Creația lui George Enescu readusă în atenția internațională și inclusă în repertoriul marilor orchestre | |
(Muzică) |
Festivalul International George Enescu ne asigura acces la tot ce e mai valoros in muzica clasica mondiala in momentul de fata si este, totodata, o cale privilegiata de a readuce creatia enesciana in atentia publicului. Tot mai multe orchestre de calibru international includ lucrari de Enescu in repertoriul lor si tot mai multi muzicieni straini descopera fascinati frumusetea si profunzimea muzicii lui George Enescu. |
”Este un privilegiu sa-i invit la Bucuresti in acest an pe colegii mei muzicieni ilustri, intr-un numar mai mare decat pana acum, dar este chiar si mai valoros faptul ca, pe langa concertele din Bucuresti si din restul Romaniei, artisti internationali de renume vor interpreta opera lui Enescu in cadrul evenimentelor partenere din Italia, Germania, Belgia, Republica Moldova si Canada, astfel contribuind la cresterea vizibilitatii si a aprecierii pentru mostenirea muzicala extraordinara lasata de catre marele compozitor roman” – spunea Vladimir Jurowski, directorul artistic al Festivalului Enescu la deschiderea editiei din acest an.
In total, 35 de lucrari semnate de George Enescu vor fi interpretate de orchestre de calibru si muzicieni internationali de prestigiu pe scena Festivalului, facand sa vibreze mostenirea spirituala a marelui compozitor roman pe toata durata Festivalului ce ii poarta numele.
Trei dintre acestea sunt oferite publicului in cele cinci evenimente muzicale notabile care compun programul Festivalului International George Enescu din ziua de sambata, 14 septembrie.
In seria Recitaluri si concerte camerale, la Sala Auditorium a Muzeului National de Arta, de la ora 11.00, va avea loc recitalul pianistului si compozitorului canadian Marc-Andre Hamelin.
In program: Suita a III-a – de G. Enescu, Sonata a III-a in re major – de G. Enescu, Sonata I in la major – de Samuel Feinberg, Sonata a II-a in la minor op. 2 - de Samuel Feinberg, Sonata a III-a in sol minor - de Samuel Feinberg.
Canadianul Marc-Andre Hamelin si-a construit o reputatie internationala de pianist foarte tehnic si expresiv totodata, fiind admirat pentru naturaletea cu care abordeaza repertoriul clasic.
El este, de asemenea, apreciat pentru efortul si curajul de a aborda raritati muzicale din secolele XIX si XX, un demers prezent si in propunerea de program cu care vine in Festival. Pe langa cele doua lucrari de George Enescu, Hamelin include in program trei sonate, poeme de un mare rafinament, ale compozitorului rus Samuel Feinberg, intrat sub un val de uitare dupa epoca sovietica, desi era considerat un ”urmas muzical al lui Scriabin”.
Marc-Andre Hamelin inregistreaza in exclusivitate Hyperion Records. Cele mai recente inregistrari ale sale sunt din Schubert, Morton Feldman si Concertul de pian nr.3 al lui Rachmaninov, alaturi de Orchestra Filarmonicii din Londra, sub bagheta lui Vladimir Jurowski. Discografia sa numara 60 de albume Hyperion, din compozitori precum Alkan, Godowsky si Medtner, Brahms, Chopin, Liszt, Schumann si Sostakovici.
In cadrul sectiunii Muzica Secolului XXI, la Sala Radio, de la ora 13.00, va concerta Orchestra Filarmonicii „Moldova” din Iasi, sub bagheta lui Brad Lubman, unul dintre cei mai renumiti dirijori ai muzicii moderne din ultimele doua decenii.
Solisti: Ilya Gringolts - la vioara, Ad Libitum Quartet si Grau-Schumacher piano duo.
In program: „Tempo 80” pentru orchestra – de Calin Ioachimescu, Concertul pentru vioara si orchestra „Paysages avec figures absentes – Nachlese IV” - de Michael Jarrell , „Über trügerische Stadtpläne und die Versuchungen der Winternächte (Dichotomie II)” – de Johannes Maria Staud si Concertul pentru doua piane si orchestra „Zones de Turbulences” - de Philippe Manoury.
Un program care aduce in atentia publicului cautator de descoperiri si experiente inedite sau doar curios despre ce se intampla in muzica contemporana in momentul de fata, un limbaj compozitional de avangarda. Se exploreaza teritorii de frontiera sau chiar abordari inter-disciplinare prin care autorii implica in demersul creativ asistenta computerului, matematica sau descoperirile din neuro-stiinte.
Programul se deschide cu lucrarea compozitorului roman Calin Ioachimescu - muzician care exploreaza lumea interioara a sunetului, folosind "un limbaj bazat pe legi acustice si psiho-acustice". Calin Ioachimescu este cel care a pus bazele studioului de muzica electronica pe care l-a condus pana in anul 2010. Creatiile sale au fost recompensate cu numeroase premii internationale, lucrarile lui fiind interpretate in concerte si festivaluri atat in Romania, cat si in strainatate.
Urmeaza lucrarea lui Michael Jarrell - considerat unul dintre cei mai importanti compozitori elvetieni ai generatiei sale. ”Un muzician care este un delicat faurar (prin detaliile pretioase) si, totodata, un pictor (prin perspectivele atent alese) si un poet (prin ambiantele captivante)” – il caracteriza Le Monde in 2018. Are o activitate componistica bogata, fiind invitat regulat in rezidente - Orchestra din Lyon, Festivalul din Lucerna. Este profesor de compozitie la Universitatea din Viena si la Conservatorul din Geneva. Festivalul Musica Nova din Helsinki i-a dedicat editia sa din 2000.
Johannes Maria Staud este un tanar muzician (nascut in 1974) despre care critica a scris ca este printre putinii compozitori de stil „avangardist” a carui muzica a reusit sa treaca peste cel mai dificil obstacol dintre toate: de a avea si o a doua reprezentatie. Iar muzica lui Staud este, intr-adevar, ceruta de solisti, ansambluri de muzica noua, grupuri de camera si orchestre din intreaga lume (inclusiv din Extremul Orient), ceea ce poate fi considerat un semn ca aceste compozitii au un viitor. Este atras de sonoritatile electronice si este un foarte minutios observator al fiecarui detaliu (partiturile sale frumos scrise fiind o oglindire fidela a acestui lucru).
Opera francezului Philippe Manoury este puternic influentata de Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen si Iannis Xenakis. El foloseste compozitia asistata de computer si multe dintre lucrarile lui sunt gandite pentru orchestre mari, dispuse simetric pentru a reda efecte spatiale de stanga-dreapta incluse in compozitii. Are un portofoliu foarte vast de compozitii care include de la opera si muzica de camera, pana la concerte de muzica electronica.
Cvartetul de coarde Ad libitum a fost fondat in 1988 la Universitatea de Arta George Enescu din Iasi. Face turnee in Europa si este invitat de festivaluri prestigioase precum: Printemps des Arts (Monte Carlo), Festivalul Orlando (Olanda), Luberon (Franta), Bensheim (Germania), Gstaad (Elvetia), Festivalul Maribor (Olanda). A concertat in sali celebre, precum Musée D'Orsay si Cortot (Paris), Diligentia (Haga), De Doelen (Rotterdam), Konzerthaus (Berlin), Concertgebouw (Amsterdam), Kaisersaal (Frankfurt) Bonn), Temppeliaukion (Helsinki), Ateneul Roman (Bucuresti), Filarmonica Moldovei (Iasi) etc.
Tot in data de sambata, 14 septembrie, in cadrul Forumului International al Compozitorilor, se pot urmari live, pe site-ul Festivalului Enescu (https://www.festivalenescu.ro/live/) sau direct in sala discutiile cu muzicienii contemporani prezenti in Festival. De la ora 16.30, la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti vor vorbi despre arta lor poetica, crezul lor artistic si modul personal de percepere al universului muzical contemporan compozitorii Johannes Maria Staud (Austria), Philippe Manoury (Franta), Calin Ioachimescu (Romania) si Constantin Basica (Romania/SUA). Moderatorul sesiunii este compozitorul si profesorul Dan Dediu.
La ora 16:30, pe scena Ateneului Roman programul continua cu un nou concert din seria Recitaluri si concerte camerale, cu Orchestra Filarmonicii Regale din Liege, care il va avea la pupitru pe Tiberiu Soare. Solisti sunt doi muzicieni de calibru international: soprana Anna Caterina Antonacci si pianistul Denis Kozhukhin.
In program: Variatiuni pe o tema de Paganini pentru pian si orchestra – de W. Lutoslawski, Rapsodia pe o tema de Paganini pentru pian si orchestra – de S. Rahmaninov, „La Voix Humaine” - opera pentru soprana si orchestra – de F. Poulenc.
Recunoscuta ca una dintre cele mai bune soprane din generatia sa, Anna Caterina Antonacci a castigat premii internationale prestigioase la concursurile Voci Verdiane, Callas si Pavarotti. Angajamentele ei din aceasta stagiune includ: La ciociara, la Teatro Lirico di Cagliari, o noua productie pentru Gloriana, de David McVicker, la Teatro Real Madrid, La Voix humaine / Il Segreto di Susanna si Dialogues des Carmélites, la Teatro Regio din Torino si Cassandra si Les Troyens, la Wiener Staatsoper, Iphigenie en Tauride, cu Orchestra of the Age of Enlightement – rol in care a putut fi admirata in urma cu cateva zile pe scena Festivalului.
Castigator al marelui premiu al Concursului Queen Elisabeta 2010 de la Bruxelles, Denis Kozhukhin s-a impus ca unul dintre cei mai buni pianisti ai generatiei sale. Spectacolele lui au fost recompensate de critici cu atribute precum „magice”, „imperiale”, „fascinante”. In sezonul 18/19, Kozhukhin si-a facut debutul la BBC Proms, interpretand un concert de pian al lui Sostakovici.
Kozhukhin canta frecvent cu multe dintre cele mai importante orchestre internationale - Royal Concertgebouw Orchestra, London Symphony, Staatskapelle Berlin, Chicago Symphony, London Philharmonic, London Philharmonia Orchestra, Philadelphia Orchestra, San Francisco Symphony, Mahler Chamber Orchestra, HR-Sinfonieorchester, NDR Radiophilharmonie, Orchestra Simfonica din Viena, Orchestre National de France, Orchestra Mariinsky, Filarmonica din Sankt Petersburg, Filarmonica Ceha, Filarmonica Regala de la Stockholm, Orchestra Filarmonica de la Oslo, Orchestre de la Suisse Romande si Simfonia NHK.
Interpreteaza in mod regulat sub bagheta unor dirijori precum Daniel Barenboim, Sir Simon Rattle, Valery Gergiev, Vladimir Jurowski, Gianandrea Noseda, Paavo Järvi, Vladimir Ashkenazy, Jaap van Zweden, Thomas Dausgaard, Stephan Deneve, Jakub Hrusa, Vassily Petrenko, Kristjan Järvi, Emmanuel Krivine, Jaime Martin, Andrés Orozco-Estrada, Xian Zhang, Rafael Payare, Donald Runnicles, Vasilly Sinaisky si Yuri Temirkanov.
Royal Philharmonic Orchestra din Liege este singura orchestra simfonica profesionista franceza din Belgia, finantata de Federatia Valonia-Bruxelles. Sustine regulat concerte in faimosul salon al Filarmonicii din Liège si este invitata in turnee si festivaluri din Europa, Japonia si SUA. In sezonul 2018/2019, OPRL participa la Festivalul Catedralelor Picardiei, La Seine Musicale (Paris) si Concertgebouw din Amsterdam si la prestigiosul festival Enesco din Bucuresti. A colaborat cu artisti si dirijori reputati, precum Jean-Jacques Kantorow, Renaud Capuçon, Nicholas Angelich, Gary Hoffman, Adrien La Marca si a comisionat creatii de Éric Tanguy (2017), Philippe Boesmans, Fazil Say (2019) si ale tanarului belgian Gwenaël Grisi (2019).
De la ora 19.30, in seria Mari Orchestre ale Lumii, la Sala Mare a Palatului, Orchestra Filarmonicii din Oslo va sustine un concert sub bagheta dirijorului Vasily Petrenko. Solist: Johannes Moser – violoncel.
In program: Poemul simfonic „Don Juan” - de R. Strauss, Simfonia concertanta pentru violoncel si orchestra - de George Enescu si Simfonia a V-a in mi minor - de P.I. Ceaikovski.
Salutat de Revista Gramophone ca „unul dintre cele mai buni violoncelisti din uimitoarea liga a tinerei generatii”, violoncelistul germano-canadian Johannes Moser a cantat alaturi de orchestre de calibru mondial, precum Berliner Philharmoniker, Filarmonica din New York, Filarmonica din Los Angeles, Simfonia din Chicago, BBC Philharmonic la the Proms, London Symphony, Bayerischen Rundfunks, Concertgebouw, Tokyo NHK Symphony, Philadelphia si Cleveland Orchestra, sub bagheta unor dirijori la cel mai inalt nivel, inclusiv Riccardo Muti, Lorin Maazel, Mariss Jansons, Valery Gergiev, Jourin Gergiev, Franz Welser-Möst, Christian Thielemann, Pierre Boulez, Paavo Jarvi, Semyon Bychkov, Yannick Nézet-Seguin si Gustavo Dudamel.
Cunoscut pentru interpretarile sale in genul clasic, el este foarte atras si de muzica contemporana. Crezul lui Johannes este ca muzica trebuie sa ajunga la toate publicurile, de la gradinita pana la facultate si nu numai. De aceea, el combina majoritatea angajamentelor sale de concert cu masterclass-uri, vizite in scoli si prelegeri.
Coordonarea dialogului de pe scena ii va reveni in aceasta seara stralucitorului Vasily Petrenko, care stie sa obtina de la tehnica si nuantata Orchestra a Filarmonicii din Oslo toate efectele cromatice necesare pentru o seara regala, de mare rafinament.
Programul zilei se incheie cu opera in concert „Arminio”, de Händel, cu Orchestra Armonia Atenea. In seria Concertele de la miezul noptii, la Ateneul Roman, de la ora 22.30, sub bagheta lui George Petrou.
In distributie: contra-tenorul Max Emanuel Cencic – considerat unul dintre cei mai buni contra-tenori din lume - in rolul lui Arminio, soprana Sandrine Piau - in rolul Tusneldei, soprana Aleksandra Kubas-Krunk - in rolul lui Sigismondo, mezzosoprana Ruxandra Donose - in rolul Ramisei, tenorul Sebastian Monti - in rolul lui Varo, bas-baritonul Pavel Kudinov - in rolul lui Segeste si contratenorul David DQ Lee - in rolul lui Tulio.
Opera ”Arminio” se pare ca a fost una dintre preferatele lui Haendel. Ea spune povestea intrigata a unui sef de trib germanic, Arminio, care lupta impotriva invaziei romane a tarii sale, insa cedeaza cererilor sotiei sale, Tusnelda, de a se retrage de pe campul de lupta de teama de a nu fi luat prizonier. Opera include arii de o deosebita virtuozitate care vor duce la incandescenta talentul prestigioasei distributii aduse pe scena Festivalului de George Petrou.
Fondata in 1991, orchestra Armonia Atenea abordeaza un repertoriu foarte amplu, care include de la concerte din barocul timpuriu, pana la lucrari de secol XXI, precum si productii de opera si balet. Orchestra este invitata regulat la cele mai prestigioase festivaluri din lume, precum Musikverein, Théatre des Champs-Elysees, Opera Royal de Versailles, Concertgebouw, Pleyel, Festivalul de la Innsbruck, Festivalul Versailles si prestigiosul Festival George Enescu de la Bucuresti.
Armonia Atenea are o discografie foarte bogata, cu inregistrari la DECCA, SONY CLASSICAL, EMI Classics, MDG, ECM Records, foarte apreciata de presa internationala de specialitate - Diapason, BBC, Opéra-Découverte etc. Cea mai recenta inregistrare, la DECCA, este opera Alessandro, de Handel, cu o distributie rasunatoare: Max-Emanuel Cencic, Karina Gauvin, Julia Lezhneva si Xavier Sabata – care a fost aclamata de critica (Diapason d 'Or, Choc Classica, Choc al anului 2012, inregistrarea anului - BBC, „Cea mai buna inregistrare a Anului” si marele premiu la Premiile Internationale de Opera 2013).
Despre Festivalul International George Enescu
Ajuns la cea de-a XXIV-a editie, Festivalul International George Enescu se va desfasura in perioada 31 august-22 septembrie 2019. In salile de concerte din Bucuresti, vor urca pe scena peste 2.500 dintre cei mai valorosi muzicieni ai lumii, avand 50 de nationalitati si vor fi prezentate 84 de concerte si recitaluri. Editia din acest an a festivalului totalizeaza 34 de prezente in premiera in Romania: 25 de artisti, printre care Marion Cotillard, Kirill Petrenko, Mitsuko Uchida si noua dintre cele mai bine cotate orchestre din lume.
Editia 2019 a Festivalului Enescu isi asteapta publicul la Sala Mare a Palatului, Ateneul Roman, Sala Radio si la Sala Mica a Palatului la concerte si recitaluri grupate in jurul a sase mari sectiuni: „Mari orchestre ale lumii”, „Concertele de la miezul noptii”, „Recitaluri si concerte camerale”, „Muzica secolului XXI”, „Mozart Week in Residence” si „Forumul International al Compozitorilor”. De asemenea, vor avea loc concerte si evenimente in Piata Festivalului, conferinte, lansari de discuri si de carte, spectacole extraordinare.
Pentru mai multe detalii: https://www.festivalenescu.ro/
.
| |
|
|