TIFF.24 anunță cele două competiții internaționale |  |
(Cinema) |
Cineasti aflati la primul sau al doilea lungmetraj din cariera concureaza pentru trofeele competitiilor internationale ale celei de-a 24-a editii a Festivalului International de Film Transilvania. Cluj-Napoca (13-22 iunie 2025). |
12 productii din toata lumea se afla in cursa pentru Trofeul Transilvania si celelalte premii ale Competitiei Oficiale, in timp ce 10 filme isi vor disputa premiul Competitiei What’s Up Doc?.
„Complet neintentionat, dar perfect plauzibil, data fiind degringolada lumii in care traim, cele 12 filme din Competitie compun un Babel straniu, dar fascinant, in care nu se mai inteleg om cu om, om cu lume, lume cu lumi. In lipsa unei realitati mai bune si mai conciliante, arta ramane singura care mai poate transfigura pozitiv si cu sens acest deficit cronic de comunicare, empatie si autentic.” (Mihai Chirilov, director artistic TIFF)
Suntem la marginea societatii in Pamant strain (To a Land Unknown, r. Mahdi Fleifel), in Atena de astazi, unde doi frati palestinieni incearca sa plece spre Germania. Debutul multipremiat al regizorului de origine palestiniana contureaza o lume disperata in care, uneori, singura cale spre visuri pare sa treaca peste cadavrele celor asemenea tie. Drama refugiatilor revine si in Xoftex, al doilea film semnat de Noaz Deshe, al carui debut (White Shadow) s-a vazut la TIFF in 2014. Aici, universul este o tabara de azilanti imaginara, cu iz de purgatoriu, unde realitatea si imaginatia se amesteca „tripant” devenind neincapatoare si sufocante.
TO A LAND UNKNOWN
Paunul (Peacock, r. Bernhard Wenger) este o satira empatica care vorbeste despre dificultatea de a mai fi noi insine intr-o societate din ce in ce mai ipocrita si artificiala. Debutul austriac, despre un angajat al Rent-A-Friend, este un concentrat savuros de Lanthimos, Östlund si Seidl.
PEACOCK (c) NGF Geyrhalterfilm-CALA Film-Albin Wildner
Regatul (The Kingdom, r. Julien Colonna) ne transporta in Corsica anilor ’90, unde rafuielile intre clanuri transforma viata intr-o cursa pentru supravietuire. Thrillerul condenseaza violenta unei intregi epoci in relatia intensa dintre o adolescenta si tatal ei. Dragostea de tata este, de altfel, si motorul filmului Trei zile cu tata (Three Days of Fish, r. Peter Hoogendoorn), un coming-of-age intarziat si savuros. Cu umor sec si tandrete discreta, filmul urmareste trei zile petrecute de un fiu adult cu tatal sau, aflat in pragul unei plecari definitive.
The Kingdom
Three Days of Fish
In debutul spaniol Surzenie (Sorda, r. Eva Libertad), un cuplu asteapta sa afle daca nou-nascutul lor va fi surd ca mama sau va auzi ca tatal. Relatia tensionata a proaspetilor parinti e transmisa cu subtilitate si precizie, filmul explorand curajos nuantele delicate ale intimitatii si diferentelor. Dovezi de iubire (Acts of Love, r. Jeppe Rønde) vine din nord, cu o atmosfera demna de un Lars von Trier. Povestea unei femei ce traieste in sanul unui cult religios si isi revede, dupa multi ani, fratele, provoaca limitele empatiei, acceptarii si credintei, intr-o lectie cinematografica profund tulburatoare.
SORDA ©Distinto Films, Nexus CreaFilms, A Contracorriente
ACTS OF LOVE by Jacob Møller
Ploua peste Babel (Rains Over Babel, r. Gala del Sol) paraseste taramul conventional al credintei pentru a explora drumul spre acceptare. Debutul columbian este un fantasy psihedelic in care asumarea propriei identitati e reimaginata in haine extravagante, cu tocuri, machiaj strident si un soundtrack pe care si Moartea danseaza. In Isteria (Hysteria, r. Mehmet Akif Büyükatalay), credinta este chestionata alaturi de loialitate, respect, toleranta si onestitate. Filmarea unei scene cu arderea Coranului declanseaza un haos moral, punand regizorul in situatia de a-si regandi filmul. In centrul povestii se afla asistenta lui, a carei greseala forteaza un deznodamant exploziv.
Rains Over Babel
HYSTERIA (c) filmfaust
Ultimul drum (The Weeping Walk, r. Dimitri Verhulst) este un road movie absurd, care testeaza limitele umorului in ritmul lent al unui cortegiu funerar ce se incapataneaza sa ajunga la locul dorit de raposata, pentru inca o dovada, foarte kaurismakiana, ca drumul este mai important decat destinatia. Desi totul se petrece intr-o singura locatie, si eroii din Miocard (Myocardium, r. José Manuel Carrasco) parcurg un drum intortocheat, mai repetitiv si decat Ziua Cartitei, pentru a ajunge la un adevar care, in final, nu e nici singular, nici complet real.
The Weeping Walk
Miocardio
Last but not least, Debut (Debut, or Objects of the Field of Debris, as Currently Catalogued, r. Julian Castronovo) este o meditatie despre adevar, iluzie si fals in arta. Este, in acelasi timp, un gest de curaj al unui tanar regizor, care indrazneste sa modeleze colajul, poezia si filosofia intr-o poveste politista ce se estompeaza la final exact ca eticheta lamuritoare de langa un tablou care te-a fermecat.
Debut
What’s Up Doc?
Este al patrulea an in care sectiunea What’s Up Doc? are o competitie dedicata in cadrul Festivalului International de Film Transilvania, iar cele 10 titluri selectionate propun o intindere la limita a ideii de documentar, adunand laolalta formate clasice, hibrid, ba chiar si o fictiune.
„Am pornit de la ideea de distanta: fizica, emotionala, sociala, etica. Am cautat incompatibilitati perfecte, explorate in moduri cat mai diverse, al caror mesaj ramane valabil indiferent pe ce parte a baricadei lui te-ai afla. Asa au rezultat zece filme, dintre care sapte sunt debuturi.”, spune Craita Nanu, curator al competitiei What’s Up Doc?.
Scapa de amanta.SRL (Mistress Dispeller, r. Elizabeth Lo) este cel mai titrat film din selectie, dar si cel mai improbabil fly-on-the-wall al momentului. Serviciul din titlu exista in China, iar documentarul urmareste o sotie care apeleaza la el, simtind ca isi pierde barbatul. Ce urmeaza trebuie vazut ca sa fie crezut. Tot despre pierdere este vorba si in Scrisori de pe strada Wolf (Letters from Wolf Street, r. Arjun Talwar), proaspat sosit de la Berlinale. Documentarul tanarului regizor indian, care priveste strada pe care locuieste in Varsovia in incercarea de a se simti acasa, este o superba declaratie de dragoste si apartenenta.
Mistress Dispeller
LETTERS FROM WOLF STREET
Iubirea debordeaza si in Fursec infinit (Endless Cookie, r. Seth Scriver, Peter Scriver), o antologie de anecdote despre o familie de indigeni din nordul Canadei. Singurul titlu animat din competitie, filmul foloseste forma ca mijloc de a ridica povestea deasupra contextului familial, devenind o pledoarie calda despre sanse, acceptare si protejarea istoriei. De cealalta parte a continentului, Despagubire (Loss Adjustment, r. Miguel Calderón), debutul in documentar al copilului teribil al artei contemporane din Mexic, se uita la societate via arta si viceversa, prin intermediul unui agent de asigurari care cumpara o fotografie de la regizor si se trezeste aruncat intr-o lume acaparanta, insa la fel de inselatoare ca meseria pe care o condamna.
Endless Cookie
Loss Adjustment
Inventia (Invention, r. Courtney Stephens) este un exercitiu de stil filmat pe 16mm, in culori violente, conceput pentru tatal (un doctor de medicina alternativa) din care a ramas doar imaginea – via inregistrari VHS ale unor showuri TV autentice – si patentul unui mecanism bizar de vindecare. Distanta dintre cei doi fiind imposibil de acoperit, regizoarea debuteaza in fictiune cu aceasta poveste extrem de reala despre pierdere.
Invention
Antrenant si solar, Chitara flamenco a lui Yerai Cortes (The Flamenco Guitar of Yerai Cortes, r. Antón Álvarez), preferatul publicului la Festivalul de la Rotterdam, exploreaza familia tanarului artist pana la descoperirea unui secret urias care ii completeaza stilul, da sens versurilor si genereaza o fantastica declaratie de dragoste pentru mama. Claustrofobic si intunecat, Saturn (r. Daniel Tornero) alege o singura parte a unui conflict si o face cu atata forta cinematica, incat il poti confunda cu fictiunea. Familia, confruntata cu perspectiva ca bunicul sa fie inchis pentru abuz de minori, se decojeste lent, in spatiul aparent sigur, amenintat doar de conflictele interioare pe care adevarul le face sa ia forme mitologice.
The Flamenco Guitar
Saturno
Intoarcerea proiectionistului (The Return of the Projectionist, r. Orkhan Aghazadeh) are aerul si structura unei fabule. Posibilitatea repararii unui vechi proiector pe pelicula intr-un sat din muntii Azerbaidjanului trezeste entuziasm, dar si conflicte vechi de cand lumea, care culmineaza cu cenzura. Departe de lume, desi in inima ei, se afla si Russ, din ILOVERUSS (r. Tova Mozard), un actor care inca mai spera ca va reusi la Hollywood. Documentarul, profund lynchian, impleteste 20 de ani de prietenie pana cand relatia devine stravezie in tot tragismul ei.
The return of the projectionist
ILOVERUSS (c) Tova Mozard
Singuratatea devine palpabila in mijlocul unui complex din Pakistan, unde zeci de magazine vand poze trucate la minut. Iluzia realitatii (Make It Look Real, r. Danial Shah) examineaza industria cosmetizarii imaginii personale intr-o societate aflata in plin conflict. Si, pe cat de necomunicativi sunt clientii, pe atat de lipsita de judecata e privirea regizorului. Distanta dintre cele doua lumi poate fi cuprinsa doar de spectator.
Make it look real
***
Festivalul International de Film Transilvania este organizat de Asociatia pentru Promovarea Filmului Romanesc si Asociatia Festivalul de Film Transilvania.
Cu sprijinul: Ministerul Culturii, Centrul National al Cinematografiei, Primaria si Consiliul Local Cluj-Napoca, Institutul Cultural Roman, Dacin Sara, UCIN, Dept. relatii interetnice – DRI, Primaria Comunei Floresti, Europa Creativa – MEDIA
Sub-egida: UNESCO City of Film Prezentat de: Banca Transilvania
Sponsori: Mastercard, Vodafone, LIDL Romania, Ursus, Regina Maria, Audi & Autoworld, IQOS, MOL Romania, Tenaris Silcotub, JTI, Pepsi, DeLonghi, Nova Power & Gas, HelpNet, Voxa, Betfair Romania Development, McDonalds, Foundever, Transgaz, Farmec, Energobit, Jidvei, Aqua Carpatica, Domeniile Samburesti, Radisson Blu, Caii de la Letea, Rivus, E-ON, Compania de Apa Somes, Conceptual Lab by Theo Nissim, Teilor, Casa de vinuri Cotnari, CSI, ECCO, Chio, MSG Cafeaua oficiala: NESPRESSO
Partener oficial in frumusete: Armani Beauty
Asigurator oficial: Groupama
Transportator oficial: Animawings
Partener vestimentatie: Tudor Tailor
Partener tehnologic: Reea
Partener de ospitalitate: Eximtur
Parteneri: Lufthansa, Bolt, PMA, Promelek, Intend, Lecom, Luna Cleaning, Carturesti, Trend PR.
| |
|
|