pian si compozitie – si situeaza in top cinci la nivel mondial in peisajul competitiilor de muzica clasica.

Aug_27_Rehearsals_Opening Gala_2020_GEC_13

MIHAI CONSTANTINESCU, directorul executiv al Festivalului si Concursului George Enescu

„Formula de desfasurare a Concursului 2020 este inedita, dar foarte apreciata de oamenii de specialitate (membrii juriului international, concurentii, critici muzicali, posturi de TV internationale), care inteleg ca aceasta organizare online a Concursului Enescu este un semnal pe care il dam lumii ca muzica trebuie sa continue chiar si in vremuri de criza.

Este si pentru noi o incercare, dar am dorit foarte mult sa oferim tinerilor muzicieni inscrisi in Concurs posibilitatea de a fi vazuti si ascultati, iar publicului – ocazia de a vedea din nou <la lucru> Filarmonica George Enescu si de a asculta muzica buna.

Repetitiile de ieri au fost emotionante. Membrii orchestrei au venit cu mare drag sa repete impreuna, cu dor de munca, cu interes pentru cele doua piese care vor avea premiera mondiala la Gala, lucru apreciat atat de dirijor cat si de solisti.

Pentru Romania, din punct de vedere al strategiei si politicilor culturale, faptul ca reusim sa tinem acest Concurs in conditiile in care cea mai mare parte a evenimentelor importante de profil s-au anulat , inseamna foarte mult. Nu trebuie sa pierdem din vedere ca Festivalul si Concursul George Enescu fac parte din patrimoniul cultural al Romaniei, dar si din patrimoniul muzical international”.


DOINA GRADEA, Presedinte Director General, Societatea Romana de Televiziune

„TVR continua o traditie de peste o jumatate de secol de a prezenta publicului evenimentele desfasurate in cadrul Festivalului si Concursului George Enescu.

Pentru Gala de Deschidere am mobilizat forte si resurse tehnice si umane deosebite, pentru ca evenimentul sa fie preluat si transmis in conditii de calitate atat in tara cat si in strainatate. De asemenea, TVR va aloca spatiu si resurse pentru o agenda saptamanala a Concursului Enescu, unde va prezenta interviuri, testimoniale, desfasurarea etapelor, astfel incat sa pastreze evenimentul in atentia publicului”.


LILIANA STAICU, director Radio Romania Muzical, Societatea Romana de Radiodifuziune

„Pentru Radio Romania este o traditie (din 1958) si o onoare sa ne aflam alaturi de acest brand cultural roman care este Festivalul si Concursul George Enescu. Intotdeauna am incercat sa fim o prezenta relevanta in aceasta colaborare, dar anul acesta simtim ca niciodata ca suntem impreuna intr-o reusita, pentru ca faptul ca se tine Concursul Enescu in contextul crizei de sanatate internationala rerezinta o victorie a artei, a frumosului si a emotiei asupra pandemiei”.


Serciu Nistor, consilier prezidential, Departamentul de Cultura

„Participantii la Concurs, tinerii muzicieni competitori sunt custozii mostenirii enesciene. Prin ei, spiritul lui George Enescu traieste.

Acest Concurs, care incepe in 2020 si continua in 2021, deschide seria manifestarilor dedicate mostenirii lasate de George Enescu patrimoniului universal.

Presedintele a amintit de

Increderea pe care George Enescu si-a pus-o in tineri si in viitorul culturii, in biruinta frumusetii in fata greutatilor vietii”.


JOSEP CABALLÉ DOMENECH – Dirijor

„Dupa atatea luni de incertitudine, am fost onorat de invitatia de a dirija aici si mi-a facut placere intalnirea cu muzicienii intr-o atmosfera de o asemenea energie. A fost ca si cum toata lumea spunea, haideti sa facem muzica buna din nou. Toata lumea de pe scena era gata sa impartaseasca placerea muzicii. Asta este ceea ce facem noi.

E adevarat ca publicul aduce intotdeauna un sentiment special in sala de concert, ceva care ne lipseste acum. Dar piesele pe care le interpretam sunt extraordinare, solistii sunt fantastici, si suntem atat de bucurosi de puterea de a face din nou muzica, de energia de a interpreta ceva nou, incat pare ca toate problemele actuale vor fi solutionate cumva”.


VICTORIA VASSILENKO – Pianista

„Experienta interpretarii intr-un concert fara public este foarte diferita. Ma inclin ca de obicei, ca sa salut publicul care ne urmareste online, dar ma inclin, de fapt, in fata unei sali de concert goale. Publicul este cel care creeaza atmosfera speciala, energia din orice sala de concert. Fiecare public e diferit si-ti transmite o vibratie aparte. Muzica mea este o muzica impartasita. Dar muzica este cea mai importanta, ea trebuie sa primeze intotdeauna – vine inaintea artistului, inaintea publicului”.


GYEHEE KIM  - Violonista

Interpretarea fara audienta este dificila pentru mine. Muzica inspira altfel, are alta semnificatie cand este impartasita cu publicul. Dar in vremurile in care traim acesta este cel mai bun mod in care putem continua, in siguranta, sa impartasim muzica noastra.


VALENTIN RADUTIU – Violoncelist

„Eu am o ipoteza inversa, ca in muzica – atunci cand vrem sa scoatem in evidenta o nota, o cantam inauzibil. Pentru ca si absenta evidentiaza. Publicul este mai evidentiat in absenta. Pe de alta parte, spun din experienta, oamenii stiu sa fie aproape chiar cu oceane intre ei. Personal, simt ca aceasta comuniune, aceasta clipa a concertului, are o frumusete aparte chiar si in absenta publicului. Prin muzica noi gasim intotdeauna apropierea de noi insine si de celalalt.”


DAN DEDIU - Compozitor

„Astept cu mare nerabdare si cu mare incredere premiera de maine a lucrarii mele. I-am gasit pe muzicieni in mare forma; atat dirijorul, orchestra – trepidanta, cat si solistii – care mi-au facut o impresie extraordinara, incat aproape ca nu am avut ce sa le spun in plus.”


ALEXANDRU STEFAN MURARIU – Compozitor

„Am emotii de fiecare data cand imi ascult o lucrare interpretata, pentru ca atunci descopar tot mai multe lucruri. Aportul interpretului  genereaza un upgrade al gandurilor mele pe care am incercat sa le ilustrez cu muzica pe care o compun. Am vrut sa scriu o muzica expresiva, mai sensibila, mai lirica, in care sunetul sa aiba efectul de surround. Astept un feedback, sa vad ce am reusit”.


STEVEN VAN GRONINGEN, CEO Raiffeisen Bank

„In perioade de criza toata lumea se gandeste la sine, la familie, la organizatia pe care o conduce si mai putin la arta, la muzica. Mediul privat trebuie sa sprijine artistii, arta, muzicienii, sa contribuie la continuarea experientei artistice. Efortul mediului de afaceri pentru a oferi continuitate trairii artistice este indispensabil in perioade de asemenea incertitudine”.


SEVER VOINESCU – Redactor-sef Dilema Veche

„In materie de experienta muzicala imi este greu sa vad vreo “mare oportunitate” oferita de criza. Din contra, criza COVID-19 a suprimat itineranta - o functie esentiala a muzicii, atat pentru muzica internationala cat si pentru public. Pe o scena internationala care crescuse enorm in ultimul secol, pandemia a blocat toate agendele, toate programele. Online-ul poate fi o solutie, dar eu percep ca ceva post-apocaliptic abordarea de a interpreta muzica clasica intr-un colt de apartament, cu acompaniamentul pe telefon, proptit pe un raft. E adevarat ca secolul 20 ne-a pregatit cumva pentru aceasta situatie – chiar cand ne intrebam ce sens poate avea enorma dezvoltare a tehnologiilor audio si video deopotriva, dar ne-a pus in acelasi timp si intr-o mare capcana. Ne gasim amplasati in centrul acestei experiente si cu deplin control la butoane, in pozitia de a influenta decisiv experienta muzicala in sine. Cred ca tristetea din lipsa itinerantei este de netrecut pentru muzica”.



.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate