„Horror Vacui” – O lecție de reziliență culturală, încheiată cu succes după 168 de ore de teatru continuu |  |
(Teatru) |
Performance-ul asteapta omologarea Guinness World Records pentru cel mai lung eveniment teatral din lume. „Horror Vacui”, cel mai lung eveniment teatral din lume, s-a incheiat saptamana trecuta la Bucuresti. |
Dupa sapte zile de maraton non-stop, aceasta reprezentatie de tip teatru durational a reunit peste 500 de actori, scriitori si jurnalisti care au interpretat tot atatea texte despre abandon si opusul abandonului. Scopul proiectului este de a aduce in atentia publica una dintre cele mai importante teme ale societatii actuale, abandonul, in formele sale diverse, dar mai ales dimensiunea colosala a abandonului copiilor in Romania, in ultimii 50 de ani.
Peste 2.000 de spectatori au asistat la evenimentul desfasurat la Galeria Galateca doar in primele zile, iar transmisiunea online a strans in total aproximativ 20.000 de vizualizari, ceea ce evidentiaza interesul publicului pentru aceasta forma de arta angajata social. In total, evenimentul a avut o durata de 168 de ore de performance non-stop, iar organizatorii au contactat oficial Guinness World Records pentru a omologa acest proiect ca fiind cel mai lung eveniment teatral din lume. Acesta va depasi recordul anterior detinut de Lamb's Players Theatre din SUA, care in 2014 a avut cel mai lung performance durational la acel moment: 76 ore, 18 minute si 25 de secunde.
Horror Vacui face parte dintr-o initiativa mai larga, fiind primul proiect organizat de Asociatia A.R.T. Fusion sub umbrela Papercuts – un demers care urmareste sa incurajeze schimbarea sociala prin promovarea rezilientei culturale si civice.
Bazat pe sute de marturii despre abandonul copiilor din Romania, mai bine de jumatate dintre ele colectate de Muzeul Abandonului in ultimii patru ani, Horror Vacui a adus in prim-plan o trauma colectiva ignorata de societate. Performance-ul a transpus artistic fragmente de vieti reale, documente istorice si marturii ale supravietuitorilor sistemului de protectie a copilului, transformand scena intr-un spatiu al adevarului si al confruntarii cu trecutul.
„Acest proiect nu este doar un experiment artistic, ci o forma de activism cultural care ne forteaza sa ne confruntam cu un trecut dureros. Horror Vacui este o invitatie la reflectie, o punte intre arta si justitie sociala”, a declarat Oana Dragulinescu, fondator Muzeul Abandonului.
Maia Morgenstern
La eveniment, spectatorii au avut posibilitatea de a lasa ganduri, impresii si opinii, dar si scrisori adresate autoritatilor pe diverse teme civice.
Ca parte din acest demers, in cadrul evenimentului a fost lansat MANIFESTUL „Copiii uitati ai Romaniei: un apel pentru adevar si reparatie”, care solicita investigarea abuzurilor asupra copiilor abandonati in perioada 1966 - 1997. Lansarea manifestului marcheaza punctul culminant al proiectului, reunind organizatii care au contribuit la documentarea si umanizarea sistemului de protectie a copilului, printre care Muzeul Abandonului, Centrul de Resurse Juridice (CRJ), Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului si Memoria Exilului Romanesc (IICCMER), Hope and Homes for Children Romania. Initiativa a atras si sprijin international prin parteneriatul cu Justice Initiative, o miscare pan-europeana dedicata stoparii, recunoasterii si prevenirii abuzurilor asupra copiilor din Europa.
Prin acest manifest, initiatorii solicita autoritatilor romane formarea unei comisii de cercetare a abuzurilor asupra copiilor institutionalizati, urmand modelul comisiei a carei analiza a dus la condamnarea crimelor comunismului in Romania, in anul 2006. Oricine poate intra si semna petitia care solicita infiintarea acestei comisii, accesand linkul:
https://campaniamea.declic.ro/p/papercuts
Alexandru Ivanoiu, dramaturg si initiator al proiectului Horror Vacui, a adaugat: „Horror Vacui nu a fost doar un eveniment artistic, ci un act de justitie simbolica. Prin arta, putem rescrie istoria, putem da glas celor care nu au fost ascultati niciodata si putem contribui la un viitor in care astfel de traume nu se vor mai repeta. Faptul ca atatia oameni au fost prezenti fizic si online arata ca suntem pregatiti sa vorbim despre acest subiect si sa cerem adevarul.”
Se estimeaza ca in perioada 1966 - 1997, aproximativ o jumatate de milion de copii au fost abandonati in institutii de stat. Investigatiile IICCMER au relevat ca, intre 1967 si 1990, aproximativ 15.000 de copii au murit in camine-spital din cauze prevenibile, precum malnutritia sau pneumonia. Rata mortalitatii in aceste centre atingea uneori 80%, ceea ce echivaleaza cu o condamnare la moarte sistematica prin neglijenta.
Tudor Chirila
Ada Gales
Papercuts este o initiativa bilaterala finantata prin Granturile SEE si Norvegiene - Fondul National Bilateral in cadrul Programului RO-CULTURA. Valoarea totala a proiectului este de 562.842 lei (113.102,24 euro) si are o durata de implementare de patru luni, in perioada octombrie 2024 – februarie 2025.
***
Granturile SEE si Norvegiene reprezinta contributia Islandei, Liechtensteinului si Norvegiei la o Europa verde, competitiva si incluziva. Exista doua obiective generale: reducerea disparitatilor economice si sociale in Europa si consolidarea relatiilor bilaterale dintre tarile donatoare si 15 tari UE din Europa Centrala si de Sud si ?arile Baltice. Cele trei tari donatoare coopereaza strans cu UE prin intermediul Acordului privind Spatiul Economic European (SEE). Între 1994 si 2014, donatorii au furnizat 3,3 miliarde EUR prin scheme consecutive de granturi. Pentru perioada 2014-2021, granturile SEE si Norvegiene se ridica la 2,8 miliarde EUR.
///
Programul RO-CULTURA, finantat prin Granturile SEE 2014 – 2021, este implementat de Ministerul Culturii prin Unitatea de Management a Proiectului si are ca obiectiv general consolidarea dezvoltarii economice si sociale prin cooperare culturala, antreprenoriat cultural si managementul patrimoniului cultural.
Bugetul Programului este de aproximativ 34 milioane de euro.
Mai multe detalii sunt disponibile pe www.ro-cultura.ro.
***
Ne place sa spunem ca A.R.T. Fusion a luat nastere din dorinta de a face o schimbare si din pasiune pentru Teatru Forum. Mai exact, in 2005, 7 tineri motivati sa produca o schimbare in viata altor tineri, indragostiti fiind de metoda Teatru Forum, s-au reunit undeva intr-un beci din Bucuresti si au ajuns la concluzia ca au nevoie de o organizatie a lor. Nu stiau foarte multe despre ce inseamna ONG-urile in general, dar stiau sigur ca vor sa produca o schimbare in comunitatea in care traiesc, ca au descoperit metoda perfecta pentru asa ceva – Teatru Forum -, ca vor ca si alti tineri sa o descopere si ca au alaturi oameni dragi, cu pasiuni comune.
Asa a luat nastere Asociatia A.R.T. Fusion (cu “A”, de la Atitudine, “R” de la “Realitate” si “T” de la “Transformare”) – un adevarat motor de schimbare sociala si globala, care gaseste resurse constante pentru a se alimenta cu energie – chiar si cand ai crede ca nu mai are de unde – deoarece resursa adevarata pentru orice energie de care am avea nevoie in A.R.T. Fusion este nevoia uriasa de schimbare in lume si pasiunea oamenilor care pun umarul la treaba.
credite foto: Mihai Smeu, Isabela Maria Stefan & Edward Epure .
| |
|
|