Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
20 aprilie 2024
Recomandări
Concurs Ceașca de cultură și Editura Meteor Press (21)
(Viață)
Montessori: o lume de realizari. Prima mea carte despre forme.
Text de Chiara Piroddi. Ilustratii de Agnese Baruzzi. Traducere din limba engleza de Mihai-Dan Pavelescu.
Eficienta in dobandirea unei capacitati sau in dezvoltarea cunoasterii necesita unele elemente fundamentale: creativitate, libertatea alegerii, simplitate, varietate si distractie. Acestea sunt ingredientele alese si combinate pentru a crea aceasta carte de activitati in scopul invatarii principalelor forme geometrice, destinata copiilor cu varsta de la 3 la 4 ani.

„Prima mea carte despre forme” a fost conceputa si realizata pentru a stimula dezvoltarea de capacitati complexe, asa cum sunt cele vizual-spatiale si vizual-constructive, prin propunerea de jocuri de manevrare a materialelor si creativitate care au ca subiect principalele figuri geometrice.

Prin intermediul unor activitati de coordonare mana-ochi (decuparea formelor, completarea lor prin unirea punctelor, urmarirea conturului cu degetul etc.) si de asociere intre forme si obiectele din realitate cu forme echivalente, copilul poate memora cu usurinta structura formelor geometrice ale patratului, dreptunghiului, triunghiului, rombului, pentagonului si hexagonului.
Metoda utilizata in crearea activitatilor este inovatoare, deoarece se bazeaza pe principiile Metodei Montessori. De aceea, paginile ofera distractie si jocuri, dar in acelasi timp detin o structura conceptuala de baza foarte specifica, fiind strategic orientate spre consolidarea dezvoltarii cognitive a copilului.

Structura activitatilor cauta sa respecte cele 3 etape de invatare progresiva definite de Montessori:
1. prezentarea si explorarea materialului prin intermediul simturilor (vaz, auz si mai presus de toate pipait),
2. recunoasterea obiectului lectiei,
3. reamintirea materialului respectiv.

Jocurile din carte exploreaza principalele abilitati implicate in dobandirea cunoasterii formelor geometrice, incluzand:
* jocuri ce implica explorarea spatiului vizual, precum si manevrarea si reproducerea formelor, prin urmarirea punctelor trasate, pentru a pregati constientizarea motorie care va fi utila pentru desenarea formelor si de asemenea pentru scriere;
* jocuri de asociere a conturului cu numele formei;
* jocuri de asociere a formei cu obiecte din realitate care au aceeasi forma;
* jocuri de recunoastere si reamintire a formelor, pornind de la un obiect;
* jocuri despre marimea formelor si aranjarea lor in succesiune;
* jocuri de construire a unor obiecte, utilizand formele.

Aspectul paginilor este repetitiv in mod deliberat, astfel incat la inceput formele sunt prezentate cu numele lor, ingaduind copilului sa se familiarizeze cu structura lor fizica prin asocierea explorarii tactile si vizuale, dupa care sunt propuse diverse tipuri de jocuri, care includ gradat formele prezentate, consolidand memorarea. In felul acesta paginile de activitati au o complexitate crescatoare, totusi copilul poate opta sa inceapa cu activitatea care-l inspira cel mai mult, ba chiar este indemnat sa procedeze in acest fel! Se spera ca el va putea alege singur felul cum sa-si utilizeze cartea, fiind astfel captivat de activitati, dedicandu-si atentia descoperirii modului in care se construieste un patrat prin unirea punctelor, asocierii unui cerc cu obiectele rotunde din viata de zi cu zi, experimentarii cu contururile formelor prin utilizarea pictarii cu degetul, ori plasarii de autocolante ale formelor la locul lor in obiectele ce trebuie completate. Utilizarea autocolantelor care pot fi asezate intr-un singur fel este importanta, deoarece ii permite copilului sa se joace independent, verificandu-si exactitatea muncii, observand singur erorile si invatand sa se autocorecteze.

Am inclus de asemenea unele sugestii practice. Este important sa nu va intrerupeti copilul-explorator in timp ce este concentrat asupra activitatii sale si sa nu interveniti pentru a-l corecta. Nu este necesar sa-i acordati un timp pentru inceperea sau terminarea activitatii, deoarece copilul trebuie sa se bucure de carte dupa cum crede de cuviinta. Daca unele activitati par prea complexe, le poate incerca din nou ulterior, cand se simte pregatit, iar curba dezvoltarii sale a mai avansat putin.
Adultul trebuie sa-si asume o pozitie de insotitor si sa astepte cu rabdare si interes initiativele copilului. Prezenta sa este insa indispensabila pentru citirea instructiunilor pentru jocuri.

Este util sa conferiti formelor un inteles concret, asociindu-le cu obiecte sau experiente din viata de zi cu zi, intrucat in acest mod se inlesneste procesul de invatare. Din acest motiv, activitatile se refera adesea in mod deliberat la viata din familie. Este bine sa incurajati invatarea prin manevrarea materialelor; de aceea, se sugereaza intotdeauna ca prima activitate de cunoastere atingerea formelor cu degetul aratator, urmand ordinea indicata de sageti, sau colorarea formelor. in aceasta privinta, pictarea cu degetul este foarte utila, deoarece permite copilului sa experimenteze mai bine caracteristicile formei prin explorarea tactila. Tipul de material necesar copilului pentru a realiza activitatea (culori, foarfeca, creion) este indicat in desenul mic din coltul de sus al paginii, care reprezinta:  pictura cu degetul; creion; foarfeca; autocolante.

Pedagogia Mariei Montessori

Maria Montessori a fost o pedagoga luminata de la inceputul secolului al XX-lea, care a revolutionat felul in care putem privi dezvoltarea si educarea copiilor. Multumita scrierilor ei, pedagogia a revenit la adevarata natura a copilului, incepand sa-l priveasca drept un explorator, binecuvantat de la o varsta frageda cu o profunda bogatie cognitiva care, in prezenta stimulilor adecvati, va determina dezvoltarea cunoasterii si-i va permite sa creasca. in pedagogia Montessori, cunoasterea este o experienta care trece prin simturi (pipait, vaz si auz) si utilizeaza manevrarea libera a materialelor, fiind sustinuta de libertatea alegerii si facand uz de experienta practica si experimentarea directa, in locul unei intelegeri conceptuale abstracte.
Ajutorul dat unui copil pentru a se dezvolta inseamna stimularea initiativei sale spontane, respectarea descoperirilor sale gradate, tolerarea confruntarii sale independente cu erorile si incurajarea obtinerii satisfactiei de a invata pe cont propriu cum sa nu le mai repete.

_______________________________________________________________

Spune-ne una dintre cele 3 etape de invatare progresiva definite de Montessori si poti castiga un exemplar din cartea Prima mea carte despre forme.

Pentru a intra in posesia premiului, cei anuntati ca fiind castigatori vor trimite un email pe adresa ceascadecultura @gmail. com, continand adresa postala si un numar de telefon. E-mail-ul trebuie trimis intr-un interval de maximum 10 zile de la anuntarea castigatorilor.

Concursul se desfasoara in perioada 14 martie - 28 octombrie 2017.

Cover Activity Montessori FORME_ING.indd


.



Nico Danciu09:45 / 26.10.2017Una dintre cele 3 etape de invatare progresiva definite de Montessori este: prezentarea si explorarea materialului prin intermediul simturilor (vaz, auz si mai presus de toate pipait).
Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate