Opțiuni
•   Topuri
•   Blog
•   Interviul aromat
•   Ceaiul englezesc
•   Locale
•   Mass media
•   Autori
•   Promovează
•   Colaboratori
•   Parteneri
•   Contact
Newsletter
personalizat
Înscrie-te pentru ceașca săptămânală de cultură:
Socializare
Abonare RSS Bookmark Recomandați portalul
Twitter Facebook Youtube
Acum niște ani
18 aprilie 2024
Recomandări
Museums Meet Museums 2019 - Despre inovație și inspirație, antreprenoriat cultural și colaborarea cu mediul creativ
(Istorie)
Pentru a atrage vizitatorii, muzeele trebuie sa schimbe paradigma traditionala si sa devina institutii relevante in societate, prin abordari curatoriale inovatoare, propuneri inspirationale de promovare a colectiilor si cultivarea unei relatii pe termen lung cu toti beneficiarii si partenerii. Aceasta este una dintre concluziile dezbaterilor din cadrul celei de-a treia editii a seminarului muzeal international „Museums Meet Museums”, care a avut loc pe 11 si 12 octombrie la Nod Makerspace Bucuresti.
La eveniment au participat 15 experti internationali in domeniul muzeal din 10 tari si 100 de specialisti din Romania, reprezentand muzee, organizatii culturale si creativi din toata tara.

Tema editiei din acest an a „Museums Meet Museums” a fost „Curatorii de minuni si drame”, unde cei 15 vorbitori inspirationali au conectat auditoriul la cele mai noi si spectaculoase viziuni si experiente europene in valorificarea colectiilor si in interactiunea cu publicul, de atragere a unor categorii noi de vizitatori, dar si de pozitionare inteligenta a muzeelor in comunitatile din care fac parte.

MMM_2019_Nod

Cred ca toti trebuie sa fim constienti si sa reactionam la faptul ca muzeele devin din ce in ce mai mult „spatii democratice”, unde vizitatorii aduc propriile povesti si istorii si nu se mai asteapta ca noi, curatorii, sa le spunem ce sa gandeasca despre expozitii.”  - a declarat Victoria Broackes. Victoria, impreuna cu Geoffrey Marsh, de la Departamentul de Teatru si Spectacole al Victoria and Albert Museum au povestit la atelierul „Sound & Vision – immersive exhibitions at the V&A” despre deja legendarele lor expuneri dedicate lui David Bowie sau fenomenului Pink Floyd, adevarate spectacole multimedia.

MMM2019_V Broackes_GMarsh
MMM2019 V Broackes G Marsh

Peter Gorgels, directorul de produse digitale al celebrului Rijksmuseum si managerul proiectului Rijksstudio, a spus, referindu-se la pozitionarea muzeelor intr-o lume interconectata: „Prin proiectul Rijksstudio am deschis colectia intregii lumi, facand-o accesibila de oriunde - oricine isi poate crea acum propriul muzeu de arta online. In acelasi timp, cred ca muzeele trebuie sa isi dovedeasca in permanenta relevanta in societate – la Rijksmuseum incercam sa aratam ca „batranii maestrii” sunt doar colegi ai artistilor de astazi si ca pot - si ei - educa publicul contemporan”. Peter a vorbit si despre nevoia constanta de parteneriate cu comunitatile de afaceri sau industriile creative pentru sustinerea existentei si dezvoltarii muzeelor si a suplini finantarea guvernamentala, din ce in ce mai problematica.

MMM2019_Peter_Gorgels
MMM2019 Peter Gorgels

Sophie Walter - directoarea Departamentului de dezvoltare publica si loialitate de la Muzeul Louvre - a subliniat importanta departamentelor de promovare si marketing ale muzeelor in cunoasterea si identificarea caracteristicilor publicului si ale comunitatilor, pentru a gasi modalitati mai bune, personalizate, de comunicare si prezentare a expozitiilor muzeelor. De la House of European History din Bruxelles, muzeul Parlamentului European, Taja Vovk van Gaal, a declarat: „Eu cred ca muzeele nu sunt locuri ale trecutului. Muzeele ar trebui sa raspunda problemelor societale curente si pot spune ca muzeul nostru reflecta prezentul prin expunerea evenimentelor din trecut. Sper ca vizitatorii nostri sa devina din ce in ce mai curajosi in a explora trecutul, pentru a putea intelege prezentul si, de ce nu, viitorul nostru comun”.

MMM2019_Sophie_Walters
MMM2019 Sophie Walters

Prezentele importante la „Museums Meet Museums 2019” au fost completate cu prezentarile sustinute de Michelle Cotton si Tonina Cerdà, de la MUDAM Luxembourg si, respectiv, de la Museu d'Art Contemporani de Barcelona, care au adus in discutie nevoia diversificarii permanente a expozitiilor, precum si a utilizarii tehnologiei moderne intr-un mod creativ, pentru a surprinde si atrage permanent publicul.

Pe langa marile muzee europene, au fost prezente la Bucuresti si doua muzee de nisa, dar deja foarte cunoscute si apreciate pentru inovatia adusa in zona curatoriala – Childhood War Museum, Sarajevo (singurul muzeu din lume concentrat exclusiv pe experienta copilariei afectate de razboi), prin Jasminko Halilovic si Museum of Broken Relationships, Zagreb (dedicat dramelor-cliseu din relatiile umane), prin co-fondatorul sau, Olinka Vištica. Cele doua muzee isi pregatesc viitoarele expozitii itinerante in toata lumea, trasee care vor include in viitor Bucurestiul, posibil Sibiul, Brasovul sau Clujul.

Unul dintre cele mai urmarite ateliere a fost cel dedicat unui apreciat model curatorial autohton, cel al Studioului de Arhitectura Zeppelin, care, prin Constantin Goagea, a prezentat noua pozitionare a Muzeului Anton Pann din Bucuresti. Utilizand o abordare multidisciplinara, aprope „regizorala”, Zeppelin urmareste validarea prezentei muzeului in comunitate, crearea de continut si noi forme de prezentare a acestuia, precum si de oportunitati in atragerea si fidelizarea publicului.

Seminarul a fost intregit cu prezenta grupului de muzeografi romani care a participat la una dintre prestigioasele tabere muzeale internationale, coordonate de Nina Simon, in California, SUA. Simona Biris - Muzeul de Arta Vizuala Galati, Despina Hasegan - Muzeul National al Hartilor si Cartii Vechi, Mirela Iancu - Muzeul Astra din Sibiu, Oana Enasel - Muzeul de Arta Moderna Baia Mare si Andreea Draghicescu - Muzeul National al Literaturii Romane, au vorbit despre „bagajul” de emotii si inspiratie cu care s-au intors, despre planurile pentru noi expozitii, dar si despre provocari si solutii aplicate.

Museums Meet Museums” este un proiect cultural finantat cu sprijinul Administratiei Fondului Cultural National si a Institutului Cultural Roman.

MMM_2019_NMakerspace

Organizator: Reteaua Nationala a Muzeelor din Romania / Co-organizator: Nod Makerspace
Parteneri internationali: Network of European Museum Organisation, Institut français de Roumanie, British Council

Parteneri media: AGERPRES, Agentia Rador, Bookhub.ro, Catchy, Calendar Evenimente, Ceasca de Cultura, IQads, i-tour.ro, Libertatea, Modernism, Metropotam, MovieNews, Observator cultural, Bucuresti FM, Radio Romania Cultural, Revista Atelierul, Revista Zeppelin, SMARK, Ziare.com
Mai multe pe https://museumsmeetmuseums.ro/

.

Nume:

E-mail:


Mesaj:

(Comentariile trebuie sa fie de maximum 250 de caractere.)
Validare: 
(Introduceti codul pentru validare.) Reseteaza cod!
 
Autentificare
Am uitat parola / Cont nou!
Căutare
Prea multe rezultate?
Folosește căutarea avansată.
Publicitate