Noi iti propunem sa ne intrebam impreuna, prin teatru: ce mai inseamna azi o „familie normala”? Care mai este relevanta familiei in societatea contemporana si ce forme noi a luat aceasta structura care domina relatiile dintre oameni? Ceea ce cultura occidentala a consacrat drept „familia nucleara” (o femeie si un barbat legati prin casatorie si crescand copiii lor naturali) a explodat in secolul 21 in variante complexe, pentru care diversitatea este sintagma cheie. Sunt familiile diferite de cea standard mai putin familii?
ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului Bucuresti, in parteneriat cu ARPAS - Asociatia Romana pentru Promovarea Artelor Spectacolului, te provoaca sa investighezi familia secolului 21 in cadrul Platformei Internationale de Teatru Bucuresti, aflate anul acesta la cea de-a doua editie. Timp de 4 zile, intre 12 si 15 noiembrie, familia contemporana intra in laborator si devine subiect pentru spectacole de teatru, performance, dezbateri si prezentari ale unor proiecte artistice inovatoare.
„A doua editie a Platformei Internationale de Teatru Bucuresti chestioneaza prin teatru si discutii cu artistii si cu publicul felul in care ne gandim astazi la conceptul de familie, ca sa putem face un pas inainte inspre acceptarea tuturor familiilor altfel din jurul nostru drept expresii complexe ale umanitatii.”, a declarat Cristina Modreanu, curator Platforma Internationala de Teatru Bucuresti.
Spectacolele - productii din Romania, Brazilia si Statele Unite ale Americii - vor avea loc la ARCUB-Gabroveni (Sala Mare si Sala Studio), Teatrul Odeon, Teatrul Foarte Mic, Teatrul de Comedie (Sala Noua) si Centrul de Teatru Educational Replika. In aceeasi perioada, 7 spectacole de teatru radiofonic cu tema familia contemporana vor putea fi ascultate pe Radio Romania Cultural de la ora 22:30 sau on demand pe www.eteatru.ro.
Biletele pentru spectacole se pot cumpara din reteaua Eventim si pe www.eventim.ro, pe paginile online ale teatrelor gazda sau de la casele de bilete ale fiecarei sali.
O Jardim/ Gradina (Brazilia)
Pe o scena intesata de cutii care se misca, sunt derulate simultan povestile a trei generatii apartinand aceleiasi familii. Doua surori celebreaza ziua de nastere a tatalui lor, o nepoata incearca sa refaca o casa abandonata, un sot si o sotie isi impart fotografiile odata ce casatoria lor a luat sfarsit. Invocand istoriile lor personale si imaginate, Compania Hiato creeaza o scrisoare de dragoste dedicata amintirilor pe care le colectionam, pe care din cand in cand le recream si pe alocuri le inventam.
Fondata de regizorul si dramaturgul Leonardo Moreira, Compania Hiato e considerata una dintre cele mai promitatoare si talentate colective de teatru din Brazilia. Compania detine numeroase premii in palmares si a jucat in numeroase turnee in Olanda, Germania, Chile, Columbia si Statele Unite ale Americii.
www.ciahiato.com.br
Hi, Hitler!/ Buna, Hitler! (Statele Unite ale Americii)
Conceput si interpretat de Lucie Pohl in New York, solo show-ul in stil stand-up comedy se bazeaza in mare parte pe copilaria artistei petrecuta intr-o familie ce isi desfasura existenta intre doua continente, la inceputul unei perioade in care din ce in ce mai multe persoane adoptau un stil de viata cosmopolit.
Cu radacini germane si evreiesti, Lucie creste intr-o familie de artisti boemi. La varsta de 4 ani devine fascinata de der Fuhrer. Dezradacinata de casa natala din Hamburg, se muta la 8 ani cu familia in New York. Ca nepoata a lui Bertolt Brecht, Lucie Pohl tanjeste dupa normalitate, desi se pare ca insusirea de a fi diferita este profund inradacinata in destinul ei, iar incercarea de a se debarasa de mostenirea artistica s-ar putea dovedi a fi imposibila.
www.luciepohl.com
Me. A Dollhouse/ Eu. O casa de papusi (Romania)
Regizoarea de film si teatru Carmen Livia Vidu este o voce unica pe scena din Romania. Vocabularul ei artistic se bazeaza in mare masura pe combinarea jocului live al actorilor cu proiectiile video. Iata ce spune artista despre personajul Nora creat impreuna cu actrita Aura Calarasu: „Nora mea este mult mai batrana. Nora mea isi traieste ultima zi din viata si ea stie asta. Este cu un pas in trecut si cu un pas in moarte. Nu are prezent. E obosita si pofteste iubire. E impacata cu ce-a facut. Dar, ca orice pionier, e singura. Singuratatea e chinuitoare si a ofilit-o.”
www.cristinamodreanu.com/ibsen
Ibsen Incorporated (Romania)
Spectacolul creat de echipa coordonata de regizoarea Catinca Draganescu are ca punct de pornire creatiile lui Ibsen din care dramaturgul Mihaela Michailov a extras textul final ce incorporeaza si contributiile aduse de actritele care participa la proiect. in acest spectacol, satira devine mijlocul pentru activarea criticii sociale.
Un exemplu rar de devised theater pe scena romaneasca, Ibsen Incorporated este, in viziunea regizoarei Catinca Draganescu, „o modalitate de a investiga influenta societatii capitaliste asupra celui mai fundamental tip de relationare interumana si felul in care aceste interactiuni sunt astazi reconfigurate.”
www.cristinamodreanu.com/ibsen
An Enemy of the People/ Inamicul poporului (Romania)
Teatru de investigatie conceput de regizoarea Ioana Paun impreuna cu echipa ei, acest remix dupa faimoasa piesa a lui Ibsen incorporeaza material luat direct din realitatea societatii romanesti de azi. In contextul fabricilor ce functioneaza ilegal si afecteaza mediul inconjurator cu sprijinul autoritatilor mituite, putinele persoane care au curajul de a reactiona devin „inamici ai poporului”.
Dar tot mai multe comunitati din Romania constientizeaza astazi faptul ca in joc este viitorul famiilor lor si ca teatrul este o modalitate de a trage semnale de alarma si de a cauta solutii. Cu o distributie exclusiv feminina si o instalatie sonora semnata de Catalin Rulea folosita drept decor, Inamicul Poporului oglindeste fapte reale fara a uita de scopurile estetice ale unui spectacol de teatru.
www.cristinamodreanu.com/ibsen
Offline Family/ Offline (Romania)
Familia Offline este un spectacol-marturie despre una dintre cele mai dezbatute si acute teme din Romania actuala: copiii ramasi in tara, ca urmare a migratiei parintilor la munca in strainatate. Familia Offline este spectacolul maturizarii in absenta parintilor, al transformarilor bruste si deciziilor radicale pe care copiii le iau, nevoiti sa se adapteze noilor roluri sociale din familia de granita. Cand copiii devin proprii lor parinti, lumea intreaga e un pachet de griji si asteptari cu viitor fragmentat intre aici, acasa si acolo, la mama si la tata – deveniti ecoul prelung al unei voci la telefon.
Maturizarea copiilor naste intrebari inocente, tandre si cinice despre lumea in care traim: Cand suntem destul de mari ca sa crestem singuri? Cand devenim mama? si cand mama nu e, cine e mama?
Detalii pe www.arcub.ro si Bucharest International Theater Platform.
Descarca aplicatia ARCUB: Android si iOS!
Un eveniment Europe for Festivals, Festivals for Europe.
Parteneri institutionali: Ibsen Scholarship, Administratia Fondului Cultural National, UNITER, Ambasada Regatului Norvegiei in Romania, Centrul Cultural Media Radio Romania.
. |