Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
18 decembrie 2024
1892 • Premiera baletului Spargatorul de nuci de Ceaikovski are loc la "Mariinsky Theatre" în St. Petersburg
1923 • Muzeul Militar National, creat în aprilie 1914 ca sectie militara a Muzeului National al României, a fost transformat în institutie de sine statatoare
1947 • Se naste Steven Spielberg, regizor american ("Jurasic Park", "Lista lui Schindler")
1970 • Premiera, la Bucuresti, a spectacolului cu piesa Acesti nebuni fatarnici, de Teodor Mazilu
1990 • Se semneaza, la Strasbourg, actul prin care România adera la Conventia Culturala Europeana
Recomandări
La Follia. Promisiunea unei „nebunii” muzicale
(Muzică)
Un eveniment muzical de exceptie - LA FOLLIA – incheie editia 2024 a stagiunii bucurestene de muzica veche cu promisiunea unei „nebunii” musicale si a unui minunatul univers sonor creat in jurul foliei. Spectacolul este prezentat joi, 11 iulie 2024, de la ora 19, in elegantul spatiu al Palatului Bragadiru, de catre ansamblul de muzica baroca SEMPRE, una din cele mai vivante grupari muzicale ale Romaniei.
LA FOLLIA este o calatorie muzicala ce propune un rafinat melanj al sonoritatilor baroce italiene, franceze, germane, britanice si un repertoriu ce traverseaza Europa secolelor XV, XVII si XVIII. Iar punctul de plecare al acestei calatorii il constituie simplitatea si naturaletea Foliei.

Numele foliei face referire la modul frenetic in care taranii se invarteau si dansau pe aceasta muzica. În lucrarea „Tesoro de la lengua castellana” publicata in anul 1611, Sebastian de Covarrubias descrie Folia ca pe „un dans atat de rapid si zgomotos, incat la finalul lui dansatorii pareau ca fiind scosi din minti”. Asa se face ca termeni precum „nebun” sau „scos din minti” sunt folositi atunci cand se doreste traducerea foliei. Aceasta era acompaniata (pe langa instrumentele uzuale ale epocii) si de alte instrumente de percutie, cum ar fi „sonajas” si „pandero” (instrumente din familia tamburinelor).

Acest fenomen muzical al foliei are o istorie indelungata. Acordurile sale distincte au aparut mai intai in muzica populara portugheza de la sfarsitul secolului al XV-lea devenind rapid un dans foarte raspandit in Portugalia acelei epoci. Mai apoi, termenul poate fi intalnit in mediile muzicale culte ale acelei perioade, reprezentand un gen muzical abordat nu doar in spectacole populare ci si la Curtea Regala portugheza.
    
Folia a constituit o inepuizabila sursa de inspiratie pentru zeci, poate sute de compozitori, din cele mai vechi timpuri si pana in prezent. Astfel, aceasta a inspirat de-a lungul istoriei nenumarati compozitori din aproape toate epocile muzicale. Lui Corelli, Vivaldi, Bach, Couperin sau Marais li s-au alaturat, mai tarziu, nume precum Beethoven, Brahms, Berlioz, Liszt sau Rachmaninov, care au inclus in lucrarile lor aceasta structura melodica cu nesfarsite posibilitati in arta improvizatiei.
   
Ar putea fi considerata „La Folia” cea mai longeviva melodie din istorie? Probabil ca da, fara teama de a gresi. Se poate pune intrebarea: ce a contribuit la succesul ei, cum a devenit rapid atat de populara? Farmecul basului ostinat, virtuozitatea, dinamica, expresivitatea, schimbarile de tempo si caracter au avut, probabil, o contributie insemnata.

    PROGRAM


Anonim (cca. 1490)
    - „Rodrigo Martinez” (Folia)

Georg Friedrich Haendel (1685 - 1759):
    Sarabande in re minor „La Follia”

Archangello Corelli (1653 - 1713):
    Sonata „La Follia” - vioara, basso continuo, op. 5, Nr. 12

Pietro Antonio Locatelli (1695 - 1764):
    Triosonata in la major, op. 8, nr. 7 - doua viori, basso continuo

C. Ph. Em. Bach (1714 – 1788):
    „12 Variations auf die Folie d’Espagne”, Wq 118 / 9, [270]

Giuseppe Antonio Brescianello (1690 - 1758):
    Triosonata in si minor - doua viori, basso continuo

Antonio Vivaldi (1768 - 1741)
    aria „Vedro con mio diletto” (din opera „Il Giustino”, RV 717)

Antonio Vivaldi (1768 - 1741):
    Triosonata „La Follia” - doua viori, basso continuo

Johann Sebastian Bach (1685 - 1750):
    aria „Unser Trefflicher ...” (pe tema Foliei) din Cantata BWV 212 („Cantata Taranilor”)

    INTERPRETEAZA

Ansamblul de muzica baroca SEMPRE:
- Rafael Butaru, Mircea Grigore Lazar (viori baroce),
- Cristina Vasilache (soprana, percutii),
- Zsombor Lázár – violoncel baroc
- Filip Zsombor (arhilauta, chitara baroca)
- Raluca Enea (clavecin, conducere muzicala).
 
Ansamblul de muzica baroca SEMPRE a fost fondat in anul 2020 de clavecinista Raluca Enea si reuneste muzicieni specializati in interpretarea muzicii vechi. Repertoriul abordat este, in principal, cel al Barocului muzical de secol XVIII dar programele de concert abordeaza si piese apartinand sec. al XVII-lea sau lucrari din perioada premergatoare Clasicismului muzical. Preocuparile membrilor ansamblului se refera la autenticitatea interpretarii (atat din perspectiva stilisticii muzicale cat si din cea a instrumentelor utilizate – copii dupa originale istorice) si la cercetarea muzicologica minutioasa, aspecte ce permit abordarea unor concepte repertoriale originale. Muzicienii ce formeaza ansamblul s-au specializat in domeniul muzicii vechi, prin intermediul unor cicluri de master, studii de licenta sau cursuri de maiestrie, in cadrul unor institutii de prestigiu din Europa si au o activitate de peste 20 de ani in domeniul interpretarii muzicii vechi.
    
Ansamblul SEMPRE are o structura modulara, adaptabila mai multor tipuri de repertoriu, mergand de la formule camerale de duo sau trio, pana la formule extinse, de tip orchestral. Desi infiintat de curand, ansamblul are o activitate intensa fiind prezent pana acum la cele mai importante evenimente de profil din tara, precum Festivalul International „George Enescu”, Festivalul de Muzica Veche Bucuresti, Festivalul de Muzica Veche Miercurea-Ciuc, etc.
    
Printre productiile din ultimii doi ani ale ansamblului se numara: „Sempre Vivaldi”, „Haendel vs Haendel”, „Les Caractères”, „Baroque unknown”, „Sparkling Haendel”, „Bach by night”, „To B or not to B”, „Soli e tutti”, „Sempervivum”, „La notte”. Ansamblul SEMPRE colaboreaza cu muzicieni importanti din domeniul muzicii baroce precum violonista Mira Glodeanu. Intre proiectele urmatoare ale ansamblului se numara doua colaborari cu violonistele Petra Müllejans si Martyna Pastuszka si finalizarea albumului audio de debut.

Pentru mai multe informatii si pentru bilete, va rugam sa accesati:
https://tinyurl.com/Foliadeiulie




.



Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate