Serie de filme online dedicată actriței Aitana Sánchez-Gijón, laureata Premiului Goya de Onoare 2025 |  |
(Cinema) |
Programul anual de filme online al Institutului Cervantes debuteaza in 2025 cu un ciclu dedicat actritei Aitana Sánchez-Gijón. Aceasta va primi, pe 8 februarie, la Granada, Premiul Goya de Onoare 2025. |
Conform declaratiei lui Fernando Méndez-Leite, presedintele Academiei de Film din Spania, Aitana Sánchez-Gijón este „o actrita iubita si respectata de colegii sai si recunoscuta de public si de critici inca de la inceputurile sale. O actrita completa: serioasa, responsabila, competenta, accesibila si care stie sa dea adevar, sinceritate si profunzime tuturor lucrarilor sale”.
Selectia filmelor care alcatuiesc aceasta serie a fost realizata chiar de catre actrita: pe langa Volavérunt, un film de Bigas Luna pentru care a primit premiul pentru cea mai buna actrita la Festivalul de la San Sebastian, propunerea sa reuneste importante productii de la sfarsitul secolului XX regizate de mari regizori spanioli precum Vicente Aranda, Bigas Luna, Jaime Chávarri si Fernando Colomo.
Filmele vor fi transmise cu acces gratuit si subtitrate in limbile engleza, franceza, italiana si spaniola pe canalul de VIMEO al Institutului Cervantes, in fiecare zi de joi, incepand cu ora 11:00 dimineata (ora Romaniei), timp de 96 de ore.
Aitana Sánchez-Gijón a colaborat cu figuri importante din cinematografia si teatrul spaniol, printre care Pedro Almodóvar, Vicente Aranda, Adolfo Aristarain, Bigas Luna, Juan José Campanella, Jaime Chávarri, Fernando Colomo, Fernando Fernán-Gómez, Patricia Ferreira, Manolo Gómez Pereira, Pilar Miró, Gonzalo Suárez si Imanol Uribe.
Si-a facut debutul in cinematografie in 1986, alaturi de José María Forqué, in Romanza Final (Gayarre); in acelasi an a devenit o figura cunoscuta pe micul ecran datorita serialului Segunda enseñanza.
Cariera sa a luat avant cu Bajarse al moro, o comedie de Fernando Colomo care a fost un succes de box-office, iar mai apoi a jucat in alte lungmetraje memorabile precum Remando al viento, de Gonzalo Suárez, si Jarrapellejos, de Antonio Giménez Rico. De asemenea, a aparut in El mar y el tiempo, regizat de Fernando Fernán-Gómez, si El pájaro de la felicidad, de Pilar Miró. A aparut mai apoi in productii internationale precum El marido perfecto, de Beda Docampo Feijóo.
De-a lungul anilor 1990, Sánchez-Gijón a fost una dintre cele mai cautate actrite din cinematografia spaniola, jucand roluri importante in productii precum Un paseo por las nubes de Alfonso Arau, in care a detinut rolul principal alaturi de Keanu Reeves; La ley de la frontera de Adolfo Aristarain, Boca a boca si El amor perjudica seriamente la salud, ambele de Manuel Gómez Pereira; La camarera del Titanic si Volavérunt de Bigas Luna; sau Yerma de Pilar Távora Távora; Boca a boca si El amor perjudica seriamente la salud, ambele de Manuel Gómez Pereira; La camarera del Titanic si Volavérunt, de Bigas Luna, si Yerma, de Pilar Távora, precum si rolul Regentei pe micul ecran, in regia lui Fernando Méndez-Leite.
In secolul XXI, a aparut in El maquinista, de Brad Anderson, alaturi de Christian Bale, La puta y la ballena, de Luis Puenzo, si La carta esférica, de Imanol Uribe. Printre cele mai recente roluri se numara Thi Mai: Rumbo a Vietnam de Patricia Ferreira, Madres paralelas de Pedro Almodóvar, La jefa de Fran Torres si Que nadie duerma de Antonio Méndez Esparza. A jucat, de asemenea, in serialele Velvet, Estoy vivo si Respira.
Aitana Sánchez-Gijón a fost prima femeie presedinte a Academiei Spaniole de Film, intre 1998 si 2000.
FILMELE DIN SERIE:
6 februarie: Volavérunt (1999), de Bigas Luna | Spania, Franta (1999), 118 min
Cu o distributie internationala, aceasta superproductie regizata de Bigas Luna o are ca protagonista pe Aitana Sánchez-Gijón in rolul Ducesei de Alba. Doña Cayetana si-a format o personalitate remarcabila bazata pe intrigi, pasiune si dorinta, dobandind astfel un rol cheie la curtea regelui Carlos IV. Titlul filmului, inspirat din gravura nr. 61 din Capriciile lui Goya, sugereaza exact ambiguitatea caracteristica gravurilor artistului. Prin intermediul fotografiei si al costumelor care dau viata lumii somptuoase de la sfarsitul secolului al XVIII-lea, filmul emana o vizualitate grandioasa.
13 februarie: Celos (1999), de Vicente Aranda | Spania (1999), 110 min
Marele cineast spaniol Vicente Aranda lanseaza acest film dupa mai multi ani de asteptare. Scenariul patrunde in teritoriul complicat al geloziei, spunand o poveste agonizanta si fatala si reuneste o parte dintre obsesiile regizorului legate de limita dintre iubire si dorinta sexuala, limita strapunsa intotdeauna de violenta. Aitana Sánchez-Gijón se foloseste pentru interpretarea personajul principal de o paleta de nuante sofisticate ce contribuie la dezvoltarea unui arc narativ plin de surprize.
20 februarie: Sus ojos se cerraron y el mundo sigue andando (1996), de Jaime Chávarri | Spania, Argentina (1998), 93 min
Cu un iz de tango tarziu, in acest film cantecele si evocarea lumii graviteaza in jurul muzicii care a dominat modurile de petrecere a timpului liber la inceputul secolului XX. Filmul poarta amprenta stilului distinctiv al regizorului Jaime Chávarri, cunoscut mai ales pentru seria Las cosas del querer, cu care acest film este in dialog direct. Contrapunctul cantaretului de tango este reprezentat de o tanara, interpretata de Aitana Sánchez-Gijón, a carei privire construieste si manipuleaza impactul peste timp al acestei muzici, argentiniene prin excelenta, si a miturilor sale.
27 februarie: Bajarse al moro (1988), de Fernando Colomo | Spania (1988), 90 min
In momentul in care Fernando Colomo a realizat aceasta adaptare a piesei de teatru cu acelasi nume, el devenise deja un regizor-cheie al curentului comediei madrilene, punct de referinta si marca a cinematografiei spaniole de autor in anii ‘80. Filmul se indeparteaza de tonul festiv al productiilor anterioare, centrandu-se de data aceasta pe personaje, pe care le situeaza intr-o lume in care teme precum clasa sociala sau viitorul dezvaluie un mediu mai putin ludic.
Personajul interpretat de Aitana Sánchez-Gijón reuseste sa se ridice la inaltimea interpretarii colegilor de platou, adica unii dintre cei mai buni actori spanioli.
.
| |
|
|