Parteneriatul cu sectiunea paralela Quinzaine des Réalisateurs (cunoscuta international ca Directors’ Fortnight) a Festivalului de Film de la Cannes continua si in acest an pentru singurul eveniment autohton dedicat inovatiei in cinema si arta vizuala. Prezentate in premiera in Romania, cinci filme care sfideaza constrangerile ideologice sau tehnice reprezentative pentru cinematografia mondiala vor imparti din nou acelasi ecran, de data aceasta sub umbrela tematica a programului BIEFF Caught in the Frame. Prin redefinirea cadrelor sociale, geografice, politice si personale, selectia de scurtmetraje va depasi la aceasta editie chiar si limita ecranului de proiectie, oferind spectatorilor sansa de a-si confrunta propriile bariere.
Nominalizat in acest an la Premiul Academiei Europene de Film pentru Cel mai bun scurtmetraj, THE MARVELOUS MISADVENTURES OF THE STONE LADY reimagineaza o poveste scrisa in 1845. Daca in „Bradul” lui Hans Christian Andersen un pin naiv aspira sa devina un pom de Craciun, in scurtmetrajul regizorului Gabriel Abrantes - prezenta constanta in selectia BIEFF, o statuie care viseaza sa-si depaseasca functia ornamentala, paraseste muzeul si porneste intr-o aventura periculoasa pe strazile Parisului.
Peisajul urban este generator de revelatii si noi perspective si in STAY AWAKE, BE READY, premiat cu Illy Award in sectiunea partenera a Festivalului de la Cannes. Un tablou multicolor al umanitatii tras dintr-un singur cadru, filmul regizorului Pham Thien An urmareste o serie de evenimente petrecute pe o strada aglomerata din Vietnam. Niciunul dintre personajele surprinse nu se afla in centrul universului, dar fiecare dintre ele pare sa creada asta, de fapt.
Bazandu-se pe abilitatea umana de a interpreta emotiile si senzatiile unui personaj prin intermediul propriilor experiente, artista japoneza Nao Yoshigai invita spectatorii sa participe la un exercitiu extrem de empatie. In GRAND BOUQUET, elementele de coregrafie si animatie si trairile puternice ale protagonistei provoaca reactii fizice.
Intensitatea atinge cote maxime si in confruntarea mama-fiica din JE TE TIENS. Singure in masina, mergand spre nicaieri, cele doua incearca sa rezolve lucrurile printr-un dialog profund tensionat. Muzica din film poarta semnatura lui Pedro Alcalde si a regizorului Sergio Caballero, directorul artistic al festivalului de muzica, creativitate si tehnologie Sónar Barcelona.
Competitia Internationala: Programul Healing Voices: Remembrance And Reenactment
Intr-un cadru mai larg, una dintre abilitatile cinema-ului care continua sa fascineze si in zilele noastre este cea de atomizare. Fie ca a trait sau nu pe pielea lui evenimente si experiente extraordinare care se deruleaza pe un ecran, spectatorul ajunge sa inteleaga orice tip de mesaj transmis in mediul cinematografic, gratie mijloacelor de stimulare a empatiei. Inclus in Competitia Internationala, programul Healing Voices: Remembrance and Reenactment este un punct de intersectie a cinci scurtmetraje recente care si-au gasit metodele de prezentare si reprezentare chiar in nucleul mediului.
Sapte escorte masculine infrunta camera de filmat in timp ce isi asculta propriile povesti, spuse cu propriile voci in BLUE BOY, scurtmetrajul lui Manuel Abramovich, recent premiat cu Ursul de argint la Berlinala. Fie ca e amuzat, neimpresionat sau miscat de propria poveste, fiecare se simte intimidat de prezenta camerei. Produs cu participare romaneasca din partea editorului Catalin Cristutiu si a producatorului artistic Bogdan Georgescu, filmul a mai fost prezentat Romania anul acesta, la TIFF.
De la Festivalul International de Film de la Berlin, unde a primit o Mentiune speciala din partea juriului, vine si OMARSKA (r. Varun Sasindran), inspirat din tragediile din lagarul de concentrare din nordul Bosniei si Hertegovinei. Filmul construieste un memorial virtual, imbinand materiale de arhiva, inregistrari video si declaratii ale supravietuitorilor Razboiului Bosniac intr-o animatie 3D.
O compilatie eclectica de material found footage, animatie CGI si secvente reconstituite, DEMONIC, cel mai recent scurtmetraj al Piei Borg, abordeaza memoria colectiva dintr-o alta perspectiva. Faimoasa poveste din spatele best-seller-ului scris de Lawrence Pazder si Michelle Smith, legata de criza americana optzecista a abuzurilor sexuale din crese, este prezentata prin diferite metode, formate si materiale in filmul care a avut premiera la Cannes, in sectiunea Semaine de la Critique. _____
Festivalul International de Film Experimental Bucuresti BIEFF va avea loc intre 6 si 10 noiembrie, la Cinema Muzeul Taranului, Instituto Cervantes, Cinemateca Union, POINT si Cinema PRO.
Organizatori: Asociatia Culturala Manekino, in parteneriat cu PRINTOR COM
Proiect cultural co-finantat de: Administratia Fondului Cultural National, Centrul National al Cinematografiei, Ministerul Culturii si Identitatii Nationale
Cu sprijinul: Instituto Cervantes, Institutul Francez din Bucuresti, Ambasada Regatului Tarilor de Jos, Goethe-Institut Romania, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica I.L. Caragiale, Universitatea Nationala de Arte Bucuresti
Sponsori: Cinelab Romania, Noumax
Parteneri de ospitalitate: TH Hotels, Sky Tour
Proiectul nu reprezinta in mod necesar pozitia Administratiei Fondului Cultural National. AFCN nu este responsabila de continutul proiectului sau de modul in care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt in intregime responsabilitatea beneficiarului finantarii.
Blue Boy, r. Manuel Abramovich - BIEFF 2019
Demonic, r. Pia Borg - BIEFF 2019
Grand Bouquet, r. Nao Yoshigai - BIEFF 2019
Je te tiens, r. Sergio Caballero - BIEFF 2019
The Marvelous Misadventures of the Stone Lady, r. Gabriel Abrantes - BIEFF 2019 . |