Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
9 septembrie 2025
Recomandări
Balkan Taksim lansează al doilea album în România și Franța: „Acide balkanique”
(Muzică)
Trupa romaneasca Balkan Taksim (Sasa-Liviu Stoianovici, Alin Zabrauteanu), celebra pentru modalitatea in care combina muzica traditionala balcanica, instrumentele populare, rare, muzica electronica si trip-hop-ul, lanseaza publicului o invitatie la dans si la meditatie, odata cu lansarea celui de-al doilea album, „Acide balkanique”, in data de 7 septembrie, in cadrul Balkanik Festival, la Gradina Uranus. Editat de reputata casa de discuri franceza Buda Musique, si masterizat la Paris de Alex Gopher (Translab), albumul va fi lansat ulterior in Franta pe 19 septembrie.
Punand constant sub semnul intrebarii obsesia lor pentru Balcani, acest loc aproape mitic, o regiune care s-a confruntat de-a lungul timpului cu multa durere, oferind in acelasi timp si foarte multa frumusete lumii, formatia continua o calatorie muzicala care acopera atat zone reale, cat si imaginare. Exista opt piese pe acest album - unele dintre ele sunt pur instrumentale, iar altele sunt cantate in limba romana si in limba sarbo-croata. 

Cele doua cantece populare traditionale care sunt interpretate aici provin din nord-estul Romaniei (piesa NOROCUL) si din Turcia, asa cum a fost ea filtrata prin spatiul ex-Iugoslav, si anume Bosnia (piesa MASTIKA). Fideli radacinilor lor muzicale si experientelor personale, membrii Balkan Taksim folosesc mai multe instrumente traditionale cu coarde: tanburul otoman intalneste cobza, iar intre ele pot fi ascultate vocile a doua tipuri de tamburita, prim-ul si dangubica/samica. Ca de obicei, majoritatea acestor sunete sunt, pe alocuri, filtrate si distorsionate. De asemenea, ca semnatura sonora, sazul electric turcesc isi face din nou aparitia, cu texturile sale acide si distorsionate. Exista pe album si chitara bas, sintetizatoare analogice si digitale, theremin, diverse esantioane audio extrase din inregistrari cu muzica traditionala.

Alte elemente sonore, precum cele asimilabile erorilor tehnice, aduc albumului o culoare postindustriala. Toate aceste mijloace sunt folosite aici pentru a crea un spatiu brut, real, dar si oniric. Pe acest album, ascultatorul poate gasi atat elemente imaginare, cat si autentice - gasite in culturile populare ale Balcanilor si Carpatilor, impletite cu melodii de tip otoman, precum si cu citate din muzica populara urbana occidentala a ultimelor decenii. Acide balkanique este rezultatul unei intalniri hipnotice intre mai multe spatii geografice si culturale: modelate de sunetele electronice contemporane, vocile muzicantilor tarani din Carpati se intalnesc cu melodiile ritmate ale trubadurilor balcanici, intr-o cautare a unitatii. 

SL Stoianovici by Florin Ghebosu

SASA-LIVIU STOIANOVICI (tanbur otoman, saz electric, tamburite, sintetizatoare, theremin, cobza, dramba, voce, mixaj) este un artist interdisciplinar care combina in lucrarile sale elemente din etnografie, antropologie, muzica, arte vizuale si patrimoniu cultural. Prin intermediul formatiei Balkan Taksim, el sugereaza noi modalitati de a imagina si explora culturile populare din Balcani si Carpati. Stoianovici se raporteaza adesea la aceste culturi ca la simple pretexte pentru o dezvoltarea a creativitatii, fiind martor in acelasi timp atat la bogatia, cat si la diversitatea lor.
In Balkan Taksim, el canta la mai multe instrumente muzicale, precum sazul turcesc, cobza romaneasca, tanburul otoman, diferite tipuri de cimpoi - sarbesti, romanesti si bulgaresti, šargija bosniaca si gusla sarbeasca. De asemenea, foloseste uneori thereminul si sintetizatoarele analogice si digitale.
Cercetator de teren experimentat, cu o experienta bogata in inregistrarea de sunet, Stoianovici a studiat ultimii cantareti tarani la cobza din Romania, rezultatul acestei cercetari fiind in prezent incapsulat intr-un dosar UNESCO multistatal - „Cobza – cunostinte, tehnici si muzici traditionale”, realizat in colaborare cu Republica Moldova.

Alin Z by Florin Ghebosu

ALIN ZABRAUTEANU (Chitara bas, sintetizatoare, sampling, ritmuri, mixaj), artist cu o experienta de peste 18 ani in domeniul muncii de studio, s-a dezvoltat ca sound-designer, cat si ca producator muzical. Creator de coloane sonore premiat, Alin este responsabil pentru sunetul multor filme de fictiune si documentare din ultimii ani.
Interesat de modelarea sunetului prin tehnologii inovatoare, Alin Zabrauteanu aduce in Balkan Taksim o doza de rigoare, fiind responsabil de liniile de bas, de percutiile generate electronic sau cu ajutorul colectiilor de sunete, cat si de mixaj.  In prezent, canta la bas electric, sintetizatoare analogice si digitale si foloseste diverse dispozitive de sampling in munca de studio sau in concerte.


Mai multe detalii pe: 
Bandcamp -  https://balkantaksim.bandcamp.com/
Buda Musique - https://www.budamusique.com/

Albumul „Acide balkanique” include urmatoarele piese:

1. LUDILO. Cu un text care citeaza versurile unei sevdalinka din Bosnia - Mila majko, šalji me na vodu, „Ludilo” incepe aproape ca o piesa acustica, doar pentru a se dezvolta foarte rapid intr-o melodie foarte energica si electrizata. Ludilo este doar un alt cuvant (slav) pentru „nebunie”.
Compozitor: Sasa-Liviu Stoianovici. Aranjat si mixat de: Alin Zabrauteanu, Sasa-Liviu Stoianovici

2. NOROCUL. „Norocul” este varianta Balkan Taksim a unui cantec popular romanesc care a circulat in mai multe variante in satele din Bucovina. „Mandra floare-i norocu’” a fost intotdeauna o melodie usur sumbra si melancolica, cu un text care vorbeste despre traiul in singuratate, fara noroc.
Compozitie, versuri: traditionale. Aranjat si mixat de: Alin Zabrauteanu, Sasa-Liviu Stoianovici

3. ORHIDEJA. O elegie. Dar cine/ce este Orhideja? Bucati de sunete traditionale se intalnesc cu o tamburita veche.
Compozitor: Sasa-Liviu Stoianovici. Aranjat si mixat de: Alin Zãbrãuteanu, Sasa-Liviu Stoianovici

4. ZLATAUST 13. Un titlu misterios. Are vreo legatura cu numele unui sfant? Dar de ce 13? Este numarul unei strazi? O multime de intrebari, subliniate de un text criptic.
Compozitie, text: Sasa-Liviu Stoianovici. Aranjat si mixat de: Alin Zabrauteanu, Sasa-Liviu Stoianovici

5. KISELA LJUBAV. Nu „kisela voda”, ci „kisela ljubav”. O melodie despre dragostea acra, acida, cu multe tamburite distorsionate in fundal.
Compozitor: Sasa-Liviu Stoianovici. Aranjat si mixat de: Alin Zabrauteanu, Sasa-Liviu Stoianovici

6. MOKRA GO. Aici, tanburul otoman da glas unei calatorii imaginare in Mokra Gora. Nu incercati sa intrebati ceva despre despre acest loc. Mai degraba, uitati-va pe o harta a Balcanilor. Este o calatorie placuta sau una nefericita?
Compozitor, versuri: Sasa-Liviu Stoianovici. Aranjat si mixat de: Alin Zabrauteanu, Sasa-Liviu Stoianovici

7. MASTIKA. O bucata clasica al tavernelor otomane, aceasta este versiunea electrizanta a unui cantec interpretat in diverse limbi, de catre mai multe comunitati etnice - turca, roma, greaca. Aici, melodia foloseste textul cantaretului bosniac de etnie roma Muharem Serbezovski.
Melodie: traditionala
Text: Muharem Serbezovski. Aranjat si mixat de: Alin Zabrauteanu, Sasa-Liviu Stoianovici

8. FELINAR. Chitara bas si tanbur otoman, intr-un dialog mediat de sintetizatoare. Compozitor: Alin Zabrauteanu. Aranjat si mixat de: Alin Zabrauteanu

Balkan Taksim, Sasa si Alin

Balkan Taksim, Sasa si Alin


©foto:  Florin Ghebosu

.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate