Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
26 august 2025
Recomandări
Studiu Grupul® LEGO: mamele și fiicele lor își subevaluează abilitățile de a construi, inova și crea în comparație cu tații și băieții
(Viață)
* Societatea inca vede baietii ca fiind mai buni constructori si inovatori decat fetele. 40% dintre parinti considera ca baietii sunt, nativ, mai buni inventatori 
* 3 din 4 parinti atribuie descoperiri ale inventatorilor femei unor inventatori barbati 
* Gradul de reprezentare este unul dintre factorii care perpetueaza stereotipurile de gen 
* Prin campania „Construit de ea”, LEGO Romania isi asuma misiunea de a chestiona stereotipurile de gen si de a aduce in lumina modele de succes feminin care sa inspire noua generatie de fete.
Cel mai recent studiu al Grupului LEGO arata ca societatea inca perpetueaza stereotipuri de gen cu privire la abilitatile de a construi, a inventa si a inova, ceea ce face ca fetitele sa dezvolte, din anii formatori, neincredere in propriile abilitati tehnice si creative. Gradul de reprezentare in media este, pentru parinti, unul dintre factorii care alimenteaza stereotipurile de gen. 

Baietii, perceputi ca fiind nativ mai buni constructori si inventatori decat fetitele 
63% dintre parintii din Romania sunt de parere ca societatea asociaza abilitatile de a construi cu baietii, mai degraba decat cu fetele. Prin urmare, incurajeaza cu predilectie baietii spre a cultiva si a urma cariere asociate abilitatilor de a construi.
Intr-un spectru mai larg, parintii definesc constructiile si prin a inventa – 40% dintre parinti o privesc ca pe o abilitate masculina; 22%, feminina; 38% nu atribuie un gen – sau a inova (35% dintre parinti o privesc ca pe o abilitate masculina; 23%, feminina; 42% nu atribuie un gen).  

Prin urmare, parintii si copiii atribuie in mod eronat unele dintre cele mai mari descoperiri tehnologice unor inventatori barbati. 

In medie, 3 din 4 parinti asociaza inventii precum tehnologia Wi-Fi (74%), frigiderul electric (78%) sau sistemul de incalzire a masinii (84%) unor barbati decat unor femei. Insa atribuie, in mod corect, inventia masinii de spalat unei femei inventator (52%). 
In consecinta, copiii atribuie de doua ori mai des inventiile femeilor unor inventatori barbati. 

Mamele si fiicele lor isi subevalueaza abilitatile in raport cu barbatii si baietii 
Studiul arata ca fetele incep sa dezvolte neincredere in propriile abilitati tehnice si creative inca din perioada copilariei. 
In cazul adultilor, circa 77% dintre femei considera ca au capacitatea de a construi lucruri, a inova sau a inventa, in comparatie cu 81% dintre barbati si se evalueaza pozitiv in arii precum artele, organizarea si ingrijirea familiei. 
In oglinda, fiicele lor isi subevalueaza aceleasi abilitati in comparatie cu baietii – 84% dintre fetite considera ca sunt buni constructori sau inventatori, in comparatie cu 90% dintre baieti. 


Copiii sunt de parere ca sustinerea in copilarie le da increderea ca pot schimba lumea 
80% dintre parinti sustin ca, in mod involuntar, stereotipurile de gen joaca un rol important in felul in care aleg jucariile pentru copiii lor, in felul in care joaca impreuna si in activitatile la care ii expun. 
In acelasi timp, fac eforturi catre alegeri constiente, din convingerea ca rolul lor in a chestiona rolurile de gen deschide oportunitati pentru noua generatie de fete, precum a urma o cariera in domenii traditional asociate cu masculinitatea, antreprenoriat sau roluri decizionale in societate (90%).
Din perspectiva copiilor, in procente egale, fetitele si baietii (94%) declara ca sustinerea creativa si cultivarea increderii ca pot construi lucruri marete le da increderea ca pot schimba lumea in bine.
Pentru parinti si copii deopotriva, gradul de reprezentare in media este unul dintre principalii factori care perpetueaza stereotipurile de gen – sustinut de 85% dintre parinti si 83% dintre copii, un procent comparabil cu toate tarile cuprinse in studiu, printre care Statele Unite, Franta si Canada. 

Grupul LEGO si LEGO Romania isi asuma misiunea de a chestiona stereotipurile care pot limita potentialul fetelor si de a incuraja fetele sa revendice un nou sens pentru „a construi”, pentru a-si celebra creativitatea in noua campanie „Construit de ea”. 
 
In Romania, campania aduce in lumina parcursul unor sportive care au facut performanta in domenii neconventionale: Beatrice Ologeanu, prima femeie din Romania care a participat la Campionatul Mondial de Inot in Ape Inghetate, Anelisse Ionascu, care pana la varsta de 11 a devenit deja vicecampioana la eKarting, si Irina Simion, cunoscuta local si global in streamurile de Fortnite ca Reddysh. 
In Social Media, campania urmareste experienta lor ca femei in domenii percepute ca fiind masculine – inceputul, barierele de perceptie cu care s-au confruntat din partea societatii si cum sustinerea parintilor le-a deschis oportunitati dincolo de stereotipuri si a facut ca astazi sa deschida drumuri pentru alte fete si femei.  


Despre studiul derulat de Grupul LEGO 

Studiul a fost derulat in perioada noiembrie – decembrie 2024 pe un esantion global de 32.605 de respondenti, dintre care 21.257 de parinti cu copii cu varste cuprinse intre 1 si 15 ani si 11.348 de copii cu varste cuprinse intre 5 si 15 ani din 21 de tari. Din totalul respondentilor, 1.015 dintre parinti si 550 dintre copii sunt romani. Tarile in care a fost derulat studiul sunt: Australia si Noua Zeelanda, Canada, China Continentala, Republica Ceha, Franta, Germania, Ungaria, Italia, Japonia, Malaezia, Mexic, ?arile de Jos, Polonia, Romania, Africa de Sud, Coreea de Sud, Spania, Suedia, Turcia, Regatul Unit si Statele Unite ale Americii. 


Misiunea Grupului LEGO este de a inspira si dezvolta constructorii de maine prin puterea jocului. LEGO System in Play, avand la baza caramizile LEGO, le permite copiilor si fanilor sa construiasca si sa reconstruiasca orice isi pot imagina. 
Grupul LEGO a fost fondat in Billund, Danemarca, in 1932, de Ole Kirk Kristiansen, numele sau derivand din cele doua cuvinte daneze LEg GOdt, care inseamna „Joaca-te bine”. Astazi, Grupul LEGO ramane o companie de familie cu sediul central in Billund. Cu toate acestea, produsele sale sunt acum vandute in peste 120 de tari din intreaga lume. 
Pentru mai multe stiri despre Grupul LEGO, informatii despre performanta noastra financiara si angajamentul nostru de responsabilitate, va rugam sa vizitati  www.LEGO.com/aboutus..

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate