O crestere importanta a fost inregistrata si in numarul de spectatori care au venit sa urmareasca reprezentatiile: jumatate din acestea au avut loc cu sala plina. Vanzarile de bilete au crescut si ele cu 7% fata de editia anterioara, la fel si participarea publicului in etapele timpurii ale Concursului, care s-au desfasurat la Ateneul Roman.
Opt tari (Rusia, Letonia, Italia, Ucraina, Japonia, Estonia, China si Franta), reprezentate de 10 muzicieni, au concurat in finale, din totalul de 39 prezente in concurs, dupa etapa de preselectie.
Au avut loc sase recitaluri extraordinare ale membrilor juriului si ale fostilor laureati ai Concursului, trei finale cu orchestra, o gala de deschidere, 23 de recitaluri in semifinala si 50 de recitaluri in etapa a doua a competitiei. Un total de 83 de concerte au avut loc pe scena Ateneului Roman.
In procesul de evaluare a tinerilor muzicieni au fost inregistrate doua situatii speciale. Una la sectiunea violoncel, unde juriul, impresionat de calitatea candidatilor, a decis ca pentru finala sa se califice patru muzicieni, in loc de trei. Cea de-a doua, la sectiunea vioara, unde juriul a decis sa nu acorde premiul intai.
“Am avut un concurs intens si de o calitate foarte buna, la toate instrumentele. Este in crestere nivelul celor inscrisi in competitie si, de asemenea, numarul lor. Concursul nostru are o specificitate, legata de opera lui Enescu: este o provocare pentru muzicienii mai tineri, atat tehnic, cat si la nivelul expresivitatii. Este un diferentiator important, in jurul caruia putem continua sa construim o competitie puternica si respectata la nivel international”,
considera Mihai Constantinescu, directorul Concursului si Festivalului “George Enescu”.
In premiera, in acest an, Concursul a lansat si un proiect-umbrela, de promovare a muzicii clasice, sub titlul “Ce auzim cand ascultam muzica?”. Acesta a inclus intalniri-atelier, cu peste 500 de liceeni, o serie de 18 dialoguri video despre ascultarea muzicii clasice si interpretarea acesteia si o aplicatie pentru mobil, JuratEnescu, pentru melomanii de orice varsta, care au dorit sa urmareasca evolutia concurentilor pe intreaga perioada si sa isi testeze abilitatea de jurat amator. 120 de persoane s-au inscris in aplicatie, dintre care 90 au activat permanent, pe intreaga durata a Concursului.
O alta premiera inregistrata in editia din acest an au fost trofeele Concursului. Acestea au fost creatii originale sub semnatura reputatei artiste ceramiste din Romania, Daniela Fainis. In capitolul noutatilor, se inscrie si Studioul Enescu, organizat in foaierul Ateneului, care a transmis in live streaming online, pe toata durata concursului, 45 de interviuri cu muzicieni, concurenti, membri ai juriului si iubitori ai muzicii clasice.
Castigatorii editiei 2018 a Concursului International “George Enescu” au fost: La sectiunea violoncel: Locul I - Marcel Johannes Kits (Estonia), locul al II-lea - Yibai Chen (China), Locul al III-lea - Stanislas Kim (Franta)
La sectiunea vioara: Locul al II-lea - Vikram Sedona (Italia), locul al III-lea - Giuseppe Gibboni (Italia)
La sectiunea pian: Locul I - Daria Parkhomenko (Rusia), locul al II-lea - Daumants Liepinš (Letonia), locul al III-lea Alexander Panfilov (Rusia)
La sectiunea compozitie: Alexandru-Stefan Murariu din Romania - categoria Muzica Simfonica, cu lucrarea intitulata ,,Concert pour clarinette et orchestre”, iar Junghoon Nam, din Coreea de Sud, a fost desemnat castigator la categoria Muzica de Camera, cu lucrarea „Scattering for string quartet”.
Pentru mai multe detalii, va rugam sa accesati: https://www.festivalenescu.ro
.
|