Reverență lui Monteverdi în concertul Arie și ecou de la Teatrul Coquette | |
(Muzică) |
Vineri, 29 noiembrie 2024, la Teatrul Coquette din Bucuresti are loc o noua reprezentatie a concertului ARIE SI ECOU. Soprana Cristina Fieraru si chitaristul Maxim Belciug vor oferi publicului unele dintre cele mai frumoase pagini ale repertoriului liric, de la baroc la romanta si cantoneta napolitana, intr-un program reverenta in fata lui Monteverdi, parintele operei moderne, care si-a terminat lucrarea pe pamant si si-a inceput drumul in eternitate tot intr-o zi de 29 noiembrie, in urma cu 381 de ani, la Venetia, lasand in urma o creatie muzicala fabuloasa, de care nu incetam sa ne bucuram nici astazi. |
Nascut in 1567 (nu se stie cu precizie data nasterii, ci doar data botezului – 15 mai), intr-o familie instarita din Cremona, oras al muzicii si al lutierilor, Claudio Monteverdi beneficiaza de o educatie solida, atat generala cat si muzicala. Invata, inca de copil, sa cante la viola si studiaza cu Marc’ Antonio Ingegneri, de la care deprinde arta contrapunctului. Monteverdi compune si publica primele lucrari foarte devreme: primul opus, o culegere de 23 de piese religioase, intitulata „Sacrae cantiunculae”, este datata din 1582, cand Monteverdi avea numai 15 ani. Urmeaza alte compozitii – motete, Cartea I si Cartea a II-a de madrigale – in care se intrevad deja tendintele de inovare si de eliberare de stilul riguros al scolii franco-flamande care domina creatia vremii. La 23 de ani, Monteverdi paraseste orasul natal si se angajeaza ca instrumentist si cantaret la Mantova, la curtea lui Vincenzo Gonzaga, un duce extravagant, dar si violent, impulsiv si posesiv, mare protector al artelor si amator de serbari. Aici, Monteverdi se face repede remarcat, iar in 1601 primeste slujba de maestro di cappella. In 1607, compune prima sa mare opera, „Orfeu” – pe care el n-o denumeste opera, ci favole in musica (poveste cu muzica). Din punct de vedere muzical, sederea la Mantova este foarte prolifica: Monteverdi scrie mult, atat muzica de camera, cat si muzica religioasa si teatru liric, publica mult si obtine faima si recunoastere pe masura. Dar Ducele Vincenzo este un angajator care nu respecta intotdeauna zilele de plata, iar situatia materiala deloc infloritoare il impinge pe Monteverdi, acum, la randul sau, tata de familie, sa-si caute o soarta mai buna. Incearca sa se angajeze la Roma, dar nu reuseste sa castige favorurile Papei Paul al V-lea, caruia ii dedica celebrele „Vespro Della Beata Vergine” si „Missa in illo tempore”. In 1612, Ducele Vincenzo moare, iar fiul sau Francesco il concediaza pe Monteverdi, care, dupa o perioada de cautari si lipsuri, izbuteste sa fie angajat ca maestro di cappella la Basilica San Marco, a doilea mare centru muzical al Italiei, dupa Vatican. Aici are o libertate totala si poate da frau nestavilit creativitatii sale debordante. Continua sa scrie madrigale, dar compune si mise, si lucrari pentru sarbatorile populare, la comanda notabilitatilor. In 1637, la Venetia isi deschide portile primul teatru liric cu public platitor, Teatrul San Cassiano, iar Monteverdi scrie noi opere pentru scena: „Proserpina rapita” (1630), „Adone” si „Le nozze di Enea con Lavinia” (1641) – toate trei pierdute – si, singur sau in colaborare, in 1640, ”Il ritorno d'Ulisse in Patria”. In 1642, la varsta de saptezeci si cinci de ani, probabil impreuna cu elevii sai, scrie „L’incoronazione di Poppea”, prima opera cu personaje istorice, nu mitologice, manate de pasiuni umane precum dorinta de putere si patima iubirii. In 1643, Monteverdi este in sfarsit un om instarit si celebru, cu o situatie materiala stabila, iar pe 29 noiembrie moare, dupa 9 zile de febra, la spitalul public din Venetia, si este inmormantat cu mare pompa.
In istoria muzicii, Monteverdi straluceste o figura inovatoare. Dorinta sa de a pune in miscare pasiunile si permanenta cautare a unei noi expresivitati l-au facut sa exploreze stiluri diverse: stilul concertant, stilul reprezentativ (recitativ) sau stilul animat (concitato) – creatia sa. Toate lucrarile sale, fie ele religioase sau profane, poarta insemnul unei modernitatii care stie sa valorifice traditia pentru a ajunge la inovatie. Inclinatia sa catre forta evocatoare si-a gasit mai ales in productia dramatica taramul prielnic: aici Monteverdi da dovada de imaginatie si inventivitate, reusind sa creeze imbinarea perfecta intre poezie, teatru si muzica. Povestirile pastorale muzicale de pana atunci devin adevarate drame, iar muzica se face vocea sentimentelor, izbutind sa redea intinsa si nespusa subtilitate a trairilor umane. Aici e geniul lui Monteverdi, pentru asta a fost numit „divin”.
Monteverdi | Fieraru | Belciug
O mare parte din productia muzicala a lui Monteverdi s-a pierdut, inclusiv multe dintre operele sale. Au ajuns pana la noi noua carti de madrigale, niste lucrari religioase si trei opere complete: „Orfeo”, care este si prima sa opera si cea mai timpurie din gen aflata si azi in repertoriile teatrelor lirice, si „Il ritorno d'Ulisse in patria” si „L'incoronazione di Poppea”, ambele scrise in ultima perioada a vietii. Si s-a mai pastrat micuta bijuterie cunoscuta sub numele de „Lamento d’Arianna” sau „Lasciatemi Morire”, o arie centrala a operei „Arianna”. Opera e de negasit (desi unii nu si-au pierdut speranta, s-a mai intamplat sa se descopere lucrari pierdute de sute de ani prin biblioteci nestiute), dar aria ne-a parvenit totusi pentru ca insusi Monteverdi a publicat un aranjament al acesteia in a sasea carte de madrigale, intr-o versiune pentru voce solo si bas continuu. O capodopera despre care stim, din scrierile vremii, ca facea doamnele sa planga negresit, si pe care publicul va avea ocazia de a o asculta live, pe scena Teatrului Coquette, si in concertul ARIE SI ECOU din 29 noiembrie 2024.
Seria de concerte ARIE SI ECOU, initiata de soprana Cristina Fieraru si chitaristul Maxim Belciug, va fi programata in mod constant la Teatrul Coquette in stagiunea 2024-2025, in incercarea de a oferi publicului prilejul unor intalniri cu cateva dintre cele mai frumoase creatii ale repertoriului liric intr-o prezentare adaptata la o scena de teatru mic, unde intimitatea dintre artisti si public si lipsa artificiilor de regie permit o altfel de apropiere – mai directa, mai sincera, mai vie – de aceasta muzica de o infinita frumusete si bogatie de nuante.
Concertul din 29 noiembrie 2024 incepe la ora 19:30 si are loc la Teatrul Coquette din Bucuresti (Calea Calarasi 94). Biletele sunt disponibile pe platformele online mystage.ro, eventim.ro, iabilet.ro, kompostor.ro si eventbook.ro sau se pot rezerva la email rezervari@teatrulcoquette.ro ori tel. 0754990017, 0721191675 (zilnic intre 11-19), urmand a fi ridicate de la teatru, inainte de inceperea spectacolului. Dupa concert, publicul se va putea bucura, in tihna, in foaierul teatrului, de un pahar de vin oferit cu drag de CRAMA HISTRIA.
. | |
|
|