Ce vedem pe scenele Festivalului Internațional George Enescu: sâmbătă, 21 septembrie | |
(Muzică) |
Programul zilei de 21 septembrie, penultima din editia 2019 a Festivalului International George Enescu, debuteaza cu recitalul pianistului francez François-Frédéric Guy, la Sala Auditorium a Muzeului National de Arta, de la ora 11.00. |
In program: Piese pentru pian – de J. Brahms, Sonata nr. 1 in fa diez minor pentru pian – de G. Enescu, Preludii, Caietul II – de C. Debussy.
François-Frédéric Guy si-a castigat o reputatie internationala mai ales ca interpret de exceptie al romanticilor germani. Modul lui interpretativ si virtuozitatea sa sunt foarte bine puse in evidenta de compozitiile lui Beethoven, de care pianistul francez se simte foarte legat. Repertoriul sau include, de asemenea, lucrari de Bartók, Brahms, Liszt si Prokofiev si este bine ancorat si in muzica contemporana. El colaboreaza indeaproape cu compozitori contemporani, printre care Ivan Fedele, Marc Monnet, Gérard Pesson, Bruno Mantovani si Hugues Dufourt. A interpretat si muzica de film – in 2013, a canta cu Orchestra Filarmonica din Seul coloana sonora a filmului Le Désenchantement du monde, de Tristan Murail. François-Frédéric Guy a cantat cu multe dintre marile orchestre ale lumii, printre care Orchestra Filarmonica din Londra, Filarmonica din Munchen, Orchestre de Paris, Orchestre Philharmonique de Radio France, Simfonia din Viena si Tonhalle-Orchester Zurich. A colaborat cu dirijori de renume mondial, inclusiv Esa-Pekka Salonen, Kazushi Ono, Marc Albrecht, Philippe Jordan, Daniel Harding, Neeme Järvi, Lionel Bringuier, Michael Tilson Thomas si Kent Nagano. A sustinut recitaluri pe scenele unor sali faimoase din Londra, Milano, Berlin, Munchen, Moscova, Paris, Viena si Washington si a fost invitat la mari festivaluri de muzica clasica, cum ar fi Festivalul de pian din La Roque d'Anthéron, Festivalul Chopin din Varsovia, Beethovenfest Bonn, Printemps des Arts din Monte-Carlo si Festivalul Cheltenham.
Discografia lui François-Frédéric Guy include integrala sonatelor lui Beethoven (2013, Zig-Zag Territoires), albume cu lucrari de Liszt si cu sonatele de pian ale lui Brahms (2017). Printre albumele aclamate de critica se numara si inregistrarile in premiera cu piese care au fost compuse pentru el sau i-au fost dedicate: Sonata lui Eric Tanguy, Erlkönig – de Hugues Dufourt, Double concerto for piano – de Bruno Mantovani, En pièces si Trio nr. 3 for violin – de Marc Monnet, Reine Spannung – de Hugues Dufourt, Trois Études après Kandinsky – de Éric Montalbetti, Other Pages – de Aurélien Dumont.
La Sala Radio, de la ora 13:00, are loc un concert din seria Muzica secolului XXI, in interpretarea Orchestrei Simfonice Bucuresti, sub bagheta dirijorului Nicolae Moldoveanu. Solisti: Ning Feng la vioara si soprana Lisa Larsson.
In program: Bachiana - de Cornel Taranu, „Vaste champ temporel à vivre joyeusement” - de Eric Montalbetti, „Atacama” concert pentru vioara si orchestra – de Marco Perez-Ramirez, „Ich denke Dein...” - de Rolf Martinsson.
Un program care permite o privire de ansamblu asupra directiilor din componistica actuala, cu exemple din Franta, Chile, Suedia si Romania. Compozitorii Eric Montalbetti, Marco Perez-Ramirez si Rolf Martinsson vor fi prezenti la Bucuresti cu prilejul interpretarii compozitiilor lor in cadrul Festivalului si vor putea fi vazuti, ascultati si li se vor putea adresa intrebari la masa rotunda organizata la Universitatea Nationala de Muzica, in cadrul Forumului International al Compozitorilor.
Cornel Taranu este considerat una dintre cele mai bine individualizate voci din componistica romana contemporana. Reprezentant al scolii clujene, el a studiat compozitia cu Sigismund Toduta, cu Nadia Boulanger si Olivier Messiaen la Conservatorul din Paris, cu György Ligeti la Darmstadt si dirijarea cu Bruno Maderna, iar percutia cu Christoph Caskel. Este fondatorul, dirijorul si directorul artistic al ansamblului Ars Nova, din Cluj-Napoca. A fost premiat pentru compozitiile sale in repetate randuri de Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania (1972, 1978, 1981, 1982 si 2001). Este castigatorul primei editii (2008) a Premiilor Nationale pentru Arte, cu opera Oreste - Oedipe, realizata dupa libretul lui Olivier Apert. Este Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres, din 2002. A compus simfonii, lucrari pentru orchestra, opere (Secretul lui Don Giovanni si Oreste-Oedipe), muzica de camera, muzica pentru cor si lieduri, precum si muzica de film. Discografia sa numara peste 20 de albume, printre care Cinq Poèmes de Tristan Tzara, Caprice roumain (George Enescu) – cu Serban Lupu, la vioara si Cristian Mandeal dirijor; Remembering Bartók etc.
Eric Montalbetti si-a pastrat multa vreme muzica secreta. In prezent, compozitiile sale se bucura de un mare succes, fiind interpretate si solicitate de muzicieni in mare voga. In 2018, pianistul François-Frédéric Guy a interpretat pentru prima data in concert cele trei Studii dupa Kandinsky, la Amsterdam Muziekgebouw, Henri Demarquette a interpretat prima auditie a Psalterium pentru violoncel si cor, iar Catherine Simonpietri - Sequenza 9.3. Compozitia Eclair physionomique, o fantezie simfonica inspirata de Paul Klee si comandata de festivalul Printemps des Arts din Monte Carlo, a avut prima auditie cu orchestra Filarmonicii Monte Carlo si Kazuki Yamada. In acelasi an, Pierre Bleuse a condus la Toulouse Vaste Champ temporel à vivre joyeusement, o piesa interpretata pentru prima data in 2015, de Pascal Rophé, intr-un turneu de 8 concerte cu Orchestre National des Pays de la Loire, precum si in Japonia de Tokyo Sinfonietta & Yasuaki Itakura. Anul 2019 marcheaza alte patru premiere: Concertul „Memento Vivere” – compus pentru flautistul Emmanuel Pahud, un cvartet de coarde, pentru Les Dissonances, Hommage à Matisse - pentru clarinet si voce feminina si un duo pentru vioara si pian, compus pentru Christian Tetzlaff.
Compozitiile lui Marco-Antonio Pérez-Ramirez au radacini adanc infipte in muzica populara chiliana. El a studiat chitara clasica cu Alberto Ponce, in Franta, compozitie cu Sergio Ortega si muzica creata pe computer la IRCAM. Printre intalnirile importante care i-au marcat cariera se numara cele cu muzicienii Tristan Murail, Marco Stroppa, René Koering, Brian Ferneyhough, Martin Matalon, Frédéric Durieux. Cea mai importanta este colaborarea cu Luca Francesconi, care il incurajeaza sa continue sa scrie o muzica expresiva, cu grija constanta pentru a da „sens materiei”. A fost compozitor in rezidenta la Opera de la Montpellier (2002-05), apoi la Orchestra Filarmonica de la Strasbourg (2006) si incepe sa primeasca comenzi de la marile institutii franceze. A compus opera de camera multidisciplinara, Rimbaud. Au urmat alte creatii - Nubes pentru orchestra mare, Feedback pentru 6 percutionisti si doi DJ. Un compozitor in plina evolutie pe care critica il urmareste indeaproape.
Unul dintre cei mai importanti compozitori actuali din Suedia, Rolf Martinsson a fost o revelatie internationala, dupa ce compozitia sa Bridge a fost interpretata si inregistrata de Håkan Hardenberger. De atunci, lui Martinsson i s-a cerut sa compuna diverse lucrari de catre numerosi interpreti, printre care Martin Fröst, Anne Sofie von Otter si Christian Lindberg. El cultiva o colaborare deosebit de fructuoasa cu soprana Lisa Larsson – au conceput impreuna o versiune pentru soprana a Orchestral Songs on Poems, de Emily Dickinson. Lisa Larsson a interpretat muzica lui Martinsson in peste o suta de concerte pana in prezent. O serie de orchestre de top i-au comandat lucrari, inclusiv Orchestra Filarmonica Regala din Stockholm, pentru care a si compus Concertul pentru orchestra. Pentru a descrie muzica lui Martinsson, presa si critica folosesc adesea termeni precum „luxurianta”, „colorata” si „cinematografica” - calitati care s-au dovedit atractive pentru un public tot mai numeros, precum si pentru instrumentisti, dirijori si orchestre din intreaga lume.
Programul zilei continua cu un eveniment de referinta pentru cei care urmaresc muzica actuala. De la ora 16.30, in cadrul Forumului International al Compozitorilor, are loc la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti conferinta sustinuta de Krzysztof Penderecki (Polonia), un compozitor-reper in muzica contemporana. Urmeaza o masa rotunda cu discutii si prezentari pe tema creatiei contemporane si a contextului muzical actual, despre tendinte si provocari cu invitatii Festivalului: Eric Montalbetti (Franta), Rolf Martinsson (Suedia), Marco Perez Ramirez (Chile/Franta). Moderatorul discutiilor este compozitorul si profesorul Dan Dediu.
Urmeaza un concert din seria Recitaluri si orchestre camerale. De la ora 16:30, pe scena Ateneului Roman are loc reprezentatia Orchestrei de Camera Mahler, alaturi de pianista Mitsuko Uchida, in dublu rol de dirijor si solist.
Programul include: Concertul nr. 19 pentru pian si orchestra in fa major - de W.A. Mozart, „Metamorphosen”, Studiu pentru 23 de instrumente cu coarde soliste - de R. Strauss si Concertul nr. 20 pentru pian si orchestra in re minor – de W.A. Mozart.
Mahler Chamber Orchestra (MCO) a fost infiintata in anul 1997. Cei 45 de muzicieni-membri, provenind din 20 de tari diferite au viziunea comuna de a forma un ansamblu liber si international, dedicat crearii si schimbului de experiente in muzica clasica. MCO functioneaza ca un colectiv nomad de pasionati, muzicieni care se reunesc pentru a concerta sau a face turnee oriunde in lume. Pana in prezent, au concertat in 40 de tari din lume, pe cinci continente.
Repertoriul de baza al MCO variaza de la clasicul si romanticul timpuriu vienez, pana la opere contemporane. Evolutia ansamblului a fost puternic influentata de mentorul fondator, Claudio Abbado, si de dirijorul Daniel Harding. Pianista Mitsuko Uchida, violonistii Isabelle Faust si Pekka Kuusisto, precum si dirijorul Teodor Currentzis sunt actualii parteneri artistici care isi pun amprenta pe stilul MCO. Printre cele mai recente proiecte ale MCO se numara Beethoven Journey, cu pianistul Leif Ove Andsnes, implicand un ciclu de patru ani cu concerte de Beethoven si productia de opera Written on Skin, pe care MCO a lansat-o la Festivalul de la Aix en Provence, sub bagheta compozitorului George Benjamin. Din 2016, MCO si Mitsuko Uchida au un parteneriat pe mai multe sezoane cu concertele de pian ale lui Mozart, iar cu Daniele Gatti abordeaza opera simfonica a lui Robert Schumann.
MCO se implica si in proiecte de educatie. Proiectul Simtiti muzica a deschis lumea muzicii pentru copiii surzi si cu deficiente de auz, prin ateliere interactive in scoli si sali de concerte, inca din 2012. Incepand cu anul 2009, prin intermediul Academiei MCO, muzicienii orchestrei isi impartasesc pasiunea si expertiza cu generatia urmatoare, lucrand cu tineri muzicieni pentru a le oferi o experienta orchestrala de inalta calitate si o platforma unica de relationare si de schimb international.
Mitsuko Uchida este unul dintre cei mai apreciati muzicieni ai momentului la nivel international. Pianista de o mare sensibilitate si inteligenta, cu abordare profunda a fiecarei lucrari, ea s-a impus ca interpret la superlativ al compozitiilor lui Mozart, Schubert, Schumann si Beethoven. Devotiunea ei fata de Alban Berg si Arnold Schoenberg a pus in lumina muzica de pian a acestor doi compozitori, propulsand-o in repertoriul multor interpreti. Mitsuko Uchida a colaborat cu cele mai respectate orchestre din lume - Chicago Symphony, Berlin Philharmonic, Royal Concertgebouw, Bayerischer Rundfunk, London Symphony si London Philharmonic si a sarbatorit recent cel de-al 100-lea concert alaturi de Cleveland Orchestra. A lucrat cu numerosi dirijori de renume, inclusiv Bernard Haitink, Mariss Jansons, Riccardo Muti, Sir Simon Rattle, Esa-Pekka Salonen, Vladimir Jurowski, Andris Nelsons si Gustavo Dudamel.
Orchestra Regala Concertgebouw din Amsterdam va concerta la Sala Palatului, de la ora 19:30, in sectiunea Mari Orchestre ale Lumii. La pupitrul orchestrei se va afla dirijorul Cristian Macelaru. Solisti: Ken Hakii – la viola si Truls Mørk – la violoncel.
In program: Poemul simfonic „Don Quijote” – de Richard Strauss si Simfonia a III-a in mi bemol major „Eroica” – de L.v. Beethoven.
Orchestra Regala Concertgebouw din Amsterdam este cotata drept una dintre cele mai bune orchestre din lume. Criticii i-au laudat dintotdeauna sunetul unic: sectiunea de corzi este „catifelata”, sunetul instrumentelor de suflat e „de aur”, al celor din lemn „deosebit de personal”, iar instrumentele de percutie au o reputatie internationala. În cei peste 130 de ani ai existentei sale, Orchestra Regala Concertgebouw a avut doar sase dirijori. Primul dirijor al Orchestrei Regale Concertgebouw a fost Willem Kes, din anul 1888 pana in anul 1895. Au urmat Willem Mengelberg (1895-1945), Eduard van Beinum (1945-1959), Bernard Haitink (1963-1988), Riccardo Chailly (1988-2004) si Mariss Jansons (numit in septembrie 2004). Orchestra straluceste si prin cei 120 de instumentisti, care provin din peste 20 de tari. Ei impartasesc obiectivul comun de a atinge cel mai inalt nivel de performanta la fiecare reprezentatie. Fiecare reprezentatie este vazuta ca un prilej de a oferi publicului ceva nemaiauzit, nemaisimtit, nemaiatins.
Exista doua elemente esentiale ale repertoriului orchestrei: traditia si inovatia. Este vorba, pe de o parte, despre interpretarile muzicii lui Mahler si Bruckner, dar si despre mentinerea unor traditii speciale – cum ar fi concertul anual cu „Matineul de Craciun”. Orchestra Concergebouw sustine peste 80 de concerte in fiecare an, in Amsterdam si in alte sali de concert renumite din toata lumea. Discografia sa numara peste 1.100 albume si DVD-uri, multe dintre ele recompensate cu distinctii internationale. În 2004, orchestra a lansat propria marca, RCO Live.
Ultima reprezentatie a zilei este opera in concert „Agrippina”, G.F. Händel. Spectacolul va fi interpretat de ansamblul Les Talens Lyriques, sub bagheta dirijorului Christophe Rousset, pe scena Ateneului Roman, de la ora 22:30.
In distributie: Ann Hallenberg (mezzosoprana) – Agrippina, Karina Gauvin (soprana) – Poppea, Christopher Lowrey (alto) – Ottone, Kacper Szelazek (contratenor) – Narciso, Eve-Maud Hubeaux (mezzosoprana) – Nerone, Ashley Riches (bas) – Pallante, Douglas Williams (bas) – Lesbo, Etienne Bazola (bas) – Claudio.
”Agrippina” este o opera in trei acte, compusa de George Frideric Handel, dupa un libret al cardinalului Vincenzo Grimani. Pregatita pentru sezonul 1709–10 al Carnavalului din Venetia, opera spune povestea Agrippinei, mama lui Nero. Intamplarile se petrec pe fundalul caderii imparatului roman Claudius, Agrippina dorind instalarea fiului ei ca imparat. Considerata o „comedie satirica anti-eroica”, opera este plina de aluzii politice de actualitate, ceea ce a si determinat numeroase montari ale ei in cheie contemporana.
Despre Festivalul International George Enescu
Ajuns la cea de-a XXIV-a editie, Festivalul International George Enescu se va desfasura in perioada 31 august-22 septembrie 2019. In salile de concerte din Bucuresti, vor urca pe scena peste 2.500 dintre cei mai valorosi muzicieni ai lumii, avand 50 de nationalitati si vor fi prezentate 84 de concerte si recitaluri. Editia din acest an a festivalului totalizeaza 34 de prezente in premiera in Romania: 25 de artisti, printre care Marion Cotillard, Kirill Petrenko, Mitsuko Uchida si noua dintre cele mai bine cotate orchestre din lume.
Editia 2019 a Festivalului Enescu isi asteapta publicul la Sala Mare a Palatului, Ateneul Roman, Sala Radio si la Sala Mica a Palatului la concerte si recitaluri grupate in jurul a sase mari sectiuni: „Mari orchestre ale lumii”, „Concertele de la miezul noptii”, „Recitaluri si concerte camerale”, „Muzica secolului XXI”, „Mozart Week in Residence” si „Forumul International al Compozitorilor”. De asemenea, vor avea loc concerte si evenimente in Piata Festivalului, conferinte, lansari de discuri si de carte, spectacole extraordinare.
Pentru mai multe detalii: https://www.festivalenescu.ro/ .
| |
|
|