Evenimentul s-a incheiat dupa 6 zile pline de proiectii ale unor documentare contemporane si unele de arhiva, studentesti, de televiziune, de autor, documentar interactiv, radiodocumentare, sesiuni de master class, dezbateri si un tur ghidat care a introdus in festival o sectiune noua, necompetitionala: „Variatiuni: filme despre oameni si locuri”.
„Docuart-ul din acest an a strans documentare diferite ca formula estetica, oneste si inventive, cu personaje pe care sa le tii minte. Mi se pare un an bun pentru documentarul romanesc", spune Ana Maria Sandu, membru al juriului.
Din cele 25 de filme selectate in sectiunile competitionale, juriul a decis ca in acest an Marele Premiu Docuart se acorda productiei „Imagini din vis”, in regia lui Sorin Luca, povestea unui personaj cat o lume.
Ca in fiecare an, Juriul competitiei a adus o formula noua, reunindu-i de aceasta data pe cineastii Adina Popescu, Ana Maria Sandu si Laurentiu Damian.
„Anul acesta m-au impresionat cateva filme cu un buget mic, aproape no budget, care nu au nicio casa de productie puternica in spate si nu au parte nici de promovare. si, totusi (sau poate tocmai din acesta cauza) sunt proaspete, oneste, surprinzatoare”, ne-a spus Adina Popescu, membru al juriului.
Castigatorii sectiunii principale
Pentru Cea mai buna regie au fost decernate doua premii ex aequo, astfel, unul catre „Doar o rasuflare”, regia Monica Lazurean-Gorgan, iar cel de-al doilea premiu catre o neasteptata poveste de dragoste, „Angela”, regia Botond Püsök.
Premiul pentru Cea mai buna imagine a ajuns la documentarul „Ultimul caldarar”, a carui regie este semnata de Cosmin Bumbut si Elena Stancu.
„Cinema, Mon Amour” in regia lui Alexandru Belc - un film avertisment despre conditia cinema-ului de azi - a fost premiat pentru Cel mai bun montaj.
Sectiunea Studenteasca a avut si ea trei premianti. Pentru Cea mai buna regie a fost desemnat documentarul „End of Summer”, regia Alina Manolache.
Documentarul experimental instalatie, „Perfection Is Forever”, in regia Marei Trifu a fost premiat pentru Cea mai buna imagine, iar premiul pentru Cel mai bun montaj a ajuns la documentarul care prezinta o incursiune emotionanta in Serbia si intr-un Belgrad care incepe sa renasca, „10:34 to Belgrade“, regia Ioana Grigore.
Vasile Arhire a primit premiul pentru Cel mai bun documentar TV pentru productia „Flotant pe strada Ibraileanu“.
De asemenea, un premiu nou pentru Cel mai bun sunet a fost acordat din partea Ines Studio Best Sound pentru filmul „100 de movile” (R. Max T. Ciorba) - proiectia din gala de deschidere -, constand in servicii de post productie, anume sound design, pentru urmatorul proiect al realizatorilor.
Alaturi de sectiunile competitionale, segmentul de focus - un omagiu adus regizorului Ovidiu Bose Pastina – a cuprins un maraton de scurtmetraje si un lung metraj, practic toate filmele sale, insotite de discutii cu Horea Murgu, Cornel Mihalache, Mircea Bunescu, Mircea Florian.
„Filmele lui Bose sunt filme reper din toate punctele de vedere”, spune Mircea Bunescu, director de imagine.
10 premii, peste 80 de proiectii, 2 master class, 1 dezbatere, 1 documentar performance, 2 cinematografe: Cinemateca Eforie si Cinema Muzeul taranului si sute de cinefili care au trecut pragul celei de-a V-a editii, asa arata rezumatul in cifre al festivalului de film documentar exclusiv romanesc, Docuart Fest.
Bucuresti Docuart Fest este organizat de Docuart, fiind co-finantat de Ministerul Culturii prin programul Acces si de Centrul National al Cinematografiei in urma selectiei la concursurile de finantare.
.
|