Intitulata „Marturii ale unei vieti netraite”, expozitia curatoriata de Cristina Moraru va fi inaugurata in prezenta autorului, putand fi vizitata pana pe 14 iulie 2017.
Argument:
Abordand mediul pictural ca mediu al culturii memoriei, Lucian Bruma propune o serie de reprezentari picturale ce functioneaza ca instrumente ale mentinerii si consolidarii memoriei Holocaustului. Arhivarea suferintei, topografierea traumei, indexarea marturiilor – explorate ca metode artistice de lucru – se constituie, totodata, ca metafore instrumentate intr-un mediu al reamintirii: pictura. in acest sens, lucrarile lui Lucian Bruma – ca marturii ale unor vieti netraite – trimit catre trecutul recent, al antisemitismului romanesc care, inspirat de ideologia europeana corespondenta, a expropiat, deportat si exterminat sute de mii de cetateni romani de etnie evreiasca.
Paradigma memoriala in care se constituie arheologiile vietii sociale este fundamentata pe istoria locala care implica o formare discursiva a identitatii – bazata pe experienta traumei –, fiecare experienta individuala contribuind la complexa stratificare a vietii sociale, a carei organicitate constituie obiectul de studiu al arheologiei sociale. in acest sens, Lucian Bruma vorbeste despre trauma locala a Progromului de la Iasi, din 1941, in care peste 13 000 de evrei au fost ucisi intr-o actiune de purificare etnica apartinand regimului Antonescu, care a purtat numele de „Curatirea terenului”.
Viata netraita a acestor oameni – marginalizati cultural, social si economic, privati de identitate, proprietate si libertate, inselati de un stat dezis de obligatiile consitutionale referitoare la egalitatea drepturilor minoritatilor, terorizati, mutilati, inchisi in trenuri de marfa in care au murit de foame, sete si dizenterie, deportati in Transnistria si Kazahstan, trimisi in lagare, supusi umilintelor si atrocitatilor antisemite, sfarsind prin a fi ucisi in masa sau vanduti, ulterior, in timpul regimului comunist – subzista prin noi si rezista ca lectie pentru umanitate.
Lucian Bruma (n.1976) a absolvit programul de studii masterale in Arte Vizuale, specializarea Pictura, in cadrul Universitatii Nationale de Arte „George Enescu” din Iasi. Practica sa artistica, angajata in investigatii conceptuale, tematizeaza memoria, conditia artistului in societate, precum si relatiile sociale, provocand privitorul la o analiza mai profunda si o receptare subiectiva a mesajului propus. Ultimele expozitii personale: „Think about the box”- Galeria apArte, Iasi (2016), „Samadhi”- Galeria „Nicolae N.Tonitza”, Barlad (2016), „Reguli in afara jocului” - World Bank Bucharest, Bucuresti (2014).
Borderline Art Space promoveaza arta contemporana produsa in diverse situatii sociale, politice si existentiale de granita si dezvolta discurs critic legat de problematici si poetici actuale. Borderline Art Space este interesat sa expuna atat artisti emergenti, cat si artisti cu o practica deja recunoscuta si, in timp ce contribuie la dezvoltarea structurii institutionale artistice, isi asuma, de asemenea, angajamentul pentru un rol educational.
Expozitie realizata in cadrul programului curatorial: Borderline Art Space – arheologii contextuale ale vietii sociale. Organizator: Asociatia Culturala AltIasi. Proiect sprijinit financiar de Administratia Fondului Cultural National. Sponsor: Gramma Winery. Partener media: WINK.
. |