Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
18 aprilie 2024
Recomandări
Despre migrație și despre cine suntem atunci când nu mai aparținem, în Competiția Internațională BIEFF 2019
(Cinema)
Prin combinatii inedite de mijloace vizuale si tehnici narative, scurtmetrajele incluse in acest an in Competitia Internationala BIEFF propun perspective alternative asupra unor subiecte care ne obsedeaza si a unor fenomene care ne afecteaza altfel decat am crede. Fidel obiectivului exprimat inca de la prima editie, acela de invita publicul la introspectie si dezbatere asupra unor dimensiuni profunde ale naturii umane, intre 6 si 10 noiembrie Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF dedica un focus special povestilor despre migratie, reevaluand conceptul de apartenenta.

Suntem mici piese dintr-un puzzle imens, dar in aceeasi masura suntem elemente individuale, influentate constant din cel putin doua directii. Mediul in care ne dezvoltam isi pune amprenta asupra existentei noastre, iar pe de alta parte, suntem viziunea pe care o avem asupra lumii. Programul competitional Longing and Belonging propune cinci viziuni inovatoare asupra sentimentului de apartenenta, urmarind ambivalenta relatiei cu realitatile pe care le experimentam.

"Pare a fi un lucru / Pare a fi altceva". Cele doua versuri din cele o mie care alcatuiesc No es (Nu e), poemul lui Mariano Blatt, sunt o cheie posibila pentru descifrarea filmului Parsi, prezentat in premiera la Berlinale Forum Expanded. Imaginile urmeaza acelasi tipar si, precum cuvintele, sunt despre totul si despre orice: oameni, peisaje, idei, trairi. Regizorul Eduardo Williams le suprapune cu inventivitate, generand un efect de montagne russe, o miscare in acelasi timp fluida si accelerata, care te lasa fara suflare.

Un priveghi devine factorul declansator al unui proces de auto-reflexie si transformare in scurtmetrajul I Got My Things and Left, un film care respira libertate si putere, atat din punct de vedere conceptual cat si emotional. Inspirat de spiritul liber care a fost Dambudzo Marechera - un iconoclast si figura-cheie a literaturii africane, regizorul Philbert Aime Mbabazi Sharangabo traverseaza cu eleganta registre de limbaj - de la poezie la spectacol, de la muzica la jurnal personal - intr-o meditatie profunda despre pierdere si trecere. Filmul premiat anul acesta la Oberhausen va fi prezentat la BIEFF in prezenta regizorului, invitat special la Bucuresti. 

Sentimentul de apartenenta devine un subiect sensibil atunci cand societatea in care traiesti te respinge doar pentru ca este incapabila sa te inteleaga. O explorare a identitatii transgender, I Am a Monster (r. Tanguy De Donder), prezentat in 2018 la Rotterdam, spune povestea unei femei fara chip, vazuta prin ochii unui barbat necunoscut. Depinde de noi sa decidem daca suntem gata sa o auzim.

Programul de competitie The Human Flow: Home in the Age of Displacement propune cinci filme care submineaza modalitatile conventionale de a aborda migratia, oferind noi perspective asupra acestui subiect. Intr-o vreme in care nationalismul si populismul se sprijina pe utilizarea fara discernamant a imaginilor dramatice cu imigranti in mass-media, productiile selectate in aceasta sectiune spun povestile celor nevoiti sa isi paraseasca tarile de provenienta evitand sa ii expuna.

De la sosirea primilor refugiati din zonele de razboi in Europa, fantasmele si paranoia care au ajuns sa domine discursul public, s-au constituit nu numai din cuvinte, ci in special dintr-o multime de imagini. Ce am afla daca am examina aceasta criza dintr-un alt unghi? In The Migrating Image, artistul danez Stefan Kruse urmareste fluxul imaginilor care ii arata pe refugiati in drum spre si prin Europa, intorcand camera spre noi - deoarece noi le-am creat si, in fond, tot noi le consumam. Proiectia filmului va fi urmata de o discutie cu regizorul, invitat anul acesta la BIEFF.

Artista vizuala Martina Melilli spune povesti despre oameni prin intermediul obiectelor care le-au apartinut in Mum, I’m Sorry, o marturie tacuta a naufragiilor din Lampedusa din 13 octombrie 2013 si 15 mai 2015. Care sunt acele cateva obiecte in posesia carora au ales victimele sa traverseze marea? Ce le-ar fi ramas din vechea viata daca ar fi reusit sa ajunga teferi in lumea noua?

Third Kind merge si mai departe, imaginand intoarcerea oamenilor pe planeta, dupa o migratie in masa in spatiul extraterestu. Subtil si in acelasi timp terifiant, scurtmetrajul SF semnat de Yorgos Zois, o prezenta constanta in competitia BIEFF, a fost prezentat in 2018 la Festivalul international de Film de la Cannes, in sectiunea paralela Semaine de la Critique.
_____
 
Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF va avea loc intre 6 si 10 noiembrie, la Cinema Muzeul Taranului, Instituto Cervantes, Cinemateca Union, POINT si Cinema PRO.

Organizatori: Asociatia Culturala Manekino, in parteneriat cu PRINTOR COM
Proiect cultural co-finantat de: Administratia Fondului Cultural National, Centrul National al Cinematografiei, Ministerul Culturii si Identitatii Nationale
Cu sprijinul: Instituto Cervantes, Institutul Francez din Bucuresti, Ambasada Regatului Tarilor de Jos, Goethe-Institut Romania, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica I.L. Caragiale, Universitatea Nationala de Arte Bucuresti

Sponsori: Cinelab Romania, Noumax
Parteneri de ospitalitate: TH Hotels, Sky Tour

Proiectul nu reprezinta in mod necesar pozitia Administratiei Fondului Cultural National. AFCN nu este responsabila de continutul proiectului sau de modul in care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt in intregime responsabilitatea beneficiarului finantarii.


I got my things and left, r. Philbert Aimé Mbabazi Sharangabo

I got my things and left, r. Philbert Aimé Mbabazi Sharangabo


Mum, I’m Sorry, r. Martina Melilli

Mum, I’m Sorry, r. Martina Melilli


Parsi, r. Eduardo Williams

Parsi, r. Eduardo Williams


The Migrating Image, r. Stefan Kruse

The Migrating Image, r. Stefan Kruse

.



Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate