Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
19 iunie 2025
Recomandări
România la muncă în 2025: după un an electoral prelungit, incluziunea avansează, dar 1 din 7 angajați se retrage în tăcere
(Viață)
* 65% dintre angajati respecta diferentele individuale la munca - incluziunea devine comportament real, nu doar intentie;
* 64% folosesc un limbaj non-discriminatoriu, iar 39% se implica activ in initiative de incluziune.
* Increderea in lideri este fragila: doar 12% dintre angajatii vulnerabili cred ca managementul este preocupat de bunastarea lor; 
* 74% dintre angajatii vulnerabili se simt presati sa adopte opinia majoritatii, in timp ce 22% nu se simt deloc confortabil sa isi exprime ideile la munca.
Intr-un prezent marcat de alegeri succesive, crize socio-politico-economice, polarizare si opinii divergente, Romania are nevoie de punti intre tendintele de deschidere si deconectare. A doua editie a Barometrului Romaniei Responsabile – Diversitate si Incluziune (BARES D&I), lansata de Asociatia OPEN MINDS alaturi de Cult Research si GRF+, aduce o radiografie detaliata asupra climatului de lucru din organizatii si scoate la lumina nu doar progresele facute, ci si zonele de vulnerabilitate profunda.
Datele sunt prezentate detaliat in cadrul Conferintei OPEN MINDS 2025, cel mai amplu eveniment din Romania dedicat diversitatii, incluziunii si viitorului muncii, astazi, 4 iunie, la Casa Universitarilor din Bucuresti. 

Barometrul arata ca Romania devine treptat mai deschisa la incluziune: 65% dintre angajati afirma ca respecta diferentele individuale, in crestere de la 57% in 2024. Insa, deschiderea nu e uniform distribuita: 1 din 7 angajati se retrage in tacere din spatiul colaborativ, pierzand increderea ca vocea sa conteaza. Acestia fac parte din segmentul identificat ca „Deconectati social” – persoane aflate in mare parte in roluri de executie, cu venituri reduse si expuse la marginalizare. 

Studiul subliniaza ca polarizarea devine una dintre cele mai mari amenintari pentru coeziunea echipelor, increderea in leadership si performanta organizationala. Intrebarea esentiala pentru liderii de azi ramane: ce pierdem daca nu reconectam colegii care aleg sa taca? Incluziunea nu inseamna doar prezenta, ci participare activa. Miza reala pentru companii este sa transforme intentia in actiune si diferentele in resursa – altfel, vor pierde exact oamenii de care au cea mai mare nevoie”, spune Mirela Tanase, Vicepresedinte al Asociatiei OPEN MINDS.

Mirela Tanase - VP, Programs Director - ASOCIATIA OPEN MINDS

Incluziunea prinde contur real: comportamentele se schimba vizibil

Dincolo de statistici, editia din 2025 a Barometrului BARES D&I spune o poveste clara: din ce in ce mai multi angajati aleg constient sa respecte, sa includa si sa colaboreze. Spatiul profesional incepe sa reflecte valorile unei societati mai deschise. Tot mai multi angajati fac pasul de la tacere la implicare, comparativ cu 2024:
* 64% dintre angajati aleg sa foloseasca un limbaj respectuos, fara discriminare, in crestere cu 6% vs. BARES D&I 2024 – un gest simplu, dar care redefineste cultura unei echipe;
* 65% - mai mult cu aproape 10% comparativ cu anul trecut - declara ca respecta diferentele individuale, insemnand ca diversitatea nu mai este doar un concept, ci o realitate traita;
* 39% (+10% vs. 2024) se implica activ in initiative de incluziune – fie ca sustin colegi, participa la traininguri sau propun idei, schimbarea devine colectiva.
Creste si o categorie esentiala: Avangardistii incluziunii – angajati influenti, echilibrati emotional si implicati civic, care dau tonul in organizatie. Reprezinta deja 33% dintre angajati, cu o crestere de 3% comparativ cu 2024.

Datele BARES D&I 2025 arata ca Romania profesionala se misca in directia buna, dar cu viteze diferite. Avem o categorie din ce in ce mai implicata, dar si una care se deconecteaza accelerat. Aceasta polarizare nu e doar o problema de cultura, ci mai ales una de business: afecteaza coeziunea, decizia si productivitatea”, afirma si Paul Acatrini, Managing Partner, Cult Research. 

Paul Acatrini - Managing Partner - CULT RESEARCH

Incluziune cu doua viteze: angajatii „Deconectati social” se exprima rar si se pregatesc sa demisioneze

Barometrul BARES D&I 2025 scoate la iveala si o realitate ingrijoratoare: in spatele acestor castiguri se ascunde tendinta de polarizare. Grupul „Deconectatilor social”, reprezentand 13% dintre angajati, pare sa fi renuntat la exprimare, la incredere, la participare. Acesti angajati, in special cei aflati in roluri de executie, industrii traditionale, cu venituri reduse, resimt cel mai putin schimbarile pozitive. Iar cifrele din 2025 confirma declinul:
* Respectul fata de diferentele individuale a scazut cu 4 puncte procentuale (de la 53% la 49%);
* Sustinerea colegilor marginalizati a scazut cu 7% (de la 54% la 47%);
* Capacitatea de a colabora cu orice coleg, indiferent de diferentele dintre ei, a scazut dramatic cu 16% (de la 59% la 43%);
* Participarea la initiative de incluziune e la doar 25% – de doua ori mai mica decat in randul „Avangardistilor incluziunii” (51%).

Deconectatii nu doar ca nu mai participa, dar nu mai cred ca au un loc in organizatiile in care lucreaza:
* Doar 32% spun ca lucreaza in conditii bune, fata de 79% dintre angajatii din grupul aflat la polul opus – Avangardistii incluziunii;
* Doar 28% simt ca se pot exprima liber, comparativ cu 75% dintre colegii aflati la polul opus;
* 74% resimt presiune de conformare la opinia majoritatii – cu 12% mai mult decat Avangardistii;
* Si cel mai grav: 22% nu se simt deloc confortabil sa spuna ce gandesc, fata de doar 5% in randul celor mai conectati angajati.

Intr-o perioada in care retentia si sanatatea organizationala devin vitale, acesti angajati se pregatesc sa plece: aproape 1 din 3 intentioneaza sa isi schimbe locul de munca in 2025.
Datele din 2025 indica o adancire a decalajului intre angajatii activi civic ca cetateni ai organizatiilor si cei care raman izolati. Credem ca acest fenomen e alimentat de contextul macro: un an electoral prelungit, marcat de polarizare si discursuri de excludere, a accentuat senzatia de neincredere si nesiguranta in randul celor deja vulnerabili. Daca adaugam presiunea economica si incertitudinea sociala, e clar de ce multi dintre acesti angajati aleg tacerea in locul participarii”, subliniaza Paul Kasprovschi, Director de Cercetare & Evaluare GRF+.

Paul Kasprovschi

Cine este angajatul roman in 2025? „Patru Romanii” se intalnesc la job

Barometrul BARES D&I 2025 a explorat sapte dimensiuni definitorii pentru modul in care angajatii se raporteaza la munca, sanatate, societate si diversitate. Din aceasta analiza complexa rezulta patru tipologii distincte de angajati, cele „Patru Romanii”, care coexista astazi in spatiul profesional romanesc, dar privesc incluziunea in moduri radical diferite.
Cei mai implicati si influenti sunt Avangardistii incluziunii – o treime dintre respondenti. Sunt angajati echilibrati emotional, activi civic si adesea aflati in pozitii de conducere. Pentru ei, diversitatea este o valoare fundamentala, iar incluziunea un obiectiv pe care il sprijina activ in organizatiile lor.
La polul opus, Deconectatii social, 13% dintre respondenti, se simt marginalizati si lipsiti de sprijin in orice dimensiune a vietii profesionale. Ei nu doar ca nu beneficiaza de initiativele de incluziune, dar nici nu au incredere ca vocile lor conteaza in spatiul organizational.
Intre aceste extreme, Spectatorii sociali, care reprezinta 30% dintre angajati, nu manifesta un interes clar pentru cauze civice sau sociale. Desi nu se opun incluziunii, nu o sprijina activ si nu intervin in fata comportamentelor discriminatorii. Majoritatea ocupa, de asemenea, functii de executie.
In final, Centratii pe sine, un segment format din 27% dintre respondenti, privesc munca printr-o lentila profund individualista. Multi sunt lideri, dar manifesta reticenta in a adopta politici de incluziune atunci cand acestea le ameninta zona de confort, fiind eventuale blocaje in drumul catre o cultura organizationala deschisa si echitabila.

Studiul celor Patru Romanii de la locul de munca atrage atentia asupra unui aspect esential: nu putem vorbi despre un progres real al incluziunii fara a intelege si reconecta aceste lumi care coexista, dar nu colaboreaza inca suficient”, conchide Mirela Tanase, Vicepresedinte al Asociatiei OPEN MINDS.

Directii pentru reconectarea colegilor care stau pe margine 

Pentru Asociatia OPEN MINDS, concluziile editiei 2025 a Barometrului vin cu o miza clara: incluziunea nu poate fi o promisiune generala, ci trebuie aplicata diferentiat, cu intentie si consecventa. Dincolo de cresterile notabile in comportamentele incluzive, datele scot la lumina o realitate care cere actiune: daca nu sunt sprijiniti concret, angajatii din segmente vulnerabile se retrag tacut, iar efectele sunt vizibile. 
Pentru a corecta aceasta dinamica si a face din diversitate o resursa reala pentru toate categoriile de angajati, OPEN MINDS propune trei directii strategice pentru companii: construirea de proiecte de colaborare intre echipe diverse, crearea de spatii sigure pentru exprimare autentica si asumarea unui leadership vizibil incluziv, care nu doar tolereaza, ci valorifica diferentele. Aceste repere devin, in 2025, elemente-cheie nu doar pentru cultura organizationala, ci si pentru performanta sustenabila a oricarei organizatii.

Conferinta OPEN MINDS 2025, evenimentul-fanion al diversitatii si incluziunii in Romania, reuneste astazi la Casa Universitarilor din Bucuresti peste 50 de speakeri, pe 8 teme de conversatie si 3 scene dedicate leadershipului empatic, sanatatii emotionale si progresului in HR, media si educatie, aducand in discutie si tematicile ce decurg din datele BARES D&I 2025. Conferinta este locul in care vocile publice si liderii de organizatii construiesc punti reale intre opinii, comunitati si generatii. 
Conferinta OPEN MINDS 2025 este posibila datorita parteneriatelor cu organizatii care cred in forta incluziunii: Pluxee, Provident, Worldpay, Brinks, Burn, Coca-Cola HBC, Fundatia Orange, Untold, Heineken, Beciul Domnesc, Eisberg, Mega Image.
Parteneri media: HotNews, Club Antreprenor, PR Wave, Panorama, CSRmedia, Digi FM, Global HR Manager, EventsMax, The Woman, Oameni si Companii, News.ro.

Andrei Petran | Mirela Tanase

BARES D&I Panel

Open Minds Speakers

OPEN MINDS

###

Despre cea de-a doua editie a Studiului BARES D&I (Diversitate si Incluziune)
BARES D&I, Barometrul Romaniei Responsabile, este o initiativa Research & Development creata inca din 2022 de Cult Research si GRF+. Ca metodologie, studiul a introdus, pentru prima data in Romania, LOHAS (Lifestyles of Health and Sustainability). Pentru colectarea datelor a fost folosita metoda CAWI, printr-un chestionar online prin intermediul CultIO, platforma care ofera acces la un panel de peste 40.000 respondenti. Studiul este relevant la nivel national, realizat pe un esantion de 806 de respondenti, avand o marja de eroare de +3,5%. Lansarea datelor complete BARES D&I (Diversitate si Incluziune) 2025 are loc in cadrul Conferintei OPEN MINDS, astazi, 4 iunie.

***
OPEN MINDS - Asociatia pentru Diversitate si Incluziune, infiintata in anul 2023 de catre Exploratist - Agentie de Employee Experience, este o organizatie nonguvernamentala care faciliteaza implicarea companiilor in vietile comunitatilor locale, prin actiuni cu impact pozitiv care genereaza atasament, credibilitate si incredere. Asociatia integreaza agendele organizatiilor cu initiative ale societatii civile, prin abordari pe termen lung si cu impact sporit. Asociatia este dedicata dezvoltarii proiectelor educationale si sociale, promovand inovatia si designul empatic pentru a sprijini diverse categorii de beneficiari. Cu sprijinul partenerilor sai, OPEN MINDS continua sa creeze oportunitati de dezvoltare si incluziune pentru comunitati vulnerabile.

***
De 16 ani, Cult Research se angajeaza sa furnizeze perspective si informatii valoroase care contribuie la o intelegere mai buna a fenomenelor din societate si la adaptarea organizatiilor la aceste realitati. Oferind analize si date pe diverse subiecte de interes national, compania isi propune sa contribuie la formarea unei societati in care calitatea vietii este imbunatatita constant..

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate