Despre libertatea de exprimare la Născut în România. Ediții speciale la 30 de ani de la Revoluția din 1989 | |
(Istorie) |
De la bancurile despre regim, la literatura de sertar. De la soparlele din piesele de teatru, la scrisori catre Europa Libera. |
Oricat de mult a dorit regimul comunist sa reduca vocea romanilor, acestia au incercat cu disperare sa se faca auziti. La Revolutie, pentru prima data dupa 50 de ani, cu totii am strigat la unison: Libertate! Apoi parerile despre viata si societate s-au nuantat firesc, oamenii au ales un discurs sau altul, iar la 30 de ani de la Revolutie pare ca libertatea de exprimare, prin orice mod sau mediu de comunicare, este ca un drog pentru romani.
Radio Romania Cultural continua sa sondeze, sub egida emisiunii Nascut in Romania, sambata si duminica, de la ora 16.00, opiniile unor artisti, scriitori, alti intelectuali si personalitati publice, pe diferite teme generate de existenta natiunii sub zodia acestor 30 de ani de libertate. Luna aprilie este dedicata libertatii de exprimare.
Pe 6 aprilie, Valentin Protopopescu si criticul si istoricul literar Paul Cernat vor analiza lupta putinilor rezistenti anticomunisti din vremea dictaturii si literatura de sertar, inclusiv luarile de pozitie ale unor refugiati politici la Radio Europa Libera, Vocea Americii, BBC etc., dar si fenomenele publicistice de dupa Revolutie, aparitia publicatiilor de internet si disparitia celor traditionale. Pe 7 aprilie, Georgeta Draghici o are ca invitata pe scriitoarea Magda Carneci. Presedinta a Grupului pentru Dialog Social, presedinta a PEN Romania, Magda Carneci se implica in tot ce tine de apararea libertatii de expresie a jurnalistilor si a scriitorilor, convinsa ca, desi e un bun cistigat in 1989, trebuie permanent sustinuta si vegheata mai ales ca pe plan mondial exista derapaje grave si incalcari frecvente ale libertatii de expresie si ale drepturilor omului.
Viorel Ilisoi, invitatul Danielei Vasile pe 13 aprilie se descrie ca „ziarist pe stil vechi”. In 1992 devine primul ziarist roman postdecembrist condamnat pentru delict de presa, fiind condamnat definitiv la 3 luni de inchisoare, cu executare, pentru pamfletul „Saddam Hussein se ascunde la Botosani”. Faptul este trecut sub tacere in tara, dar scandalizeaza presa internationala si aceasta va duce la eliberarea sa dupa doar 19 zile de inchisoare. La „Nascut in Romania”, Viorel Ilisoi povesteste ce inseamna sa fii jurnalist fara a ceda presiunilor externe de conformism. Regizorul Alexandru Darie va fi, pe 14 aprilie, in dialog cu Mariana Ciolan. De curand, a semnat un foarte puternic spectacol de teatru politic, Coriolanus, in care tema libertatii este pregnanta. Cariera sa a fost marcata insa la inceput de lipsa acesteia. Unele dintre spectacolele sale au fost supuse unui drastic regim de cenzura in drumul catre marele public. In ce fel a marcat acest climat parcursul sau creator? Ulterior, sub auspiciile si deschiderile care au marcat si lumea teatrala postdecembrista, cat de actuale au ramas temele politico-morale?
Pe 20 aprilie, Dana Pitrop l-a invitat pe regizorul Nicolae Opritescu. A realizat in 1985 filmul "Sezonul Pescarusilor" – o parabola a sistemului comunist, dupa un scenariu de Constantin Munteanu, tema centrala fiind furtul intelectual. Filmul a fost interzis de cenzura si a avut premiera abia in 1990. Urmarit de Securitate pentru atitudinea anti-comunista, dar si pentru ca era casatorit cu o frantuzoaica, Nicolae Opritescu a emigrat in 1988 in Franta, unde a fost profesor la Universitatea din Nantes. Artistul plastic Christian Paraschiv, invitatul Roxanei Pasculescu pe 21 aprilie, fuge din tara in 1986 si se stabileste la Paris. Principala motivatie a exilului pe care artistul Christian Paraschiv si-l asuma este, de la un anumit moment incolo, imposibilitatea exprimarii creative. Christian Paraschiv a simtit plecarea din tara, ca absoluta necesara si eliberatoare de constrangeri plastice. Si evolutia sa, ulterioara in Franta dovedeste astazi, justetea gestului sau de atunci.
La inceputul anilor 90, dansul contemporan a fost sectorul artistic care s-a sincronizat cel mai rapid cu timpul sau. in acea perioada a existat un interes foarte mare al publicului pentru dansul contemporan si un interes mare al scenelor culturale straine fata de Romania. Libertatea de expresie in arta s-a manifestat poate cel mai curajos si creativ in dansul contemporan. Dansatorul si coregraful Cosmin Manolescu, invitatul Luanei Plesea pe 27 aprilie, s-a aflat printre primii cei mai activi in aceasta zona. De la sfarsitul anilor 90, a luptat pentru promovarea dansului si in calitate de manager cultural. A organizat mai multe festivaluri internationale dedicate dansului (cu mare succes la public), culminand cu Sibiu Dans 2007, creat in cadrul programului Sibiu–Capitala Culturala Europeana. Istoricul Adrian Cioflanca este membru al Colegiului Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securitatii si cercetator stiintific la Institutul de Istorie „A. D. Xenopol” al Academiei Romane. A fost membru in Comisia Internationala pentru Studierea Holocaustului din Romania si expert in Comisia Prezidentiala pentru Analiza Dictaturii Comuniste din Romania, contribuind la Rapoartele Finale ale celor doua comisii. In Duminica Pastelui (28 aprilie) va vorbi cu Anamaria Spataru despre felul in care regimul comunist a incercat sa puna in umbra sau chiar sa interzica manifestarile religioase, cum erau traite sarbatorile in conditiile crizei alimentare, care erau diferentele intre sat si oras. Apoi recuperarea libertatii de a te manifesta dupa 1989, rolul bisericii in cei 30 de ani de libertate si sarbatorile de la asumare reala la consumerism.
.
| |
|
|