Noi apariţii editoriale ale membrilor UCMR – cărţi şi partituri | |
(Muzică) |
Mai multi membri ai Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor anunta noi aparitii editoriale in aceasta perioada, fie ca este vorba despre carti sau partituri. Istorii si ideologii: Filarmonica din Bucuresti (1868-2018), volum coordonat de Valentina Sandu-Dediu este o carte ce starneste interesul oricarui meloman fidel stagiunilor gazduite de Ateneul Roman. |
„Cum se poate scrie astazi, la peste 150 de ani de la infiintare, despre Filarmonica bucuresteana? Am apelat la mai multe texte si surse, pe care le-am imbinat pentru a pune reflectorul pe diferite momente semnificative. Regretata Elena Zottoviceanu sintetiza inca din 2010, intr-un ton obiectiv, atractiv si modern, istoria institutiei intre 1868 si 1944; eu am incercat sa continui acest fir narativ pana in 2018, observand meandrele ideologice complicate ale contextului romanesc; pentru a oglindi noutati din ultimii ani, Cristina Sarbu a relatat in acest volum doua proiecte in care s-a implicat cu entuziasm. Am considerat, de asemenea, ca istoria orala va completa in mod binevenit peisajul, cu marturii, amintiri, comentarii ale unor personalitati implicate timp indelungat si in diverse ipostaze in istoria recenta a Filarmonicii. Interviurile realizate si transcrise in acest scop de Ioana Marghita aduc, alaturi de informatii pretioase, caldura, subiectivitate si emotie acestui volum. In fine, documentatia propriu-zisa a repertoriului simfonic al Filarmonicii (1968-2018) a constituit o munca dificila si migaloasa, dusa la capat cu succes de trei tineri colegi: Desiela Ion, Benedicta Pavel si Vlad Ghinea. In acest fel, mai multe generatii de muzicologi va propun spre lectura un volum amplu, din care cititorul isi poate alege oricand propriul traseu.” - Valentina Sandu-Dediu
Aparut la Editura Universitatii Nationale de Muzica Bucuresti, volumul Readymade si tehnici componistice contemporane semnat de compozitorul Vlad Hirlav-Maistorovici pune sub lupa conceptul readymade introdus in arta moderna de Marcel Duchamp pentru a desemna obiecte obisnuite, „gata facute”, pe care le prezinta, scoase din contextul cotidian, drept opere de arta. Cum apare si cum functioneaza procedul readymade in muzica, prin refolosirea materialelor preexistente decontextualizate se poate afla din lectura acestei carti, pe care Dan Dediu o considera „un act de pionierat” iar George Balint a apreciat-o ca originala, de actualitate in context postmodern, remarcand faptul ca „supletea, concizia si lejeritatea discursului faciliteaza atat lectorului de specialitate, cat si, mai ales, celui neavizat, o confortabila urmarire a traseului si asimilare a informatiei, deloc neglijabile cantitativ”.
Tot in aceasta perioada, Editura MediaMusica a Academiei Nationale de Muzica „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, care constituie, prin valorile culturale, stiintifice si didactice pe care le-a promovat, o prezenta semnificativa, binecunoscuta pe piata publicatiilor muzicale din Romania, a tiparit de curand noi partituri apartinand unor compozitori clujeni, membri ai Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania si cadre didactice ale ANMGD. Trioul de coarde SOLitudine si piesa pentru trombon tenor si pian, Sepulcralis Labyrinthus de Cristian Bence-Muk, precum si Cvartetele de coarde nr. 3-6 si Simfonia a II-a ale Iuliei Cibisescu Duran sunt titluri ce pot fi astfel achizitionate pentru a intra in repertoriul ansamblurilor muzicale interesate de interpretarea muzicii romanesti sau pentru a fi cercetate de muzicologi preocupati de fenomenul muzical contemporan.
.
| |
|
|