Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
18 septembrie 2019
Recomandări
„Videogramele unei națiuni“ – amplă retrospectivă de filme românești la EUROPALIA
(Cinema)
„Videogramele unei natiuni“. EUROPALIA.
Poate fi prezentata prin intermediul cinematografiei istoria recenta a unei tari? In ce masura realitatea este deconstruita si reconstruita ideologic in film si in ce masura cea de-a saptea arta reflecta fidel cele mai importante teme ale unei societati contemporane? La 30 de ani de la Revolutia din 1989, Institutul Cultural Roman propune in cadrul festivalului EUROPALIA o selectie de filme care evidentiaza momente importante ale tranzitiei sociale si culturale din Romania ultimelor opt decenii: de la filme de propaganda la filme subversive, de la national-socialismul idilic la realismul Noului Cinema Romanesc.

„Dupa inventarea aparatului de filmat, arhivele de imagini in miscare au devenit locurile principale in care noi ne depozitam istoria.”
Andrei Ujica

Aducand omagiu filmului Videogramele unei revolutii (1992), regia Andrei Ujica si Harun Farocki, pentru modul in care analizeaza reprezentarea istoriei, programul propus de curatorul Andrei Tanasescu (ICR), intitulat „Videogramele unei natiuni“ si desfasurat timp de doua luni, in perioada decembrie 2019 – ianuarie 2020, in Belgia si Olanda, include atat filme canonice, precum Reconstituirea (1967), regia Lucian Pintilie, Nunta de piatra (1973), regia Dan Pita si Mircea Veroiu, Secvente (1982), regia Alexandru Tatos, Asfalt tango (1996), regia Nae Caranfil, Aferim! (2015), regia Radu Jude, cat si pelicule mai putin cunoscute, precum Eruptia (1957), regia Liviu Ciulei, Zodia Fecioarei (1966), regia Manole Marcus, Filip cel Bun (1975), regia Dan Pita sau Stop-cadru la masa (1982), regia Ada Pistiner. Publicul va putea viziona si filme care ilustreaza imersiunea elementelor ideologice in naratiune, precum Nu vreau sa ma insor (1960), regia Manole Marcus sau Un suras in plina vara (1963), regia Geo Saizescu.

Din cele peste 50 de lungmetraje de fictiune incluse in programul romanesc, jumatate provin din arhiva Centrului National al Cinematografiei. Lor li se adauga si o serie de documentare, printre care Videogramele unei revolutii (1992), semnat de Andrei Ujica si Harun Farocki, Timebox (2018), in regia Norei Agapi, si Asta e (2001), semnat de Thomas Ciulei, dar si scurtmetraje documentare din arhiva Sahia Film si scurtmetraje de animatie, fiind prezentate publicului, in cele doua luni, peste 90 de productii ale cinematografiei romanesti.

Pe langa proiectiile din trei orase belgiene – Bruxelles, Gent si Strombeek –  dintre care se remarca o consistenta Retrospectiva la Cinematek, in capitala Belgiei, programul va fi extins, in luna ianuarie 2020, la prestigiosul EYE Filmmuseum din Amsterdam.

Deschiderea oficiala a programului „Videogramele unei natiuni“ va avea loc pe 8 decembrie 2019, la prestigiosul centru al artelor BOZAR, cu proiectia filmului mut Manasse (1925), semnat de Jean Mihail, proiectie acompaniata live de Cvartetul Shaun Williams, care va interpreta o coloana sonora noua, compusa exclusiv pentru festivalul Europalia, si care reflecta spiritul muzicii klezmer din Romania anilor ’20. Cvartetul Shaun Williams ii are in componenta pe Mihai Balabas (vioara), Benjy Fox-Rosen (contrabas), Marian Serban (tambal) si Shaun Williams (acordeon, caval). Cu un scenariu bazat pe piesa omonima a dramaturgului roman de origine evreiasca Ronetti Roman, filmul are ca tema toleranta etnica si religioasa de la inceputul secolului XX. 
Alaturi de proiectiile din cele patru orase, in cadrul Europalia Romania vor fi organizate trei sesiuni de masterclass la BOZAR, sustinute de regizorii Andrei Ujica, Adina Pintilie si Radu Jude, o expozitie de afise, un program educational dedicat studentilor si masteranzilor de la Royal Institute for Theatre, Cinema and Sound (RITCS School of Arts) si INSAS din Bruxelles, un panel de discutii despre cinematografia romaneasca la EYE Filmmuseum, dar si lansarea unui volum de eseuri despre cinematografia romaneasca, coordonat de Irina Trocan, aflat in curs de aparitie la Editura ICR (detalii si programul complet – in curand). 

ASTA E, regia Thomas Ciulei
ASTA E, regia Thomas Ciulei

Eruptia, regia Liviu Ciulei
Eruptia, regia Liviu Ciulei

MANASSE, regia Jean Mihail
MANASSE, regia Jean Mihail

NU VREAU SA MA INSOR, regia Manole Marcus
NU VREAU SA MA INSOR, regia Manole Marcus

Festivalul EUROPALIA este considerat manifestarea culturala de cea mai mare amploare din Belgia, fiind organizat sub patronajul Familiei Regale a Belgiei, o data la doi ani, in Belgia si in tari invecinate – Franta, Olanda, Luxemburg si Germania sau Marea Britanie. Institutul Cultural Roman este coordonatorul participarii Romaniei la cea de-a 27 a editie a Festivalului EUROPALIA, proiect de anvergura desfasurat in perioada octombrie 2019 – februarie 2020 si implementat in colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Culturii si Identitatii Nationale si Secretariatul General al Guvernului, alaturi de EUROPALIA International, organizatorul manifestarii. Cea de-a 27-a editie a Festivalului EUROPALIA este dedicata Romaniei, tara invitata de onoare.

Detalii: https://europalia.eu/en


.



Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate