Superb pus in scena de editura Baroque Books & Arts, cu o conceptie grafica de Ana Wagner, volumul aparut cu sprijinul Asociatiei pentru Muzica Arta si Cultura va fi prezentat publicului iesean ca o avanpremiera a celei de-a doua editii a Galei Premiilor Operelor Nationale.
Lansarea va fi transmisa live pe site-ul Operei Nationale Romane din Iasi, www.operaiasi.ro.
„Pentru cei care nu pot trai fara etichete, Viorica Cortez este «Carmen a secolului». Pentru cei care au vazut-o pe scena, in anii de glorie, este mezzo-soprana magnetica, scaparatoare, care fascina privirea cu frumusetea si dezmierda urechile cu vocea. Pentru straini, este mezzo-soprana din Romania care si-a dorit sa fie mai buna decat ei. si a fost. Pentru romani, este… mai complicat: fie parte a unui capital de la sine asumat de mandrie nationala, fie vedeta peste care s-au asternut stereotipurile si lipsa de informatii. Pentru admiratori, este protagonista unora dintre cele mai importante momente din istoria teatrului liric. Pentru unii, este un nume intre altele. Pentru altii este, pur si simplu, la Cortez. Pentru mine, Viorica este povestea – receptacul de istorii, martor al unei jumatati de secol de muzica, societate, politica si sentimente, diva, mama, sotie, sora, fiica, prietena dincolo de ea, autentica in fiecare fractiune de secunda. Aceasta este povestea unei vieti formate din miile de vieti ale altora, impletite ca rolurile unui spectacol. in final, fiecare cititor va ramane cu Viorica lui“, scrie Marius Constantinescu, autorul volumului.
Nascuta la Bucium pe 26 decembrie 1935, Viorica Cortez si-a inceput cariera muzicala la 17 ani, ca solista a Corului Gavriil Musicescu din Iasi. A urmat cursurile scolii de Muzica, apoi ale Conservatorului din localitate, desavarsindu-si pregatirea la Conservatorul Ciprian Porumbescu din Bucuresti, la clasa Artei Florescu. A castigat cateva dintre cele mai importante competitii vocale: Toulouse (1964), ’s-Hertogenbosch (1965) si Concursul International George Enescu, Bucuresti (1967). Angajata a Operei din Bucuresti, a parasit Romania in 1970, din pricina sicanelor autoritatilor comuniste, care incercau sa ii zadarniceasca afirmarea internationala.
Viorica Cortez a avut una dintre cele mai bogate cariere internationale. Prezentele, unele record, pe scenele de la Scala din Milano, Metropolitan Opera din New York, Opera din Paris, Arena din Verona, Gran Teatre del Liceu din Barcelona, Lyric Opera din Chicago, pleiada de parteneri, dirijori si regizori dintre cei mai valorosi, amploarea repertoriului, longevitatea si inzestrarile artistice iesite din comun definesc portretul uneia dintre cele mai complete artiste lirice ale ultimilor 40 de ani.
Casatorita in Romania cu sculptorul Marcel Guguianu, Viorica Cortez a devenit mai tarziu, in Franta, sotia compozitorului Emmanuel Bondeville, secrétaire perpétuel al Academiei de Arte Frumoase, apoi, dupa moartea acestuia, a istoricului de origine romana Adolf Armbruster. In prezent, Viorica Cortez isi imparte timpul intre master classes, jurii internationale si lectii de canto particulare, fara a neglija invitatiile de prelungire a carierei in roluri de compozitie.
.
|