O diversitate de spectacole de operă, pe prima scenă lirică a capitalei, în săptămâna 20-26 ianuarie 2025 | |
(Muzică) |
In saptamana 20-26 ianuarie 2025, pe scena Operei Nationale Bucuresti (Bd. Mihail Kogalniceanu 70-72, sector 5), va putea fi admirata o pleiada fermecatoare de spectacole de opera. |
Callas – Oana Pellea de Terrence McNally (21 ianuarie), Elixirul dragostei de Gaetano Donizetti (22 ianuarie), Turandot de Giacomo Puccini (23 ianuarie), Evgheni Oneghin de Piotr Ilici Ceaikovski (25 ianuarie), Directorul de teatru si Nunta lui Figaro de Wolfgang Amadeus Mozart (26 ianuarie). Callas – Oana Pellea (de Terrence McNally) – marti, 21 ianuarie, ora 18:30
Callas – Oana Pellea este o productie remarcabila la intersectia dintre teatru si opera, care exploreaza multiplele fatete ale personalitatii sopranei Maria Callas. Piesa lui Terrence McNally urmareste un masterclass sustinut de diva la Juilliard School of Music din New York, in ultimii ani din viata. In timp ce le ofera indicatii tehnice tinerilor aspiranti la o cariera in belcanto, Maria Callas se destainuie si se autoanalizeaza. O face cu sinceritate dureroasa, explorand relatia ambigua cu celebritatea, cu asteptarile nesfarsite ale publicului, cu compromisurile pe care le-a facut de-a lungul carierei sale fulminante. Interpretarea Oanei Pellea – de o fermecatoare complexitate dramatica si psihologica – surprinde toate nuantele personalitatii Mariei Callas: riguroasa si exigenta in exprimarea artistica, dar si romantica, vulnerabila si profund umana. Actrita romanca reuseste performanta de a o interpreta pe diva elena fara a o imita, de a-i readuce pe scena aura legendara printr-o creatie originala.
Elixirul dragostei (de Gaetano Donizetti) – miercuri, 22 ianuarie, ora 18:30
Elixirul dragostei ipostaziaza, daca nu in mod direct, prin libretul lui Felice Romani, cel putin prin dinamica muzicii lui Gaetano Donizetti (de la sfarsitul actului I), ideea generoasa si romantica de potentiala pereche perfecta asociata cuplului Nemorino-Adina. Aceasta permanenta si anistorica cautare a implinirii in dragoste este importanta caci, dupa cum marturisea si regizorul italian al acestui spectacol, Marco Gandini, „astazi, pentru a pune in scena o opera, ca si in cazul unei piese de teatru, daca vorbim despre lucrari ale trecutului, poarta cu sine intrebarea daca subiectul are sau in ce masura poate avea o semnificatie pentru publicul contemporan”. Din fericire, continua regizorul italian, „povestea si muzica din Elixirul dragostei sunt intr-un anume sens contemporane, deoarece nu gasim in ele elemente arhaice, referinte la o anume epoca”.
Turandot (de Giacomo Puccini) – joi, 23 ianuarie, ora 18:30
Tema exotica din Turandot constituie pentru regizorul italian Mario de Carlo oportunitatea artistica de a proiecta asupra Pekingului legendar (pe seama caruia Puccini plaseaza actiunea operei in care fiecare pretendent la mana frumoasei printese Turandot trebuie sa desluseasca trei enigme sau sa moara) o viziune contemporana centrata pe claritate abstracta si sensibilitate moderna, bine ancorate si acomodate intr-o simplitate fluida italiana. Cum este de imaginat, dar si de asteptat, geometriile si abstractiunile formelor unghiulare scenice trebuie completate de naratiunea fantastica a povestii si de dramaturgia muzicii. Daca decorul nu sugereza nimic din taramul de basm al piesei de teatru originale a contelui Carlo Gozzi, iar schimbarile de lumini sunt mult prea delicate pentru a sublinia conflicte sau stari spirituale, in schimb, costumele sunt sunt colorate si frapante. Va invitam, asadar, sa pasiti intr-un taram de poveste, prezentata in cheie contemporana, pe scena Operei Nationale Bucuresti, iar la final sa dezvaluim, alaturi de Turandot, identitatea alesului: „Numele lui este iubire”.
Evgheni Oneghin (de Piotr Ilici Ceaikovski) – sambata, 25 ianuarie, ora 18:30
Ceaikovski a conceput Evgheni Oneghin ca o „drama lirica intima, dar puternica”, dupa cum el insusi a caracterizat-o. Si chiar daca marele compozitor rus este autorul unor opere si balete celebre, Evgheni Oneghin a devenit, in mod natural, una dintre lucrarile preferate ale publicului universal, datorita scenografiei superbe, muzicii emotionante, instrumentatiei orbitoare si dramei interioare de o coplesitoare intensitate. Cu inegalabil talent, Ceaikovski descrie muzical povestea profund umana de dragoste dintre Oneghin si Tatiana, sublimata in compozitia bogat stratificata si nesfarsit de expresiva, dar proiectata si imaginata drept iremediabil si devastator de romantica de catre marele scriitor rus Aleksandr Puskin (in opera omonima care a servit drept sursa de inspiratie pentru Ceaikovski). Regia este semnata, in continuare, de Ion Caramitru, si reprezinta un omagiu pe care Opera Nationala Bucuresti il aduce memoriei acestuia.
Directorul de teatru (de Wolfgang Amadeus Mozart) – duminica, 26 ianuarie, orele 12:00 si 14:30
Comedia cu muzica – cum a numit aceasta opera insusi genialul compozitor austriac Wolfgang Amadeus Mozart – a fost scrisa la comanda imparatului habsburgic Iosif al II-lea, pentru a fi pusa in scena, in fata a 80 de invitati, la un pranz privat, in Oranjeria Palatului Imperial Schönbrunn din Viena, la data de 7 februarie 1786. Lucrarea este considerata o parodie a vanitatii cantaretilor de opera, care se cearta pentru avea un statut cat mai inalt si, desigur, o binemeritata plata pe masura.
Nunta lui Figaro (de Wolfgang Amadeus Mozart) – duminica, 26 ianuarie, ora 18:30
Nunta lui Figaro este o capodopera bufa plina de farmec si ingeniozitate, semnata de Wolfgang Amadeus Mozart, in care sunt sublimate intrigile amoroase si situatiile comice sau stanjenitoare generate de interactiunea personajelor principale. In viziunea artistica captivanta a maestrului Sir David Pountney, unul dintre cei mai renumiti regizori de opera contemporani din lume, spectacolul produs pe prima scena lirica a capitalei aduce o abordare inovatoare acestui clasic atemporal, combinand elementele de actualitate cu autenticitatea mozartiana. Nunta lui Figaro a fost inspirata de comedia omonima a lui Beaumarchais (1778), care – desi generase un scandal public in Franta – a primit, totusi, aprobarea personala a imparatului Iosif al II-lea sa fie montata in Austria, chiar la Burghtheater din Viena (Teatrul Curtii Imperiale), in 1786.
Bilete pe http://tickets.operanb.ro/ si de la Casa de Bilete a Operei Nationale Bucuresti.
Sponsori: Aqua Carpatica, Domeniile Samburesti, BCR, Retele Electrice Muntenia si PPC Romania | Parteneri: Laguna, Market Aroma, Yokko The Fashion Store, Secuiana, Marelbo, Pop Cola, Phoenixmedia, Euromedia, Cocor, Baneasa Shopping City, Electrolux, Techir, Sansha | Partener de mobilitate: Suzuki
.
| |
|
|