Acum niște ani |
23 noiembrie 2024 |
1843 • |
Ion Ghica a inaugurat cursul de Economie politica la Academia Mihaileana de la Iasi |
1864 • |
Este înfiintat prin decret semnat de domnitorul Alexandru Ioan Cuza, Muzeul National de Antichitati din capitala |
1940 • |
Ion Antonescu, seful statului român între 1940-1944, a semnat, la Berlin, adeziunea României la Pactul Tripartit |
1991 • |
Freddie Mercury anunta public ca are SIDA; a murit a doua zi.
|
|
|
|
|
|
|
Noutăți ANANSI: prima carte de nonficțiune a lui Joan Dididon, cel mai recent roman al lui Sebastian Barry și traducerea în premieră a lui Mihail Elizarov | | (Literatură) | Trei noi aparitii editoriale imbogatesc lista cartilor traduse in cadrul Anansi. World Fiction, imprint al Editurii Trei, dar si peisajul traducerilor din literatura universala din Romania. | Este vorba despre Spre Betleem, agale – primul volum de nonfictiune al lui scriitoarei Joan Didion, considerata si una dintre figurile marcate ale „noului jurnalism” american –, unul dintre romanele aflate anul trecut in vizorul criticilor din Marele Regat, nominalizat la Booker Prize: Ragazul unui zeu batran de Sebastian Barry, „un scriitor de amplitudine aproape joyceana”, in acceptiunea criticilor de la The New Yorker, si de prima traducere in limba romana din opera lui Mihail Elizarov, romanul Bibliotecarul, distins in 2008 cu Premiul Booker pentru literatura rusa.
Spre Betleem, agale de Joan Didion, o lectie despre eleganta gandirii, stil si luciditate.
Spre Betleem, agale, prima carte de nonfictiune a lui Joan Didion, este alcatuita din eseuri si reportaje care au devenit in scurt timp repere stilistice in proza americana a secolului XX. Dupa cum s-a spus, Joan Didion priveste lumea contemporana cu detasare rece, de parca ar fi un observator de pe alta planeta, ochiul ei surprinzand insa detalii si implicatii ale evenimentelor care le scapa in general „analistilor” de meserie. De la o crima pasionala in peisajul sublunar californian si pana la San Franciscoul hippy al anilor 1960, mintea lui Joan Didion proceseaza mai curand fluxul subteran al istoriei contemporane, redandu-l apoi prin filtrul personalitatii ei care-si pune amprenta asupra universului contemplat. Impreuna cu volumul The White Album, Spre Betleem, agale poate fi considerat o lectie despre eleganta gandirii, stil si luciditate.
Imediat dupa publicarea volumului, Truman Capote a declarat ca o astfel de carte atinge statutul de „arta”, iar Joyce Carol Oates a numit-o pe Joan Didion „martora elocventa a celor mai insolubile si incapatanate adevaruri ale vremurilor noastre”.
Despre dimensiunea literara a eseurilor si reportajelor lui Joan Didion au vorbit si criticii de la The New York Times Book Review: „Ne infatiseaza actori si milionari, sotii blestemate si consumatori naivi de acid, ideologi de stanga si snobi din aristocratia hawaiiana intr-un fel care nu-i face sa para malefici ori fascinanti, ci plini de viata, imperfecti si adesea frumosi”.
Iar prozatoarea Zadie Smith lauda actualitatea acestei carti, remarcand faptul ca a devenit un „fenomen” cu un public devotat: „O stranietate a operei lui Joan Didion este aceea ca cele mai ironice afirmatii ale sale sunt citite acum ca fiind sincere, iar provocarile ei cele mai sincere sunt privite cu precautie”.
Cartea apare in traducerea Berthei Savu.
Din opera lui Joan Didion, in colectia Anansi. Ego au mai aparut volumele Anul gandirii magice (recompensat cu National Book Award for Nonfiction), Nopti albastre si Uite cum sta treaba.
Ragazul unui zeu batran de Sebastian Barry – „un roman extraordinar!” (Irish Times)
Scriitorul irlandez Sebastian Barry, cunoscut cititorilor din Romania datorita traducerilor anterioare (romanele Un gentleman de ocazie si Zile fara sfarsit), revine in atentia cititorilor romani cu editia in limba romana a celei mai recente carti ale sale: Ragazul unui zeu batran. Nominalizata la Booker Prize in 2023, cartea este un omagiu adus iubirii durabile si capacitatii sale de a lumina intunericul. Douglas Stuart, laureatul Booker Prize din anul 2020, pentru romanul Shuggie Bain (Anansi, 2021), descria Ragazul unui zeu batran drept „un roman de neuitat al unuia dintre cei mai buni scriitori ai timpurilor noastre”, iar criticii de la Irish Times il numeau „un roman extraordinar!”.
Cartea spune povestea lui Tom Kettle, fost politist recent pensionat, care se stabileste intr-o casuta de pe domeniul unui castel victorian cu poalele scaldate de Marea Irlandei. De luni de zile abia daca a mai vazut pe cineva, intrezarind doar silueta proprietarului excentric al casei si pe cea a unei tinere mame infricosate, care s-a mutat alaturi. Cateodata, isi aminteste cu drag de propria familie, de sotia June si de cei doi copii, Winnie si Joe. Dar cand la usa sa bat doi fosti colegi, care-l iscodesc despre un caz vechi de zeci de ani, se vede atras in valtoarea intunecata a unui trecut cu care inca nu s-a impacat.
Traducerea in limba romana a cartii poarta semnatura lui Petru Iamandi.
Cunoscut deopotriva ca scriitor si dramaturg, Sebastian Barry a fost desemnat Laureate for Irish Fiction 2018–2021, iar romanele sale au fost nominalizate de mai multe ori la Booker Prize. A fost distins cu The James Tait Black Memorial Prize si a castigat de doua ori Costa Book of the Year Award.
Bibliotecarul de Mihail Elizarov – cel mai cunoscut roman al unui autor aflat in plina ascensiune, distins cu Premiul Booker pentru Literatura Rusa 2008.
O surpriza pentru cititorii romani o consituie traducerea in premiera in limba romana a lui Mihail Elizarov, unul dintre cei mai cunoscuti si mai apreciati scriitori ai generatiei sale.
Mihail Elizarov s-a nascut in 1973, in Ucraina. A studiat literatura, apoi, in Germania, la Hanovra, cinematografia. A publicat mai multe romane si volume de proza scurta. In 2001, romanul Unghii a atras pentru prima data atentia presei asupra scriitorului, iar cel de-al patrulea roman al sau, Bibliotecarul, a fost distins in 2008 cu Premiul Booker pentru Literatura Rusa. Acesta este si romanul care apare in traducerea in limba romana a Magdei Achim sub umbrela imprintului Anansi. World Fiction.
Descris de criticii de la Publishers Weekly drept o satira despre absurditatea credintei oarbe si despre oameni care se lasa pacaliti sa creada intr-un sistem in care sunt fortati sa traiasca, romanul Bibliotecarul a fost ecranizat anul trecut, in regia lui Igor Tverdokhlebov.
Bibliotecarul este un roman care face ca intrebarile profunde sa devina jucause, iar jovialitatea sa devina profunda. Nimeni nu-si mai aduce aminte de Gromov, candva scriitor de romane propagandistice, prea putin gustate de public. Insa pe masura ce trece timpul, Cartile lui ies iarasi la suprafata, si fiecare ii da cititorului ei o insusire aparte: Furia de a-si infrunta cu salbaticie dusmanii; Memoria, care aduce in mintea celui care citeste imaginile unei copilarii fericite; Puterea de a ignora teama de moarte. Cu timpul, in tara incep sa apara Biblioteci, falanstere de lectura sustinute de cititori care se razboiesc pentru ultimele exemplare ale acestor carti rare. In valtoarea luptei dintre proscrisi apare si Aleksei, eroul fara vreo calitate aparte, care schimba destinele tuturor in momentul in care primeste Cartea Memoriei, devenind fara voie Bibliotecar. Îmbinand mediul unui univers corupt cu umorul negru, realitatea cu mitul, Mihail Elizarov arunca asupra Rusiei sovietice din romanul sau o privire ironica, intr-o poveste despre inepuizabila dorinta umana, despre cautarea unui sens in viata traita intr-o lume haotica, iluzorie.
„Bibliotecarul apartine acelui izvor stralucitor al burlescului si fantasticului ce strabate straturile literaturii ruse ca un filon de aur.” (Magazine Littéraire).
.
| |
|
|
|
|