Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
23 octombrie 2024
1817 • Se naste Pierre Larousse, pedagog, enciclopedist si editor francez
1905 • Se naste Felix Bloch, fizician elvetian
1908 • Se naste Ilia Mihailovici Frank, fizician rus, laureat al Premiului Nobel
Recomandări
Un spectacol în regia Ioanei Păun va fi prezentat în cinci teatre și galerii de artă europene înaintea premierei de la București
(Teatru)
In perioada 11-20 septembrie, spectacolul afectiv „The Breakup”, o intelegere moderna a rupturilor romantice, se afla in turneu in Cehia si Slovacia, la Banská Bystrica (SK), Nitra (SK), Trencín (SK), Bratislava (SK) si Brno (CZ). In perioada octombrie-noiembrie, noua productie, realizata de un grup de artisti europeni condusi de regizoarea Ioana Paun, va avea premiera la Bucuresti.
Doua persoane se intalnesc. Scanteia este instantanee. Multimi de moleculele emotionale se grabesc prin retelele neurale. Hipotalamusul asigura ca scenariul romantic este posibil. Frica dispare, inundata intr-o stranie incredere. Se saruta. Dopamina isi face loc, scufundandu-i in euforie. Douazeci de secunde mai tarziu, oxitocina preia controlul, legandu-i intr-un clinci afectiv profund. Bataile de inima sustinute de noradrenalina. Dorinta creste din estrogen si testosteron, care pregatesc trupurile pentru placere. Vestea rea e, uneori, inevitabila, si vine, de regula, pe whatsapp… In cateva minute, serotonina scade brusc si, dintr-o data, incep sa se gandeasca obsesiv unul la celalalt. Vor trece 30 de minute pana cand euforia incepe sa dispara. Sevraj. Se activeaza centrii durerii. Anxietate. Izolare. Cei doi pot simti fizic cum iubirea le paraseste celulele. Neuroendocrinologie sociala. Abia apoi uman?  

Despartirea e ca un obuz, imprastiind in jur mii de schije. Sa o conceptualizezi ar fi o greseala, si-ar pierde din vigoare. Cred cu tarie in sublimarea experientelor puternice. Despartirea devine mai suportabila cand se transforma intr-un artefact colectiv”.
Ioana Paun, regizoare

Ioana Paun

In „The Breakup”, Ioana Paun exploreaza un teritoriu unde granitele dintre sentiment si progresul tehnologic devin tot mai neclare. Spectacolul reda reactiile afective prin prisma bazei lor fiziologice, uneori scapate de sub controlul uman. Adaugand noi perspective asupra emotiei, „The Breakup” afiseaza dizolvarea poeticitatii sub presiunea tehnoromantismului si a psihologiei pop, care ne indeparteaza inevitabil de experientele fizice. Cati dintre noi nu am trecut printr-o despartire pe WhatsApp? Intr-o realitate turbo-conectata, idila se construieste pe semne grafice si imagini, sentimentele prind putere din inimioare, seen si block. Intimitatea si exprimarile sinelui, toate se schimba, adaugand iubirii un nou strat de decorporalizare si alterand constant sensul comunicarii. „The Breakup” devine astfel un spatiu de dialog si reflectie asupra impactului acestor transformari sociale asupra relatiilor de cuplu.

Spectacolul ofera o intelegere experientiala a dinamicii relatiilor romantice contemporane sincronizate cu lumea digitala. Un pas mai departe in examinarea acestui flux, despartirea este experimentata nu doar ca o ruptura intre indivizi, ci si ca o reflectare a diviziunilor ample din interiorul nostru. Gandit pentru o audienta restransa, un performance discret, recreand visceral experienta separarii si oferind un spatiu deschis pentru expresie personala. „The Breakup” genereaza un context in care participantii sunt provocati sa reflecteze asupra propriilor rupturi.

Un spectacol tandru, realizat de o echipa de artisti din Romania, Cehia si Slovacia
Spectacolul, realizat de o echipa de artisti din Romania, Cehia si Slovacia, are premiera europeana in cinci teatre si galerii din Cehia si Slovacia. Turneul a debutat in Slovacia, pe 11 septembrie, la Záhrada Center for Independent Culture, Banská Bystrica - unul dintre centrele culturale consacrate in promovarea vocilor tinere din toate domeniile artistice, film, arte vizuale, muzica sau teatru. Urmeaza spatiul cultural bod.K7 din Nitra (SK), Galéria Miloša Alexandra Bazovského din Trencín (SK) - o galerie dedicata artei secolelor XX si XXI, P*AKT - platforma dedicata artelor performative contemporane din Bratislava (SK) si Káznice - un spatiu de arta contemporana amenajat intr-o inchisoare de secol XVII din centrul istoric al orasului Brno (CZ).

11 Sept. - Záhrada Center for Independent Culture, Banská Bystrica (SK)
12 Sept. - bod.K7, Nitra (SK)
16 Sept. - Káznice, Brno (CZ)
18 Sept. - Galéria Miloša Alexandra Bazovského, Trencín (SK)
20 Sept. - P*AKT, Bratislava (SK)

Ioana Paun este o regizoare ce isi centreaza munca pe comportamentul uman in situatii provocatoare. Recent, a colaborat cu institutii precum le phénix scène nationale, Théatre les Tanneurs, CNDB, MuseumsQuartier si Teatrul Ashtar din Palestina. Intre 2017 si 2020, a condus un program la Muzeul National de Arta Contemporana din Bucuresti, sprijinind actorii romani emergenti in tranzitia lor catre limbaje performative. In 2021, filmul sau de debut, "Emilia Hosu are HIV", a castigat premiul criticilor la FEKK Ljubljana si marele premiu in competitia locala de scurtmetraje la TIFF. In 2023 a dezvoltat alaturi de programatorul Catalin Boitor un sistem pentru reeditarea viselor nocturne. In 2024 este fi la Bratislava, unde a creat lucrari axate pe indragostire si alte explorari emotionale. De asemenea, tocmai a filmat un scurtmetraj despre unul dintre cele mai luxoase si viciate saloane de coafura din Bucurestiul anilor '80.

Matej Sýkora este scenograf de teatru si film, performer, dezvoltand o creatie imaginativa si ludic postmoderna. Face parte din colectivul de autori D'epog si Lucia Repašská, colaborand regulat cu Jan Kacena, precum si cu Peter Gonda sau Vojtech Bárta.

Bogdan Raileanu este un scriitor contemporan roman cunoscut pentru comentariile sale sociale ascutite si explorarea vietii urbane moderne. A castigat recunoastere prin premii precum Premiul pentru tineri prozatori si cartea sa Dintii ascutiti ai binelui a fost pe lista scurta pentru Festival du premier roman de la Chambéry.

Andreea Opritescu este producator de film si istoric de arta, concentrandu-si interesul in dezvoltarea de proiecte in sudul Italiei pentru Assedio Film. Productiile lor au fost prezentate in peste 50 de tari si la mai mult de 200 de festivaluri cinematografice. www.assediofilm.it

ECHIPA
Producator: Andreea Opritescu | Regia: Ioana Paun | Text: Bogdan Raileanu | Scenografie: Matej Sýkora | Performere: Ana Pop, Silvana Mihai, Marta Blašková, Bianca Temneanu | Comunicare: Evantia Barca | Comunicare online: Laura ?tefanut | Grafica: Alice Voinea

THE BREAKUP

CO-FINANTATORI
:
Institutul Cultural Roman prin Programul Cantemir - un cadru de finantare pentru proiecte culturale destinate mediului international

Administratia Fondului Cultural National
Sustinut de: Záhrada Center for Independent Culture, Banská Bystrica, bod.K7, Nitra, Káznice, Brno, Galéria Miloša Alexandra Bazovského, Trencín, P*AKT, Bratislava


*Acest proiect nu reprezinta neaparat pozitia Institutului Cultural Ronan. ICR nu este responsabil pentru continutul proiectului sau pentru modul in care rezultatele acestuia pot fi utilizate. Acestea sunt in intregime responsabilitatea beneficiarului finantarii.
Acest proiect nu reprezinta neaparat pozitia Administratiei Fondului Cultural National. AFCN nu este responsabil pentru continutul proiectului sau pentru modul in care rezultatele sale pot fi utilizate. Acestea sunt in intregime responsabilitatea beneficiarului finantarii.

.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate