Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
18 decembrie 2024
1892 • Premiera baletului Spargatorul de nuci de Ceaikovski are loc la "Mariinsky Theatre" în St. Petersburg
1923 • Muzeul Militar National, creat în aprilie 1914 ca sectie militara a Muzeului National al României, a fost transformat în institutie de sine statatoare
1947 • Se naste Steven Spielberg, regizor american ("Jurasic Park", "Lista lui Schindler")
1970 • Premiera, la Bucuresti, a spectacolului cu piesa Acesti nebuni fatarnici, de Teodor Mazilu
1990 • Se semneaza, la Strasbourg, actul prin care România adera la Conventia Culturala Europeana
Recomandări
„Arhitectura necunoscutului”, a artistei Manuela Toderaș la Muzeul Memorial “Nicolae Grigorescu”
(Arte vizuale)
Muzeul Memorial “Nicolae Grigorescu” din Campina gazduieste in perioada 25 iunie – 13 iulie 2016 expozitia personala de grafica si arta textila intitulata „Arhitectura necunoscutului”, a artistei Manuela Toderas.
Vernisajul va avea loc sambata, 25 iunie 2016, ora 12.
 
In deschidere va vorbi criticul de arta Roxana Barbulescu, presedintele Asociatiei Culturale ARTAR. 
Programul de vizitare este de marti pana duminica intre orele 9-17.
Adresa Bulevardul Carol I nr.108, Campina

“Manuela Toderas nu se afla la prima expozitie in acest minunat spatiu artistic, cel al Muzeului Memorial “Nicolae Grigorescu” din Campina, in anul 2015 ea prezentand tot aici o serie de ilustratii si obiecte de arta decorativa grupate intr-o “poetica a posibilului”. De data aceasta ea ne propune o serie de lucrari de grafica si de arta textila grupate sub enigmaticul titlu “Arhitectura necunoscutului”.  Tematica pe care o abordeaza in cadrul acestei expozitii ne invita in mod cert la meditare prin activarea acelor rotite ale imaginatiei noastre, traspunandu-ne intr-un univers al metaforelor si al corespondentelor, al simbolisticii si spiritualitatii, acestea fiind si liantul care ajuta la o expunere unitara a unor lucrari realizate in doua tehnici atat de diferite.

In lucrarile de grafica Manuela Toderas utilizeaza in mod original, ca suport, planse din carti vechi, de la inceputul secolului trecut, tiparituri cu elemente de arhitectura (ancadramente, planuri, sectiuni ale fatadelor, ale acoperisurilor, turle), desene pline de o rigurozitate tehnica, matematica, asupra carora intervine modificandu-le, personalizindu-le printr-o serie de interventii grafice. Astfel, elementele deja existente in aceste planse sunt folosite pentru a recrea alte forme, structuri enigmatice si pline de o incarcatura energetica, acele pietre simbolice, trovantii, cu forme rotunjite, lipsite de rigiditatea si rigurozitatea specifica pietrelor, ce genereaza, la randul lor, alte constructii. 
 
Ineditul acestor lucrari consta in faptul ca Manuela cladeste grafic, prin inglobarea acelor elemente predefinite, o serie de constructii, de suprapuneri si intrepatrunderi, o adevarata urzeala de linii si curbe, de structuri ce compun un spatiu imaginar, dand nastere la niste forme care par a nu avea un corespondent in lumea realului, orientandu-se mai mult spre asocieri componistice de tipul grafismului abstract, in unele lucrari intalnindu-se minime aluzii figurative.

Culoarea isi face simtita prezenta doar ca sa puncteze sau sa umple niste goluri de fundal, contribuind insa la impresia de spatiu intr-o continua miscare interioara. La aceasta mobilitate isi aduc aportul intr-o mai mare masura combinatiile grafice (contururi, hasuri), ce realizeaza texturi rafinate care supun intreaga suprafata unor vibratii continue. Toate aceste elemente grafice contrabalanseaza greutatea aparenta a pietrelor, a trovantilor, si compun un adevarat joc care ne prinde prin misterul lui pentru ca pietrele au povestea lor si sunt de fapt suportul si purtatorul meditatiilor poetice si filozofice ale artistei.  

Schimband registrul tehnic, Manuela Toderas isi continua periplul spiritual cu o suita de lucrari de arta textila, ce se inscrie in mod firesc in acel domeniu al cautarilor sale din sfera simbolisticii, asa cum le-am descoperit deja in lucrarile sale de grafica. Depasind statutul de simple compozitii decorative, dar pastrand totusi atat cat este necesar pentru a fi placute ochiului, Manuela ne prezinta o serie de lucrari bine inchegate, unitare, ce exploateaza, intr-o interpretare originala, motivul cupelor  si al clopotelor. 

Demersurile sale in aceasta directie au decurs in mod firesc atunci cand a descoperit acele similitudini vizuale, de linii si forme, dar si de spiritualitate, intre cele doua simboluri. Ea le-a contopit, intarindu-le astfel importanta, ajungand la acele Clopote - Cupe ce disipa, dar si aduna, ce preiau dar si imprastie materia spirituala, intr-un joc al transformarilor: vinul, lichidul devine sunet, iar sunetele devin lichid. 

Folosind o tehnica mixta, personala si neconventionala, cea a imbinarii intr-un colaj a imprimeurilor realizate prin serigrafie cu bucati textile pictate liber sau cusute, artista aduce motivul ales aproape de abstract. Utilizand si aici, ca in cazul lucrarilor de grafica, o gama cromatica foarte restransa, in general griuri colorate, brunuri, rozuri, monocromii linistite intretaiate doar de liniile energice ale cusaturilor ce genereaza un efect de tesatura, dar si forme geometrice suprapuse, Manuela Toderas ne solicita si ne incita la cercetarea acestor suprafete textile organizate artistic intr-un cod propriu, in gasirea acelor forme doar sugerate, dar si a acelor miscari interioare ce mocnesc sub o aparenta liniste.

In incheiere as dori sa subliniez faptul ca Manuela, prin aceasta expozitie a dorit sa initieze un dialog, asa cum orice artist care expune o doreste de fapt. Ceea ce aduce insa ea in plus este tipul de dialog propus, si anume acela care are o trimitere mai mult sau mai putin directa atat la metafora, cat si la acea arhitectura necunoscuta care poate fi vazuta ca o structura. Este, aparent, acea structura a lucrurilor ce ne inconjoara, a arhitecturilor, dar de fapt este o structura a gandurilor care sunt mereu in mintea noastra si ne guverneaza propria lume interioara. 
Si daca Le Corbusier spunea ca Arhitectura transmite ordinea gandurilor, imi permit sa spun si eu, dupa vizionarea expozitiei Manuelei Toderas ca gandurile transmit ordinea arhitecturilor.”
Roxana Barbulescu – critic de arta

afis


.



Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate