Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
18 decembrie 2024
1892 • Premiera baletului Spargatorul de nuci de Ceaikovski are loc la "Mariinsky Theatre" în St. Petersburg
1923 • Muzeul Militar National, creat în aprilie 1914 ca sectie militara a Muzeului National al României, a fost transformat în institutie de sine statatoare
1947 • Se naste Steven Spielberg, regizor american ("Jurasic Park", "Lista lui Schindler")
1970 • Premiera, la Bucuresti, a spectacolului cu piesa Acesti nebuni fatarnici, de Teodor Mazilu
1990 • Se semneaza, la Strasbourg, actul prin care România adera la Conventia Culturala Europeana
Recomandări
Soprana româncă Haricleea Darclée (1860-1939), prima „Floria Tosca” din istorie, figura centrală a Simpozionului Internațional din iunie 2024
(Muzică)
Cu ocazia festivitatilor din Romania dedicate lui Giacomo Puccini, la o suta de ani de la disparitia sa, Institutul Italian de Cultura din Bucuresti impreuna cu ARTEXIM, institutie subordonata Ministerului Culturii, organizeaza la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti, sala Auditorium, pe 14 iunie (orele 09:00-18:00) si 15 iunie (orele 09:00-14:00), simpozionul international dedicat sopranei romance Hariclea Darclée (1860-1939) – prima interpreta din istorie a rolului principal din opera „Tosca” de Giacomo Puccini, a carei premiera a avut loc la Teatrul Costanzi. Roma, pe 14 ianuarie 1900.
Simpozionul International Hariclea Darclée (1860-1939) si interpretii puccinieni din Europa de Est va aduce, in Romania, specialisti de renume precum Claudio Toscani de la Universitatea din Milano, Massimo Zicari de la Conservatorul din Lugano, Barbara Gentili de la Universitatea din Surrey, Oana Severin de la Universitatea Nationala de Arte „George Enescu” din Iasi, Vjera Katalinic de la Academia de Muzica din Zagreb, Marco Targa de la Universitatea din Calabria, Alessandra Palidda de la Universitatea din Manchester, Cristina Scuderi de la Universitatea din Milano, Matthew Werley de la Universitatea din Salzburg, Livio Aragona de la Conservatorul din Milano si Cristian Mogosan de la Academia Nationala de Muzica „Gheorghe Dima”. Acesti experti vor explora diverse aspecte ale operei lui Puccini, de la stiluri interpretative si inregistrari istorice, la estetica teatrului muzical si conditiile contractuale ale vremii.

Claudio Toscani, cunoscut pentru curatorierea si promovarea operelor lui Bellini, Donizetti si Puccini, va aduce in centrul atentiei impactul remarcabil al Haricleei Darclée asupra peisajului muzical international, marcand trecerea de la repertoriul liric romantic la verismul italian.

Massimo Zicari, expert in asimilarea si perceptia operei italiene in lumea anglo-saxona, va analiza comparatiile intre inregistrarile lui Darclée si ale altor mari interprete din perioada sa. Conferinta sa va sublinia caracteristicile distincte ale interpretarii pucciniene si va dezvalui influentele stilistice din acea perioada de tranzitie intre belcanto si verismul operistic.

Cercetatoarea Barbara Gentili va aduce in prim-plan practicile de interpretare din secolul al XX-lea si influentele acestora asupra inregistrarilor muzicale. Prezentarea sa va examina modul in care marii interpreti ai timpului, precum Enrico Caruso si Emma Carelli, au influentat estetica vocala in muzica lui Puccini.
Lector universitar al Universitatii Nationale de Arte „George Enescu” din Iasi, Oana-Andreea Severin, cu expertiza sa vasta in interpretare, va oferi o privire profunda in secretele muzicii pucciniene si va explora modul in care aceasta continua sa inspire si sa captiveze cantaretii de renume.

Vjera Katalinic, director si consilier stiintific la Institutul pentru Istoria Literaturii, Teatrului si Muzicii Croate, aduce in lumina reflectoarelor viata si cariera celebrei cantarete croate Milka Ternina. Conferinta sa va evidentia contributia lui Ternina la interpretarea rolului Tosca si colaborarile sale cu alte celebritati ale operei, precum Enrico Caruso si Antonio Scotti.

Alessandra Palidda, cu expertiza sa in muzicologia istorica, va explora legaturile complexe dintre Giacomo Puccini si editorii sai la Casa Ricordi si Casa Musicale Sonzogno. Conferinta sa va investiga modul in care aceste legaturi au contribuit la crearea „mitului Puccini” si la construirea naratiunilor istorice ulterioare.
Marco Targa va evidentia importanta interpretarii lui Sarah Bernhardt in La Tosca si modul in care primii interpreti, inclusiv Hariclea Darclée, au preluat stilul sau caracteristic. Prezentarea sa va ilustra elementele tipice ale limbajului corporal din secolul al XIX-lea care au definit aceasta interpretare memorabila.
Livio Aragona va analiza inregistrarile fonografice ale lui Lorenzo Molajoli din 1929 si va evidentia interpretarea 'antiverista' a operei Tosca. Conferinta sa va combina date istorice, biografice si stilistice pentru a reflecta stilul interpretativ al lui Darclée si impactul sau in contextul verismului puccinian.

Cristian Mogosan, recunoscut pentru arta sa expresiva in interpretarea rolurilor de tenor in operele lui Puccini, va dezvalui tehnici vocale complexe utilizate pentru a atinge o expresivitate emotionala profunda. Conferinta sa va explora cum aceste tehnici au captivat generatii de ascultatori si au contribuit la succesul continuu al muzicii pucciniene.

Cristina Scuderi, profesor la Universitatea din Graz, va analiza contractele cantaretilor de opera din epoca lui Puccini, evidentiind clauzele, conditiile si beneficiile acestora, inclusiv numarul de spectacole garantate, salarii, concedii medicale, cazuri de forta majora, interdictii si sanctiuni, precum si formele de protest disponibile pentru artisti.
Muzicologul Matthew Werley va explora in cadrul prezentarii sale carierele Haricleei Darclée si Mariei Cebotari, nascute la cincizeci de ani distanta, recunoscute international pentru rolurile lor in opere de Puccini, dar si contextul politic ce a influentat opera intre anii 1910 si Al Doilea Razboi Mondial.

Programul Simpozionului
Vineri, 14 iunie

Locatie: Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti, Sala Auditorium
Adresa: Strada Stirbei Voda 33, Sector 1, 010102, Bucuresti
09:00-09:30
Bun venit
Nicolae GHEORGHI?A, Prorector pentru Cercetare si Relatii Internationale – Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti
Alfredo Maria Durante MANGONI, ambasador, Ambasada Italiei la Bucuresti
Laura NAPOLITANO, director al Institutului Italian de Cultura din Bucuresti
Claudio TOSCANI, presedinte al Societatii Italiene de Muzicologie
Pierluigi LEDDA, director general al Archivio Ricordi, Milano
Marco MAZZOLINI, director general al Casa Ricordi, Milano

09:30-11:00
Sesiunea I
Claudio TOSCANI, Universitatea din Milano
«Mia brava bella Floria»: Hariclea Darclée interprete pucciniana
Massimo ZICARI, Conservatorul din Lugano
Hariclea Darclée e le interpreti pucciniane nel panorama vocale del primo Novecento

11:00-11:30
Pauza de cafea

11:30-13:00
Sesiunea II
Matthew WERLEY, Universitatea din Salzburg
An Artistic Continuum? Hariclea Darclée and Maria Cebotari in European Context

Oana SEVERIN, Universitatea Nationala de Arte „George Enescu”, Iasi
Brief insight into why singers love Puccini so much

13:00-15:00
Pauza de pranz

15:00-17:15
Sesiunea III
Vjera KATALINIC, Academia de Muzica din Zagreb
To Miss Milka Ternina, the ideal Tosca in London
Marco TARGA, Universitatea din Calabria
«Con scenica scïenza»: la gestualità delle prime interpreti di Tosca
Alessandra PALIDDA, Universitatea din Manchester
Between debut and myth: Puccini, Ricordi, Sonzogno and the construction of a composer

Sambata, 15 iunie
Locatie: Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti, Sala Auditorium
Adresa: Strada Stirbei Voda 33, Sector 1, 010102, Bucuresti

09:30-11:00
Sesiunea IV
Cristina SCUDERI, Universitatea din Milano
Arranging contracts for singers in Puccini’s era: clauses, conditions, benefits
Livio ARAGONA, Conservatorul din Milano
Ramificazioni interpretative: il Puccini di Lorenzo Molajoli (1868-1939)

11:00-11:30
Pauza de cafea

11:30-13:00
Sesiunea V
Barbara GENTILI, Universitatea din Surrey
A new voice for Puccini: Singers, opera and early recordings
Cristian MOGOSAN, Academia Nationala de Muzica „Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca
Giving voice to emotions. The art of expressive singing through vocal effects in Puccini’s tenor roles

13:00-13:30
Concluzii finale

Desfasurat sub Patronajul Ambasadei Republicii Italiene in Romania, simpozionul face parte din seria de manifestari dedicate Centenarului Puccini, un eveniment organizat de Institutul Italian de Cultura si ARTEXIM, institutie in subordinea Ministerului Culturii, in parteneriat cu Universitatea din Milano, Arhivele Ricordi, Editura Casa Ricordi, Societatea Italiana de Muzicologie si Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti, care va gazdui evenimentul.

Intrarea este libera.

Organizatori: Institutul Italian de Cultura Bucuresti, Artexim, Universitatea Nationala de Muzica Bucuresti, sub patronajul Ambasadei Italiei Bucuresti.
Parteneri institutionali: Università degli Studi di Milano, Archivio Storico Ricordi, Fondazione Giacomo Puccini Lucca, Ricordi, Puccini Museum.









.



Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate