Organizata de Reteaua Europeana a Muzicii Vechi (REMA), „Ziua” celebreaza mai mult de un mileniu de muzica. Spectacolele au loc simultan in toata Europa, in organizarea membrilor REMA, constituindu-se in evenimentul anului in ceea ce priveste promovarea patrimoniului muzical istoric in Europa.
Editiile anterioare (2013 si 2014) au avut loc cu sprijinul si sub inaltul Patronaj al Comisarului European pentru Cultura si UNESCO. De asemenea, evenimentul a beneficiat, de la prima editie de parteneriatul EBU (European Broadcasting Union) si al altor importante institutii europene. Acesta este si un important eveniment online, concertele fiind emise live, prin streaming de internet, ajungand astfel la o audienta mondiala.
Concertul „To Back or not to Bach” va avea loc pe 21 martie, la ora 19.00, la Biserica Anglicana din Bucuresti in organizarea Asociatiei ANTIQVA si a echipei Festivalului de Muzica Veche Bucuresti (aflat anul acesta la a zecea editie).
In program: Johann Sebastian Bach (1685 – 1750):
- Ricercar a 3 din „Ofranda Muzicala”, BWV 1079.
- Preludiu din Suita in do minor pentru violoncel solo, BWV 1011 (transcrip?ie pentru viola da gamba realizata de Paolo Pandolfo).
- Sonata in re major pentru viola da gamba si clavecin obligat, BWV 1028: Adagio – Allegro – Andante – Allegro.
- Canon perpetuus super Thema Regium din „Ofranda Muzicala”, BWV 1079.
- Canon a 2 din „Ofranda Muzicala”, BWV 1079.
- Adagio din Sonata nr. 1, in sol minor pentru vioara solo, BWV 1001.
- Sonata in sol major pentru vioara si clavecin obligat, BWV 1019: Allegro – Largo – Allegro (cembalo solo) – Adagio – Allegro.
- Fuga canonica in Epidiapente, din „Ofranda Muzicala”, BWV 1079.
Interpreteaza:
Melinda Béres (vioara baroca),
Soma Salat-Zakárias (viola da gamba)
Raluca Enea (clavecin).
Melinda Béres (vioara baroca) a absolvit cursurile Liceului de Muzica din Tg. Mures, apoi Academia de Muzica "Gh. Dima" din Cluj-Napoca (studii de licenta si master) la clasa profesoarei Victoria Nicolae. Este laureata a numeroase concursuri nationale in perioada 1985-1988, precum si a concursurilor internationale "Constantin Silvestri" (Targu Mures) si "C. Flesch" (Ungaria).
A urmat cursuri de perfectionare cu artisti renumiti, precum Alexandru Gavrilovici, Vasile Beluska, Trio Cadek, Jacques Saint-Yves, Devics Sándor, Jaap Schroeder, Mira Glodeanu, Benoit Douchy – vioara baroca.
A sustinut recitaluri in tara si in strainatate (Germania, Ungaria, Polonia, Austria, Spania). A concertat ca solista alaturi de orchestrele filarmonicilor din Cluj-Napoca, Targu Mures, Sibiu, Arad, Oradea, precum si cu Orchestra de Camera a Academiei de Muzica „Gh. Dima" din Cluj-Napoca. Este membru fondator al Cvartetului Arioso si abordeaza cu succes repertoriul muzicii vechi, fiind membra a trioului Affettuoso si colaboratoare a Ansamblului Baroc Transylvania, a Orchestrei de Camera Ciuc si forma?iei „Gli Studiosi di Sebastiano” Bucuresti. A participat in numeroase randuri la Festivalul de Muzica Veche de la Miercurea Ciuc, la Festivalul Sighisoara Medievala (2003 si 2007) si la Festivalul de Muzica Veche Bucuresti (2008, 2009, 2011, 2012, 2013).
In prezent, este conferen?iar universitar la Catedra de Coarde a Academiei de Muzica „Gh. Dima" din Cluj-Napoca si doctor in muzica cu tema „Cvintetul de coarde. Ipostazele mozartiene”, lucrare elaborata sub conducerea stiin?ifica a profesorilor Francisc Lászlo si Gabriel Banciu.
Soma Salat – Zakariás (viola da gamba) este absolvent al Liceului Teoretic „Báthory István” (Cluj). Incepand cu anul 2004 se dedica studiului muzicii vechi cu specializare principala viola da gamba. Este absolvent al Staatlische Hochschule für Musik Trossingen la clasa profesorului Lorenz Duftschmidt si a cursurilor (licenta si master) ale Schola Cantorum Basiliensis la clasa profesorului Paolo Pandolfo.
A urmat cursuri de perfectionare cu Wieland Kuijken, Paolo Pandolfo, Hille Perl, Lorenzo Ghielmi, Pere Ross, Johanna Valencia, Lorenz Duftschmidt, Elisabeth Kurz.Este laureat a numeroase concursuri internationale de muzica veche, solo sau camerale (Germania, Anglia, Fran?a Italia). In prezent este cadru didactic asociat al Universitatii Centrale din Bogotá, Columbia si conducatorul Departamentului de Muzica Veche din cadrul acestei institu?ii. Este conducatorul muzical al ansamblului „The Little Light Consort” pe care l-a fondat in anul 2011, la Basel.
Ca freelancer in muzica veche a sus?inut concerte in Germania, Franta, Italia, Spania, Anglia, Olanda, Cehia, Ungaria, Romania, Norvegia, Austria, Columbia. A colaborat cu personalita?i internationale in domeniu intre care: Rolf Lislevand, Hervé Niquet, Charles Toet, Lorenz Duftschmidt, Sigiswald Kuijken, Maria Christina Kier, Alessandro Quarta, Rosario Conte, etc.
Intre preocuparile extra-muzicale se afla terapiile utilizate in domeniul neurologic, Soma fiind in prezent student al sectiei Biodynamische Craniosacral Ausbildung in cadrul scolii de terapie craniosacrala din Freiburg.
Raluca Enea (clavecin) este absolventa a Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti – sectiile Pedagogie instrumentala – pian si Interpretare - clavecin, la clasa profesoarei Ogneanca Lefterescu. Din 2005 si-a continuat studiile de clavecin in Germania, sub indrumarea profesorilor Harald Hoeren, Glen Wilson si Ketil Haugsand.
A urmat cursuri de perfectionare sustinute de Menno van Delft (Olanda), Frédérick Haas (Belgia), Malcolm Bilson (SUA), Ketil Haugsand (Norvegia), cursurile Academiei din Sablé, sub indrumarea profesorilor Françoise Lengellé si Howard Crook (clavecin si canto baroc) si cursuri de muzica de camera cu Jan de Winne, Marcel Ponseele si Hervé Douchy (Belgia).
A sustinut concerte in Romania, Germania, Norvegia, Ungaria. Raluca este artist liric al Filarmonicii „G. Enescu” Bucuresti, cadru didactic asociat si doctorand al UNMB si director artistic al Festivalului de Muzica Veche Bucuresti. Coordoneaza proiectele educative si de formare in domeniul muzicii vechi sus?inute de Asocia?ia Culturala Antiqva, in Romania.
Instrumente:
Vioara baroca – instrument de Virgil Bandila Reghin (Romania, 2008), copie dupa un original de Andrea Guarneri.
Viola da gamba – instrument de Francisco Pecchia, Cremona (Italia, 2010), copie dupa un original de Nicolas Bertrand (Paris, 1699).
Clavecin flamand – instrument de Michael Walcker Altneudorf (Germania, 1988), copie dupa un original de Jan Ruckers (Antwerpen, 1640).
. |