Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
19 aprilie 2024
Recomandări
Ce vedem pe scenele Festivalului Internațional George Enescu miercuri, 11 septembrie 2019
(Muzică)
Un numar de 35 de lucrari semnate de George Enescu sunt cantate in 36 de concerte pe scenele Festivalului in 2019. In editia din acest an, se va canta cel putin o lucrare compusa de George Enescu in fiecare zi a Festivalului.
Instrumentisti reputati si orchestre de talie mondiala vor face sa rasune la Bucuresti acordurile enesciene din 35 de lucrari semnate de maestru, in 36 de concerte, contribuind astfel la una dintre liniile de forta ale Festivalului, de a readuce in repertoriul international si in atentia publica creatia si personalitatea artistica a lui George Enescu.

Si ziua de 11 septembrie respecta aceasta structura, avand programate in ambele concerte ale zilei compozitii de George Enescu, interpretate de muzicieni si ansambluri de talie mondiala.

In sectiunea Recitaluri si concerte camerale, scena Ateneului Roman gazduieste, de la ora 17:00, concertul Orchestrei Filarmonice din Monte-Carlo. Ii vom putea urmari pe Maxim Vengerov - in dublu rol, de dirijor si de violonist, si pe Gautier Capucon – la violoncel.

In program: Balada pentru vioara si orchestra – de George Enescu, Andante Cantabile – de P.I. Ceaikovski, Variatiuni pe o tema rococo pentru violoncel si orchestra – de P.I. Ceaikovski si Simfonia a VI-a in si minor, „Patetica” - de P.I. Ceaikovski.

Concertul de la Ateneu reprezinta un prilej rar de a-i vedea evoluand pe aceeasi scena pe doi dintre cei mai bine cotati instrumentisti ai momentului: Maxim Vengerov si Gautier Capucon. Iar programul serii va pune cu prisosinta in evidenta maiestria celor doi virtuozi.

Apreciat aproape unanim de critica drept unul dintre cei mai inzestrati muzicieni ai lumii din prezent, Maxim Vengerov se bucura de recunoastere internationala atat in calitate de dirijor, cat si de violonist.

Maxim Vengerov canta la o vioara Stradivarius ex-Kreutzer din 1727 si este castigatorul unui premiu Grammy si Gramophone pentru artistul anului.

Fiind o prezenta constanta pe scenele de pe toate meridianele globului, printre ultimele sale proiecte se numara deschiderea stagiunii 2018/19 a Orchestrei Filarmonice della Scala, o rezidenta la Filarmonica din Monte Carlo si Filarmonica din Paris, precum si numeroase recitaluri in SUA, China si Europa.

Gautier Capucon este aclamat la nivel international pentru muzicalitatea sa expresiva, virtuozitatea exuberanta si pentru sonoritatea deosebita a violoncelului sau, Matteo Goffriller, din 1701.

Inregistrand exclusiv pentru casa de productie Erato (Warner Classics), Capucon a castigat numeroase premii si are o discografie vasta. Unul dintre cele mai recente albume ale sale, Intuition, publicat in 2018 si inregistrat impreuna cu Orchestra de Camera din Paris/Douglas Boyd si Jérôme Ducros a primit aprecieri elogioase din partea criticii. Cel mai recent album al sau include lucrari de Schumann si a aparut in ianuarie 2019.

G. Capucon este un ambasador al violoncelului, fiind fondatorul si coordonatorul ”Classe d’Excellence deVioloncelle” la Fundatia Louis Vuitton din Paris, din noul Auditorium creat de catre Frank Gehry.

Evolutia celor doi instrumentisti este sustinuta de Orchestra Filarmonica Monte-Carlo.

Creata in 1856 si numita initial “l’Orchestre du Nouveau Cercle des Etrangers”, Orchestra Filarmonica Monte-Carlo ocupa astazi un loc de seama in lumea muzicala internationala. Imbinand traditia si modernitatea, orchestra interpreteaza atat lucrari simfonice din marele repertoriu clasic, cat si compozitii auzite rar si piese contemporane din creatia lirica si coregrafica.

Numeroase „premiere mondiale” au fost create la Monte Carlo incepand cu anii 1900, autori precum Massenet, Puccini, Ravel, Mascagni, Fauré, Frank, Honegger, Ibert, Lalo, Milhaud, Poulenc si Satie gasind in Orchestra Filarmonica un partener ideal pentru interpretarea compozitiilor lor. Muzica contemporana a fost, de asemenea, o prezenta constanta in sezoanele OPMC, incluzand in program compozitii de Henze, Dutilleux, Paart, Lutoslawski, Penderecki, Holliger, Ligeti, Takemitsu, Eötvös, Amy, Mainz, Hurel.

La conducerea Orchestrei Filarmonice din Monte-Carlo s-au succedat, din 1856 pana in zilele noastre, nume de rezonanta, precum Alexandre Hermann, Eusebius Lucas, Leon Jehin, Louis Ganne, Marc César Scotto, Victor Paul Paray, Henri Tomasi, Louis Frémaux, Edouard van Remoortel, Igor Markevitch, Lovro von Matacic, Lawrence Foster, James DePreist, Marek Janowski, Yakov Kreizberg si Gianluigi Gelmetti. Din sezonul 2016-2017, Kazuki Yamada a fost numit directorul artistic si muzical al Orchestrei Filarmonicii Monte-Carlo.

image002


Al doilea concert al zilei de 11 septembrie va fi din seria Mari Orchestre ale Lumii. De la ora 20:00, pe scena Salii Mari a Palatului va evolua Orchestra Simfonica Academica de Stat „EVGENY SVETLANOV” din Rusia, avandu-l la pupitrul dirijoral pe maestrul Vladimir Jurovky.

Solista: pianista Alexandra Silocea.

Programul serii va cuprinde: De profundis – de Alexey Retinsky, Concertul nr. 2 pentru pian si orchestra – de Dimitri sostakovici si Simfonia a II-a in la major – de George Enescu. 

Concertul va debuta cu o piesa contemporana, De profundis, semnata de compozitorul ucrainean Alexey Retinsky (n. 1986). Interesat de lumea filmului si a teatrului, autorul include in compozitiile lui efecte electronice, urmarind contraste cinematice pentru evidentierea imaginilor dramatice. Programul va continua cu o compozitie a lui sostakovici, un alt compozitor care exceleaza in cromatica frazelor sale, cochetand si el cu muzica de film. Programul serii se incheie cu Simfonia a II-a in la major op. 17, de George Enescu, considerata de critica “una dintre lucrarile de deplina afirmare a conceptiei componistice enesciene, intr-o perioada in care realizeaza sinteza dintre national si universal, dintre elementele de sorginte folclorica si o gandire simfonica evoluata, de tip neoclasic” (cf. muzicologului Grigore Constantinescu).

Maestrul Vladimir Jurowski va calauzi interpretarea acestui program de la pupitrul uneia dintre cele mai reputate si longevive orchestre ruse.

Cu o istorie de peste 80 de ani, Orchestra Simfonica Academica de Stat din Rusia „Evgeny Svetlanov” a fost condusa de muzicieni de seama, precum Alexander Gauk, Natan Rakhlin, Konstantin Ivanov si Evgeny Svetlanov. Sub conducerea lui Svetlanov, orchestra a devenit una dintre cele mai bine cotate institutii simfonice ale lumii. in 2011, muzicianul de renume mondial, Vladimir Jurowski a preluat rolul de director artistic al orchestrei. Din sezonul 2016/17, Vasily Petrenko este dirijorul principal invitat al orchestrei.

Orchestra a evoluat pe marile scene ale lumii, de la Sala Conservatorului si Sala de Concerte Ceaikovski din Moscova, la Carnegie (New York), Musikverein (Viena) sau Royal Albert Hall (Londra).

Printre dirijorii de marca care s-au perindat la pupitrul Orchestrei Simfonice Academice de Stat din Rusia „Evgeny Svetlanov” se numara: E. Mravinsky, G. Rozhdestvensky, M. Rostropovich, I. Stravinsky, V. Gergiev si altii. Printre muzicienii celebri care au concertat cu orchestra s-au numarat G. Vishnevskaya, E. Obraztsova, D. Hvorostovsky, P. Domingo, M. Caballe si A. Netrebko; pianistii E. Gilels, V. Cliburn, S. Richter, B. Berezovsky si D. Matsuev; violonistii Y. Menuhin, D. Oistrakh, M. Vengerov si V. Spivakov; violoncelistul M. Rostropovici.

Discografia orchestrei include sute de discuri vinil si CD-uri lansate de case de discuri de top din intreaga lume. Inregistrarile audio ale concertelor orchestrei sunt realizate de canalele Medici, Mezzo, Rossiya 1, Kultura.

Solista serii este pianista franceza de origine romana Alexandra Silocea, prezenta pentru prima data pe scena Festivalului International George Enescu. Descrisa drept un „talent deosebit” (International Piano Magazine), ea a concertat deja pe multe din marile scene ale lumii, cum ar fi la Konzerthaus si Musikverein din Viena, Carnegie Hall din New York, Bridgewater Hall din Manchester. Intr-un recent concert sustinut la Wigmore Hall din Londra a avut onoarea de a canta la patru maini alaturi de Elisabeth Leonskaja, in cadrul concertului aniversar care marca implinirea a 70 de ani ai acesteia.

Debutul ei din 2012, in Marea Britanie, cu London Philharmonic Orchestra, sub bagheta dirijorului Vladimir Jurowski a fost laudat de presa de specialitate si i-a atras o considerabila atentie a lumii muzicale din Europa si SUA. Alexandra concerteaza regulat alaturi de London Philharmonic Orchestra, Bamberger Symphoniker, Vienna Chamber Orchestra, Montreal Chamber Orchestra, Gävle Symphony Orchestra, Filarmonica “G. Enescu”, Bolzano Haydn Orchestra, Meiningen Hofkapelle, Kymi Sinfonietta, sub bagheta unor dirijori precum Vladimir Jurowski, Gérard Korsten, Christian Badea, Hansjörg Schellenberger, Philippe Bach, Leo McFall s.a., concertele sale fiind deseori inregistrate live de catre BBC Radio 3, Radio France, ORF sau transmise online prin live-stream.

Debutul discografic al Alexandrei Silocea a constat in inregistrarea primelor cinci sonate de Prokofiev (AVIE Records, 2011) si i-a adus rapid recunoasterea internationala. In 2013, a urmat lansarea celui de-al doilea disc, intitulat “Sound Waves”, care include, pe langa lucrari de Debussy, Ravel, Liszt, Schubert, si o piesa a compozitorului norvegian Martin Romberg, compusa special pentru Alexandra. Ultimul ei disc a fost lansat la AVIE Records in 2015 si cuprinde Sonatele pentru violoncel si pian de Prokofiev, Enescu si sostakovici.

Alexandra Silocea a studiat la Constanta si apoi la Liceul „George Enescu” din Bucuresti – Prof. Gabriela Enasescu. La varsta de 16 ani, a fost admisa la Universität für Musik und darstellende Kunst din Viena, unde a lucrat cu profesori recunoscuti, ca Oleg Maisenberg si Johannes Marian, apoi la Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse din Paris, in cadrul unui al doilea studiu de master, avandu-i ca profesori pe Theodor Paraschivesco si Laurent Cabasso.

Cariera ei artistica este calauzita in prezent de mari muzicieni internationali, precum Elisabeth Leonskaja si Maria João Pires.

Alexandra Silocea este un artist Bösendorfer.

image003


Despre Festivalul International George Enescu

Ajuns la cea de-a XXIV-a editie, Festivalul International George Enescu se va desfasura in perioada 31 august-22 septembrie 2019. In salile de concerte din Bucuresti, vor urca pe scena peste 2.500 dintre cei mai valorosi muzicieni ai lumii, avand 50 de nationalitati si vor fi prezentate 84 de concerte si recitaluri. Editia din acest an a festivalului totalizeaza 34 de prezente in premiera in Romania: 25 de artisti, printre care Marion Cotillard, Kirill Petrenko, Mitsuko Uchida si noua orchestre de talie mondiala. Editia 2019 a Festivalului Enescu isi asteapta publicul la Sala Palatului, Ateneul Roman, Sala Radio si la Sala Mica a Palatului la concerte si recitaluri grupate in jurul a sase mari sectiuni: „Mari orchestre ale lumii”, „Concertele de la miezul noptii”, „Recitaluri si concerte camerale”, „Muzica secolului XXI”, „Mozart Week in Residence” si „Forumul International al Compozitorilor”. De asemenea, vor avea loc concerte si evenimente in Piata Festivalului, conferinte, lansari de discuri si de carte, spectacole extraordinare.

Pentru mai multe detalii: https://www.festivalenescu.ro/
.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate