Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
18 decembrie 2024
1892 • Premiera baletului Spargatorul de nuci de Ceaikovski are loc la "Mariinsky Theatre" în St. Petersburg
1923 • Muzeul Militar National, creat în aprilie 1914 ca sectie militara a Muzeului National al României, a fost transformat în institutie de sine statatoare
1947 • Se naste Steven Spielberg, regizor american ("Jurasic Park", "Lista lui Schindler")
1970 • Premiera, la Bucuresti, a spectacolului cu piesa Acesti nebuni fatarnici, de Teodor Mazilu
1990 • Se semneaza, la Strasbourg, actul prin care România adera la Conventia Culturala Europeana
Recomandări
Petre Cristea: un pilot legendar şi povestea victoriei sale pe Nürburgring
(Istorie)

Cu 74 de ani in urma, un roman castiga una dintre cele mai importante curse pe Nürburgring, chiar la debutul sau pe acest circuit. Numele lui este Petre Cristea, iar povestea celui devenit cel mai mare pilot roman al tuturor timpurilor o gasiti in randurile de mai jos.

In weekend-ul ce vine are loc una dintre cele mai importante si spectaculoase curse ale anului pe Nürburgring: etapa a saptea a sezonului 2013 de DTM. Acum 74 de ani, la debutul sau pe circuitul german, un pilot roman castiga cursa Eifelrennen la volanul miticului BMW 328.

Petre Cristea: un pilot legendar si povestea victoriei sale pe Nürburgring


petre-cristea-bmw-328-05


Numele sau era Petre Cristea, dar nu doar debutul victorios i-a gravat definitiv numele in istoria motorsportului, ci si recordul de viteza stabilit in cadrul aceleiasi curse, pentru care insusi englezul Stirling Moss a trebuit sa "munceasca" din greu ca sa-l doboare, 14 ani mai tarziu.
Totul a inceput intr-o duminica, pe 21 mai 1939. Decorul: circuitul Nürburgring, de 22,81 km, cel mai lung si dificil circuit din lume prin complexitatea virajelor si variatiile de relief. Contextul: International Eifelrennen, etapa a doua a campionatului german, cu a sa clasa sport sub 2.000 cmc confiscata de BMW 328, pentru ca toti participantii foloseau o versiune a acestui model. Provocarea: sase tururi de circuit ce totalizau 136,86 km. Distributia: 17 concurenti, din care doar 10 s-au aliniat la start, practic elita pilotilor care concurau cu BMW.

petre-cristea-bmw-328-01


Printre acestia, Petre Cristea, era, asa cum probabil si Moss ar fi avut tupeul sa-l numeasca, "the underdog". Gresit. In cel mai romantic stil cu putinta, romanul concura cu un BMW 328 pus la dispozitie de un prietenul sau, inginerul Petru Iscu, care si-a dat acordul pentru modificarea radicala a masinii pentru performante mai bune. Dar betele in roate veneau din alta parte. Modestia si hainele de strada pe carePetre Cristea le purta cu putin timp inainte de de startul cursei i-au facut pe cei ce se ocupau atunci de paza circuitului sa nu-i permita pilotului roman accesul la boxe. Fara combinezon si casca, Cristea este salvat de brasarda cu inscriptia "Fahrer - Eifelrennen 1939".

petre-cristea-bmw-328-03 (1)


Cu o caroserie noua din aluminiu, aripi fata minimaliste, aripi spate acoperite cu capace si lipsa parbrizului si a sistemului de decapotare, Petre Cristea soseste pe Nürburgring. Dupa un drum istovitor in care Cristea s-a deplasat pe roti cu automobilul de concurs, romanul primeste pozitia 11 de start si boxa cu numarul 17. Simbioza sa cu modelul BMW 328 face ca pilotul sa realizeze cel mai bun timp in calificari si ia startul de pe prima grila. Oare ce le treacea prin minte mult mai titratilor sai omologi, Paul HeinemannHuscke von HeinsteinWilli BriemUli Richter sauFritz Werneck?

Probabil nu vom afla niciodata, insa ce avea sa urmeze nu poate fi relatat mai bine decat de insusi maestrul Petre Cristea:

(...) Circuitul Nürburing  (bucla mare) masura atunci 22 de km, avand 173 de viraje de toate felurile. in cele trei zile de antrenament am inregistrat cei mai buni timpi (cu cronometraje oficiale electrice). Frumusetea era ca toti concurentii la categoria 2000 cmc (circa 20) erau numai cu masini BMW tip 328. La plecarea in cursa, masina cu cel mai bun timp la antrenamente era plasata langa capatul din dreapta al liniei de start, avand in stanga pe cei cu timpii 2,3 si 4. Numai ca primul viraj, plasat la circa 150 m de la linia de start, era o curba rapida la stanga. Asa ca, in mod automat, dupa acest viraj m-am pomenit pe locul 5! De ce? Foarte simplu: toti cei din stanga mea s-au aflat automat pe coarda virajului! Ba inca s-a bagat printre ei si cel din extrema stanga a celui de-al doilea rand de concurenti...
Bineinteles ca aceasta situatie nu m-a avantajat deloc, desi era o secventa naturala si chiar o combinatie inteligenta, sporind interesul spectacolului, obligand pe cel mai bun la antrenamente sa se lupte ca sa-i intreaca pe ceilalti, daca putea, chiar dupa primul viraj al cursei. Din fericire, nu a trebuit sa ma "obosesc" prea mult; dupa vreo 11 km, adica pe la jumatatea primului tur, ajunsesem deja in fruntea coloanei.
Cel mai mult de furca am avut cu amicul meu Huschke von Hanstein, care pana la urma a avut nenorocul sa rupa o supapa, fiind silit sa abandoneze. Mai departe m-am „plimbat”, dar privind atent oglinda retrovizoare: cand observam ca dr.Werneek (cu o masina ceva mai usoara decat a mea) se apropia la mai putin de 20 m, trageam mai tare, pana nu-l mai vedeam. si.... distractia asta a durat pana la linia de sosire, dupa ce stabilisem un nou record al Circuitului de la Nürburing  (viteza medie – 115 km/h).
Record a ramas valabil pana in anul 1953, cand a fost depasit de catre Stiriling Moss. Recordul consta in faptul ca am fost unicul pilot din lume care, concurand prima oara pe Nürburing , a castigat cursa. Si acest record a rezistat pana in 1970, cand Jackie Stewart, fost campion mondial de Formula 1, a invins, de asemenea, pe Nürburing chiar de la primul „sut”. Asa ca, desi nu mai sunt unicul, totusi ma aflu intr-o companie care ma onoreaza. (...)

petre-cristea-bmw-328-12 (1)


Petre G. Cristea (31.01.1909 - 6.07.1995) a fost fara indoiala cel mai mare pilot roman al tuturor timpurilor. Cu exceptia victoriei din 1936 din Raliul Monte Carlo, unde Cristea aducea prima victorie din istoria Ford in cursa monegasca, cele mai prestigioase rezultate in competitiile internationale au fost obtinute la volanul BMW-ului 328. Astfel, Petre Cristea si BMW-ul 328 au avut un destin comun, insa nesansa a facut ca perioada lor de glorie sa fie curmata brusc de izbucnirea celui de-al Doilea Razboi Mondial.

In cariera sa, Petre G. Cristea a castigat 8 competitii importante la volanul unui BMW 328, iar victoriile sale sunt prezente la loc de cinste la muzeul BMW din München, in spatiul dedicat BMW 328, alaturi de brasarda pe care a purtat-o in acea celebra cursa Eifelrennen International din 1939.

petre-cristea-bmw-328-07

.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate