IN-FACES @Galeria Pygmalion | |
(Arte vizuale) |
Expozitia a carui vernisaj a avut loc in data de 16 ianuarie 2020 la galeria Pygmalion din Timisoara, se intituleaza IN FACES. Artistul plastic Marian Trutulescu, abordeaza in ultima sa expozitie de la galeria Pygmalion un subiect de mare actualitate, si anume suprasaturarea si duplicitatea ca replica a chipurilor umane din lumea virtuala, care se propaga extrem de contagios in lumea reala. |
Sufocarea, intoxicarea ce provine din mediul retelelor media, devine pandemie, iar in lucrarile sale caracterul duplicitar, multifatetat al chipului cautat obsesiv, are menirea sa intrerupa aceasta exploatere si sa incremeneasca pentru o secunda, atat cat e privita lucrarea de cel care sta in fata ei, acea scurgere inumana a personalitatii individului.
Repetitiv, chipul lui Trutulescu propune un om superior in sensul lui moral, un chip ideal intr-o ipostaza monumentala, care indeamna la reflexie proprie si dialog intre individ si societate, intre doua lumi, cea reala si cea inchipuita, fatarnica si obsedata.
Despre expozitia IN-FACES, a fost invitat sa vorbeasca criticul de arta, lector univ. dr. Gabriel Kelemen.
”Trutulescu este legat de un foarte complex dublet: ce inseamna chipul, ce inseamna inchipuirea, imaginarul, plasmuirea? Sa fie oare chipul divin legat de fizionomia sau facesul uman? Sa fie aceasta interfata de dialog masca noastra de zi cu zi, machiata, fardata, operata, schimonosita si, din cand in cand, sincera (poate doar cand dormim si atunci chinuiti de ganduri ale plasmuiri, ale imaginarului adica ale inchipuirii lor)?
Aproape obsesiv, chipul devine element central. Ganditi ca in era digitala se fac intru-un an, in crestere exponentiala, cateva sute de miliarde de miliarde de fotografii care toate ajung pe retele media, de socializare. Exista o intoxicare, o sufocare cu chip uman, este incredibil si aproape inuman cat chip exista peste tot.
Maestrul Trutulescu sondeaza profund in zona aceasta de tip dilematic, se gandeste oare acest tip de umbra schematic, ca un dripping, ce legatura ar avea cu seria aceasta de arcade in care nasul devine o coloana dintr-o catedrala preferata de el, fie romanica, fie gotica. Deci iata templul care practic este Arca lui Noe in cheie moderna, spatiul eclesial, biserica, planul bazilical. El picteaza de jos in sus, sunt chipuri monumentale, care te trimit la chipul sanct, te trimit la chipul ideal care nu se confunda cu noi, a unui om superior in sensul moral al chipului. Din aceasta cauza predominant se vede un soi de evanescenta, o ceata de obicei albastra si laptoasa, siderala, celesta. Ideea de circularitate, de nimb este o alta caracteristica a picturilor sale. Personajele sunt tipologice, ele au un tip de fizionomie, au ceva dintr-un soi de om care este detasat de o lume obscura, murdara, imbacsita de prea multa orizontala; este un om construit dintr-o pasta aproape ireala, ca dintr-un material al visului pe care nu il poti prinde in mana. Artistul are o filozofie personala si ma surprinde cu aceasta. Are un soi de gandire care cauta, iscodeste, produce aceasta cognitie, iar aceasta se translateaza operei de arta. Marian Trutulescu este un om care isi asuma acest deziderat al cunoasterii prin act creator. Daca dezbraci chipul de cele o mie de masti, asa cum spunea Gerard Klein in ”Planeta cu sapte masti”, oare la ce ajungi, la o dez-inchipuire sau poate ajungi la esenta chipului, a chipului imprimat in facesul uman care este chip divin? Este marea intrebare pe care o arata, o arunca el in discutie. Trutulescu are o mare calitate de a fi pictural, el este in mod nativ facut sa fie pictor. Foarte rar gasiti oameni care controleaza foarte bine clar-obscurul, reuseste sa scoata in evidenta volumul si in acelasi timp nu aluneca in diletantism. El provoaca un soi de anamneza, ce e cu atatea chipuri si ce se intampla cu fata umana intr-o lume plina de fatarnicie, ce mai ramane din chipul sincer, inocent al omului? Trutulescu este un univers, el gandeste in cheie hermeneutica. Are un set de simboluri si le poate decripta in propria lui creatie. Este totodata un act de autocunoastere care este foarte rar de cele mai multe ori.”
Marian Trutulescu este membru al UAP, profesor dr. de arte vizuale, aflat la cea de-a saisprezecea expozitie personala de grafica si pictura.
Expozitia IN FACES va fi deschisa pentru public pana in data de 4 februarie.
.
| |
|
|