Cazuri virtuale sau antrenamentul clinic permanent | |
(Știință) |
In ultimii ani, calitatea invatamantului medical in centrele educationale de prestigiu din tarile dezvoltate ale lumii a fost imbunatatita semnificativ prin utilizarea simulatoarelor medicale si a unor metode moderne de invatare, avand ca scop antrenarea abilitatilor studentilor de a lua decizii prin exersarea pe realitate virtuala si inteligenta artificiala. Astfel, Universitatea de Medicina si Farmacie din Iasi a facut eforturi sustinute pentru crearea resurselor si pentru antrenarea cadrelor didactice cu scopul imbunatatirii calitatii instruirii studentilor. |
Inaugurarea Centrului de Simulare si cele trei proiecte Erasmus+ implementate incepind cu 2018 de universitatea ieseana impreuna cu partenerii academici din Cehia, Slovacia, Polonia, Germania si Marea Britanie se inscriu in strategia initiata in 2016, avind ca scop pozitionarea Universitatii de Medicina si Farmacie „Grigore T. Popa” din Iasi ca fiind scoala de medicina din Romania cu sistemul de invatare cel mai modern.
Educarea unui medic, un proces laborios prin complexitate si durata, presupune un efort continuu si o dedicatie fara rest atat din partea dascalilor, cat si a studentilor. In ciuda conceptiei populare, nu cantitatea de informatie (desi in adevar impresionanta si in crestere permanenta) reprezinta cea mai grea provocare. Sculptarea unui mod de gandire specific, a unei logici biologice si a unui rationament medical flexibil si aflat mereu in cautarea celui mai corect diagnostic si a celui mai bun tratament, adaptat fiecarui individ in parte, este procesul cel mai important pe perioada formarii unui tanar medic.
Scoala medicala romaneasca, in general, si cea ieseana, in particular, se mandresc inca cu un sistem de invatamant care aduce mintile tinere la patul bolnavului si permite, sub supravegherea cadrelor universitare cu experienta, iscusirea aptitudinilor narative si clinice ale tinerilor medici. Desi se face mai mult decat in sisteme comparative din lume in acest sens, sunt perioade in care studentii stau departe de cazurile clinice. Ultima vreme ne-a pus in fata unei situatii extreme de acest tip, prin durata si gravitate.
In acest context, asa cum ne-a obisnuit in ultimele decenii, tehnologia poate oferi solutii care sa permita continuarea antrenamentului clinic al studentilor. Astfel, proiectul TELSON vine in cel mai oportun moment cu putinta sa compenseze, intr-o masura semnificativa, lipsa orelor de stagiu clinic. Cazurile virtuale sunt singurul substitut pe care il putem gandi in aceasta perioada. Oferind un instrument compelx si foarte flexibil pentru transpunerea in mediul virtual al cazurilor clinice, TELSON ofera studentilor oportunitatea de a rationa medical, in paralel cu un expert (creatorul cazului virtual), si de a-si imbogati experienta clinica.
Cazurile virtuale din cadrul TELSON urmaresc firul logic al oricarui rationament medical, incepand cu datele de identificare ale pacientului, continuand cu motivele prezentarii la spital, examenul clinic in momentul prezentarii, diagnostice prezumtive, analize imagistice si de laborator cu rezultatele lor, stabilirea unui diagnostic definitiv si a masurilor de tratament celor mai potrivite. TELSON permite un feedback imediat, astfel incat studentul sa isi poata ajusta rationamentul si sa gaseasca cea mai buna strategie pentru intelegerea si tratarea unui caz. Deja, in faza de dezvoltare, TELSON cuprinde peste 20 de cazuri din 7 specialitati clinice (Gastroenterologie, Oflatmologie, Neurochirurgie, sa enumeram doar cateva). Extinderea lui ulterioara este practic fara limite. Orice cadru didactic, cu o pregatire minima, poate sa creeze astfel de cazuri virtuale si le poate adauga bazei de date existente.
Proiectul Erasmus+ cu titlul “TELSON –Problem-based and team-based learning strategies in the education of biomedical and natural sciences” (018-1-CZ01-KA203-048197) a fost implementat incepind cu august 2018 in cadrul unui parteneriat compus din Masaryk University din Brno (Republica Ceha), St George’s Hospital Medical School din Londra (Marea Britanie) si Universitatea de Medicina si Farmacie „Grigore T. Popa” din Iasi.
Proiectul a vizat atat dezvoltarea gandirii critice si a abilitatilor de analiza ale studentilor prin utilizarea metodelor de invatare bazata pe scenarii (Scenario Based Learning-SBL), cat si compararea valorii pedagogice si a eficientei a doua metode SBL diferite: invatarea bazata pe probleme ( Problem Based Learning) si invatarea bazata pe echipa (Team Based Learning)
au mentionat reprezentantii universitatii.
Acest proiect s-a desfasurat in cadrul unui parteneriat intre Masaryk University si Universitatea de Medicina si Farmacie "Grigore T. Popa" initiat, impreuna cu domnul profesor Radu Iliescu, in septembrie 2012, care-a vizat cooperarea in mediul academic si compatibilizarea mutuala a platformelor de invatare din universitatile noastre.
TELSON este un proiect care a furnizat rezultate care ne-au depasit asteptarile si sintem foarte multumiti de modul in care am colaborat cu colegii din universitatea dumneavoastra.
Speram ca astfel de experiente vor continua in beneficiul studentilor si profesorilor din ambele institutii academice. a transmis, Daniel Schwarz, profesor la Masaryk University, Brno, Cehia.
Un castig suplimentar pentru Universitatea ieseana generat de implementarea acestor trei proiecte este determinat de aplicabilitatea lor facila in invatamantul online. Atat notiunea de pacient virtual, cat si interactiunile pe care le presupun sesiunile PBL si TBL sunt perfect compatibile cu invatamantul online, pe care Universitatea de Medicina din Iasi l-a adoptat in regim 100% printre primele din tara, inca din martie 2020. Beneficiile existentei Platformei de e-learning a Universitatii (implementata in 2010), cumulate cu implementarea unor astfel de proiecte sunt garantia continuarii unui act educational de maxima calitate chiar in conditiile dificile dictate de contextul pandemic.
As vrea sa precizez ca proiectul TELSON face parte dintr-un sistem integrat constituit din trei proiecte distincte, proiecte educationale inovative care au scopul de a implementa noi metode de invatare bazate pe scenarii clinice. Esential pentru acest proiect a fost si suportul tehnic reprezentat de platforma de e-learning disponibila in UMF inca din 2010. Consideram ca TELSON a fost un proiect bine primit si care s-a desfasurat la momentul oportun pentru ca obiectivele acestui proiect se incadreaza atat in directivele comisiei europene pentru educatie, care prevede ca toate institutiile de invatamant si mai ales universitatile ar trebui sa isi modernizeze modalitatile de predare astfel incat sa furnizeze metode combinate de invatamnt – atat fata in fata, cat si online – dar, mai ales, se aplica foarte bine pe directiile strategiei institutionale ale UMF Grigore T. Popa initiate in 2016 si care, de asemenea, vizeaza imbunatatirea instruirii studentilor prin utilizarea metodelor de simulare si a cazurilor virtuale folosind atat metode moderne, cum sunt cele utilizate in proiectul TELSON, cat si platforme tehnologice moderne. In cadrul proiectului au fost experimentate doua metode de invatare, mentionate de domnul profesor Daniel Schwarz, respectiv metoda TBL, care poate sa suplimenteze unele situatii predarea cursurilor fata in fata si metoda PBL, care reprezinta o metoda de invatare centrata pe scenarii clinice, foarte utilie pentru studentii la medicina, pentru ca se stie ca invatamantul medical nu poate sa fie conceput in afara unei interactiuni sau unei aplicatii practice unde studentul sa fie nevoit sa ia decizii, adica sa puna in aplicare ceea ce a invatat atat la disciplinele preclinice, cat si la disciplinile clinice, astfel incat sa aleaga cel mai bun managemnt pentru cazul respectiv. Vorbim despre aceste cazuri virtuale care au avantajul ca pot sa ajute la formarea unui numar foarte mare de studenti. Toate aceste metode sunt oportune pentru dezvoltarea invatamantului medical. Mai mult, utilizand aceste metode studentul joaca un rol activ si fundamental in procesul de invatare. In contextul pandemiei, sunt convinsa ca experienta pe care am dobandit-o prin participarea la acest proiect va permite imbunatatirea rezultatelor invatarii studentilor de la UMF Grigore T. Popa.
a precizat conf. dr. Gabriela STEFANESCU, coordonatorul proiectului.
conf. dr. Gabriela STEFANESCU
La implementarea proiectului “TELSON –Problem-based and team-based learning strategies in the education of biomedical and natural sciences” (018-1-CZ01-KA203-048197) a participat o echipa a Universitatii conduse de Conf. dr. Gabriela Stefanescu si compusa din Conf. dr. Mihaela-Dana Turliuc, As. univ. dr. Georgiana Emanuela Gilca Blanariu, Conf. dr. Mihaela Moscalu, Conf. univ. dr. Ionut Nistor, Conf. dr. Bogdan Stoica, As. univ. dr. Bogdan Iliescu si As. univ. dr. Adrian Ciureanu.
prof. dr. Radu ILIESCU - prorector
As. univ. dr. Georgiana Emanuela Gilca Blanariu
As. univ. dr. Bogdan Iliescu si As. univ. dr. Adrian Ciureanu
Conf. dr. Bogdan Stoica
.
| |
|
|