Creativitatea fetelor este afectată de la vârste fragede de presiunea perfecțiunii și de prejudecățile lingvistice | |
(Viață) |
• Un nou studiu realizat de Grupul LEGO la nivel global dezvaluie faptul ca fetele simt o foarte mare presiune a perfectiunii si considera ca adultii le ofera baietilor mai multa recunoastere pentru sarcini creative, iar parintii confirma faptul ca aceasta tendinta continua si in viata de adult.
• Faptul ca trei sferturi dintre fete isi doresc sa lucreze in industriile creative subliniaza nevoia unei schimbari presante. |
Un scurtmetraj recent – „More Than Perfect” („Mai mult decat perfect”) - scoate in evidenta potentialul creativ al fetelor care devine activ atunci cand acestea sunt libere sa se joace asa cum vor ele.
• Recent au fost lansate workshop-uri gratuite online, dar si in magazinele LEGO Retail, cu scopul de a le sari in ajutor familiilor care vor sa cultive increderea creativa prin puterea jocului si a limbajului cotidian. Totodata, a fost lansat ghidul „10 pasi pentru incurajarea increderii creative”. Acesta a fost creat in colaborare cu Jennifer B. Wallace, autoarea unor bestselleruri despre parenting, formata la Harvard.
• Compania si-a stabilit misiunea de a avea un rol important in schimbarea sistemica atat de necesara, si va incepe o colaborare cu Salvati Copiii, alaturi de Fundatia LEGO, pentru a aborda o parte dintre aceste probleme sociale.
Grupul LEGO a dezvaluit astazi concluziile unui nou studiu realizat la nivel global care analizeaza tendintele sociale ce afecteaza increderea creativa a copiilor. Acesta arata ca presiunea perfectiunii si vocabularul cotidian reprezinta un risc, in special pentru fete, pentru ca le reduce posibilitatile de a-si atinge potentialul creativ maxim. Compania spera sa scoata in evidenta faptul ca, prin simpla ajustare a limbajului nostru, putem contribui la conturarea unui viitor mai bun pentru fete.
In urma unui sondaj efectuat in 36 de tari, la care au luat parte peste 61.500 de parinti si copii cu varste cuprinse intre 5 si 12 ani, datele sustin nevoia unei schimbari societale care sa le ajute pe fete sa-si indeplineasca aspiratiile creative prin joaca nestingherita. Cercetatorii au constatat ca fetelor le este inabusita increderea creativa de mici (incepand de la 5 ani).
La aceasta varsta frageda, trei sferturi (76%) dintre fete la nivel global (75% in Romania) se simt increzatoare in creativitatea lor, dar acest lucru scade pe masura ce cresc, si doua treimi dintre fete (71% in Romania) nu se simt confortabile sa isi impartaseasca ideile. Acest lucru este agravat de povara perfectionismului si de anxietatea provocata de frica de a face greseli (72% la nivel global si 69% in Romania). Parintii sunt de acord: 71% dintre ei (67% in Romania) spun ca fetele se abtin mult mai des din a-si dezvolta ideile, din cauza acestor presiuni.
Jennifer Wallace, autor si cercetator in domeniul parentingului la Harvard, spune: „Cand copiii se tem de esec, isi pierd dorinta de a explora si de a gandi neconventional. Ceea ce are un impact asupra dezvoltarii unei abilitati cruciale - increderea creativa – si acest lucru se poate transmite pana la varsta adulta. Încrederea creativa reprezinta siguranta ca poti genera idei singur, iti poti asuma riscuri si poti contribui cu solutii unice fara teama de esec. S-a constatat ca este o piatra de temelie a bunastarii, crescand stima de sine, reducand stresul si ridicand nivelul de fericire, fiind si o abilitate de top care va fi cautata de angajatorii din viitor, conform Forumului Economic Mondial. Avand in vedere ca peste trei sferturi dintre fete isi doresc sa lucreze in industriile creative, acest lucru intareste nevoia urgenta de schimbare."
PRESIUNEA PERFEC?IUNII SI DE CE CONTEAZA LIMBAJUL
Mai mult de 3 din 5 fete (75% in Romania) declara ca se simt presate de mesajele despre perfectiune transmise de societate. Desi este o problema care ii afecteaza pe toti copiii, atat parintii, cat si cei mici recunosc faptul ca fetele se confrunta cu presiuni mai mari pentru a fi perfecte si se tem mai des sa nu faca greseli.
Vestea buna: prin simpla schimbare a limbajului nostru putem contribui la un viitor mai bun. Studiul arata ca limbajul cotidian contribuie la inhibarea exprimarii libere si creative a fetelor. De fapt, aproape doua treimi dintre fetele cu varste cuprinse intre 5 si 12 ani (73% in Romania) spun ca limbajul pe care il aud le determina sa se teama ca vor face greseli, sa simta ca nu ar trebui sa exploreze sau le intareste aceasta nevoie de a fi perfecte.
Rezultatele studiului evidentiaza o alta prejudecata sociala semnificativa care afecteaza in mod inegal fetele: parintii au observat o tendinta in care rezultatele creatorilor de gen masculin si feminin sunt evaluate prin exprimari diferite si predominante. Mai exact, societatea este de aproximativ 7 ori mai predispusa (la nivel global) sa atribuie termeni precum „dulce” (52% in Romania), „draguta” (32% in RO), „simpatica” (40% in RO) si „frumoasa” (34% in RO) exclusiv fetelor. În timp ce in cazul baietilor, in Romania lucrurile arata astfel: „dulce” – 8%, „dragut” – 23%, „simpatic” – 13%, „frumos” – 11%.
Apoi, termeni precum „curajos” (39% in Romania), „cool” (23% in RO), „genial” (35% in RO) si „inovator” (28% in RO) sunt de doua ori mai intalniti in exprimarile referitoare exclusiv la baieti, la nivel mondial. Dar in cazul fetelor, iata cum sunt folositi termenii in Romania: „curajoasa” – 14%, „cool” – 17%, „geniala” – 14%, „inovatoare” – 14%.
Datele arata, de asemenea, ca peste jumatate dintre copii cred ca adultii asculta mai mult ideile creative ale baietilor decat cele ale fetelor (54% in Romania). De asemenea, 68% dintre parinti (63% in Romania) sunt de acord cu faptul ca societatea ia mai in serios creativitatea masculina decat cea feminina.
In scurtmetrajul „More Than Perfect/Language of Play" („Mai mult decat perfect/Limbajul jocului”), Grupul LEGO exploreaza abilitatile creative ale fetelor si diferenta de comportament atunci cand acestea au fost ghidate de limbaj. Vedem, de asemenea, cum parintii inteleg impactul si influenta limbajului si descopera puterea transformatoare a jocului asupra increderii creative a fiicelor lor.
Un fragment din experimentul „More Than Perfect” poate fi urmarit aici:
„Ceea ce spunem se inradacineaza de la varste fragede. Limbajul care promoveaza prejudecatile intareste rolurile traditionale de gen, limitand creativitatea fetelor si perpetuand inegalitatile sistemice. Aceasta clasificare in categorii limitate valorizeaza estetica in detrimentul inovatiei. Acest lucru inabusa increderea fetelor si le limiteaza oportunitatile in domeniile dominate de barbati. Combaterea acestor prejudecati este esentiala pentru a promova o societate incluziva in care fetele isi pot explora pe deplin potentialul creativ. Fiecare fata merita libertatea de a-si explora creativitatea fara teama sau presiune”, spune Wallace.
Fetele insele confirma acest lucru: opt din zece (94% in Romania) spun ca le-ar fi mai putin frica sa incerce lucruri noi daca greselile ar fi laudate mai des ca oportunitati de invatare, 89% (95% in Romania) s-ar simti totodata mai increzatoare in a-si arata munca si ar aprecia progresul in locul perfectiunii. Noua din zece (98% in Romania) ar avea mai multa incredere in sine, daca adultii s-ar concentra mai mult pe procesul creativ al muncii lor in loc de rezultatul final, 86% dintre ele (90% in Romania) recunoscand ca acest lucru le-ar face sa se simta mai putin ingrijorate in privinta greselilor. Mai exact, fetele declara ca sunt incurajate de complimente care cultiva cresterea si evolutia, cum ar fi „imaginativa”, „curajoasa” si „inspirata”.
E TIMPUL SA NE JUCAM: E TIMPUL SA NE DISTRAM!
„O mentalitate a perfectiunii ne tine in zona de confort, ne provoaca teama de esec si ne determina sa renuntam usor. In schimb, o mentalitate care cultiva cresterea ne ajuta sa fim curajosi, sa imbratisam esecul, sa construim si sa reconstruim. De aici poate porni o mare dragoste de a invata si multa rezilienta, ambele esentiale pentru marile realizari", explica Dr. Anika Petrella, cercetator si psihoterapeut. „Cand am filmat «More Than Perfect/Language of Play», a fost fascinant sa observam impactul fiziologic pe care cuvintele noastre l-au avut asupra capacitatii fetelor de a se juca si de a experimenta liber. A le invata pe fete ca experimentarea este mai importanta decat perfectiunea este crucial pentru a le cultiva pe deplin creativitatea; si ce mod mai bun de a face acest lucru decat prin joaca?”.
Noua din zece parinti (92% in Romania) spun ca joaca ii ajuta pe copii sa se exprime mai bine, le creste increderea in sine, ii incurajeaza sa experimenteze, le dezvolta increderea creativa si le ofera un spatiu sigur pentru a explora si experimenta fara teama de esec. Opt din zece copii (93% in Romania) simt ca pot fi ei insisi cand se joaca - sunt mai putin ingrijorati ca vor gresi si ca vor fi judecati (85% la nivel mondial si 88% in Romania), si totodata se simt mai increzatori in a-si impartasi ideile si munca creativa atunci cand se joaca (88% la nivel global si 92% in Romania).
Sistemul LEGO® in Play este foarte apreciat de fete ca o modalitate de a experimenta (90% la nivel mondial si 94% in Romania). Este de notat faptul ca 83% dintre ele (85% in Romania) spun ca joaca cu piese LEGO le ajuta sa-si depaseasca frica de a gresi, 87% (92% in Romania) se simt mai increzatoare in abilitatile lor creative si 84% (88% in Romania) considera ca le ajuta sa inteleaga faptul ca progresul este mai important decat perfectiunea. Parintii impartasesc aceste convingeri, peste opt din zece (89% in Romania) adaugand totodata ca joaca cu piese LEGO ii ajuta pe copiii lor sa aprecieze greselile ca fiind o parte fireasca a procesului creativ. Cu toate acestea, desi parintii percep marca LEGO ca un bun exemplu de brand care respecta inclusivitatea, 61% dintre acestia (64% in Romania) inca considera ca joaca cu piese LEGO este mai relevanta pentru baieti decat pentru fete.
„Intr-o lume din ce in ce mai dominata de inteligenta artificiala, creativitatea este magia care va face diferenta. Joaca cu piese LEGO, fie ca este o constructie libera sau bazata pe instructiuni, ajuta la dezvoltarea unor abilitati esentiale care sunt la fel de relevante pentru toti copiii din lumea de astazi. Prin constructie si reconstructie, joaca devine un fundament pentru increderea creativa, pentru curaj si incredere in sine. Iar acest lucru este crucial, deoarece atunci cand fetele au spatiul si libertatea de a se exprima pe deplin, ele devin de neoprit. Fetele sunt inventatoare mereu vesele, oameni de stiinta curiosi, visatoare si aventuriere indraznete - si exact asta este ceea ce sarbatoreste miscarea noastra", spune Alero Akuya, VP of Global Brand la LEGO Group.
Pentru a-i ajuta pe parinti cu sfaturi amuzante ce pot sprijini dezvoltarea creativa a copiilor, Grupul LEGO a pregatit un nou ghid – „10 pasi pentru a promova increderea creativa” – in colaborare cu Jennifer Wallace. In egala masura, pentru a implica copiii in conversatia critica legata de increderea creativa, noul continut captivant pentru copii, dezvoltat impreuna cu Peppy Pals, va fi disponibil in aplicatia LEGO Life incepand cu luna aprilie.
Parteneriatul de lunga durata dintre LEGO Group, Fundatia LEGO si organizatia Salvati Copiii va include curand un nou program care va lansa initiative in anumite tari pentru a incuraja schimbari sistemice.
Sa sarbatorim puterile creative ale fetelor si sa dezlantuim joaca de neoprit, eliminand presiunea pentru perfectiune si prejudecatile lingvistice legate de gen!
Pentru mai multe informatii, accesati LEGO.com/ro-ro/
Studiul a fost comandat de LEGO Group si realizat de Edelman DXI. S-a desfasurat in 36 de tari, inclusiv Australia+Noua Zeelanda, Austria, Belgia, Brazilia, Canada, China, Republica Ceha, Danemarca, Franta, Germania, Grecia, Hong Kong, Ungaria, India, Indonezia, Italia, Japonia, Kenya, Mexic, Olanda, Polonia, Portugalia, Romania, Singapore, Slovacia, Africa de Sud, Coreea de Sud, Spania, Elvetia, Suedia, Arabia Saudita, Taiwan, Turcia, Emiratele Arabe Unite, Regatul Unit si SUA.
Esantionul total a fost de 61.532 persoane, inclusiv 36.000 de parinti (aproximativ 1000 pe piata/tara) si 25.532 de copii cu varste cuprinse intre 5 si 12 ani (aproximativ 700 din fiecare piata/tara). Chestionarele au fost completate in perioada 13.12.2023 - 24.01.2024.
///
Misiunea Grupului LEGO este de a inspira si dezvolta constructorii de maine prin puterea jocului. Sistemul LEGO In Play, avand la baza caramizile LEGO, le permite copiilor si fanilor sa construiasca si sa reconstruiasca orice isi pot imagina.
Grupul LEGO a fost fondat in Billund, Danemarca, in 1932, de catre Ole Kirk Kristiansen, denumirea derivand din cele doua cuvinte daneze „LEg" si „GOdt", care inseamna „Joaca-te bine”. Astazi, Grupul LEGO ramane o companie de familie cu sediul in Billund. Produsele acestora sunt acum vandute in peste 130 de tari din intreaga lume.
///
Fundatia LEGO isi propune sa inspire si sa dezvolte constructorii de maine; o misiune pe care o impartaseste cu Grupul LEGO. Aceasta este dedicata construirii unui viitor in care invatarea prin joaca le da copiilor posibilitatea de a deveni creativi, implicati si de a invata pe tot parcursul vietii. Activitatea fundatiei este dedicata redefinirii jocului si reimaginarii invatarii. În colaborare cu lideri de opinie, factori de influenta, educatori si parinti, Fundatia LEGO isi propune sa echipeze, sa inspire si sa impulsioneze campioni pentru joaca. Mai multe pe www.learningthroughplay.com.
Despre Peppy Agency
Agentia Peppy este o companie suedeza de consultanta care sprijina marcile din industriile media pentru copii si industria producatoare de jocuri si jucarii.
Folosindu-se de date complexe si de vasta lor experienta in domeniul invatarii sociale si emotionale, acestia ajuta brandurile sa creeze produse, continut si experiente sigure si adecvate varstei copiilor. Misiunea noastra este sa cultivam bunastarea, empatia si bunatatea in copiii de pretutindeni. Mai multe aici: www.peppyagency.com
.
| |
|
|