Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
23 decembrie 2024
Recomandări
Ce vedem pe scenele Festivalului Internațional George Enescu: luni, 9 septembrie 2019
(Muzică)
Invitati internationali de marca, instrumentisti de o extraordinara expresivitate, forta si anvergura adauga stralucire spectacolelor si atmosferei din salile de concerte ale Festivalului in cele 20 de recitaluri care aduc in prim plan vioara si violoncelul si cele 19 concerte si recitaluri de pian incluse in programul din aceasta editie. Doi dintre acestia vor evolua luni, 9 septembrie, pe scena Ateneului Roman, de la ora 17:00, in concertul din seria Recitaluri si concerte camerale.
Este vorba de violoncelistul rus Alexander Kniazev si de pianista bulgara Plamena Mangova, doi artisti internationali de calibru, de o mare expresivitate.
In program: Sonata I in fa minor pentru pian si violoncel – de George Enescu, Sonata nr.2 in fa major pentru violoncel si pian – de Johannes Brahms si Sonata in la major pentru vioara si pian, in versiune pentru violoncel – de César Franck.

Caracterizat de revista britanica BBC Music drept ”un artist cu un simt incredibil al muzicii si o tehnica fenomenal de perfecta”, violoncelistul si organistul Alexander Kniazev, nascut in 1961, la Moscova, este deja artist emerit al Rusiei. Absolvent al Conservatorului de Stat din Moscova la violoncel si al Conservatorului de Stat Nizhny-Novgorod la orga, Alexander Kniazev este castigator al unor concursuri internationale reputate, cum ar fi competitia Ceaikovski de la Moscova, competitia UNISA din Africa de Sud si Concursul Cassado din Florenta.

Ca solist, a cantat cu BBC Symphony Orchestra, Orchestre National de France, Orchestre de Paris, Tokyo Symphony Orchestra, Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi, Svetlanov State Academic Symphony Orchestra din Rusia, Orchestra Simfonica Ceaikovski, Orchestra Nationala a Rusiei si evolueaza in formatia camerala Moscova Virtuosi. A colaborat cu numerosi interpreti de renume, printre care Kurt Masur, Yevgeny Svetlanov, Mstislav Rostropovich, Yuri Temirkanov, Neeme Järvi, Vladimir Fedoseyev, Mikhail Pletnev, Yuri Bashmet, Vladimir Spivakov, Vadim Repin, Sergei Krylov, Denis Matsuev, in trio cu Boris Berezovsky si Dmitry Makhtin si, mai nou, cu Nikolai Lugansky si Vadim Repin. Concertele lui Alexander Kniazev au fost recompensate cu ovatii in intreaga lume, in sali prestigioase cum ar fi Concertgebouw din Amsterdam, Salle Pleyel si Théatre des Champs Élysées din Paris, Palais des Beaux Arts din Bruxelles, Wigmore Hall si Royal Festival Hall din Londra, Mozarteum din Salzburg, Musikverein si Konzerthaus din Viena.

Discografia lui Alexander Kniazev include inregistrari cu lucrari de Bach, Mozart, Brahms, Rahmaninov, sostakovici, Chopin, Franck, Ysaÿe, o antologie cu lucrari pentru violoncel de Reger, Concertul pentru violoncel, al lui Dvorák, Variatiunile lui Ceaikovski si piesele lui Bloch. Albumele lui au fost primite elogios de critica (Echo Klassik din Germania, Diapason din Franta) si au fost recompensate Premiul Gramophon al Marii Britanii. In prezent, Alexander Kniazev este solist la Filarmonicii din Moscova.

Pianista bulgara Plamena Mangova (nascuta in anul 1980) s-a facut remarcata in competitia Queen Elisabeth, de la Bruxelles, in 2007. Premiul obtinut aici a fost urmat de castigarea unui Diapason d’Or de l’Année pentru primul ei album, dedicat lui Sostakovici.

Abilitatile ei de pianista de concert au propulsat-o rapid pe marile scenele ale lumii, ea concertand acum alaturi de orchestre de renume, precum Orchestra Filarmonicii din Rotterdam, Orchestre Philharmonique de Radio France si Orchestra Simfonica Ceaikovski din Moscova. Plamena Mangova este, de asemenea, un muzician de camera foarte cautat si interpreteaza regulat alaturi de artisti precum Maria João Pires, Boris Berezovsky, Augustin Dumay, Mihaela Martin, Jian Wang, Pascal Moragues, Alexei Ogrintchouk, Alexander Knyazev, Frans Helmerson, Nobuko Imai si Quatuor Ysaÿe.

Programul celor doi muzicieni demareaza cu Sonata I in fa minor pentru pian si violoncel – de George Enescu, o compozitie in patru miscari, dedicata de maestru lui Pablo Casals. Urmeaza Sonata nr.2 in fa major pentru violoncel si pian – de Johannes Brahms, considerata de muzicologi ”un punct culminant in muzica de camera din secolul al XIX-lea”, care presupune un dialog fin dozat intre pian si violoncel. Programul se incheie cu Sonata in la major pentru vioara si pian, in versiune pentru violoncel – de César Franck. Inclusa pe lista capodoperelor artei muzicale mondiale, Sonata lui C. Frank este un omagiu adus lui Franz Lizst si Eugène Isaye – care a si primit de la Franck manuscrisul Sonatei ca dar in ziua nuntii sale si a devenit primul interpret al acesteia. Compusa in 1886, Sonata lui C. Frank reprezinta specificul stilistic al post-romantismului. 

Programul Festivalului Enescu pentru ziua de 11 septembrie include si un concert din seria Mari Orchestre ale Lumii. Pe scena Salii Mari a Palatului, de la ora 20:00, evolueaza Orchestra Capelei de Stat din Dresda, cu Myung-Whun Chung la pupitru. Solista este soprana Laura Aikin – care o inlocuieste pe soprana Kristine Opolais, programata initial, insa nevoita sa se retraga din motive de sanatate.

In program: Uvertura operei „Freischütz” – de Carl Maria von Weber, sapte cantece pe versuri de Clément Marot (Estrenne à Anne / Languir me fais / Aux demoiselles paresseuses / Estrenne de la Rose / Présent de couleur blanche / Changeons propos / Du conflit en douleur) – de George Enescu si Simfonia a IV-a – de Johannes Brahms.

Este a doua seara din Festival in care publicul meloman poate urmari prestatia de inalta tinuta a Capelei de Stat din Dresda. Sub atenta si nuantata coordonare a dirijorului si pianistului sud coreean Myung-Whun Chung - ucenic al lui Olivier Messiaen si format la scoala dirijorala de la Julliard – orchestra isi va purta audienta pe traseele sonore ale romantismului german de mijloc de secol XIX, in care include o insertie-giuvaer cu lieduri enesciene.

Interpreta serii este soprana americana Laura Aikin - artist liric impresionant, cu o amplitudine de peste trei octave si cu un repertoriu divers, acoperind de la perioada baroca, la lucrari contemporane, ceea ce o face una dintre cele mai ravnite prezente pe scenele marilor teatre de opera din lume. Este invitata constant la Opera de Stat din Viena, La Scala Milano, Opera de Stat a Bavariei, Opernhaus Zurich, Opéra National de Paris, Metropolitan Opera New York si multe alte institutii muzicale de renume. A lucrat sub bagheta unor dirijori de mare calibru, cum sunt Claudio Abbado, Daniel Barenboim, Pierre Boulez, Martin Brabbins, Sylvain Cambreling, William Christie, Christoph von Dohnányi, Iván Fischer, Mikko Franck, Daniele Gatti, Michael Gielen, Nikolaus Harnoncourt, Manfred Honeck, Jakub Hruša, René Jacobs, Fabio Luisi, Kent Nagano, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Giuseppe Sinopoli, Michael Tilso, Thomas and Franz Welser-Möst si multi alti maestri exigenti si inspirati.

Intre uvertura operei romantice „Freischütz”, de Carl Maria von Weber, in care tema fericirii si a iubirii sunt abordate pe fundalul scenelor cinegetice si al sentimentelor puternice ilustrate in eseul simfonic al lui Brahms, inspirate de frumusetea mediului rural austriac, programul include si o frumoasa reverenta acordata creatiei enesciene.

Compuse de George Enescu in 1908, cele sapte cantece pe versuri de Clément Marot au ca sursa de inspiratie versurile poetului francez renascentist Clément Marot. Spiritul galant al poemelor de curte, cu parfumul renascentist al madrigalelor, elegiilor si al epistolelor versificate de secol XVI, de la Curtea franceza a lui Francisc I si a Marguerittei de Navarra, l-au inspirat pe Enescu in crearea celor sapte bijuterii sonore care preiau frumusetea sonoritatilor renascentiste intr-un limbaj muzical modern, acordat cu armonia secolului XX.

image003.jpg


Despre Festivalul International George Enescu

Ajuns la cea de-a XXIV-a editie, Festivalul International George Enescu se va desfasura in perioada 31 august-22 septembrie 2019. In salile de concerte din Bucuresti, vor urca pe scena peste 2.500 dintre cei mai valorosi muzicieni ai lumii, avand 50 de nationalitati si vor fi prezentate 84 de concerte si recitaluri. Editia din acest an a festivalului totalizeaza 34 de prezente in premiera in Romania: 25 de artisti, printre care Marion Cotillard, Kirill Petrenko, Mitsuko Uchida si noua orchestre de talie mondiala. Editia 2019 a Festivalului Enescu isi asteapta publicul la Sala Palatului, Ateneul Roman, Sala Radio si la Sala Mica a Palatului la concerte si recitaluri grupate in jurul a sase mari sectiuni: „Mari orchestre ale lumii”, „Concertele de la miezul noptii”, „Recitaluri si concerte camerale”, „Muzica secolului XXI”, „Mozart Week in Residence” si „Forumul International al Compozitorilor”. De asemenea, vor avea loc concerte si evenimente in Piata Festivalului, conferinte, lansari de discuri si de carte, spectacole extraordinare.

Pentru mai multe detalii: https://www.festivalenescu.ro/
.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate