Pentru apropierea muzicienilor si publicului de fenomenul sonor contemporan, directorul artistic al Festivalului si Concursului International „George Enescu”, dirijorul Cristian Macelaru a lansat o provocare interpretilor inscrisi in competitie, propunand in repertoriul cerut concurentilor ce trec in a doua etapa la fiecare dintre cele 3 sectiuni instrumentale (pian, vioara, violoncel), cate o piesa solo impusa, scrisa special pentru aceasta ocazie de 3 compozitori romani laureati ai unor editii precedente.
Diana Rotaru, Vlad Maistorovici si Sebastian Androne-Nakanishi, membri ai Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania sunt cei 3 creatori deja cunoscuti in tara si in afara ei, care au acceptat invitatia de a scrie lucrari pentru acest prestigios concurs.
Diana Rotaru, care a castigat premiul de compozitie „George Enescu” pentru muzica de camera in 2003 si premiul pentru muzica simfonica in 2005, este o compozitoare extrem de activa, a carei muzica se canta frecvent in Romania si in strainatate. Piesa intitulata Bulz este lucrarea impusa in repertoriul de concurs al pianistilor ce au ocazia de a se intalni cu propunerea de a gusta si savura muzica contemporana, pe care autoarea o descrie astfel: “Bulzul este un bulgare de influente – un bot de Debussy, o dumicatura de Bartok, un cocolos de Messiaen, un cluster de Dediu. In cele din urma, bulzul este o mancare cu specific romanesc care determina forma lucrarii – o claviatura balcanica, framantata si tocata marunt in coaja de jazz.”
Vlad Maistorovici, castigator al premiului „George Enescu” pentru muzica de camera in anul 2003, s-a remarcat de atunci in tripla ipostaza de violonist, dirijor si compozitor. Pentru lucrarea impusa in acest an la sectiunea vioara, intitulata explicit B.A.C.H., passacaglia pentru vioara solo, compozitorul a pornit de melograma B.A.C.H. (transpunerea muzicala a numelui lui Johann Sebastian Bach), imbratisand aceasta obsesie istorica si principiul arhetipal al passacagliei, identificate drept constante in repertoriul violonistic istoric si propunand un set de variatiuni multidimensionale care imping cerintele interpretative cunoscute aproape dincolo de granitele lor traditionale.
Castigator al premiului de compozitie „George Enescu” in anul 2014, Sebastian Androne-Nakanishi s-a afirmat in ultima vreme in domeniul muzicii de film, ramanand insa un creator activ de muzica simfonica si camerala. El si-a asumat sarcina de a scrie o piesa pentru violoncelistii ajunsi in a doua etapa a Concursului International „George Enescu”. Titlul acestei piese, Syntrimma este un termen gasit in Vechiul Testament, care se refera la ceea ce este fracturat, rupt, ruinat sau distrus. Dupa spusele autorului, „scopul lucrarii este de a atrage atentia asupra starilor noastre sufletesti si psihologice comune”, osciland intre interiorizare si exacerbare.
Includerea lucrarilor contemporane in repertoriul de concurs a intrat de mult timp in firescul desfasurarii unor competitii interpretative de muzica clasica, la nivel mondial.
Concursul International „George Enescu” aduce astfel propunerile de program in actualitate, beneficiind de contributiile creative remarcabile ale unor compozitori romani, membri ai Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania. .
|